Huguenotterne

Startet af Mathilde Bebe, 13 Sep 2014 - 11:11

Forrige emne - Næste emne

Mathilde Bebe

Hej jeg søger oplysninger om mit slægtsnavn Bebe stammer fra Huguenotterne. Nogle hedder også Bèbe. Det kan godt være at de før har heddet noget der mindede om Bebe og så senere gjort navnet til Bebe.
Men Bebe er fransk og det er et sjældent mellemnavn/efternavn. Så vil rigtig gerne høre hvis der er nogle der ved noget om navnet fra Huguenotterne eller kan give gode råd, til hvordan jeg kan finde oplysninger på nettet/bøger og andre ting.

Vh: Mathilde Bebe

Alice Oppenheim

Hej Mathilde, har du set de svar, du fik i din tidligere tråd?

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,29056.0.html

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Alice Oppenheim

Hej igen, Mathilde,

Hvorfra har du fået den opfattelse, at navnet "Bebe" skal være fransk?

Har du læst denne tråd? https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=57436.5

Mathilde Bebe

#4
Navnet Bebe er Fransk og vi har altid vidst at navnet Bebe kom fra Frankrig. vi har haft en i familien der studerede slægtforskeri. Der var engang en der sagde at navnet Bebe stammer fra Huguenotterne. Så vil gerne vide mere om min slægt der sandsynligvis stammer fra Huguenotterne.

Jørgen Christensen

Du kan muligvis finde noget her: http://www.huguenot.dk/.

Venlig hilsen,
Jørgen.

Inger Toudal

#6
Hej Mathilde

Som Gitte skrev i din tidligere tråd, ses din oldefars fødsel og dåb i Randers Sankt Morten 1904-1907, opslag 110 nederst. Adoptivforældrene er husmand Karl Hansen og hustru Kirsten Christensdatter, Aalum.

Moderen Hansine Hansen Bebe er 28 år gammel i juli 1906. Det passer med den Hansine Hansen Bebe, der er født 2/9-1877 i Nybølle, Hillerslev sogn, Svendborg amt (Hillerslev, Sallinge, Svendborg (Ny udgave) 1873-1891, opslag 74,
nr. 8).

Kirkebøgerne finder du på www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kirkeboger

Hansine ses her i de indtastede forlketællinger på http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp :

Svendborg, Sallinge, Hillerslev, Nybølle, et huus, 7, FT-1880, B0250
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Jens Hansen    39    Gift    husfader og jordbruger       Krarup sogn
Ane Kirstine Rasmussen    34    Gift    hans hustru       Gjestelev sogn
Marie Kirstine Hansen    7    Ugift    ovenstaaende husfader og hustrues børn       her i sognet [Hillerslev]
Hanssine Hansen    2    Ugift    ovenstaaende husfader og hustrues børn       her i sognet [Hillerslev]
Rasmus Peter Hansen    under 1 aar    Ugift    ovenstaaende husfader og hustrues børn       her i sognet [Hillerslev]
Kirstine Matisdatter    78    Enke(mand)    forsørges af aftægt fra Gjestelev       Gjestelev sogn

Svendborg, Sallinge, Hillerslev, Nybølle By, Hillerslev sogn, hus, 2, FT-1890, B0682
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
- - - - -
Jens Hansen Bebe    49    Gift    husfader    fragtmand    Krarup sogn, Svendborg Amt
Ane Kerstine Rasmussen    44    Gift    husmoder       Gjestelev sogn, Svendborg Amt
Hanssine Hansen Bebe    12    Ugift    barn       Hillerslev sogn, Svendborg Amt
Rasmus Sofos Hansen Bebe    10    Ugift    do [barn]       do [Hillerslev sogn, Svendborg Amt]
Hans Jakob Hansen Bebe    8    Ugift    do [barn]       do [Hillerslev sogn, Svendborg Amt]
Niels Jørgen Hansen Bebe    6    Ugift    do [barn]       do [Hillerslev sogn, Svendborg Amt]
Julie Kristine Hansen Bebe    5    Ugift    do [barn]       do [Hillerslev sogn, Svendborg Amt]
Jakobine Hansen Bebe    3    Ugift    do [barn]       do [Hillerslev sogn, Svendborg Amt]
Carl Dusinius?? Hansen Bebe    2    Ugift    do [barn]       do [Hillerslev sogn, Svendborg Amt]

