Nicholai Gabriel Krebs d. 1734 i næstved - hjælp til hans tyske oprindelse

Startet af Marianne Bundgaard Larsen, 27 Aug 2014 - 00:11

Forrige emne - Næste emne

Marianne Bundgaard Larsen

I min søgen efter Krebs slægten som foreløbigt er endt  i Tårnborg Sogn, Slagelse Herred, Sorø Amt hvor vagtmester Nicolai Gabriel Krebs f. mellem 1680 - 1687 i Tyskland  og d. f. 6/okt 1734 i næstved (begraves 6 okt. fra Skt. Mortens - d.12 okt. 1712 vies til Mette Kierstine Hansdatter f. 26/10 1690 i Hulby - d. 9/8 1763 i Hillerød - fandt jeg et helt fantastisk materiale om krebsslægten af Thorkild Heilskov Rasmussen forfattet i 1995. Men når jeg forsøger at slå op i de relevante kirkebøger som magisk nok findes  - må jeg melde pas på at få verificeret oplysningerne - jeg forstår ikke at læse skriften desværre.

Jeg googlede videre på Krebs navnet og stødte så på dette:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nicholas_of_Cusa
Nicholas af Kues (1401 - August 11, 1464), også kaldet Nicolaus Cusanus og Nicholas Cusanus, var en tysk filosof, teolog, jurist og astronom.
Nicholas af Cusa eller Kues (latiniseret som "Cusanus"), var den anden af fire børn af Johan Krebs (eller Cryfftz) og Katherina Roemer. Hans far var "en velstående bådejer og færgemand". Han indtrådte på Det Humanistiske Fakultet på Heidelberg Universitet i 1416

Jeg ved godt der er et langt spring med mange generationer mellem 1401 og 1680 - men jeg blev lidt tændt på om det mon overhovedet kan lade sig gøre at forbinde slægtsleddene og se om der er en forbindelse - ikke så meget for ham biskoppens skyld men mere fordi der jo er tre øvrige søskende - og familien måske er "kendt" efter den berømte søn, så der kan opledes mere nøjagtige data på dem som måtte have stiftet familie. Men det fælles efternavn og brugen af Nicolai Peter Johan osv. går igen i "min" Nicolai Gabriels efterslægt

Men spørgsmålet er egentlig hvor skal jeg begynde og kan nogen hjælpe mig videre herfra evt. også bare med at finde Nicolai Gabriels oprindelse i det tyske - jeg har en stedangivelse som siger Frankfurt men jeg er ikke sikker på den er korrekt - og endelig kunne jeg tænke mig at få kontakt til denne Thorkild Heilskov Rasmussen om muligt

Laila Olsen

Har du læst slægtsbogen om familien Krebs: Slægter med navnet Krebs, der omhandler dels den ældre tyske linie - "Flensborg-linien" mener jeg den kaldtes og den yngre linie?

Jeg har ikke bogen ved hånden pt, da jeg er på ferie, men jeg er sikker på dit bibliotek kan låne den hjem til dig.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Marianne Bundgaard Larsen

nej den kendte jeg ikke til - jeg må have den bestilt fra biblioteket - tak for hjælpen - vh Marianne
:)

Thestrup-Bjørn

Denne Krebs-slægt er behandlet her i DIS Forum flere gange - men ingen har vist fundet herkomsten i Tyskland.

Indsætter lige et enkelt link her - https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,67655.0.html
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Marianne Bundgaard Larsen

Hej
jo det link er jeg godt bekendt med og det indeholder jo ca. de data jeg kender i forvejen - tak for hjælpen alligevel - jeg har også fået kontakt med Jens Rasmussen som jo forsker i samme gren.
Vi prøver at hjælpes lidt ad men han har også besvær med at læse kirkebøgerne når vi kommer så langt tilbage - og vi ville jo netop gerne kunne dokumentere at på kirkebogsopslag xxxx står der sådan og sådan om Mette Kierstine Hansdatters fødsel og dåb etc. så de data vi på anden vis har fået om hendes forældre og bedsteforældre i Hulby kan verificeres.

En anden ting er at Ivar Cornelius Pedersen i samme tråd henviser til en anden fælles ane Johan Jacob Gabel som man bare skal Google så kan der findes en mængde materiale om ham?? mmm ikke sådan lige at finde da - selvom jeg troligt har været ind ad snart alle links om til side 34 på Google.
jo jeg har fundet lidt artigt "snask" om at datteren Sara Gabel vistnok var Struenses elskerinde - men dokumentation?
så jeg håber stadigvæk at en troværdig kilde der allerede har verificeret data vil forbarme sig over os
VH Marianne

Ivar Petersen

#5
Hej Marianne

Ja det er mig du refererer til. Vi har åbenbart fælles aner. Johan Jacob Gabel er min 3xtipoldefar. Jeg har ret meget materiale om ham, og jeg kan godt sende dig noget, men  jeg må lige vide, hvad du ved i forvejen. Han er som jeg tidligere har skrevet en meget spændende person. Jeg har også haft kontakt med Thorkild, men den sidste mail kom aldrig frem. Mail-adressen fik jeg at vide ikke eksisterede mere.

Jeg har sikkert ikke mere end du har om Krebs-familien. Hvor har du fra at der skulle være en forbindelse til Frankfurt?

