Lassen f. Lysabild 1909 faldt i Polen

Startet af Mary Linda Lassen, 26 Sep 2014 - 08:39

Forrige emne - Næste emne

Mary Linda Lassen

Jeg er helt ny hvad angår forskning i militær, krige, faldne osv. så jeg har brug for hjælp til at komme i gang.
spørgsmål 1. hvordan finder jeg ud af hvor C Lassen født 6.11 1909 i Lysabild faldt henne, hvilket kompagni han tilhørte osv. man ved han meldte sig frivilligt på tysk side under 2. verdenskrig. han blev meldt savnet og blev aldrig fundet. Hans kone fik ham erklæret død, så hun kunne indgå nyt ægteskab.

er der lister over folk der meldte sig frivilligt - hvilke oplysninger skal man helst have for at komme videre?

spørgsmål 2  findes der fortegnelser over folk der måtte tage til tyskland og arbejde under 2. verdenskrig. i så fald hvor? her står jeg også på bar bund. men er meget "sulten" efter at komme i gang og  få noget at vide. jeg har nogle navne og deres fødesteder, men vil lige høre om der er  fortegnelser ell.a. måder at starte på.

og endeligt spørgsmål 3 - er emnet med frivillige i tysk tjeneste under den ene elelr den anden form stadig så "betændt", at det er uetisk, at opgive navne og fødselsår på dette sted?

Inge Nissen

#1
Hej Mary

Jeg kan ikke hjælpe dig med dine spørgsmål, men da min far også var født i Lysabild 1909 har jeg kigget lidt på denne C. Lassen, fundet hans fødsel i det sønderjyske fødselregister, fundet ham i FT 1921 for Lysabild boende i Skovby med forældre, søster og bror, nevø og niece, og fundet ham som mejerielev i FT Tandslet 1925 (www.alsnissen.dk).

Han må være konfirmeret sammen med min far, det må være ham, der den 15.12. 1923 har skrevet et vers i fars poesibog.  Og han er jo nok også med på konfirmandbilledet, men der 15 drenge (og 19 piger), hvoraf jeg kun kan sætte navne på nogen få. Far har desværre ikke skrevet navne på billedet.

Ved du hvor han boede som gift?

Du hedder også Lassen, er du i familie med denne Lassen-familie? Lassen er jo et ret almindeligt navn i Lysabild.

Venlig hilsen Inge

Inger Buchard

Selve dødserklæringen må være indført i døds-biregisteret med de kendte oplysninger, så hvis du kender ca-datoen på dødserklæringen, kan du søge indførslen i døds-biregisteret på
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Lysabild_Sogn
Her kunne stå, hvilken enhed han gjorde tjeneste i - det gør der for faldne i WW I
Heldigvis har vi i Sønderjylland bevaret den civile registrering af fødsel og død, og de er online

Dine mange 'hvorfor'spørgsmål må du søge svar på i litteraturen
Wikipedia skriver:
Folk fra de besatte lande som Danmark meldte sig til nationale Waffen-SS enheder. De blev brugt på østfronten og kæmpede sammen med landsmænd, f.eks. i Frikorps Danmark og Division Wiking
om Frikorps Danmark siger Wikipedia en del:
http://da.wikipedia.org/wiki/Frikorps_Danmark

Listerne over de frivillige kan være omfattet af tilgængelighedsgrænsen på 75 år, det gælder
* politiske og foreningsmæssige forhold
* strafbare forhold
men det vil du opdage, når du bestiller kilderne

Man må altid oplyse navn og fødselsdato der er ældre end 50 år - KB-oplysninger om fødsler er omfattet af 50-års tilgængelighedsfrist.
Om det er uetisk, afhænger af den aktuelle families holdning til emnet. Jeg personligt føler mig ikke stødt, slet ikke, efter at bogen om Fårhus-lejren og den efterfølgende diskussion med de berørte persongrupper har skabt en sund diskussionskultur omkring emnet

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lis B. Jensen

Hej

Man har et kartotek på Tysklandsarbejdere på Rigsarkivet
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Inger Toudal

#4
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mary Linda Lassen

Tak til alle!
både for kommentarer og oplysninger nu er der noget at komme videre med - udover det overordnede om temaerne som jeg er i gang med at læse om.

til Inger ( 2  x Inger? I så fald tak til jer begge)  for de mange gode links!!!

