Ane Christensen

Startet af Finn Gunner Tygesen, 28 Aug 2014 - 15:09

Forrige emne - Næste emne

Finn Gunner Tygesen

Var min oldefar gift to eller tre gange?
Min oldefar Carl Christian Tygesen Jensen, født 27/8 1833, død 8/5 1913 i Marie Magdalene.
Han blev gift 15/9 1879 med Ane Kirstine Molsen i Marie Magdalene kirke (KB 1868-1892 Marie Magdalene, opslag 123 nr. 7 n., vielse). Ved sønnens, Jens Tygesen Jensen, dåb hed min oldefars hustru Ane Christensen (KB Marie Magdalenes 1868-1892, opslag 22 nr. 8, 1877 - Forældre:Murer Carl Christian Jensen Thygesen og hustru Ane Christensen, 35 år, af Mariemalene). Og 1/4 1879 dør Ane Kirstine Molsen, som hustru til min oldefar (KB 1868-1892, opslag 155 nr. 5 n., 1879).
Iflg. kirkebøgerne er begge kvinder født den 28. juni 1842 og begge døbt i Sct. Olai kirke i Hjørring.
Oplysningerne om Ane Kirstine Molsen har jeg i dette tilfælde kun fra hendes konfirmation (KB Hjørring, 1854-1862, Vennebjerg, Sct. Olai, opslag 211, nr. 11, 1856, konfirmeret.
Jeg har prøvet at finde ud af, om Ane Christensen har fået navneforandring, eller hvad der kan være sket. - Men har ikke kunnet finde ud af noget.
Er der nogen, der måske kunne hjælpe på 'mysteriet'?

Jeg tager hjemmefra fredag den 29. og kommer hjem fredag den 5/9.
Venlig hilsen
Finn Tygesen
Finn Tygesen
4040 Jyllinge
tlf. 30329169
finn.tygesen@webspeed.dk

Finn Gunner Tygesen

Citat fra: Finn Gunner Tygesen [34749] Dato 28 Aug 2014 - 15:09
Var min oldefar gift to eller tre gange?
Min oldefar Carl Christian Tygesen Jensen, født 27/8 1833, død 8/5 1913 i Marie Magdalene.
Han blev gift 15/9 1869 med Ane Kirstine Molsen i Marie Magdalene kirke (KB 1868-1892 Marie Magdalene, opslag 123 nr. 7 n., vielse). Ved sønnens, Jens Tygesen Jensen, dåb hed min oldefars hustru Ane Christensen (KB Marie Magdalenes 1868-1892, opslag 22 nr. 8, 1877 - Forældre:Murer Carl Christian Jensen Thygesen og hustru Ane Christensen, 35 år, af Mariemalene). Og 1/4 1879 dør Ane Kirstine Molsen, som hustru til min oldefar (KB 1868-1892, opslag 155 nr. 5 n., 1879).
Iflg. kirkebøgerne er begge kvinder født den 28. juni 1842 og begge døbt i Sct. Olai kirke i Hjørring.
Oplysningerne om Ane Kirstine Molsen har jeg i dette tilfælde kun fra hendes konfirmation (KB Hjørring, 1854-1862, Vennebjerg, Sct. Olai, opslag 211, nr. 11, 1856, konfirmeret.
Jeg har prøvet at finde ud af, om Ane Christensen har fået navneforandring, eller hvad der kan være sket. - Men har ikke kunnet finde ud af noget.
Er der nogen, der måske kunne hjælpe på 'mysteriet'?

Jeg tager hjemmefra fredag den 29. og kommer hjem fredag den 5/9.
Venlig hilsen
Finn Tygesen

Finn Tygesen
4040 Jyllinge
tlf. 30329169
finn.tygesen@webspeed.dk

Inger Toudal

#2
Hej Finn

Det kunne måske skyldes, at hendes far hed Christen Molsen, dvs. at Christensen ville være hendes patronym.

Det kunne være denne familie:

Hjørring, Vennebjerg, Sankt Olai, St Olai, Et huus, 6, FT-1845, B5300
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Christen Pedersen    40    Gift       Murermester    Astrup sogn Hjørring amt
Else Christensdatter    38    Gift       Hans kone    Heri sognet
Inger Christensdatter    10    Ugift       Deres børn    Heri sognet
Peter Christensen    9    Ugift       Deres børn    Heri sognet
Kirstine Christensdatter    7    Ugift       Deres børn    Heri sognet
Ane Christensdatter    3    Ugift       Deres børn    Heri sognet
Christen Larsen    80    Enke(mand)       Aftægtsmand    Heri sognet

Ane Christensdatter, f. 28/6-1842. Forældre: Muurmester Christen Pedersen og Hustru Else Marie Christensdatter af Høiene (Sct. Olai, Vennebjerg, Hjørring 1842-1854, opslag 34).

Ved konfirmationen er hun så blevet til Ane Kirstine Molsen og faderen til Christen Molsen !!

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Finn Gunner Tygesen

Hej Inger
KB Sct. Olai, Vennebjerg, Hjørring 1842-1854, opslag 34, havde jeg fundet, og du kan have ret i, hun kan have fået/taget navnet fra en tidligere slægtning, eller hun kan selvfølgelig have været adopteret, så det er hendes rigtige fars navn, hun har taget. Men så kommer navnet Kirstine ind i billedet.
Iflg. KB 1868-1892 Marie Magdalene, opslag 123 nr. 7 n., 1869, vielse, står der:
Ungkarl Carl Christian Jensen, 36 år, af Mariemalene
Pige Ane Kirstine Molsen 27 år af Mariemalene (dvs. fødsel 1842)
og iflg. FT 1870 Marie Magdalene, opslag 10 nr. 114 og 115, 1. ægteskab, står der:
Carl Christian Jensen, 36 år, Marie Magdalene, Husfader, murer
Ane Christensen, 27 år, Hjørring, Husmoder
Og igen ved KB 1868-1892 Marie Magdalenes opslag 22 nr. 8, 1877, sønnens fødsel
Murer Carl Christian Jensen og Thygesen og hustru
Ane Christensen, 35 år, af Mariemalene (dvs. fødsel 1842)

Og ved Carl Christians begravelse igen navnet Molsen.