Hvordan er din relation til Gabel? Min går via Ester, Lowise Christiane til min oldefar Johan Frederik Pedersen

Mange hilsner
Ivar

Marianne Bundgaard Larsen

Hej Ivar
Krebsslægten er direkte aner på min mands side - for os ser stien sådan ud:
Finn Bundgaard Larsen (min mand) f. 1961 Vi bor i Østhimmerland
Anna Marie Larsen ( hans mor) f. 1944
Georg Frederik Larsen (hans morfar) 1912-1996 stammede fra Ajstrup i Vendsyssel
Kristiane Møller (hans oldemor)1889-1954
Esther Salome Louise Nielsen (hans tipoldemor)1865-1936
Nicoline Petrea Krebs (hans 2x tipoldemor) 1834-1892
Johan Frantz Krebs ( hans 3 x tipoldefar) - han var kirkesanger og skolelærer ved Nibe i Jylland 1793 -1860
Nikolai Peter Krebs ( hans 4 x tipoldefar) 1750 -1805 - det er her I får fælles aner gennem hustruen Ester Salome Lovise Gabel 1755 - 1830
Johan Frantz Christian Krebs (hans 5 x tipoldefar)1713 -1786
Nicolai Gabriel Krebs (hans 5xtipoldefar) 1687 - ca. 1734 vagtmester ved Tårnborg slot

Men jeg er også nødt til at sige at meget af denne slægtsforskning i første omgang er fremkommet  gennem smart maches på my heritage hvor man jo virkelig kan komme til at lave solidt kludder i tingene - men jeg bruger det som fingerpeg til hvilke sogne jeg skal finde kirkebøgerne i, hvorefter jeg retter til og lægger ind på Legacy med behørig kildehenvisning. Med mine børns generation som proband er jeg nu ved at arbejde mig gennem 6. generation - så det i øjeblikket er anerne fra nr 31 til 63 jeg verificerer.  Johan Jacob Gabel er i den forbindelse 10énde generation - så på ham har jeg kun fundet fødselsdata  og dødsdata og så en smule om at han drev Gabels kaffehus i Struenseperioden i KBH. men faldt over dine indlæg her på siderne om at der var meget mere historie om ham - det har jeg bare ikke kunnet finde

Jeg har fundet endnu et par slægtsled til Nicolai Gabriels hustru Mette Kirstina (forældre og bedsteforældre)  - og på den måske lidt langhårede bane ved at Google har jeg fundet en tysk Krebsslægt helt tilbage til 1300 -1400 tallet - de har fostret en meget berømt søn Nicolaus Cusa 1401-1464 - det materiale har jeg oversat til dansk. På en måde vil jeg sige skidt med den gode Nicolaus han var biskop og fik vel ingen børn - men han er ud af en slægt hvor hans far hedder Johan Krebs og er "velhavende bådejer og færgemand" og Nicolaus blot et ud af 4 børn. Jeg er lidt hooked på at finde ud af om de mon er aner til slægten - også fordi navnene Johan og Nikolai findes i så rigt mål i den slægt vi kender til og vi ved jo at Nicolai Gabriel Krebs selv er af tysk oprindelse selvom han er vagtmester ved Tårnborg slot ved sit bryllup - det har jeg også startet en tråd på herinde men kan godt forstå  der ikke er voldsomt bid - det vil vel i givet fald betyde at man skal arbejde modsat - lokalisere Nicolaus og hans forældre + søskende og så arbejde frem gennem generationerne i håb om at der 300 år senere er et link til vagtmesteren - det kan jo godt betyde et frygteligt besværligt arbejde til ingen verdens nytte bare fordi jeg tænkte "hvad nu hvis".... - og det med Frankfurt viste sig at starte med et smart match på My Heritage, og er aldeles udokumenteret indtil videre - er som sagt ved at flytte min slægtsforskning - den dokumenterede del -  til Legacy

Ivar Petersen

Hej Marianne

Jeg vil samle lidt sammen og sende til dig på mail en af de nærmeste dage.
VH
Ivar


Alice Kirstine Hønborg

Jeg har lidt data vedr. en Henrich Mathiasen Krebs, der var soldat i Fjelsted sogn, Odense amt, da han blev gift med Dorthe Gertsdatter.

Henrich Mathiasen Krebs (ca. 1688 - 1757)
blev gift 18. juli 1717 i Fjelsted Kirke med Dorthe Gertsdatter (ca. 1692 -1772), datter af Gert Nielsen i Fjellerup, Fjelsted.
blev begravet 22. maj 1757 på Fjelsted Kirkegård.

Dorthe Gertsdatter var først trolovet med Johan Reinholdt Busch, enkemand og som havde været vagt­mester ved et Fynske regiment til hest, men han døde, før de blev gift (begravet 13. marts 1716 på Fjelsted kirkegård - 32 år gammel).

Venlig hilsen
Alice Kirstine Hønborg

Venlig hilsen
Alice Kirstine Hønborg

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej Alice.
Jeg ved ikke, om disse fra min anetavle kan have din interesse, men lidt forbindelse har de da sydpå, Rendsborg:

Kilde: Jens Aa. Morthorst: Familien Krebs

Tip2
Nr. 54 Peter Ludvig Krebs, 1770 - 1825, officer, landinspektør.
Nr. 55 Manon Linde, 1783 - 1845.

Tip3
Nr. 108 Ditlev Peter Krebs, 1732 - 1787, præst i Rendsborg, Sdr. Maria Kirke. ~2 Elisabeth Bärens.
Nr. 109 Birgitte Marie Lützen, *1739 i Nyböl, +1783 i Rendsborg.

Der er flere generationer på min hjemmeside: www.jromer.dk - tryk <morfars aner>

Mvh. Jan