Ny udgave af kirkebøgerne

Startet af Anne Mortensen , 18 Sep 2014 - 11:25

Forrige emne - Næste emne

Anne Mortensen

Er det kun mig der finder det irriterende og forvirrende med de nye udgaver af kirkebøgerne kontra de gamle udgaver og forskellige opslagsnr.

Man må vel så skrive om det er ny eller gammel kirkebog der skal søges i.

Faktisk er nogle af de gamle bedre at læse/tyde end de nye.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Alita Tind

Er helt enig.

Irriterende at opslagsnumrene er ændret, og jeg har også flere gange måtte opgive at læse den nye  kirkebog, og ty til den gamle. Så længe begge udgaver er tilgængelige er det jo meget godt, men jeg har forstået at de gamle kirkebøger slettes, og så er vi ikke bedre stillet end før  ???

Med venlig hilsen
Alita Tind

Steffen Andersen

Afgjort ikke enig. Det kan da kun være en fordel. at der både er hoved- og kontrabogen tilgængelig.
Der er ofte forskellige oplysninger i de to bøger.
At der er forskellig opslagsnummer er der ikke noget mærkeligt i det er jo 2 forskellige bøger.
I øvrigt er det ikke særlig smart at bruge opslagsnummer som reference/kildehenvisning.
Der bør man istedet bruge protokol, ydeår, folie (side) samt evt. nummer. Disse vil aldrig ændre sig og derfor altid referere til den rigtige protokol.
Med venlig hilsen
Steffen
5792

Anne Mortensen

Nu er systemet oprettet med brug af opslagsnr. og dette er OK, så  må der skrives om det er ny eller gammel.
En hjælp er det selvfølgelig om der også skrives data o.s.v.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

John Nielsen

Hej Steffen

De nye kirkebøger er kontraministerialbøger, så den med begge typer tilgængelige holder ikke.
SA har desuden besluttet at fjerne de hovedministerialbøger som findes nogen steder i det gamle system, på trods af tidligere udmeldinger om det modsatte.

Der er forskellige opslagsnumre i eksakt de samme KB, dog som regel kun nogle få numre.
Opslagsnumre er det eneste anvendelige online.
De skal naturligvis kombineres med referencen til originalen med folionumre hvis de findes.

Hilsen John Nielsen

Lis B. Jensen

Hej

Jeg er glad for vi nu har begge muligheder - der kan stå ting i Kontraministerialbogen  - som ikke står i Kirkebogen - og omvendt.

Synes også det er rart det nu er kommet i gråtoner - det gør nogle af kirkebøgerne nemmere at læse.

Jeg har ikke det store problem med opslagsnr. man skal blot huske på at der i de nye er et par sider mere med  - f.eks. forsiden.

Jeg ville ønske at man vil bevare begge typer bøger i perioden 1814 - 1891 - det kan være meget værdifuldt.

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Mia Gerdrup

Jeg har vedr. min slægt flere eksempler på, at det har givet værdifuld viden at have adgang til begge kirkebøger.

I et tilfælde gav den nye kirkebog uddybende oplysninger om en udlagt barnefar; kun navnet i den gamle, men den nye gav oplysning om tjenestested.
I et tilfælde findes et barn ikke i den gamle ved fødsel/dåb, men først ved konfirmation. Den nye har både fødsel og dåb.
Ligeledes er der flere eksempler på at der findes forskellige/supplerende oplysninger ved vielser.

Og så er der selvfølgelig det åbenlyse med at, det giver bøvl med opslagstallene ved en mulig overgang fra gammel til ny.

Jeg håber at Statens arkiver besinder sig, og vælger at beholde begge udgaver.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Georg Brandt Christensen

Hej
Flere af jer giver udtryk for at I helst ser at både sort/hvid og gråtone kirkebøgerne bliver bevaret på AO.

Jeg er fuldstændig enig, og jeg nævner ønsket og begrundelsen hver gang der er brugermøder.
Der er også andre af brugerrådenes medlemmer der tilslutter sig dette ønske.

Jeg tror dog at det vil have meget større effekt hvis alle der har dette ønske skriver dette til AO brugerrådet. Næste møde er 14. november 2014. Mail adressen er: brugerraad@ao.sa.dk

Jeg tror dog det ville have endnu større effekt hvis DIS Danmark foranstaltede en afstemning hvor resultatet så kunne foreligge på ovenstående møde.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Lis B. Jensen

Hej

Jeg mener det er værdifuldt at bevare begge bøger efter 1814 - fordi det - i hverftfald for "LAK" områder - er tale om Kirkebogen i den gamle udgave og Kontraministerialbogen i den nye udgave.
Hvordan det forholder sig for de øvrige landsarkivers område kan jeg ikke gennemskue - men det er der forhåbentlig andre der kan.

Før 1814 findes der jo kun EN kirkebog - så der kan vi vel fint nøjes med gråtoner
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Ulla Nielsen



Jeg kan ikke se at det skulle være et problem at lade begge bøger være tilgængelige på Arkivalieronline, som flere skriver, kan der være nogle oplysninger i den ene bog, som ikke er i den anden. Forstår ikke hvorfor man vil slette den ene udgave fra at være tilgængelig på nettet, det er da bedre service for brugere, at begge bøger er der.
mvh.
Ulla Nielsen
2000 F