Hvor blev Peder Madsens børn af? Visborg Sogn 1850 - 1860

Startet af Marianne Bundgaard Larsen, 31 Aug 2014 - 22:39

Forrige emne - Næste emne

Marianne Bundgaard Larsen

Peder Madsen og Christiane  Christensdatter får 6 børn i alt:

Else Marie Pedersdatter f. 23 aug. 1826 og d. 16 nov. 1826

Else Marie Pedersdatter f. 22 okt. 1827 og d. 14 dec. 1900 (- hun er min mands tipoldemor og hendes liv kender vi rimeligt godt til - hun ender med at overtage forældrenes gård Møllegården sammen med sin mand)

tvillingepiger f. 28. januar 1829 :

Kirstine Pedersdatter  - giftes Christensen og bliver gårdmandskone i Glerup

** Sophie Dorthea Pedersdatter - forsvinder tilsyneladende sporløst mellem folketællingerne i 1845  og 1850 (jeg kan ikke finde hende som hverken gift el. død)

Mads Pedersen f. 15 okt. 1830 - d. 20 marts 1831

**Mads Pedersen f. 23 februar 1832 - forsvinder lige så sporløst mellem  folketællingerne 1855 og 1860 - som eneste mandlig overlevende arving skulle han vel ellers overtage gården og da det jo ikke sker går jeg ud fra han dør - men heller ikke hans død kan jeg finde - ved folketællingen i 1855  opsl. 9 er han 23 år og hjemmeboende til gengæld er der ikke længere tjenestefolk på gården.

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Mette R Francke

#2
Hei

Sophie Dorthea Pedersdatter det er vel henne som dør i 1847 (Ålborg Visborg 1813-1854 oppslag 220)


Aalborg, Hellum, Bælum, Bælum, 23c, 140, FT-1901, D5682
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Madsen    1859 15/11    Gift   husfader    gaardeier   Gronnerup Sogn, Aalborg Amt
Mette Marie Andersen    1870 14/9    Gift   husmoder      Sindal Sogn, Hjørring Amt
Johane Marie Madsen    1891 1/8    Ugift   barn      Bælum Sogn, Aalborg Amt
Agnete Madsen    1893 7/9    Ugift   barn      Bælum Sogn, Aalborg Amt
Magrete Madsen    1895 22/5    Ugift   barn      Bælum Sogn, Aalborg Amt
Sofie Madsen    1897 9/2    Ugift   barn      Bælum Sogn, Aalborg Amt
Marta Madsen    18...?? 5/2    Ugift   barn      Bælum Sogn, Aalborg Amt
Frederik Ferdinant Bendt    1878 14/2    Ugift   tyende    arbejdskarl   Bælum Sogn, Aalborg Amt
Mads Pedersen    1832 23/2    Gift   logerende    hovedsagelig af formue   Visborg Sogn, Aalborg Amt
Agnete Laursen    1831 7/2    Gift   logerende    hovedsagelig af formue   Solberg Sogn, Aalborg Amt


Mads sin vielse Ålborg Solbjerg 1841-1891 oppslag 181


Mette
Mette R Francke

Inge Hedal

Hej
Her har du ham i FT-1880:
Aalborg, Gislum, Grynderup, Kjenstrup Bye, Grynderup Sogn, En Gaard, 5, FT-1880, C1742
Mads Pedersen   47   Gift   Husfader Gaardejer      Visborg Sogn, Aalborg Amt
Agnethe Laussen   48   Gift   Hans Hustru      Solbjerg sogn, Aalborg Amt
Laus Peter Madsen   22   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Peder Medsen   20   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Christian Madsen   17   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Niels Madsen   15   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Laust Christensen   12   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Dorthea Madsen   10   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Kirstine Knudsen   17   Ugift   Tjenestepige      Her i Sognet

Sønnen Laus Peter bliver døbt i Grynderup, 1848-1888, opslag 13 nederst. Blandt fadderne er familiemedlemmer fra Visborg.
Mvh. Inge


