Steen Jensen Karmarch, hvor kom han fra?.

Startet af Johanne Geertsen, 17 Sep 2014 - 07:32

Forrige emne - Næste emne

Johanne Geertsen

Hej Forum!
Jeg vil gerne se om jeg kan finde hvor Steen Jensen Karmarch kom fra. Jeg har prøvet med det jeg har jeg har denne link som jeg fik i går.

http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=eneriis&id=I691090

Jeg fandt sønnen Niels Steen døbt i Skørringe, der står faderen som Steen Jensen.
Interessen er hvor familien kom fra. Lidt hjælp vil være dejligt.


Maribo, Musse, Radsted, Kræncherup Hovedgaard, , 160, FT-1787, B9282
Georg Wilhelm Brüel 35 Ugift Hosbonde Forst Inspecteur  
Christian Ludvig Tito 22 Ugift Tienestefolk [Georg Wilhelm Bruel] Skriver  
***Niels Steen Karmark 22  Tienestefolk [Georg Wilhelm Bruel] Tiener  
Anna Sophia Ermandsdatter 69 Enke Tienestefolk [Georg Wilhelm Bruel] Huusholderske

Der har Niels Karmark Tilføjet.
På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Johanne Geertsen

Har været i KB i Skørringe for at se om jeg kunne finde deres vielse i 1764.
På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Knud Erik Balle


Gitte Johansen

Hej Hanne


1719-1798, ny, opslag 98, til højre, øverst
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Johanne Geertsen

På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Johanne Geertsen

På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Johanne Geertsen

Jeg fandt ud af at komme ind Knud Erik, men kunne ikke finde nogen Steen Jensen Karmarch, Steen skulle være født omk. 1731.
På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Anna N Rasmussen

Hej Johanne,

Ikke et svar, men et par idéer.

For overblikket viser jeg lige, på overpædagogisk vis, et snapshot af stutterimesteren med familien  :)

Maribo, Lollands Nørre, Vesterborg, Schielstofte gård, , 1, FT-1787, B5689
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Steen Karmarch   56   Gift   Hosbonde   Studteriemester og berider for herskabet   
Kirstine Povelsdatter   55   Gift   Madmoder      
Marie Kirstine Karmarch   17   Ugift   Deres datter [Steen Karmarch og Kirstine Povelsdatter]      
Rasmus Hansen   29   Ugift   Tienestekarl      

Ifølge den side som du henviser til, er han død 1795 på Skeltoftegård.

Står der noget ved begravelsen der kan bruges som spor?

Og hvem er ham her?

Name:      Stern Karmark
Spouse's Name:   Schonnimann
Event Date:   24 Jun 1795
Event Place:   Halsted,Maribo,Denmark

Som med så mange af den slags efternavne som er tilnavne baserede på stednavne, så havde han vel sagtens en eller anden tilknytning til Karmark, mellem Viborg og Randers, nordøst for Bjerringbro (sognet hedder Skjern, og det er Viborg Amt). Der er både en bebyggelse, en skov, en mølle og en lille herregård der, ved navn Karmark. Jeg siger ikke, at han nødvendigvis var født der, men han kan have boet og arbejdet der, eller hans far eller farfar kan have stammet derfra, eller boet/arbejdet der.

Da du ved, at han foruden tilnavnet Karmark også havde patronymet Jensen, kan du slutte, at hans far højst sandsynligt har heddet Jens til fornavn. Desuden har du et omtrentligt fødselsår som er ca. 1731. Så vidt så godt. Dertil står du med det forholdsvis ualmindelige fornavn Steen/Sten. Det gør ham umiddelbart nemmere at arbejde med, fordi navnet måske er gået igen i slægten.

Hvad har du helt konkret gjort? Har du undersøgt sognene i nærheden af stedet Karmark? Har du gransket kilder og baser (DDD, Nygaards Sedler, Familysearch, skifteprotokoller, Google, osv) for forekomster af navnet Karmark (husk varianter som Carmarch osv), i tiden FØR Steens levetid, for at lede efter mønstre i disse?

Skelstofte i Vesterborg Sogn, hvor Steen bor ved FT-1787, hørte under Christianssæde (se fx http://www.danskeherregaarde.dk/20496.aspx), som ligger omkring 20 km derfra.

