Schielderup, Anna Mentz, født ca. 1745, FT 1787 gift i KBH.

Startet af Peter Borg, 10 Sep 2014 - 22:30

Forrige emne - Næste emne

Peter Borg

Jeg søger hjælp til at finde data om Anna Mentz Schielderup, som i FT 1787 for København, Staden, Hof- og Militæretaten, Ved Hans Kongel.Mayst. Hof-Etat står som gift med  materialsnedker Morten Swendsen. Hun anføres da som 42 år gl., d.v.s. født ca. 1745. Men hvor kommer hun fra?
Egentlig leder jeg efter fødselsdata for Hans Mentz Schiellerup, grovsmed i Hørsholm, født ca. 1747, begravet i Hørsholm d. 20 maj 1815.
Så fandt jeg tilfældigvis oplysningen om Anna Mentz S. Det er nærliggende at tro, at to personer med samme ualmindelige mellemnavn og samme ualmindelige efternavn (trods forskellig stavemåde) og med ca. to års mellemrum mellem fødsel kunne være søskende.
Jeg har lavet det meste af Hans Mentz Schiellerups efterslægt op til i dag, men kan ikke komme længere tilbage, da jeg ikke ved hvor og hvornår han er født.
Kan nogen komme til hjælp?

Venlig hilsen,
Peter Borg
Hørsholm

Bente Aaris

Deres vielse:

Name: Morten Svendsen 
Spouse's Name: Anne Mendsdr 
Event Date: 30 Oct 1778 
Event Place: Fredensborg Slotskirke,Asminderod,Frederiksborg,Denmark

Opslagnr:87 Fredensborg Slot (Ny udgave).

Deres sønner:

Name: Ditlef Mends Mortensen 
Gender: Male 
Christening Date: 19 Dec 1779 
Christening Place: FREDENSBORG SLOTSKIRKE, ASMINDEROD
, FREDERIKSBORG, DENMARK 
Father's Name: Morten Svensen 
Mother's Name: Anne Mendsdr 

Opslagnr:34 Fredensborg Slot (Ny udgave).

Name: Svent Bentsen Mortensen 
Gender: Male 
Christening Date: 14 Apr 1782 
Christening Place: FREDENSBORG SLOTSKIRKE, ASMINDEROD, FREDERIKSBORG, DENMARK 
Father's Name: Morten Svendsen 
Mother's Name: Anne Mentsdr 

Opslagnr:37 Fredensborg Slot (Ny udgave).

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Peter Borg

Kære Bente,
Du skal have mange tak for den oplysning, som dog ikke løser mit problem endnu. Men jeg må lede mere i Fredensborg og Asminderød end i København efter nogen ved navn Mentz eller Mends Schiellerup.
Venlig hilsen,
Peter Borg

Karsten Damén

#3
En Mentz Schielderup i Strø Sogn, Frederiksborg Amt får børnene
- Jens, døbt 28. jan. 1753
- Bodel, døbt 14. aug. 1757

Kilde: https://sites.google.com/site/lillelyngbyslaegt/home/kirkeboeger-1/foedte-maend-stroe-sogn

Endvidere har jeg i KB Strø 1750 – 1815 fundet Hans Mentz Schielderup, døbt 31. jan. 1751 i Strø.  
I FT 1801 var han smedemester i Hørsholm:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hørsholm, Hirschholm, , 25, FT-1801, B4079
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Hans Schiellerup    50    Gift    Huusbonde    Grovsmedmester    
Karen Hansdatter    47    Gift    Hans Kone       
Helene Christiane    15    Ugift    Deres Børn       
Mens Nielsen [!]    11    Ugift    Deres Børn       
Niels    6    Ugift    Deres Børn       
Johan Christian    4    Ugift    Deres Børn

hilsen
Karsten

Karsten Damén

Og af FT-1787 fremgår det, at Mentz Schielderup døde før 1787, og hans enke Karen Hansdatter boede hos sønnen Hans:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hørsholm, Hirshholms Bye, , 23, FT-1787, C2136
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Hans Schillerup    36    Gift    Hosbonde    Grov Smed Mester    
Karn Hansdatter    33    Gift    Madmoder       
Helene Christine    2    Ugift    deres Datter       
Hans Persøn    23    Ugift    Tienestefolk    Smede Svend    
Niels Jensøn    35    Ugift    Tienestefolk    Smede Svend    
Karen Hansdatter    68    Enke    Madmod: Moder

hilsen Karsten    

Peter Borg

Kære Karsten,

Du har reddet min dag, du skulle have en pris!
Hvorledes du har fundet Hans Mentz Schiellerups dåb i Strø d. 31. januar 1751 ved jeg ikke, men jeg har nu i over et år forsøgt at skaffe denne brik, først i Hørsholm, siden i Københavns utallige og store kirkebøger og senest i Asminderød og Fredensborg, men uden held.
Desværre rummer kirkebogen for Strø jo hverken oplysninger om forældre eller oplysninger fra før 1750, så jeg kommer jo nok ikke videre baglæns med denne grovsmed. Jeg har for en af hans efterkommere, for hvem han er tiptipoldefar, lavet en stamtavle og havde håbet, at kunne komme længere tilbage.
Han køber ejendom i Hørsholm i 1785 og dør her i 1815 og begraves d. 20. maj. Hans kone, Karen Hansdatter eller Karen Nielsen lever til 1831. Jeg ved en del om ham og hans liv, men ikke om herkomsten.
Jeg vil se på de to andre navne, som du har fundet.
Fortæl mig lige: Hvorledes fandt du Hans Mentz Schiellerups fødsel? Kan du kirkebogen udenad eller har du særlig indsigt deri eller råder du over mig ukendte hjælpemidler?

