AO nede 29. august 2014 kl. 15.15 - 21.00

Startet af Christian Konstmann Autzen, 29 Aug 2014 - 10:54

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Blot som reminder:

26. august 2014
Nedetid på Statens Arkivers webtjenester fredag den 29. august
I tidsrummet fra kl. 15.15 og frem til kl. 21.00 vil der forekomme periodisk nedetid på alle Statens Arkivers webtjenester fredag den 29. august 2014.
Læs mere her:  http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside

Så kan vi da holde os i ro i den periode  ;)
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lis B. Jensen

Hej Christian -

Ja - og tak for info
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Tine Susanne Olsen

ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Tine Susanne Olsen

ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr


Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Tine Susanne Olsen [49] Dato 29 Aug 2014 - 12:41
så kan vi jo bruge FS


Ja - det er jo helt fint. Men da jeg nu efterhånden altid henviser til opslagsnummer, når jeg har fundet min søgning i kirkebogen, så ser jeg helst, at det er Statens Arkivers opslagsnummer jeg har stående - og således henviser til.

Årsagen er den simple, at jeg har mest tiltro til, at Statens Arkivers hjemmeside er den, som består længere ud i fremtiden end private hjemmesider som f.eks. FS m.v.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 30 Aug 2014 - 01:33


Ja - det er jo helt fint. Men da jeg nu efterhånden altid henviser til opslagsnummer, når jeg har fundet min søgning i kirkebogen, så ser jeg helst, at det er Statens Arkivers opslagsnummer jeg har stående - og således henviser til.
.....................
Hilsen
Christian


Hej Christian
Du gemmer forhåbentlig sidenummer også.
Opslagsnummeret er dynamisk. Dvs. at det ændrer sig hvis der bliver tilføjet manglende sider eller fjernet dublerede sider i en kirkebog.

Jeg bruger p.t. selv følgende kildehenvisning:

Sognenavn KB - eller FT - periode amt herred filnavn Side xxx årstal
og som sekundær oplysning  opslags nr.

Eksempel:
Bindslev KB 1688-1809 Hjørring, Horns C050A-C-019-K01-16-B Side 15 1721
Opslag yyy

C050A-C-019-K01-16-B ovenfor er kirkebogs- og mikrokort-numre. Jeg kan se at mikrokortnumrene er udgået i de gråtone skannede kirkebøger. Kirkebogsnumrene er bevarede.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

John Nielsen

Hej Georg

Der er intet der tyder på at KB registraturnumre bevares i fremtiden hos AO.
Du skal regne med kun at få leveret tilfældige tal til både KB og til de enkelte sider.

Så systematikken må du selv skabe ved måden du gemmer dem på eller ved navngivning af filerne.

Hilsen John Nielsen

Georg Brandt Christensen

Hej John
Det er muligt du har ret. Men de er bevaret for de nye gråtone kirkebøger.

Mit ærinde med mit svar til Christian, og andre, er blot at det er meget usikkert at basere kildeangivelser på opslagsnumrene, og at give et forslag til hvorledes man kan forme sine kildeangivelser.

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

John Nielsen

Hej Georg

Det forsvinder når de går over til den nye viewer, og de enkelte sider har allerede fået et nummer der er uden oplysninger.
Jeg er enig med dig omkring opslagsnumre, men det er det eneste vi har som online reference, og det bruges i stor stil uden problemer.
Normalt er forskellen meget lille, men der er eksempler på ændringer på 4-500.

Hilsen John Nielsen

Christian Konstmann Autzen

Hej Georg - tak for dine oplysninger ovenstående.

Jeg tror egentlig mest på opslagsnumre - hvordan skulle Statens Arkiver ellers kunne vise det (?).

Og som John er inde på, så er det jo det, som vi på tiden har.

Tidligere har jeg ikke gjort så meget ud af disse opslagsnumre, men min "dovenskab" har så lært mig, at det er bedst at have et eller andet som hurtigt henviser til en oplysning, og her er opslagsnumrene jo i hvert fald i dag det "eneste rigtige". Jeg anfører så nu altid opslagsnumre - og så vil jeg samtidig altid vide, at netop denne oplysning har jeg selv tjekket.

Mange hilsener - dog lidt sent, idet jeg først i dag har set dit svar til mig
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.