Forældrene til Ole - Rasmus Rasmussen og Anne Catrine Nielsdatter, Tved 1792

Startet af Alita Tind, 30 Aug 2014 - 01:27

Forrige emne - Næste emne

Alita Tind

Jeg har lidt problemer med ovennævnte forældre til Ole Kiempe Rasmussen f. 3. februar 1792 (og død 26 juli 1793)  - se indlæg i hjælp til tydning https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,84190.0.html


Jeg ikke kan finde ud af om de er identiske med Rasmus Dreyer og Anne  Nielsdatter, der vies 23 maj 1792 i Tved  - KB 1738-1814 Tved Sunds Svendborg -  opsl 85  :-\

En Rasmus Rasmussen Drejer og Anne Nielsdatter findes i FT 1801 på Turø med deres  børn:

DDD: Samtlige personer i husstanden
Svendborg, Sunds, Thurø, Thurøe ved Svendborg, , 34, FT-1801, B3581
Navn:  Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Rasmussen Drejer 37 Gift Husbond Snedker og har huus med jord 
Anna Nielsdatter 38 Gift Hustru   

Rasmus Rasmussen 8 Ugift søn   
Niels Rasmussen 7 Ugift søn   
Magrthe Rasmusdatter 4 Ugift Datter   
Hans Rasmussen 2 Ugift søn   
Hans Hansen 50 Gift Indsidder Daglejer 
Karen Nielsdatter 36 Gift Kone   
Anna Maria Hansdatter 5 Ugift Datter

De 3 yngste børns dåb har jeg fundet i Turø:
1777-1802 Turø Sunds Svendborg -  hhv. opsl 37 , opsl 44 og opsl 50. Her er forældrenes navne Rasmus Dreier og Anne Nielsdatter
Jeg har ikke fundet dåben for den ældste søn Rasmus Rasmussen, der skulle være født ca 1793.

Jeg har ingen dåb eller begravelse på Rasmus Rasmussen Drejer, men han konfirmeres i Tved 1782 - KB 1738-1813 Tved Sunds Svendborg  - opsl 71:" Rasmus Dreier Rasmus Snedkers Søn i Tvede"

I FT 1787 DFS findes en Anne Cathrine Nielsdatter i Turø f. 1765, stemmer ikke helt med alderen i ovennævnte FT. - http://www.danishfamilysearch.dk/cid309834 - hendes dåb er fundet i opsl 20 i KB for Turø sogn. Forældrene er Niels Michelsen og Maria Jensdatter.

Det er lidt forvirrende med de skiftende navne - og navnesammenfald - så jeg håber der er nogen der kan rede trådene ud. Jeg kan ikke rigtig greje hvor navnet Kiempe kommer fra hvis det er de samme forældre

Hilsen
Alita 





 
Med venlig hilsen
Alita Tind

Karin Jørgensen

Hvis det er Drejer eller Dreyer-familien du leder efter så prøv at søge på "Rasmus Rasmussen Dreyer".

Jeg har et notat at Rasmus Rasmussen Drejer døde 1823 på Langeland, desværre ikke hvorfra eller hvor.

Hilsen Karin

Alita Tind

Hej Karin

Det ser ud til at være en nyttig oplysning :D

Jeg tror det er her du har din oplysning fra:

http://aurelia.dis-danmark.dk/langl-hx.htm:

Rasmus Dreyer hmd i Hou       21 Jun 1823    pg 272
[Langeland Herred skpr; Book 3 1820-1828; FHL film 52786]

Det må være ham jeg har fundet i KB 1813-1837 Stoense Langeland Nørre Svendborg opsl 104 nr. 6:
(KB for Hov starter først 1896)

1823 19 Juni  - 1823 24 Juni
Rasmus Dreier
Snedker og Huusm i Præsten? X
55
pag 62
No 3a
Alderen 55 år ved død passer meget godt med at han er født ca 1767 - det er han angivet at være i FT 1787.

Nu vil jeg hare gerne finde Anne Nielsdatters død

Tak for hjælpen.

