Söker fler barn till min mormor Lilly Rosa Bekke

Startet af Birthe Bekke, 31 Aug 2014 - 23:39

Forrige emne - Næste emne

Birthe Bekke

Hej! Jag behöver hjälp med om vilka arkiv jag ska söka i för att eventuellt finna fler barn till min mormor
Lilly Rosa Bekke född 8 jan 1922 i Veile amt, Norre Tyrstrup Herred, Binderup Sdr. Bjert sogn.
Hon fick barnen:
Min mor Inger Lise Bekke föddes 24 aug 1944 i Århus amt, Hasle herred, Jydsk Fødsels anstalt Sct Johannes Sogn, Århus och min morbror som adopterades bort Niels Benny Degn född Bekke föddes också i Århus amt, Hasle herred, Jydsk Fødsels anstalt Sct Johannes Sogn, Århus. Båda har fader okänd i kyrkoböckerna... Hittar inga ledtrådar vidare. När jag pratade med min morbror Niels berättade han att mormor någon gång om än motvilligt svarat på hans frågor med att hans far var av spansk härkomst,  finns det något sätt en folkbokföring från denna tid där man kanske kan se om de levde ihop???

Min mormor flyttade till Sverige där hon gifte sig och fick ytterligare en son Peter Ingmar Öhrn 18 jul 1957.

Mormor var mycket förtegen om sin uppväxt och sitt liv i Danmark och ville inte berätta någonting i stort sett. Det har pratats om att ytterligare en dotter skall finnas jag har utan framgång sökt i kyrkoböckerna efter den omtalade systern. Namnet Lise, Lisa har sagts. Innan mormor flyttade till Sverige tror jag att hon bodde i Kolding... Tips på hur jag ska gå vidare eller ska jag ge upp?

Tacksam för all hjälp och eventuella tips!
Med vänlig hälsning Birthe

Eva Morfiadakis

Hej,

Din mors födelse finns också i Sönder Bjert, Vejle amt,  1937-1944 bild 77.


Eva M
Eva M

Birthe Bekke

Hej! Ja hon finns där också jag tror det beror på att mormor behöll min mor och att dopet förättades där. Men inget annat barn...

Vänlig hälsning Birthe


Eva Morfiadakis

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=f%C3%B8dsels&d=1&e=2014&f=&g=&h=&ngid=616110&ngnid=616112&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Här finns arkivalier från Fødselsanstalten i Århus. Kanske kan där finnas något. Men sen finns det regler för att få se en handling från den här tiden.

Folkbokföring i Danmark fungerade inte som i Sverige. Köpenhamns folkbokföring kan jag men inte i övrigt.

Eva M
Eva M

Birthe Bekke

TACK snälla Eva! Allt är av värde när man inte kommer någonstans! Det ligger ju lite nära i tiden så många kan ju vara levande fortfarande vilket gör det lite kluriga! Jag ska se vad det kan ge! Stort tack än en gång!

Hälsningar Birthe