Hendes far Jens Hansen Bebe:

Svendborg, Sallinge, Krarup, Søfelde, Et huus, 72, FT-1845, b6862
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Jens Hansen Bæbe??    72    Gift       Aftægtgaardmand    do [Krarup]
Jens Hansen Bæbe    5    Ugift       Hans pleiesøn    do [Krarup]

Jens Hansen Bæbe er født uden for ægteskab 23/4-1840 (Krarup, Sallinge, Svendborg 1838-1861 (Ny udgave),
opslag 6, nr. 5). Moderen er Anne Marie Jensdatter i Bæbe, faderen ungkarl Hans Jacobsen af Søfelde.

Svendborg, Sallinge, Krarup, Søfelde, En Gaard, 65, FT-1840, C8979
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Jens Hansen Bobe    67    Gift       Gaardmand    
Mette Marie Jensdatter    54    Gift       hans Kone    
Anne Marie Jensdatter    33    Ugift       Deres Børn    
Morten Jensen    20    Ugift       Deres Børn    
Jeppe Jensen    15    Ugift       Deres Børn    
Anne Marie Nielsen    8    Ugift       deres Datterdatter    
Lars Christian Hansen    32    Ugift       Tjenestefolk    
Johannes Pedersen    15    Ugift       Tjenestefolk    
Ane Marie Jensdatter    24    Ugift       Tjenestefolk

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#7

Jens Hansen Bæbes (f. 1840) forældre bliver gift 13/1-1844 (Krarup 1838-1861 (ny), opslag 89, nederst på siden).

Svendborg, Sallinge, Hillerslev, Nybølle, Et huus, 28, FT-1845, B6858
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Hans Jacobsen    27    Gift       Huusmand, lever af sin jordlod    Brahetrolleborg sogn, Svendborg Amt
Anne Marie Jensdatter    38    Gift       Hans kone    Krarup sogn, Svendborg Amt

Jens Hansen    5    Ugift       Deres børn    do [Krarup sogn, Svendborg Amt] {er sønnen Jens registreret både i Krarup og Hillerslev?}
Jørgen Hansen    1    Ugift       Deres børn    do [Krarup sogn, Svendborg Amt]
Maren Hansen    1    Ugift       Deres børn    do [Krarup sogn, Svendborg Amt]

Jens' morfar:

Svendborg, Sallinge, Krarup, Søefelde Bye, en gaard, 60, FT-1834, B6374
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Jens Hansen    61    Gift       gaardmand    
Mette Marie Jeppesdatter    49    Gift       hans kone    
Hans Jensen    23    Ugift       deres børn    
Morten Jensen    14    Ugift       deres børn    
Jeppe Jensen    8    Ugift       deres børn    
Anne Marie Jensdatter    27    Ugift       deres børn    
Anne Kirstine Jensdatter    11    Ugift       deres børn    
Anne Marie Nielsdatter    2    Ugift       deres pleiebarn    
Jens Nielsen    21    Ugift       hans tjenestefolk    
Hans Nielsen    17    Ugift       hans tjenestefolk    
Maren Jensdatter    20    Ugift       hans tjenestefolk

Svendborg, Sallinge, Krarup, Søefelle Bye, , 9, FT-1801, B8557
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Hans Rasmussen    75    Gift    huusbonde    bonde og gaardbeboer    
Maren Hansdatter    57    Gift    hans kone       
Jens Hansen    27    Ugift    deres børn       
Johanne Hansdatter    17    Ugift    deres børn       
Karen Hansdatter    40    Ugift    mandens datter af 1ste ægteskab       
Knud Madsen    27    Ugift    tienestefolk    national soldat    
Niels Hansen    17    Ugift    tienestefolk       
Niels Hansen    58    Ugift    konens broder    vanfør, nyder almisse af sognet

Svendborg, Sallinge, Krarup, Robe*, , 1, FT-1787, B8796
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Hans Rasmusen    59    Gift    mand    bonde og gaardbeboer    
Maren Hansdatter    46    Gift    hans kone       
Karen Hansdatter    30    Ugift    mandens børn af 1ste egteskab       
Rasmus Hansen    24    Ugift    mandens børn af 1ste egteskab       
Jens Hansen    13    Ugift    deres børn af sidste egteskab       
Hans Hansen    7    Ugift    deres børn af sidste egteskab       
Johanne Hansdatter    5    Ugift    deres børn af sidste egteskab       
Hans Hansen    50    Ugift    tienestekarl   

* Jeg læser det første bogstav som B, så der står nok Bæbe.

