De gamle kraks vejviser - bliver de indtastet ?

Startet af Susanne Petersen, 31 Aug 2014 - 13:46

Forrige emne - Næste emne

Susanne Petersen

Hej :)

Jeg har et spørgsmål angående de gamle kraks vejviser.

Er der nogen som ved om kilderne på et tidspunkt bliver indtastet til brug i en søgemaskine, så deres indhold bliver nemmere tilgængeligt? Fx hvis man vil søge på bestemte gader og kigge igennem hvem boede i det område på et givent tidspunkt. Som kilden er nu, scannet, så man kan bladre, er til tider lidt omstændig synes jeg.


P.s. Jeg vil gerne være med til at lave sådan et projekt, hvis ikke det er noget som er påbegyndt endnu. Som indtaster :)

Mvh.
Susanne


Susanne Petersen

Hej til alle,

Jeg har skrevet til bibliotekaren der står bag arbejdet med at lægge de gamle årgange af Kraks vejvisere ud på nettet, Niels Andersen, så vi bl.a. Har stor glæde af dem. Dem vi kan se på ISSUU.

Han fortæller mig at om ca en måneds tid, sidst i oktober, bliver der lagt næsten 200 årgange af Kraks vejvisere ud (fra 1770- 1960). De vil ligge tilgængelig via en viewer. Projektet er med støtte fra Kraks Fond.

Jeg har fået lov at se nogle af de nye skanninger og det er rigtig fin kvalitet, samt en søgefunktion, der skaber overblik.

Hvis læserne herinde har ideer til hvor nyheden ellers skal udbredes, så skriv endelig. Niels får tilsendt et link til dette indlæg, så kan han følge med herinde.

Mvh.
Susanne Lykke Petersen

John Thomsen

Citat fra: Susanne PetersenProjektet er med støtte fra Kraks Fond.

Ifølge Kraks Fonds uddelinger for 2013:

Ansøger: Københavns Hovedbibliotek
Projekt: Digitalisering og Publicering af Københavns/Kraks Vejviser 1770 - 1970
Accept: 280.000 kr.

Fra Kraks Fonds hjemmeside:

Fra 2012 har biblioteket ønsket at digitalisere alle årgange.
I alt ca. 210-220.000 sider.

Michael Jørgensen

Hej Susanne!
Er der sket yderligere ved du det?
Mvh
Michael

Susanne Petersen

Hej Michael,

Jeg har lige hørt fra Niels.

Kulturborgmesteren inviter projektet 2. December mel kl 14-16. Hvis der er en repræsentant fra Slægt og Data der ønsker at deltage sender Niels gerne en invitation. Jeg kan desværre ikke selv den dag, men hvis en herinde gerne vil deltage kan jeg formidle kontakten til Niels.

Mvh
Susanne

Susanne Petersen

Hovsa der skulle stå indvier og ikke inviter! Ups 

Susanne Petersen

Og fra kl. 16 på tirsdag kan man se vejviserne via denne side bibliotek.kk.dk


...slet ikke nogen der har lyst/ kan deltag på tirsdag? Der er plads til 2 personer 😊