Vh

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Alita Tind


Jeg har fundet Anne Nielsdatter død i Tved Sunds Svendborg

KB 1813-1829 Tved Sunds Svendborg  - opsl 132
Anne Nielsdatter - Enke efter Rasmus Dreier Rasmussen paa Tvede Mark, 62 aar

Det tyder på at det er Rasmus Dreiers fra Stoenses enke, men jeg kan ikke finde hende i tilgangslisten for Tved sogn i perioden fra Rasmus Dreiers død i 1823 indtil hendes død i 1825.

Er det mon den rigtige Rasmus Dreier?

Alita 
Med venlig hilsen
Alita Tind

Karin Jørgensen

Den rigtige Rasmus Rasmussen Drejer?

Rasmus Rasmussen Drejer * ca. 1767 + 1823
Forældre Rasmus Johansen og Margrethe Kirstine Rasmusdatter Drejer i Tved er også mine aner.

Hvem er din ane? Hvis det er Niels Rasmussen Drejer, så har jeg ham død i Svendborg Sct. Nicolaj 19-10-1862.

Hilsen Karin

Karin Jørgensen


Alita Tind

Hej Karin

Min ane er Hans Rasmussen - gennem hans datter Johanne Hansine Jacobine Frederikke Rasmussen, der bliver gift med Jens Christian Brabandt.

Hvem er din ane?

Hans Rasmussen har jeg styr på og jeg har også Rasmus Johansen (Faber) og Margrethe Kirstine Rasmusdatter Dreier. Jeg undrer mig blot over hvorfor det er navnet "Dreier" der fortsætter og ikke navnet "Faber"

Jeg har mine oplysninger om anerne fra http://www.engbaek.com/familien/biof/jorarama.htm

og er ved at finde opslagene i kirkebøgerne

Har du yderligere oplysninger om  Faber/Dreier  - jeg havde ikke Niels´s død. Hvis du mangler oplysninger, som jeg har, vil jeg derne dele dem med dig  :)

Hilsen
Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Karin Jørgensen

Hej Alita.

Min ane er Maren Sophie Rasmusdatter ~ Jørgen Nielsen.

Jeg tror Drejer-navnet blev brugt på grund af præsten i Tved Niels Juel Rasmussen Drejer, som var søn af Rasmus Clausen Drejer i Lundby på Tåsinge. Derfor bliver Rasmus Johansen og Margrethe Kirstine gift i Tved i 1764. Faber-navnet bliver brugt i nogle tilfælde i Tved bl. a. til Johan Henrik Rasmussen Drejer.

Rasmus Johansen lejer hus i Tved 02-01-1777 (Bjørnemose). Jeg tror, de boede i Lundby først, men der mangler kirkebogen. Jeg har en datter Johanne Kirstine Rasmusdatter døbt i Lundby 1772, så mon ikke Maren Sophie 1765, Rasmus 1767 og Marie Cathrine 1771 også er født der. Nicoline Kirstine døbes i Tved 1773.

Et forsigtigt gæt på Anne Nielsdatters ophav er Niels Jørgensen og Maren Jørgensdatter på Thurø: Maren Nielsdatter døbt 29-09-1763, men det er kun et forslag, jeg har ikke gravet dybere.

Jeg har fulgt nogle af Drejer'ne i Svendborg området, men de kom langt omkring.

Og så har jeg alligevel ikke noget på Hans Rasmussen.

Hilsen Karin

Alita Tind

Hej igen

Jeg har en udøbt søn begravet 28. Januar 1770 i Turø, til gengæld kender jeg ikke Johanne Kirstine Rasmusdatter. Hende må jeg lige finde  ;)

Det er rigtigt de flytter lidt rundt - Hans Rasmussen ender i København, men han kone er født i Svendborg. Jeg mangler stadig hendes konfirmation og vielsen,  - hendes far og familie er også flyttet rundt  - på Fyn og Langeland,   ???

Den næste uges tid bliver der desværre ikke mulighed for slægtsforskning, men det bliver genoptaget hurtigst muligt.

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind