Jens Larsens Aner fra Præstø Amt

Startet af Susanne Riis , 28 Aug 2014 - 19:07

Forrige emne - Næste emne

Susanne Riis

Hej
Jeg leder efter oplysninger på anerne til Jens Larsen.

I det følgende lister jeg hvad jeg ved:
Jens Larsen fødes d. 1-11-1856 I Hellested sogn.

Hans Aner er:

Far :Lars Jensen født I Karise sogn d. 7-10-1819 (Opslag 19) død d. 3-5-1860 (Opslag 111)
     Bedsteforældre  Jens Nielsen & Ane Larsdatter (Jeg ved intet mere om dem og vil gerne vide mere)
                                       

Mor :Maren Nielsdatter født I Lyderslev sogn d.25-6-1815/Døbt 23 juli (Opslag 114)
      Bedsteforældre: Niels Pedersen & Karen Davidsdatter Jeg ved intet mere om dem og vil gerne vide mere).
Jeg ved ikke hvornår Maren er død.


Jeg tror kun at Lars og Maren får 1 barn - Jens Larsen for faderen dør blot 4 år efter Jens er født Jeg ved at Jens boede alene med sin bor I Hellested ved hans konfirmation. Så hvis han skulle have søskende, så skal de være ældre end ham, men jeg har dog ikke fundet nogen.

Jeg har heller ikke fundet Lars og Marens vielse, så hvor mange år de har været gidt før de får Jens ved jeg heller ikke.

Jeg er som tidligere skrevet helt på bar bund med alle Jens' bedsteforældre.

Hvis nogen kan hjælpe med oplysninger på disse aner vil jeg blive meget glad.

hilsner
Susanne

mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Lis B. Jensen

Hej Susanne

Der findes i folketællingen 1801 i Lyderslev en Karen Davidsdatter på 8 år. Hun kan jo meget vel være identisk med den bedstemor du angiver.

Husstand: Præstø, Stevns, Lyderslev, 1801, 7. familie, Lyderslev By,

Kildenavn, Køn, Alder, Civilstand, Nr. ægteskab, Stilling i husstanden, Kildeerhverv,

Ole Nielsen, , 40, gift, 1, Husbond, Bonde og Gårdbeboer,
Maren Willadsdatter, 58, gift, 2, hans kone,
Karen Larsdatter, 15, ugift, , henders datter af første ægteskab,
Thomas Heriksen, 31, ugift, Tjenestekarl,
Hans Pedersen, 18, ugift, Tjenestedreng,
Karen Davidsdatter, 8, ugift, , konens datterdatter,
Rasmus Davidsen, 6, ugift, konens dattersøn, 

Ud fra dette vil det være en god ide at se om ikke Karen er født i Lyderslev og hvem er forlovere ved hendes vielse med Niels Pedersen
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Susanne Riis

Tak for oplysningerne på Karen Davidsdatter- det lykkedes mig at finde hendes fødsel, så jeg kunne få nogle forældre. Desværre fandt jeg ikke nogen vielse, så jeg det er kke lykkedes mig at koble de to.



mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Inge Hedal

Hej
Bedsteforældre: Niels Pedersen & Karen Davidsdatter
Deres trolovelse med forloverattest ses på AO Præstø, Lyderslev (ny udgave) 1801-1814, opslag 35, den første i 1813.
Niels Pedersen er søn af gårdmand Peder Henrichsen, og Karen er datter af afdøde gårdmand David Rasmussen i Lund.

David Rasmussens vielse:
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FV5N-5Q7
Mvh. Inge

Anja Junker

Jeg er selv beslægtet med "David"-siden, så har lidt informationer til dette.

Både David Rasmussen og hans hustru Anne Jensdatter dør i 1796 i Lyderslev (AO 44 - gammel udgave). Det forklarer, hvorfor børnene Karen og Rasmus ved FT 1801 bor hos mormoderen og hendes mand.

David Rasmussens far hed Rasmus Davidsen og hans mor muligvis Karen Andersdatter. Der døde i hvert fald en Karen Andersdatter som hustru til Rasmus Davidsen i Lyderslev i 1791 (AO 42 - gammel). Har dog ikke deres vielse. Ved FT 1787 hed Rasmus' hustru Maren Andersdatter - kunne godt være den samme.

(Ved FT 1787 var han i andet ægteskab, men ved FT 1801 var han enkemand efter første ægteskab).

Ved FT 1801 er Rasmus Davidsen flyttet ind hos sin datter Elisabeth/Elsebeth i Fakse sogn (AO 24). Han dør i Fakse i 1810 (AO 261).

Jeg sender dig gerne en mail med flere ting om denne familie, hvis du er interesseret :)

Mvh. Anja

Susanne Riis

Hej Anja

Jeg vil meget gerne høre mere om Davidsens.
Dog er jeg lidt forvirret om hvor vidt vi taler om den same familei for hos mig er David Rasmussen gift med Anne Larsdatter og ikke Jensdatter.


Så jeg skal lige sikre mig at vi taler om den same familie. Hvis det er same familie vil jeg rigtig gerne høre mere, og jeg kan helt sikkert også bidrage med noget til efterslægten.

Mange hilsner Susanne
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Anja Junker

Hej Susanne

Har også en Anne Larsdatter som hans hustru, men da hun dør, er hun blevet til en Jensdatter. Måske var der to forskellige hustruer, eller også er det en fejl. Jeg er ikke selv direkte beslægtet med David R., men hans ældre (halv?)bror, så jeg har ikke indtil videre brugt så mange kræfter på at afklare, hvad der var op og ned her.

Jeg sender en mail, så kan du se, om det hænger sammen med dine data. (Vil også være spændende at høre mere om hans efterkommere :-)) Heldigvis er David et lidt mere sjældent navn end mange af de andre, man støder på ;-)

Mvh. Anja

Lars Skovvang Larsen

David Rasmussen er gift 2 gange:

I 1791 i Lyderslev med Anne Larsdatter. Datter af Lars Christensen og Maren Willadsdatter/Willumsdatter i Lyderslev by (Maren W/W gift 2. gang med Ole Nielsen).
I 1795 i Lyderslev med Anne Jensdatter. Anne har en stedfar, Niels Jensen Lund.

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

#8
Karen Davidsdatters mand Niels Pedersen har en række kendte aner - de ældste tilbage til 15- og 1600-tallet.
De kan ses på min hjemmeside: http://aneopslag.dk/alle/per02137.htm#26

Jeg vedhæfter også en aneudskrift på ham.

Lars

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Susanne Riis

Til Lars - Tusind tak for det tilsendte - det blev jeg virkelig glad for. Det er en overflod af nye oplysninger, som jeg glæder mig til at studere nærmere.
At du ovenikøbet har sendt mig en voersættelse af de svære kirkeudskrifter er jeg rigtig taknemmelig for, det giver mig en mulighed for  at få personerne lidt mere "ind under huden"

Hvis jeg på nogen made kan bidrage til oplysninger på en del af efterslægten må du endelig sige til.

Til Anja:
Jeg vil glæde mig til at modtage din mail og jeg vil forsøge at få lavet et efterslægts stamtræ,a la det Lars har vedhæftet, så kan du benytte det du synes er relavant for dit træ.

Jeg skal lige have det lavet så hvis du har et par dages tålmodighed, så vedhæfter jeg det her I tråden, når det er klart.

Tusind tak igen for alle bidrag.

mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup