Hvor registrerer man Steddatter ?

Startet af Hakon Jørgensen, 26 Aug 2014 - 14:31

Forrige emne - Næste emne

Hakon Jørgensen

 Jeg har en ane i KB.1745-1807 Kragelund sogn-Hids herred- Viborg Amt. Opslag nr. 90.
Der fremgår det at nr.1 den 24 july Dom 8 p. Trinit, var Anne Christensdatter, Jens Høyers
Stiftdatter, eller (Steddatter) hendes uægte barn Maren i Daaben. Mette Sørensdatter fra Kragelund barnet, og udlagde  til Anne Christensdatters barns fader, Hans Rasmussen, Rasmus
Christensens Søn her i Kragelund: faderne: Mikkel Andersen, Gregers Pedersen her af Kragelund, Rasmus Nielsen af Refshal(e)Karen Pedersdatter og Anne Magrethe, Johan Skomagers Hustrue.

Spørsmålet er hvor og hvordan hun Bliver Jens Høyers Steddatter? Hvor kan man finde det er det i KB eller Skifte?
Det hører med i bildet, at Anne Christensdatter, at efter FT. 1787  er hun gift med: Rasmus Adersen. Kildehenvisning 239 og Indtastning nr 179-180 mv.  Der fremgår at Anne er 45 år, hvis  alderen er rigtig  skulde hun være født 1742 men KB. i Kragelund begynder først i året 1745?
Om det er det rigtige Foum, ved jeg ikke, men jeg prøver.

mvh. HakonJørgensen

Anne Marie Holck

Jens Høyer må jo have været gift med Anne Christensdatters mor. Den vielse kan du sandsynligvis finde i kirkebogen efter 1745, da det må formodes, at de er viet efter Annes fødsel. Alternativt, kan du jo prøve at finde Annes konfirmation og se, hvem der er angivet som far der.

Hakon Jørgensen


Hej Anne Marie Holck.


Anne Christensdatter og Rasmus Andersen, blev gift  i Kragelund 1775, 29 December, Opslag nr.28.
Der findes ingen Konfirmation før 1814 i Kragelund sogn.
'
mvh. Hakon

Anne Marie Holck

men hvis du ønsker at finde ud af, hvordan Anne er Høyers steddatter, så er du jo ligegyldigt med Annes vielse. Det er Annes mors vielse til Jens Høyer, du skal finde.

Hakon Jørgensen

Hej Anne Marie Holck:

Jeg har ledt efter Jens Høyers og Annes Mors giftemål i Kragelund/Funder sogn, fra året 1745 til 1775, uden held, og om de skal have født andre børn i Kragelund/Funder sogne, har jeg heller ikke fundet?
De må komme fra en anden sogn.?
De forekommer heller i FT: 1787?


mvh. Hakon.

Lis B. Jensen

Hej

Så må du jo give ham en kone med et fiktivt navn - f.eks. Christens hustru - da du jo ved at Anne's far i hvert fald efter al sandsynlighed hedder Christen
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Hakon Jørgensen


Til Lis B. Jensen.

Din forslag at finde en fiktiv, far til Anne Christensdatter, er ikke løsning jeg vil bruge. Jeg vil søge at finde: Jens Krøyers i efterlysning. Såfrem jeg ikke selv kan finde hans giftemål, eller på anden måde finde en finde en forbindelse til paret. Sluter jeg den gren af slægten. ???

mvh. Hakon