Karen Marie Christiansen - f ??? Født 1848 eller 1849 og ægtefælle søges

Startet af John Liebmann Svendsen, 23 Sep 2014 - 22:07

Forrige emne - Næste emne

John Liebmann Svendsen

Jeg leder efter oplysninger om Karen Marie, gift med Hans Christian Christiansen.
Karen Marie er født 27.3.1848 eller 1849 Slotsbjergby/Slagelse/Sorø amt
Bopæl gennem flere år og folketællinger var Sjællandsgade 6, København (f.eks. FT 1901 opslag 38) og senere Stefansgade 41, sammen med først manden og senere de voksne børn. Er væk (måske død) ved FT 1916.

Iflg. flere postkort fra "moster Marie", til børn af Carl Ludvig Christian Tofte og Emmy Marie Tofte født Nielsen i København 7.6.1880 (ubekræftet dato) - bopæl Sølvgade 4 gennem flere FT.

Hans Christian er født Lysabild/Als Sønder/Sønderborg amt - stemmer med opslag 52.
Hans Christian er død 17.10.1915 iflg. registerblad udfærdiget 1.5.1892.

Jeg kan ikke finde oplysninger om hendes fødsel, ægteskab eller børnenes dåb.
Der er en Karen Marie Petersen født 27.3.1848 (Slotsbjergby - opslag 126), men det stemmer jo (måske) ikke med at søsteren er født Nielsen.
Måske samme Karen Marie Petersen som plejebarn på fattigvæsenet hos Søren Larsen og Ane Nielsdatter i Slotsbjergby iflg. FT 1860.

Har forgæves søgt sognekirken Skt. Stefan efter diverse oplysninger på dåb m.v.

På forhånd tak for alle bidrag til søgningen.

Else Skovbo Jensen

Hej
Har du nogle af dine oplysninger fra politiets registerblade ?

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3315272&searchname=polit_adv


http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2400742&searchname=polit_adv
Folketællingen 1850 er hun også sammen med mor og 2 søskende.

Navn: Karen Marie Nielsen Alder: 1 Civilstand: Ugift
Erhverv: Hendes uægte barn Fødested: Her i Sognet

Fam.nr: 40 Matr.nr: Fattighuset Stednavn: gl. Bjergby
Sogn: Stigs Bjergby Kilde: FT-1850 KIPnr: C8825 Lbnr: 305

med venlig hilsen
Else

John Liebmann Svendsen

Hej Else,
Tak for dit svar.
jeg havde det øverste link, men ikke det nederste.

Jeg forstår ikke sammenhængen til Karen Marie Nielsen i Stigs Bjergby, selvom moderen har samme navn, hvis det er den rigtige dåbsattest fra Slotsbjergby, hvor navnet er Karen Marie Petersen, og der er hun ikke uægte, men har en far der hedder Peter Pedersen.

Inger Toudal


Har du disse folketællinger:

København, København (Staden), Fredensgade, Udenbys Klædebo Kvarter, Blegdams Rode, 811, 1, FT-1880, D3036
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Hans Christian Christiansen    31    Gift    Husfader    ?    
Karen Marie Petersen    31    Gift    Husmoder       Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Hans Christian Petersen    1    Ugift    Søn       København

København, København (Staden), Ryesgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter, Ryesgade 51,matr.1050 Baghus 4.Sal, 49, FT-1885, C6732
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Hans Christian Christiansen    36    Gift    Husfader    Mælkekudsk    Lysaibbild i Slesvig
Karen Marie Christiansen    36    Gift    Husmoder       Slotsbjergby,Sorø Amt
Hans Christian Christiansen    6    Ugift    Søn       Kjøbenhavn
Anna Maria Christiansen    4    Ugift    Datter       Kjøbenhavn
Otto August Christiansen    1    Ugift    Søn       Kjøbenhavn

Fredensgade hørte under Skt Johannes sogn, Ryesgade ligeså.
Se http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/print/lister.htm

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Lis B. Jensen

Hej

Jeg ville nok antage dåben i Slotsbjergby som den rigtige.

Men jeg må anbefale dig at finde Karen Maries Begravelse - for på den måde evt. at få bekræfte hvem hendes forældre er.