Til Inge  - christian Lassen er født 6.11 1909 -  konfirmeret  13.4 1924 opslag 52 kb lysabils 1910 - 28
det kunne være spændende hvis det den sammen familie du sidder med - og hvis det er min farfars bror, der har skrevet i din fars poesibog.

der er dog en Christen? Lassen søn af ugift Catrine Lassen f- 19.1 1909 og konfirmeret lidt før ( opslag 47) i kb for lysabild 1910 - 1928
han er også familie Catrine var den ældste i flokken af 8 søskende, hvoraf min farfar var nummer 4.
jeg hører gerne nærmere - evt på min mail!
ps jeg har også forsøgt på Alsnissen men kan ikke finde  ham - føler mig lidt dum, har set mange gange uden held.




Mary Linda Lassen

ups der skete en fejl så jeg glemte at trykke på send - men nu er svaret her!

Tak til alle!
både for kommentarer og oplysninger nu er der noget at komme videre med - udover det overordnede om temaerne som jeg er i gang med at læse om.

til Inger ( 2  x Inger? I så fald tak til jer begge)  for de mange gode links!!!

Til Inge  - christian Lassen er født 6.11 1909 -  konfirmeret  13.4 1924 opslag 52 kb lysabils 1910 - 28
det kunne være spændende hvis det den sammen familie du sidder med - og hvis det er min farfars bror, der har skrevet i din fars poesibog.

der er dog en Christen? Lassen søn af ugift Catrine Lassen f- 19.1 1909 og konfirmeret lidt før ( opslag 47) i kb for lysabild 1910 - 1928
han er også familie Catrine var den ældste i flokken af 8 søskende, hvoraf min farfar var nummer 4.
jeg hører gerne nærmere - evt på min mail!
ps jeg har også forsøgt på Alsnissen men kan ikke finde  ham - føler mig lidt dum, har set mange gange uden held.

Inge Nissen

#7
Hej Mary

Min far (Jørgen Jørgensen Nissen) er også konfirmeret Palmesøndag 1924, så der er ingen tvivl om at det er din farfars bror, Christian Lassen, der har skrevet i fars poesibog og at de er konfirmeret samme dag.

Den Christen Lassen, der er født i januar 1909 og konfirmeret året før, er søn af storesøsteren Cathrina, der også er mor til Theodora Lassen, født 1914, der står som plejebarn i FT 1921, ved ikke hvorfor hun står som plejebarn, mens Christen bare står som barn.

Hvad hed din farfar? Han var ældre end end den Peter, der er nævnt i FT ?

Angående www.alsnissen.dk. Når jeg skal søge plejer jeg at Google, i dette tilfælde:
Alsnissen "Christian Lassen" 06.11 1909

Men ellers er der på hjemmesidens forside et punkt, der hedder Folketællinger Sønderborg Amt, og under det punkt findes de mange folketællinger Ditlev Duus fra Guderup/Egen har renskrevet - i lidt bearbejdet form.

Under folketællinger Lysabild findes her familien Jørgen Lassen med de nævnte børn og børnebørn både i 1921 og 1925, det er dog en fejl at Theodora, står som Theodor, og hun var født 29.12 1914, ikke 1913. Christen og Christian står sammen med familien i 1925, men står samtidig også som hhv. bagerlærling hos bager Max Adolf Seehusen i Lysabild og som mejerielev hos mejeriejer Peter Hansen Callesen i Tandslet.

Ved du at der nu er adgang til det søndrjyske personregistre på nettet?

www.denjyskekirkebog.dk/FT/PersonRegistreBS.htm

Christen er på opslag 60 under Lysabild fødte 1907-09 og Christian på opslag 70. Theodora er på opslag 135 under Lysabild fødte 1910-18.

Jeg mailer til dig privat, hvis jeg finder ud af mere om familien.

Venlig hilsen Inge




Inge Nissen

#9
Hej Else

Tak for den henvisning - jeg ved jo godt at der findes oplysninger på Knivsberg, men så langt tænkte jeg ikke.
-----

Til Mary

Det er ikke meget på hjemmesiden ved om Christian Lassen, de vil sikkert gerne have supplerende oplysninger. Og måske ved de mere end skemaet fortæller, f.eks. hvilket kompagni han tilhørte og hvor de var i kamp.

Du må en tur til Knivsbjerg, du bor vel ikke så langt derfra.

www.graenseforeningen.dk/leksikon/e/all/4333

http://de.m.wikipedia.org/wiki/knivsberg

Hilsen Inge

Mary Linda Lassen

kære Inge og else
tak for de spændende oplysninger og links - nu ved jeg hvornår han i hvert fald er erklæret død -
og jeg ved at han var gift og havde 4 børn. Det med Knivsbjerg er jo spændende og skal undersøges nærmere. ligesom de andre forslag og oplysninger.