Marianne Bundgaard Larsen

Hej Mette & Inge
1000 tak for hjælpen - jeg tabte godt nok lige underkæben - måtte lige ind og kigge i Grynderup Sogn og som du jo ganske rigtigt skriver så er både farfaren Peder Madsen og fasteren Kirstine faddere ved dåben i 1858. Og derefter logerende hos sønnen i Bælum såvidt jeg forstår den næste folketælling. Så den køber jeg - I fandt dem og så aldeles fantastisk hurtigt. Har I selv tråde til familien eller hvordan søren bærer i jer ad med at gennemsøge Kirkesogne så hurtigt.
endnu en gang tak for hjælpen - jeg vil en tur på plejehjemmet og besøge familiens gamle slægtsforsker farbror Egon for at høre om han kendte til Mads og måske historien om hvorfor det blev Else Marie og ikke ham der overtog gården - desværre er farbror Egons materiale mestendels på skrift og bortkommet under udlån til en anden del af familien - så nu er jeg startet nærmest forfra og kildrer hans hukommelse lidt hver gang der fremkommer en ny bid. men en 92 årig skal man helst lokke lidt med og håbe på en god dag :)

Venlig hilsen Marianne

Mette R Francke

#5
Hei

Her er Mads sin sønn , Peder.

Aalborg, Aars, Brorstrup, Mejlby, 2a, 18, FT-1921, C8170
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Madsen    15/11 1859    Gift   Husfader    Landbrug   Grynnerup Sogn Aalborg Amt
Marie Madsen    14/9 1870    Gift   Husmoder    Landbrug   Sindal Sogn Hjørring Amt
Martha Madsen    5/2 1900    Ugift   Barn    Landbrug   Bælum Sogn Aalborg Amt
Kristian Madsen    11/10 1903    Ugift   Barn    Landbrug   Bælum Sogn Aalborg Amt
Søren Jespersen    11/11 1996    Ugift   Tyende    Landbrug   Brorstrup Sogn Aalborg Amt
Kristian Pedersen    3/5 1910    Ugift   Tyende    Landbrug   Brorstrup Sogn Aalborg Amt
Stine Sørensen    14/7 1905    Ugift   Tyende    Landbrug   Brorstrup Sogn Aalborg Amt


Martha : Viet i Brostrup 1922-1931,oppslag 75.
Viet til Peder Georg Bjørn *1903 død 13.04.1984 Ravnkilde Års herred. Ålborg amt.

Martha dør 27.09.1994 Ravnkilde Års herred. Ålborg amt.

Kristian blir viet i 1928 i Haverslev , oppslag 113
Se også oppslag 61

Mette
Mette R Francke

Mette R Francke

#6
Hei

Mads Pedersen
Alder: 81 år   00.00.1832
i Møllegaardene   00.00.1913
Mejlby  Brorstrup kirkegård Års herred. Ålborg amt.
Brorstrup 1907-1921,oppslag 96

Mads hustru , Agnete dør i 1919.
Samme kb som Mads ,oppslag 113


Kristian Madsen
Alder: 79 år, 5 mdr, 15 dage,   
Født 11.10.1903
Død 26.03.1983
Gravlagt Brorstrup kirkegård Års herred. Ålborg amt.