Her ses familien i Folketællingen 1850

Husstand: Sorø, Slagelse, Slots Bjergby, 1850, 26, Slotsbjergby, et Huus
Kildenavn, Køn, Alder, Kildefødested,  Civilstand, , Stilling i husstanden, Kildeerhverv,


Peder Pedersen, M, 43, Gjerløv,Sorø amt, Gift, huusmand,huusfader,
Ane Nielsdatter, K, 44, i sognet, Gift, hans kone,
Hans Frederik Pedersen, M, 14, i sognet, , Ugift, deres børn,
Maren Sophie Pedersen, K, 12, i sognet, Ugift, deres børn,
Niels Pedersen, M, 9, i sognet, , Ugift, deres børn,
Karen Marie Pedersen, K, 5, i sognet, Ugift, deres børn,
udøbt pige, K, 2, i sognet, Ugift, deres børn, 
Hans Frederiksen, M, 54, Kindertofte, Gift,  arbeidsmand,
Marie Caroline Zimrot, K, 57,  Holsten, Gift, hans kone,

Så håber jeg det hjælper dig lidt videre.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

John Liebmann Svendsen

Tak til Lis og Inger,
jeg vil kikke videre på det i morgen, da vækkeuret undtagelsesvis ringer i morgen 

Venlig hilsen
John

Inger Toudal

#6

Karen Marie Petersen f. 27/3-1848 bliver først døbt 13/9-1852, så det må være den udøbte pige i FT-1850
(Slots Bjergby, Slagelse, Sorø 1827-1856 (ny udg.), opslag 126, nederst).

Jeg kan ikke finde hendes konfirmation i Slots Bjergby, men storesøsteren Hanne Marie f. 4/10-1845
bliver konfirmeret i 1862 (Slots Bjergby 1856-1887 (ny udg.), opslag 79, nr. 4).

Viser lige de to søstre i FT-1860:

Sorø, Slagelse, Slots Bjergby, Slots Bjergby Skoledistrikt, Slots Bjergby By, En Gaard, 75, FT-1860, D5809
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Hans Pedersen    61    Gift    Husfader. Gaardmand       Fjenneslev Sogn, Sorø Amt
Karen Hansdatter    35    Gift    Hans Kone       Skørpinge Sogn, Sorø Amt
Rasmus Hansen    22    Ugift    Deres Barn       Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Kirsten Hansen    7    Ugift    Deres Barn       Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Peder Hansen    4    Ugift    Deres Barn       Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Hans Christian Hansen    2    Ugift    Deres Barn       Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Maren Larsdatter    21    Ugift    Tjenestepige       Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Hanne Marie Petersen    15    Ugift    Plejebarn paa Fattigvæsenet       Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt

Sorø, Slagelse, Slots Bjergby, Slots Bjergby Skoledistrikt, Slots Bjergby By, En Gaard, 104, FT-1860, D5809
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Søren Larsen    31    Gift    Husfader. Gaardmand       Hejninge Sogn, Sorø Amt
Ane Nielsdatter    27    Gift    Hans Kone       Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Ane Andersdatter    59    Enke    Hans Svigermoder. forsørges af ham       Ørslev Sogn, Holbæk Amt
Anders Peder Hansen    12    Ugift    Plejebarn       Havrebjerg Sogn, Holbæk Amt
Karen Marie Petersen    12    Ugift    Plejebarn paa Fattigvæsenet       Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Christian Johansen    21    Ugift    Tjenestekarl       Finderup Sogn, Holbæk Amt
Jens Peder Jørgensen    16    Ugift    Tjenestedreng       Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Dorthe Marie Nielsen    18    Ugift    Tjenestepige       Kirke Stillinge Sogn, Sorø Amt

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#7
Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 24 Sep 2014 - 00:01

storesøsteren Hanne Marie f. 4/10-1845 bliver konfirmeret i 1862 (Slots Bjergby 1856-1887 (ny udg.), opslag 79, nr. 4).


Hanne Marie bliver konfirmeret i 1860 - jeg ledte efter Karen Maries konfirmation i 1862, men fandt den ikke.

Karen Marie bliver konfirmeret i Sludstrup kirke (Sludstrup, Slagelse, Sorø 1856-1891 (ny udg.), opslag 79, nr. 2 i 1862).

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

Hej John

Karen Marie ses i Stefansgade 41 ved FT-1916 (opslag 73) og FT-1921 (opslag 32), men ikke i 1925, hvor de
tre børn dog står indført som døtre og søn (opslag 193). I 1930 bor to af børnene der stadigvæk (opslag 167).

Du kender vel siderne "gade -> sogn"  http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/print/lister.htm og  http://www.fogsgaard.org/index.php/kobenhavnskegader

Hans Christians død er indført i Anna 1912-1926, opslag 35.

Det kunne være ham her sammen med forældre og søskende:

Sønderborg, Als Sønder, Lysabild, Augustenborg Herred, Lysabild By, Et Inderstested, 160 (12), FT-1860, D7468
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Hans Petersen Christiansen    46    Gift    Husfader. Daglejer       Lysabild Sogn, Als, Sønderborg Amt
Anne Margrethe Christiansen. f. Petersen    35    Gift    Hans Kone       Kegnæs Sogn, Als, Sønderborg Amt
Hans Petersen Christiansen    12    Ugift    Deres Barn       Lysabild Sogn, Als, Sønderborg Amt
Christian Petersen Christiansen    10    Ugift    Deres Barn       Lysabild Sogn, Als, Sønderborg Amt
Anne Kathrine Petersen Christiansen    9    Ugift    Deres Barn       Lysabild Sogn, Als, Sønderborg Amt
Jørgen Petersen Christiansen    5    Ugift    Deres Barn       Lysabild Sogn, Als, Sønderborg Amt
Anne Marie Petersen Christiansen    3    Ugift    Deres Barn       Lysabild Sogn, Als, Sønderborg Amt
Kathrine Marie Petersen Christiansen    1    Ugift    Deres Barn       Lysabild Sogn, Als, Sønderborg Amt

FT-1855 og FT-1860 for Lysabild findes på AO under Stedbetegnelse: Slesvig, Sogn: Lysabild.

FT-1850 for Sønderborg amt findes ikke grundet krigen: http://www.dis-danmark.dk/kipkort/index.php

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

John Liebmann Svendsen

Hej Inger og Lis,

tak for jeres rigtigt gode tips  -  de konkrete oplysninger og ikke mindst de 2 søgesider (landsarkivet og fogsgaard), som jeg ikke kendte. Jeg bruger dog en anden side til at finde gadenavnenes tilknytning til sogne mv.

Måske kan oplysningerne også hjælpe mig til at finde linket mellem Karen Marie og Emmy Marie, som skulle være søstre, men nok kun halvsøstre, da de er født med hver sit efternavn og med ca. 30 år imellem.

Nogle af folketællingerne havde jeg set i forvejen, men det er svært at beskrive de foregående arbejde fuldstændigt - også fordi der er mange forgæves søgninger undervejs.

Jeg er forholdsvis nybegynder på slægtsforskningen, men lærer meget nyt hver gang jeg stiller et spørgsmål, og bliver også hver gang imponeret over, at andre vil hjælpe mig så meget.

Nu er der i hvert fald opfølgnings- og registreringsarbejde til nogle dage.

Venlig hilsen
John

Inge Nissen

Hej

Nu er det jo kvinden, Karen Marie, du søger oplysninger om, men da jeg selv er fra Lysabild kunne jeg ikke lade være med at kigge lidt på manden, Hans Christian Christiansen - der er sikkert den rigtige familie Inger Toudal har fundet, bortset fra at jeg ved dåben af Hans Christian synes, der står at moderen, Anna Margrethe er født Iversen - og den første fadder, der nævnes er en Peter Iversen: Sønderborg Amt. Als Sønder, Lysabild 1834-1857 opslag 52.
Født 3.4.1848, hvad der jo passer med oplysningen på politiets registerblad.

Jeg har også fundet originalskemaet fra FT 1860: Slesvig - Sønderborg - Augustenborg - Lysabild opslag 13 - her står tydeligt at moderen er født Petersen (i disse folketællinger er det en fordel at vide hvor gamle de personer man leder efter, er, det er lettere at søge på tal end på navne.)

Venlig hilsen Inge


Inger Toudal

Citat fra: Inge Nissen [2041] Dato 24 Sep 2014 - 14:11

... bortset fra at jeg ved dåben af Hans Christian synes, der står at moderen, Anna Margrethe er født Iversen - og den første fadder, der nævnes er en Peter Iversen: Sønderborg Amt. Als Sønder, Lysabild 1834-1857 opslag 52.
Født 3.4.1848, hvad der jo passer med oplysningen på politiets registerblad.


