Katolsk begravet uden jordpåkastelse i 1774, Kalundborg.

Startet af Anni Bruhn Johansen, 17 Sep 2014 - 20:03

Forrige emne - Næste emne

Anni Bruhn Johansen

Jeg undrer mig over, at Hans Jørgen Star af katolsk religion bliver begravet uden jordpåkastelse.

Kilde: AO KB Holbæk amt, Ars herred, Kalundborg Vor Frue, 1770-1815, opslag 239, nr. 15

Se vedhæftede fil!

Der står, at han bliver begravet i Olai kirkegård (i Kalundborg), og så vidt jeg kan se på Google,
er det en almindelig kirkegård.

Bliver katolikker begravet på almindelige kirkegårde?
Hvordan kan det være, at en person i Kalundborg i 1700-tallet står som katolik?

Et barnebarn af ovenstående står der ved hans vielse i 1857 i Viborg Domkirke,
at han da han er katolik har han underskrevet et bevis til kirkebogen----.
Han er døbt i Trinitatis kirke i København - en almindelig folkekirke.

Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan det er med katolikker i 1700 og 1800 tallet i Danmark?



VH Anni Johansen

[vedhæfting slettet af admin]

Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Anni

Jordpåkastelsen er den del af begravelsesritualet hvor præsten siger "af jord af du kommet...", og her har ODS en bemærkning: "Jord-paakastelse, en. [6.2] (ogs. Jords-). (jf. kaste jord paa (u. Jord 6.2); kirk.) begravelsesskik i den kristne kirke, bestaaende i, at tre skovlfulde jord kastes paa kisten (jf.: De, som ikke ere af den rene og rette Bekiendelse . . blive i Kirkegaardene begravne . . dog uden nogen Jords Paakastelse af Præsten. Kirke-Ritual.1685. 335)."

Så da han var katolik fik han ikke den del af begravelsen med.

Om hvorfor han var katolik, så vil jeg tro at han kommer af udenlandsk slægt. Det var så vidt jeg husker slet ikke lovligt at konvertere til katolicismen på det tidspunkt, men katolikker var på "tålt ophold" nogle steder - dog skulle de konvertere til protestantisme hvis de ville gifte sig med en dansker. Senere måtte de godt forblive katolikker, men deres børn skulle blive protestanter.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anni Bruhn Johansen

Hej Mikkel.

Tak for dine oplysninger.
Jeg var ikke klar over, at der var forbud mod at konvertere til katolicismen på de tidspunkter.

Hans Jørgen Stahrs søn blev døbt i Kalundborg Vor Frue kirke uden kommentarer om tro i 1798.

Ved diverse FT for slægten er feltet med tro ikke udfyldt - undtagen Anton William Stahr,
som ved vielsen i Viborg i 1867 skulle underskrive et bevis, han står som katolik ved FT 1870.

Det ser ikke ud som om slægten kommer fra udlandet helt tilbage til 1700-tallet.


VH Anni.

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Fandt også lige denne artikel på DIS-Wiki:
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Den_Katolske_Kirke_i_Danmark

Der nævnes forskellige befolkningsgrupper der har været katolske gennem tiden. Desuden "De ægteskaber, der blev resultatet af afdankede katolske lejesoldaters tilstedeværelse i landet, blev godkendt under den forudsætning, at børnene skulle døbes og opdrages som lutheranere. Fra 1753 blev der krævet kongelig koncession for disse ægteskaber."

Jeg tænker at det kunne være værd at undersøge om en sådan koncession kan findes (evt. for hans efterkommere), måske står der noget om hvorfor han er katolik.

Derudover er navnet Star måske en indgangsvikel. Det er jo normalt borgere og soldater og den slags der har andre navne end patronymer.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

John Hauerberg

Hej

Jeg har set følgende indført i en kirkebog  fra en vielse i 1834.

Vi Undertegnede Joseph Anthon Beuchert af den Catolske Troesbekjendelse og Ane Olsdatter
af den evangelisk lutherske Troesbekjendelse forpligte
os paa Ære og Samvittighed at lade de  Børn med hvilke
dette Ægteskab maatte vorde velsignet, undervise og op-
drage i den evangelisk lutherske Troesbekjendelse.

Vh
John

Inger Toudal

Hej Anni

Barnebarnet kunne være konverteret til katolicismen efter indførelsen af trosfrihed i Danmark 1849. se f.eks.

http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/docs/trosmfikbh.pdf

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anni Bruhn Johansen

Hej Mikkel, John og Inger.

Tusind tak for alle jeres input, som jeg kan se, kan hjælpe på flere leder.

Jeg er tilbage i lige linje med Stahr-familien, som fra 1840 og tilbage til før 1750 hedder skiftevis Stahr, Staer, Meyer og Meier - nogle gange med begge navne og nogle gange med kun det ene.

Familien tilbage i 1700-tallet er fra Kalundborg, runder Viborg og slutter i København.
Mændene har forskellige håndværk som erhverv, bl.a. skrædder, snedker, maler og en enkelt var "Galanteriekræmmer".
Der er hverken "borgerskab" eller professionelle soldater, så vidt jeg kan finde.

I går var jeg på Stadsarkivet i København og fandt mange af slægten i begravelsesprotokollerne.
Flere af dem blev begravet fra Skt. Petri, som vel er en "tysk" folkekirke i Danmark - altså ikke en katolsk kirke.
De fleste blev begravet fra almindelige kirker i København.

Det John nævner, går jeg ud fra et det "bevis til kirkebogen", som barnebarnet skulle underskrive ved vielsen i Viborg i 1867.

Det var meget oplysende at læse Ingers henvisning, som jeg også kan bruge i andre henseender.


VH Anni.