Mads svigerdatter og sønnen.
Mette Marie Madsen
Alder: 88 år, 8 mdr, 1 dage.   
Født 14.09.1870 Sindal
Død15.05.1959 Mejlby   
   

Peder Madsen
Alder: 79 år, 1 mdr, 10 dage.
Født   15.11.1859
Kjemtrup   
Død 25.12.1938 Mejlby   Gaardejer

Sønnedatter til Mads
Sofie Madsen
Alder: 17 år, 2 mdr, 13 dage.   
Født 09.02.1897
Død 22.04.1914

En til
Agnethe Madsen
Alder: 45 år, 9 mdr, 3 dage.   07.09.1893
10.06.1939
Brorstrup 1932-1943,oppslag 101

Mette
Mette R Francke

Marianne Bundgaard Larsen

Helt fantastisk og supergodt med de anvisninger så jeg også selv kan slå efter og få verificeret - så jeg har griflet og slået op i kirkebøger til jeg ikke kunne se ud af øjnene. Jeg er ret sikker på at slægtsgrenen omkring den gode Mads Pedersen var gået lidt i glemmebogen - og jeg ved også om en anden slægtning som sidder med skotøjsæsker fulde af billeder hvor der ganske vist er skrevet navne bag på men alligevel har man ikke kunnet greje hvem disse personer var - nu kan vi måske begynde at sætte ansigter på nogle af de nyfundne slægtninge
Mange mange tak for al jeres hjælp

Mette R Francke

Hei

Måske kan du finne f.eks Martha * Madsen gift Bjørn sin dødsann.

Da kan du kanskje komme i kontakt med hennes etterkommere.

Mette
Mette R Francke

Søren Christian Bentzen

#9
Hej Marianne

Jeg er ringer og graver på Brorstrup og Ravnkilde kirkegårde og kan fortælle at gravstedet med Agnethe Laursen og Mads Pedersen med efterslægt stadig eksisterer.

Klik her, så får du et billede af gravstenen over disse to:

[url]http://www.dk-gravsten.dk/kirkeg/Brorstrup/Brorstrup_121b.jpg[url]

Der er rigtig mange efterkommere efter dem. Som skrevet i tidligere indlæg blev Martha gift med Georg Bjørn. De ligger begravet her i Ravnkilde. Det er ikke så mange uger siden slægten var samlet til deres datter Tennas begravelse her.

Hvis du er interesseret i kontakt til slægten er der Martha og Georg Bjørns søn Per Bjørn, Agertoften, Ravnkilde, 9610 Nørager. Jeg kan ikke pt. komme ind på DeGulesSder.dk. Men prøv selv

Med venlig hilsen Søren



Marianne Bundgaard Larsen

Hej Søren - og alle i øvrige hjælpsomme mennesker.

Altså jeg er forholdsvis nyt medlem i DIS, var lidt usikker på hvad medlemsskabet mon kunne bruges til, men kørte alligevel fast på egen hånd og håbede at her måske var hjælp at hente.

NU VED JEG DET - jeg er lige kommet hjem fra efterårsferie, fandt det nye DISblad i postkassen og mails om Sørens svar i min indbakke, - sammen med de øvrige svar på min forespørgsel er jeg jo kommet et kæmpeskridt videre i efterforskningen af min svigerfars slægt.  Jeg er meget taknemlig.

Og Søren det kan meget godt være jeg kontakter Mads & Agnethes nulevende slægtninge.
For jeg har ikke i nogen af familiens egne optegnelser kunnet finde nogen god grund til at det ikke var Mads der overtog Møllegårdene i sin tid som eneste mandlige arving efter Peder og Christiane. Det var da bestemt ikke almindelig arvepraksis i 1850-60érne.  Han var jo da heller ikke på nogen måde i unåde - hans far og søstre var da både forlover v. brylluppet og faddere ved børnenes dåbshandlinger - og alligevel er det storesøster Else Marie som overtager Møllegårdene sammen med Lars Christian som også er både ældste og eneste søn fra en anden større gård i nabolaget - mystisk. Men måske ved de i Brorstrup/Ravnkilde noget om hvorfor.
til eksempel har min svigerfar som den seneste i 1970érne overtaget gården efter sin far til trods for han havde to ældre søstre hvoraf mindst den ene da også var gift med en driftig landmand.
Nå ovenstående bare til illustration af det I formentligt godt ved - at ét besvaret spørgsmål føder 10 nye :)
venlig hilsen Marianne