Se FT-1787: http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=747#747,54788 - øverst på siden (ny BETA billedviser).

Folketællinger findes på www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_folketallinger

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis

Eva M

Inger Toudal


Hansine som husholdningselev:

Odense, Aasum, Nørre Søby, Nørre Søby, 1b, 103, FT-1901, D5225
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Jens Jørgen Hansen    5-10-1854    Gift    husfader    forpagter    Hillerslev Svendborg Amt
Maren Ilum Hansen    20-7-1853    Gift    husmoder       Hillerslev Svendborg Amt
Kathrine Ilum Hansen    29-5-1887    Ugift    barn       Vindinge Svendborg Amt
Ingeborg Ilum Hansen    25-1-1889    Ugift    barn       Vindinge Svendborg Amt
Ove Ilium Hansen    16-10-1891    Ugift    barn       Vindinge Svendborg Amt
Anna Ilum Hansen    24-4-1896    Ugift    barn       Heden Svendborg Amt
Anna Karoline Spøhr    5-4-1878    Ugift       lærerinde    Odense
Karen Josefine Barenkøb Jensen    12-3-1874    Ugift       husjomfru    Espe Svendborg Amt
Kaj Julius Bøttern    17-4-1884    Ugift       landvæsenselev    Nyborg
Harald Gustav Petersen    15-1-1876    Ugift       avlsforvalter    Udby Randers Amt
Sine Hansen Bebe    2-9-1877    Ugift       husholdningselev    Hillerslev Svendborg Amt
Trine Jensen    19-10-1881    Ugift       stuepige    Her
Hansine Mathilde Hansen    1-12-1876    Ugift       kokkepige    Mesinge Odense Amt
Anna Therstia Hallberg    6-2-1879    Ugift       mejerske    Sverrig
Hilma Gustafva Berggren    25-9-1880    Ugift       mejerske    Sverrig
Kristiane Hansen    20-9-1862    Ugift       mejerske    Sanderum Odense Amt
Alfred Hansen    9-1-1883    Ugift       materialkarl    Ruds Vedby Holbæk Amt
Hans Chr. Jørgensen    5-8-1879    Ugift       materialkarl    Rynkeby Odense Amt
Laurits Sørensen    15-2-1882    Ugift       materialkarl    Sæby ålborg Amt
Laurits Adolf Hansen    27.4.1884    Ugift       foderelev    Brændekilde Odense Amt
Peter Ilum Hansen    20-1-1886    Ugift    barn    skoledicipel    Vindinge Svendborg Amt

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mathilde Bebe

Mange tak for hjælpen :) nu ved jeg lidt mere om min slægt :) jeg må vidst ud og reseache videre:-) og finde ud af mere om navnet Bebe:-)

Arne Feldborg

#11
Citat fra: Mathilde Bebe  [14645] Dato 16 Sep 2014 - 19:14
Mange tak for hjælpen :) nu ved jeg lidt mere om min slægt :) jeg må vidst ud og reseache videre:-) og finde ud af mere om navnet Bebe:-)
Tidligere i tråden skrev Inger:
Citat
Jens Hansen Bæbe er født uden for ægteskab 23/4-1840 (Krarup, Sallinge, Svendborg 1838-1861 (Ny udgave),
opslag 6, nr. 5). Moderen er Anne Marie Jensdatter i Bæbe, faderen ungkarl Hans Jacobsen af Søfelde.

På den tid var det helt normalt, at børn født udenfor ægteskab fik efternavn efter det sted hvor moderen boede da hun fødte barnet. Og her er det jo tydeligvis netop et lokalt stednavn, og netop det sted hvor moderen boede (og hvor hendes familie iøvrigt havde boet i mindst et par generationer.)

