Mandtal 1700 Frederksborg Amt

Startet af Mike Lyng, 25 Aug 2014 - 19:50

Forrige emne - Næste emne

Mike Lyng

Hej



Jeg har tidligere brugt Gary Horlachers mandtalslister 1700 for Frederiksborg Amt. Nu er siden lukket.
Ligger mandtalslisterne evt. et andet sted på nettet?


mvh

Mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Anna N Rasmussen

Hej Mike,

Et negativt og et positivt svar:

Jeg kan heller ikke finde dem. Det var Progenealogists der havde dem, men det lader til at de er fjernet fra siden, og jeg kan heller ikke finde dem andre steder.

Men, jeg gemte engang en del af dem, muligvis dem alle, lokalt på egen pc, de ligger på min gamle computer, men sig frem, hvad du skal bruge, og så vil jeg få liv i den gamle maskine og kigge nærmere efter.

Med venlig hilsen
Anna



Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Mike Lyng

Hej Anna



Jeg fandt i dag en bror til min tip5 oldemor Mette Clemensdatter i Tibberup, Alsønderup Sogn. Han hedder Hans Clemensen og bor i Tibberuphuse, Alsønderup Sogn.

Mette er født ca. 1685.

Jeg er interesseret i, om Hans Clemensen er på mandtalslisten for Alsønderup, så jeg får hans alder. Og måske også navnet på deres far.


Med venlig hilsen

Mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Anna N Rasmussen

Hov, de er jo her, stadig hos Progenealogists. Siden ser dog noget ramponeret ud rent grafisk, men infomæssigt virker den fortsat:

http://progenealogists.info/denmark/1700/frederiks/index.html

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Mike Lyng

Mange tak for hjælpen, Anna. Jeg gemmer straks en kopi på min egen pc.


med venlig hilsen

Mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Anna N Rasmussen

 :D Ja det er nok klogt, jeg tror også lige jeg vil tjekke hvad jeg har, så jeg kan supplere, for den ser da godt nok ud til at kunne forsvinde hvert øjeblik, den side, og jeg har stort set aner i samtlige sogne.

Jeg ser nu ingen clem%er i Alsønderup, det nærmeste er den 80-årige Lars Clemendsen i Ventegodthuuset pr Tjæreby sogn.

Måske kom familien oppe fra Holbo Herred? (som jo desværre ikke er dækket af mandtalslisterne). Jeg bakser selv med en familie i Tibirke sogn (hvor KB før 1814 er gået tabt), hvor navnet Clemen/Clemend/Clemmen går igen, og dette navn optræder netop hyppigt på Tibirke-Vejby-egnen.

Du kender/bruger vel også det uundværlige nordsjællands-hjælpemiddel nogn.dk med skifteprotokoller?  Der ser jeg din Mette fra Tøbberup nævnt ved skifterne efter hendes to mænd 1720 og 1728.

Mvh
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Kender nogen til om der findes andre af disse mandtaller? Jeg tænker især på Kronborg amt.

Horlacher nævner også på sin side også et skolemandtal fra 1735-39. Jeg har prøvet at kigge lidt på Rigsarkivet for om der skulle være noget for Holbo herred, Kronborg amt, men har ikke fundet noget i disse:

* Frederiksborg-Kronborg Amter: Breve og dokumenter vedr. kgl. kirker og skoler (1720-1800) 428: 1720 - 1775
* Sjællands Stifts Bispeembede: Indkomne sager vedr. Holbo Herred (1738-1820) B.3-230: 1738 Søborg - 1820 Tibirke

Der var i den første af dem en stor mængde korrespondance, nok en stak på 15 centimeter. Flere skemaer med summariske ekstrakter hvor man kan se hvor mange husmænd der var i de forskellige byer på givne tidspunkter. Så hvis det har interesse, kan man kigge dér.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

Ved nærmere eftersyn tyder dette mandtal på at stamme fra Frederiksborg amts jordebog (se under arkivserie).

Jeg forsøger at bestille nogle af Kronborg amts jordebøger for at se om der kan være mandtaller i disse.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986