Ved vielsen 1764 i Skørringe Sogn (opslag 98, som allerede nævnt), tjener begge på Chr.sæde. Hun er stuepi(g)e, jeg kan ikke lige tyde hans stilling.

Herregården Christianssæde (Kristianssæde) var ejet af Rewentlow – OG – da Chr.Ditlev Rewentlow (1671-1738) år 1700 giftede sig med Benedicte Margrethe Brockdorff (1678-1739), erhvervede han samtidig hovedgården Karmark, som hun ejede efter sit tidligere ægteskab med sin afdøde første mand, Jørgen Skeel (1656-1695) (se fx http://www.reventlow.dk/christianssaede.php). Karmark indgik sammen med seks andre gårde i grevskabet Scheel, oprettet 1725 af Jørgen og Benedictes søn Christen Skeel (se fx http://da.wikipedia.org/wiki/Grevskabet_Scheel og http://www.danskeherregaarde.dk/manorholder/karmark/ejerhistorie.aspx).

At godsejerne flyttede/lod flytte deres ansatte rundt mellem besiddelserne ses ofte. En teori kunne dermed være, at Steen først har været ansat på Karmark, og er så af sit herskab blevet flyttet til Christianssæde, og på den måde kom fra Jylland til Lolland.

Mvh
Anna

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

Hej igen,

Jeg reagerede jo egentlig i første omgang på din tråd, fordi jeg i en af "mine" byer, Slagelse, kender til en skomager Niels Karmarch - og ja han hed endda OGSÅ Jensen. Jeg kender ikke noget videre til ham, andet end at jeg støder på navnet ind imellem, når jeg arbejde med de ældste Slagelse-arkivalier.

Jeg tror det umiddelbart egentlig ikke, men det kan jo være, at de to har noget med hinanden at gøre. Så her er et link til hans to vielser 1737 og 1738:

https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3Aniels~%20%2Bsurname%3A%22jensen%20karmark%22~%20%2Brecord_country%3ADenmark

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Johanne Geertsen

#9
Hej Anna!
Det er for min veninde jeg laver denne slægtsforskning, og hendes  mor fortalte der skulle være noget fra Halsted kloster i familien. Hendes mor hade disse besynderlige navne som Dyveke Berglioz. Jeg har ikke haft kikket på det du skriver om, men det vil jeg gøre, du skal have tak for din hjælp.

Ham her du  satte ind

Og hvem er ham her?

Name:      Stern Karmark
Spouse's Name:   Schonnimann
Event Date:   24 Jun 1795
Event Place:   Halsted,Maribo,Denmark

Jeg har ikke mødt ham før, men nok vær at kikke på.
På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Flemming A. Aasklint

Citat fra: Johanne Esther Geertsen [618] Dato 17 Sep 2014 - 13:16


Og hvem er ham her?

Name:      Stern Karmark
Spouse's Name:   Schonnimann
Event Date:   24 Jun 1795
Event Place:   Halsted,Maribo,Denmark

Jeg har ikke mødt ham før, men nok vær at kikke på.

Hej

Det er Steen Jensen Karmarchs andet ægteskab
med Lovise Frederikke Helene Schønnemann, enke efter
gartner Schønnemann på Sæbyholm.
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Anna N Rasmussen


:) Aha, så det ER ham. Men han døde senere samme år?

Kender du noget til familien, Flemming?

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Johanne Geertsen

På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Else Skovbo Jensen

Det link Knud Erik har sendt dig virker. Der står følgende:

Niels Jensen Karmarch

Birthdate: September 5, 1616 
Birthplace: Karmark, Skjern, Middelsom, Viborg         
Death: Died 1675 in Vellev, Viborg         

Place of Burial:
Vellev

Immediate Family:

Son of Jens Nielsen and Maren Pedersdatter
Husband of Kirsten Christensdatter Brasch
Father of Karen Nielsdatter Karmarch; Jens Nielsen; Ellen Nielsdatter Karmarch and Christen Brasch Nielsen
Brother of Elle Jensdatter; Jens Jensen Karmark; Karen Jensdatter Karmark; Dorthe Jensdatter Karmark; Bodil Jensdatter Karmark and 1 other


Occupation: provst og præst i Vellev.