Lidt forvirrende. Ikke?
Finn
Finn Tygesen
4040 Jyllinge
tlf. 30329169
finn.tygesen@webspeed.dk

Inger Toudal


Samme familie:

Hjørring, Vennebjerg, Sankt Olai, Høiene, 104, et Hus, 104, FT-1850, C5234
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Christen Pedersen    45    Gift       Huseier og Murer    Astrup S.
Else Maria Christensdatter    43    Gift       Hans Kone    Her i Sognet

Mette Christensdatter    15    Ugift       Deres Børn    Her i Sognet
Peter Christensen    14    Ugift       Deres Børn    Her i Sognet
Else Kirstine Christensdatter    12    Ugift       Deres Børn    Her i Sognet
Ane Christensdatter    8    Ugift       Deres Børn    Her i Sognet
Christen Christensen    4    Ugift       Deres Børn    Her i Sognet
Jens Chr. Christensen    2    Ugift       Deres Børn    Her i Sognet
Christen Larsen    85    Enkemand       Faderens Svigerfader, lever af sin Kapital    Her i Sognet

Hjørring, Vennebjerg, Hjørring Købstad, Fiskerbakken, 186, Forhuus, 311, FT-1855, D7014
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Christen Molsen    50    Gift    Muurmester. huuseier og huusfader       Astrup Sogn, Hjørring Amt
Else Marie Christensdatter    48    Gift    Hans kone       St. Olai Sogn, Hjørring Amt

Christen Christensen    9    Ugift    Deres børn       St. Olai Sogn, Hjørring Amt
Jens Christian Christensen    7    Ugift    Deres børn       St. Olai Sogn, Hjørring Amt
Christian Laursen    90    Enkemand    Lever af sine midler. konens fader       St. Olai Sogn, Hjørring Amt

Hjørring, Vennebjerg, Hjørring Købstad, Fiskebakken og Basingade No 186, , 172 F1, FT-1860, D6397
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Christen Pedersen Moltsen    55    Gift    Huusfader. Muurmester       Astrup
Else Marie Christensen    53    Gift    hans Kone       St. Olai

Jens Chr. Christensen    12    Ugift    deres Søn       do [St. Olai]
Maren Olesen    77    Ugift    Fattiglem       Wreilev

Hjørring, Vennebjerg, Hjørring Købstad, Poldene, Matr. nr. 85, Forhuus, 11, FT-1870, D7020
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Poul Peter Winding    50    Gift    Huusfader    Oeconom    Aalborg
- - - - - [øvrige personer udeladt]
Christen Pedersen Maalsen    64    Enkemand    -    Fattiglem    Astrup Sogn, Hjørring A.

Ane kommer ud at tjene i en tidlig alder:

Hjørring, Vennebjerg, Hjørring Købstad, Skolegade, 119, Forhuus, 193, FT-1855, D7014
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Inger Cathrine Margrethe Smelling. Christian Greens kone  47  Separeret  Ernærer sig af haandarbeide  Tasinge, Svendborg Amt
- - - - - [øvrige beboere udeladt]
Ane Christensen    13    Ugift    Tjenestepige       St. Olai Sogn, Hjørring Amt
- - - - -

Hjørring, Vennebjerg, Hjørring Købstad, Skolegaden No 129 A, Forhuset Stuen, 75, FT-1860, D6397
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Johan Eduar Sophus Gesner    53    Gift    Organist og Skolelærer       Kjøbenhavn
- - - - - [øvrige personer udeladt]
Ane Christensen    18    Ugift    Tjenestepige       Høiene i St. Olai Sogn

Det er unægtelig mystisk, at samme person optræder med to forskellige navne. Men fødsels- og dåbsoplysninger for Ane Kirstine Molsen, konfirmeret i Hjørring 1856, stemmer overens med Ane Christensdatter f. i Høiene 28/6-1842, døbt i Sct. Olai Kirke 7/8-1842.

Kirstine er tilføjet for Ane Nielsdatter, der er nr. 3 på samme opslag i Sct. Olai kirkebog, hvor Ane Christensdatter er nr. 4. Skulle måske have været tilføjet for Ane Christensdatter i stedet for?

Du må nok længere tilbage for at finde oprindelsen til navnet Molsen/Moltsen/Maalsen. Her er en tråd om emnet:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=1277.0

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Finn Gunner Tygesen

Hej igen Inger
Jeg har lige været i sommerhus, men har set dit svar i dag.
Det ser meget fint ud, og der ser ud til, at det nok forholder sig, som du først var inde på.
Jeg har set på din henvisning til tidligere spørgsmål vedr. navnet Molsen/Moltsen/Maalsen, så faderen har nok taget dette navn til sig omkr. 1850, og det har datteren Ane så også gjort indtil vielsen i 1869. Så har hun åbenbart taget navnet Christensen til sig igen.
Angående navnet Kirstine, har du sikkert ret i, at det kan have været en fejlskrivning i kirkebogen. Det så man jo tit.
Mange tak for den store og grundige hjælp. Det hjalp meget.
Venlig hilsen
Finn
Finn Tygesen
4040 Jyllinge
tlf. 30329169
finn.tygesen@webspeed.dk