Anne Maries far har du her:

Fkt-1840; Krarup - Søfelde ; 65; En Gaard m. 1 fam
480; Jens Hansen Bobe; m; 67; gift; Gaardmand
481; Mette Marie Jensdatter; k; 54; gift; hans Kone
482; Anne Marie Jensdatter; k; 33; ugift; Deres Børn
483; Morten Jensen; m; 20; ugift; Deres Børn
484; Jeppe Jensen; m; 15; ugift; Deres Børn
485; Anne Marie Nielsen; k; 8; ugift; deres Datterdatter
486; Lars Christian Hansen; m; 32; ugift; Tjenestefolk
487; Johannes Pedersen; m; 15; ugift; Tjenestefolk
488; Ane Marie Jensdatter; k; 24; ugift; Tjenestefolk

Han er født Krarup sogn før kirkeboegn for fødte begynder, men han er konfirmeret 1789 som Jens Hansen af Bæbe. Og som det ses herunder kendes stednavnet ihvetfald allerede i 1787 og formentlig også før den tid. Det ses også, at Jens Hansen Bebes forældre har almindelige danske navne.

Fkt-1801; Krarup - Søefelle Bye ; 9;
380; Hans Rasmussen; ; 75; gift,2; huusbonde / bonde og gaardbeboer
381; Maren Hansdatter; ; 57; gift,1; hans kone
382; Jens Hansen; ; 27; ugift; deres børn
383; Johanne Hansdatter; ; 17; ugift; deres børn
384; Karen Hansdatter; ; 40; ugift; mandens datter af 1ste ægteskab
385; Knud Madsen; ; 27; ugift; tienestefolk / national soldat
386; Niels Hansen; ; 17; ugift; tienestefolk
387; Niels Hansen; ; 58; ugift; konens broder / vanfør, nyder almisse af sognet

Fkt-1787; Krarup - Robe* ; 1;
354; Hans Rasmusen; m; 59; gift,2; mand / bonde og gaardbeboer
355; Maren Hansdatter; k; 46; gift,1; hans kone
356; Karen Hansdatter; k; 30; ugift; mandens børn af 1ste egteskab
357; Rasmus Hansen; m; 24; ugift; mandens børn af 1ste egteskab
358; Jens Hansen; m; 13; ugift; deres børn af sidste egteskab
359; Hans Hansen; m; 7; ugift; deres børn af sidste egteskab
360; Johanne Hansdatter; k; 5; ugift; deres børn af sidste egteskab
361; Hans Hansen; m; 50; ugift; tienestekarl
*Indtasteren har fejllæst stednavnet. I originalskemaet står der "Bæbe"

PS. Man kunne så argumentere for, at der på et tidspunkt har boet en franskmand ved navn Bebe på gården, og at han har givet navn til den. Men så skal du langt tilbage. iflg Trap Danmark kendes navnet Bæbegaard / Bebbegaard i Krarup sogn så tidligt som 1610.

PPS. Det er muligvis Hans Rasmusens far du har her, død i 1757:
http://navneregistre.dis-danmark.dk/faeste_skifte/skf_vis_data.php?id=156205
Nej det er det nok ikke alligevel, men sikkert en slægtning.

Men der er flere andre at kigge på, bla. Hans Rasmusens første hustru, død 1771.
http://navneregistre.dis-danmark.dk/faeste_skifte/skf_vis_navne.php?f_navn=&e_navn=&s_navn=bebe&aar=Alle&amt=Alle&m_navn=Alle&stand=Alle&k_navn=&type=u
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Alice Oppenheim

PS: Du kan på siden Historisk Atlas finde gamle kort fra 1700-tallet og tidligere, hvor lokaliteten Bæbe og selve Bæbegården, der har lagt navn til din slægt, er tegnet ind.

Husk at abonnere på denne tråd, så du kan se, om der kommer nye indlæg. Ikke utænkeligt, da I jo er flere, der stammer herfra ;)

Mathilde Bebe

#13
Mange tak for jeres svar:) vil søge videre da jeg gerne vil finde ud af mere om slægten Bebe fra 1600 tallet og ned af:) og vil søge videre om der skulle have været en franskmand i vores familie eller aner fra Huguenotterne. Jeg vil også undersøge materialet fra mit tidligere familiemedlem som forskede i vores slægt. :)

Arne Feldborg

Vær opmærksom på, at den gård din familie har navn efter allerede var kendt under navnet Bebe længe før  forfølgelsen af Huggenotter i Frankrig startede, og længe før nogle af disse ankom til Danmark.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Christian Grøndberg

Citat fra: Mathilde Bebe [14645] Dato 17 Sep 2014 - 10:23
Mange tak for jeres svar:) vil søge videre da jeg gerne vil finde ud af mere om slægten Bebe fra 1600 tallet og ned af:) og vil søge videre om der skulle have været en franskmand i vores familie eller aner fra Huguenotterne. Jeg vil også undersøge materialet fra mit tidligere familiemedlem som forskede i vores slægt. :)

Hej Mathilde,

Jeg ville glemme historien om den franske forbindelse, hvis jeg var dig, og i stedet glæde mig over at have fundet oprindelsen til navnet på Sydfyn.