Managed by:  Karlo Gustav Hansen 
Last Updated: May 24, 2014 

i dette skifte er denne Niels Karmarck nævnt
         http://www.brejl.dk/viborggejst.html#middel   


med venlig hilsen
Else       

Johanne Geertsen

Hej Else!
Jeg har set linket virker, det var min computer som ikke lige ville. Jeg har vist skabt en misforståelse her med (Der har Niels Karmark Tilføjet)
Jeg skulle have formeleret mig anderledes for Niels som hed Steen hade taget Karmark til sig. Steen Jensen Karmarch som var Niels Steens far han var født i Skørringe. Det beklager jeg meget. Det er Steen Jensen Karmarch far som jeg prøver at finde.
På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Johanne Geertsen

Da Steen Jensen Karmarch bliver gift i 1754 bærer han ikke Efternavnet Karmarch. Det er først i FT.1787 det dukker op.


Torsdagen d. 22 decembr. blev Steen Jensen
Forrider paa Chsæde, og Kirsten Povelsdatter
Stuepige Trolovet - paa Chsæde
Cautionister SkouRider Bruun og Anders Due

Fredagen d. 13 Januar blev Steen Jensen
og Kirsten Povelsdatter fra Chsæde ægteviede

På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Johanne Geertsen

Jeg har tænkt på om Steen og Kirsten kunne stamme fra  Lolland, eller evt.

At godsejerne flyttede/lod flytte deres ansatte rundt mellem besiddelserne ses ofte. En teori kunne dermed være, at Steen først har været ansat på Karmark, og er så af sit herskab blevet flyttet til Christianssæde, og på den måde kom fra Jylland til Lolland.
På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Flemming A. Aasklint

Citat fra: Anna N Rasmussen [10986] Dato 17 Sep 2014 - 14:28

:) Aha, så det ER ham. Men han døde senere samme år?

   
Kender du noget til familien, Flemming?


/Anna

Steen Jensen Karmarch og Kirsten Povelsdatter
er mine 5xtipoldeforældre.

Jeg har ikke fundet noget om deres ophav.
Jeg har også været omkring Skjern, uden
at finde nogen forbindelse.

Jeg hælder nok også mere til den teori at han har
tjent på Karmark - det er jo ret sent han får hæftet
navnet på som tilnavn
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Anna N Rasmussen

#18
Han får først tilnavnet sent, siger du godt nok, Flemming - men det kan man vel aldrig være helt sikker på?

De få kilder, man som slægtsforsker har at gøre godt med, giver jo kun en mikroskopisk brøkdels omrids af vores aner. Som udgangspunkt ved vi egentlig ikke rigtig hvad de har gået rundt og er blevet kaldt i det daglige. Vi er fuldkommen afhængige af de oplysninger, som datidens skrivende personadministratorer har valgt at hæfte ved dem, herunder navne og kaldenavne. Min egen erfaring er i hvert fald, at en person udmærket kan optræde med et bestemt tilnavn i ét sogn, hvorefter han flytter til et andet, hvor navnet forsvinder, for så at vende tilbage, da personen bevæger sig videre til et tredje sogn.

Nå, men nu ser jeg, at Hanne har fundet ud af, at datteren Marie Kirstine bliver døbt i København (https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,85117.0.html). Måske den dåb (NB, jeg har ikke selv set den i kirkebogen, så kun lige tråden) kan afsløre et eller andet nyt om Steen Karmark?

Mvh
Anna


Red.: måske ved Flemming allerede noget om Marie Kirstines dåb i Kbh?
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Johanne Geertsen

#19
Hej Flemming!
Jeg har heller ikke mere om dem, men deres datter Marie Kirstine bliv født i København, døbt i Hof-Slotskirken København, de må have boet i København i en årrække. Det er ved datterens dåb jeg møder navnet tilskrevet første gang.
De er på i FT-1787 i Vesterborg. Kender du noget til datterens skæbne?
På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Johanne Geertsen

#20
Faderene ved Marie Kirstines dåb.

Anno 1770 den 25 Novembr. Loed Steen Jensen Staldkarl
ved Prins Friderich. og Kone Kirsten Pouls Daatter
døbe deres liden Daatter af Hr Schønheyder i
Christiansborg Slots Kirke og blev kaldet Marie Kirstine
Fadderne vare Muur Sven Simon Løndahl, i hvis Stæd
var Studios, Bonde Løndahl, Theehandler Adolph
Demouth,  og Skoleholder Andreas Christian Smith
Madame Karen Marie Brændeviinsbrænder Søren Knud-
sens Kone holdt barnet over Daaben og Jomfrue
Anne Wulsgaard holdt Christenhuen. Barnet er
fød d. 22 Novembr om Natten Kl.1 slet.


Der er en FT-1787





København, København (Staden), Købmager Kvarter, Grønnegade, 246, 1, FT-1787, B5770
Jens Karmark 63 Ugift Husbond Collecteur 
Peder Karmark 17 Ugift  Tjenestedreng
Mon de kan have noget til familien at gøre.?




På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Annette Damgaard Hansen

#21
Jeg ved ikke om jeg kan bidrage med noget, men et par af mine tipx7 oldeforældre var omtalte Jens Nielsen Karmarch  og Maren Pedersdatter.

Jens Nielsen "Karmarch" blev født ca. 1580 på Hvorslev Avlsgaard, Hvorslev Sogn i Viborg Amt. Han var Ridefoget på Skjern Slot 1610-1644. Til Skjern Slot hørte Karmark Avlsgård.

Jens Nielsen og Maren Pedersdatter fik datteren Elle Jensdatter Karmarch gift med Peder Nielsen, der var Ridefoged paa Karmark Avlsgaard, Skiem Slot og Birkefoged for Skjern Birk, Skjern Sogn, Viborg Amt. Deres børn tager navnet Karmarch

Elle Jensdatter Karmarchs børn med Peder Nielsen:

Michel Pedersen Karmarch: Født: Ca. 5 sep 1643 i Karmark Avlsgaard, Skjern Sogn i Viborg Amt, Død: 11 mar 1685 i Østrupgaard, Kirkerup, Sømme Sogn i Roskilde Amt

Jens Pedersen Karmarch: Født: 1645 i Karmark Avlsgaard, Skjern Sogn i Viborg Amt, Død: Ca. 10 apr 1722 i Randers i Randers Amt

Niels Pedersen Karmarch: Født: 1647 i Karmark Avlsgaard, Skjern Sogn i Viborg Amt, Død: Ca. 1706 i Randers i Randers Amt

Dorothea Pedersdatter Karmarch: Født: 1649 i Karmark Avlsgaard, Skjern Sogn i Viborg Amt. Død: Feb 1708 i Præstegaarden, Vester Velling Sogn i Viborg Amt

Thomas Pedersen Karmarch: Født: 14 jan 1652 i Karmark Avlsgaard, Skjern Sogn i Viborg Amt. Død: Maj 1711 i Randers i Randers Amt

Peder Pedersen Karmarch: Født: 1654 i Karmark Avlsgaard, Skjern Sogn i Viborg Amt, Døbt: 23 apr 1654 i Skjern Sogn i Viborg Amt

Maren Pedersdatter Karmarch: Født: 1656 i Karmark Avlsgaard, Skjern Sogn i Viborg Amt, Død: Feb 1711 i Sct. Mortens Sogn i Randers Amt

N.N. Pedersdatter Karmarch: Født: Dec 1656 i Karmark Avlsgaard, Skjern Sogn i Viborg Amt. Død: Ca. 17 dec 1657 i Karmark Avlsgaard, Skjern Sogn i Viborg Amt

Anne Pedersdatter Karmarch: Født: 1660 i Karmark Avlsgaard, Skjern Sogn i Viborg Amt. Død: Efter 1711


Ved ikke om Steen Jensen Karmarch  kan findes blandt denne slægt.