Med stor og meget venlig hilsen,
Peter Borg
Hørsholm

Karsten Damén

#6
hej Peter

Egentlig blev min interesse for dit indlæg fanget af navnet Schielderup.  Langt tilbage i min slægt i Norge er der en forbindelse til en Schielderup – dog så langt ude, at jeg ikke har lagt det ind på min slægtsoversigt.

Først fandt jeg familien med Hans Mentz Schielderup i Folketælling 1801 og med lidt varianter af navnet også i FT 1787.

Derefter gik jeg over til at søge på webbet med diverse varianter af navnet Mentz Schielderup (jeg talte omkring 10 forskellige).  Der var bid på det link, jeg tidligere henviste til:  https://sites.google.com/site/lillelyngbyslaegt/home/kirkeboeger-1/foedte-maend-stroe-sogn
Derefter var det bare at gå til kirkebogen fra Strø, hvor jeg fandt Hans døbt i 1751.

Jeg har set adskillige gode råd om slægtsforskning, som siger at det ikke kan betale sig at "google" i forbindelse med slægtsforskning (ja enkelte af disse kloge personer betragter det vist nærmest som snyd!).  Men med alle de slægtssider, der nu er på nettet, kan det nok betale sig alligevel, når man bare kontrollerer kilderne.

God fornøjelse med Schielderup'erne

hilsen Karsten

Anita Holck

En Mentz Christophersen Darre (1598-1657), sogneprest og domprost til Domkirken i Trondheim blir gift 1631 med Maren Pedersdatter Schjelderup (1610-1683), datter av biskopen i Domkirken, Peder Jensen Schjelderup. Flere av etterkommerne bar navnet Mentz og i hvert fall en sønnesønn Mentz Olufsen (Darre) Schjelderup levde 1663-1711 og ble sogneprest, om ham vet jeg ikke mer. Det kan jo være at det finnes en tilknytning her?
Anita
Anita Holck, Jessheim, Norge

Peter Borg

Ja, et eller andet sted er der noget der tyder på, at der er smuttet en Mentz Schiellerup/Schjelderup over Skagerak mod syd. Jeg er klar over, at der er en hel del personer i Norge med dette efternavn og også med navnet Mentz. Men hvem kan finde forbindelsen?
Venlig hilsen,
Peter Borg

Henrik Schiellerup

Hej.

Jeg prøver lige at genoplive tråden her angående Hans Mentzen Schielderup - og Anna Mentz, som jeg gætter på er hans storesøster.

Jeg har været opmærksom på Strø kirkebog og har rodet med mulige forbindelser til de norske slægter i nogle år, men kom til slut ingen vegne, og jagten har nu ligget stille længe. Fantastisk hvis der er nogen andre der gør fremskridt!! For mig har der været to ting som pegede fra Strø mod Norge - den ene er navnekombinationen Schielderup og Mentz, som kom ind i de norske slægtsgrene i første halvdel av 1600-tallet. Den anden er tilknytningen til kirken - i Norge er dette en decideret kirkeslægt. For mig er Mentz et sjældent navn, men jeg ved ikke om det er rigtigt - regner med at det er en forkortelse af Clement/Clementz/Clements, så jeg er usikker på hvor stærkt et argument det faktisk er. Men der er to Mentz Schielderup'er i Norge med tilsvarende alder (født 1724 og 1730) på hhv Lesja og Herøy, dog uden at jeg tror der er nogen forbindelse til Strø derfra. Mange "Mentz'er" i de forudgående generationer.

I Strø kirkebog er Mentz Schielderup i 1751 opført som degn (ved sønnens dåb). Det får jeg ikke til at stemme. I "Sjællands Stifts Degnehistorie" (1899) hedder degnen i Strø på det tidspunkt Hans Henrich Dauw. MEN: Hans Henrich blev i 1738 gift med Anne Cathrine Skjelderup!! OG: Hans Henrichs forgænger som degn i Strø var Peder Nielsen Skjelderup, som var degn fra 1699 til 1745. Jeg er lidt usikker på en forkortelse (formds) i degnehistorien, men opfatter at Anne Cathrine er datter af Peder. Jeg er mere usikker på den norske forbindelse end jeg har været tidligere (måske skal vi bare til Sorø).

Kirkebogen før Strø før 1750 har jeg fået at vide er brændt (muligvis da præstegården brændte i 1812). Det var jo rigtig ærgerligt. Mentz Schielderup er min tip-tip-tip oldefar...
Henrik Schiellerup, Trondheim, Norge