Med venlig hilsen
Christian

Mathilde Bebe

Det vil jeg lige overveje. For navnet Bebe har vi alle i familien  fået at vide er fransk. Det har jeg et familiemedlem der har undersøgt sig frem til. Men vil overveje det.

Bjørn Marcher

Hej Mathilde,


Du kan jo godt have en franskmand i familien, blot i en anden gren....

Jeg kan fortælle en tilsvarende historie: Der gik længe en skrøne i min familie om at "Marcher" var fransk adel ( de Marche ), kommet hertil under den franske revolution  - det satte mig igang med slægtsforskning for 30 år siden. Det blev en fascinerende hobby, men franske rødder har jeg ikke. Marcher navnet kommer fra Bornholm, Vester Marie landsbyen blev lokalt kaldet Vester MARKER, så der kommer ofte pudsige overraskelser!   

Måske kan du også blive "bidt" af slægtsforskning! Som du kan se er der mange der gerne vil hjælpe til.... bade her og I Facebook grupper.....   

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Christian Grøndberg

Citat fra: Christian Grøndberg [5470] Dato 17 Sep 2014 - 13:58
Hej Mathilde,

Jeg ville glemme historien om den franske forbindelse, hvis jeg var dig, og i stedet glæde mig over at have fundet oprindelsen til navnet på Sydfyn.

Med venlig hilsen
Christian

Hej igen,

Jeg vil faktisk gerne korrigere min forrige post lidt:

Hvis jeg var dig, så ville jeg insistere på at se beviser og gå ind i slægtsforskningens vidunderlige skattejagt - velvidende at jeg sandsynligvis må mane familieskrønen til jorden.

God jagt!

Med venlig hilsen
Christian

Ivar Kjærgaard

Hej Mathilde

Jeg har selv været med til/været nødt til at aflive et par myter. Der er nogle fakta, som man ikke kan ignorere, og de synes jo at være til stede her. Stil dig tilfreds med det, udforsk og dokumenter det og skriv en ny historie.

Med venlig hilsen
-ivar

Lise Gorgone

Hej Mathilde,
3 grene i min familier er huguenotter, og jeg har læst om alle, der kom til Danmark. Det var dels på
Landsarkivet og Det kgl .Bibliotek, men jeg er aldrig stødt på dit efternavn. Jeg har selv måttet´ Borteliminere de myter, vi havde i familien. Har brugt 24 år på det. Tror, at du skal bruge de tips, du har fået, og slå dig til tåls med, at franskmanden var dansker. Dyk ned i slægtshistorien, og du møder flere interessante mennesker. God fornøjelse med jagten.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Mathilde Bebe

Tak for jeres søde ord og gode råd :) så vil jeg gå i gang med jagten på at finde flere interessante mennesker fra Bebe slægten på fyn:-) Haha pudsigt nok er Fyn min yndlings ø og mit yndlings sted og har også nær familie der😉 det kunne være sjovt og se hvem der havde lavet Bebegaarden og hvem der har givet den navnet😊

Elisabeth le Fèvre Honoré



Kære Mathilde!

Jeg er selv ud af en huguenotslægt og slægtsforsker i dem og mener selv jeg er ganske godt inde i slægternes navne, men jeg er aldrig stødt på dit efternavn.

Mange venlige hilsener

Elisabeth le Fèvre Honoré

Michael Erichsen

Jeg er flasket op med, at vi stammede fra en spansk soldat, der var med til at brænde Koldinghus ned. Den viste sig at være grebet ud af luften. Jeg har siden forstået, at hvis der havde været så mange spanske soldater her, som der er slægtshistorier om, så havde Napoleon vundet sine krige uden problemer.

Men de virkelige historier viste sig snart at være meget bedre end myterne!

Mvh Michael Erichsen