Moderens navn står også som A.M. Iversen ved Hans Christians død. Men hvis Peter Iversen er hendes far, ville Petersen jo være hendes patronym.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

John Liebmann Svendsen

Tak igen for nye oplysninger.
Jo jeg søger Karen Marie, da jeg vil finde ud af om hun er relateret (søster) til Emmy Marie Tofte født Nielsen, og dermed en del af familien.
Jeg synes også der står Iversen og ikke Petersen
Nu har jeg i mellemtiden fundet dødsoplysningerne på Karen Marie - bl.a. på grund af oplysningen om Hans Christians død  -  i Anna sogn opslag 293 død 19/4 1925. Det går altså fremad :-)

Stadig åben for nye oplysninger
John

Inge Nissen

Hej - er der ikke en generation til forskel mellem Karen Marie født 1848 og Emmy, født 1880 (fremgår af et registerblad) - hvis Karen Marie er moster Marie, er hun vel moster til Emmy eller hendes mand ?

hilsen Inge


Inger Toudal


Ane Nielsdatter dør 22/9-1852, ni dage efter datteren Karen Maries dåb:
Slots Bjergby, Slagelse, Sorø 1827-1856 (ny udg.), opslag 342 & 126.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

John Liebmann Svendsen

Hej Inge,
Karen Marie titulerer sig moster på lykønskningskort til Emmy børn, men kan selvfølgelig godt være moster til Emmy - jeg har bemærket aldersforskellen.

Inger Toudal

#16

En Anna Margretha Iversen bliver født i Kegnæs 22/3-1825. Faderen hedder, så vidt jeg kan læse, Christian Iversen (Kegnæs, Als Sønder, Sønderborg 1811-1835, opslag 68).

Hvis det er den rigtige Anna Margretha, så er Petersen ikke hendes patronym. Pigenavnet Petersen ved FT-1860
kunne være en fejl. Eller måske havde hun en stedfar ved navn Petersen. Hvad mon hendes efternavn er i FT-1855?

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Nissen

Hej

ja, Anna Margrethe kunne være fra Kegnæs, der er Iversen et ret almindeligt navn. Ved Hans Christians dåb, står der vist også at den første fadder, Peter Iversen, er fra Kekenis... sådan stavede man engang Kegnæs. Han kunne være en bror, men det giver jo ingen forklaring på Petersen-navnet.

Lillebroderen Christians dåb er i Lysabild 1834-1857 på opslag 58 og lillebror Jørgen opslag 75, søster Anne Cathrine opslag 141, alle steder står moderen til at hedde Iversen

Nu fandt jeg også Hans Petersen Christiansen og Anne Margrethe Iversens vielse, Lysabild 1834-1857 opslag 247 - 23.11.1845 - gommen er 31 år, og der står vist neden under at han dør den 10.4.1874

Bruden er 20 1/2 år gl og datter af Hans Christian Iversen, Sønderby, Kekenis. I den dåb Inger Toudal fandt på Kegnæs tror jeg faktisk faderens navn står som Hans Christian Iversen.

Ved Anna Margrethes konfirmation Kegnæs 1836-1861 opslag 176 står der at hendes far Hans Christian Iversen er død - så hun kan have fået en stedfar, der hedder Petersen, eller det kan være en skrivefejl i FT 1860

I FT 1855 (Slesvig, Sønderborg - Augustenborg - Lysabild - opslag 3 højre side er familien igen - faderen står ganske vist som Hans Petersen, uden Christiansen, de nye navneregler er ikke rigtig slået igennem endnu, men moderen står som Anne Margrethe født Iversen og det passer også med alderen og også med de ældste børn, selv om de også står med efternavnet Petersen, ikke Christiansen.

Inge

John Liebmann Svendsen

tak til Inge og Inger.
I mellemtiden har jeg fået en masse materiale om Emmy, hendes søskende og andre ved søgning på en af Karen Maries børn og hendes ægtefælle, som jeg "faldt over", så der er opfølgningsarbejde til nogen tid sammen med materialet fra denne tråd.
fortsat gods weekend
John