Mvh. Annette Damgaard




Annette Damgaard Hansen

Hej igen Johanne

Anne N. Rasmussen skrev dette, som jeg tror, du kan regne med - det vil sige, at en af Steen Jensen Karmarchs forfædre har haft tilknytning til Karmark, mellem Viborg og Randers (se også mit tidligere indlæg, der omtaler samme sted)

CitatSom med så mange af den slags efternavne som er tilnavne baserede på stednavne, så havde han vel sagtens en eller anden tilknytning til Karmark, mellem Viborg og Randers, nordøst for Bjerringbro (sognet hedder Skjern, og det er Viborg Amt). Der er både en bebyggelse, en skov, en mølle og en lille herregård der, ved navn Karmark. Jeg siger ikke, at han nødvendigvis var født der, men han kan have boet og arbejdet der, eller hans far eller farfar kan have stammet derfra, eller boet/arbejdet der
.

I hvert fald står der i Georg Søndergaards bog "Danske Efternavne - betydning oprindelse, udbredelse" følgende:

Karmark, dansk stednavn, Midtjylland.

vh. Annette

Johanne Geertsen

#23
Hej Anette!
Har været inde og kikke på,  http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=REG&db=eneriis&id=I691089

Men det henviser ikke til hvor han evt. kunne være født. Der er ikke noget som passer på ham, jeg tænke at konen Kirsten kunne være født på Lolland.
Du skal have tak for hjælpen.
På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Flemming A. Aasklint

Citat fra: Johanne Esther Geertsen [618] Dato 20 Sep 2014 - 11:47
Hej Flemming!
Jeg har heller ikke mere om dem, men deres datter Marie Kirstine bliv født i København, døbt i Hof-Slotskirken København, de må have boet i København i en årrække. Det er ved datterens dåb jeg møder navnet tilskrevet første gang.
De er på i FT-1787 i Vesterborg. Kender du noget til datterens skæbne?


Marie Kirstine
født den 22 november 1770 i København
død 9 november 1833 i Roelykke,Købelev sogn
begravet 16 november 1833 i Købelev Sogn

Hun er viet 1.gang 8 februar 1802 i Købelev med
Lindhardt Mortensen fra Bjerreby, Herredskirke Sogn.

Hun er viet 2.gang 24 november 1811  i Købelev med
Anders Nielsen.

Umiddelbart ses hun ikke at have fået nogen børn.
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Johanne Geertsen

Tak Flemming, viste du de fik en datter som var født i 1768, men jeg tror hun døde hun hed også Marie Kirstine Hof-Slotskirken København opslag 96 højre side den sidste.
På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Anna N Rasmussen


Mon dette er Marie Kirstine som tjenestepige i Glostrup pr Købelev Sogn ved FT-1801?

Maribo, Lollands Nørre, Købelev, Glostrup, , 1, FT-1801, B5132
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    
Niels Thorsen   53   Gift   Hosbonde   Selveijer og Forpagter   
Juliane Malene Barchuusen   43   Gift   hans Kone      
Sophie Pedersdatter   17   Ugift   Konens Barn af 1ste Ægteskab [Juliane Malene Barchuusen]      
Singel Magrethe Pedersdatter   16   Ugift   Konens Barn af 1ste Ægteskab [Juliane Malene Barchuusen]      
Stine Marie Pedersdatter   9   Ugift   Konens Barn af 1ste Ægteskab [Juliane Malene Barchuusen]      
Birthe Christine Pedersdatter   6   Ugift   Konens Barn af 1ste Ægteskab [Juliane Malene Barchuusen]      
Peder Pedersen   6   Ugift   Konens Barn af 1ste Ægteskab [Juliane Malene Barchuusen]      
Jens Jørgensen   46   Ugift   Tienestekarl   Avlskarl   
Peder Nicholaÿsen   34   Ugift   Tienestekarl   Artil. Kudsk   
Niels Rasmussen   58   Gift   Tienestekarl   Rÿgter   
Peder Jensen   19   Ugift   Tienestekarl      
Jens Larsen   10   Ugift   Tienestekarl      
Marie Steens   29   Ugift   Tienestepige      
Anne Nielsdatter   20   Ugift   Tienestepige      
Karen Pilts   60   Ugift   Tienestepige      
Abel Hansdatter   20   Ugift   Tienestepige      

Mvh.
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Johanne Geertsen

På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298