Gottlieb Hansen

Startet af Jørgen Chr., 26 Sep 2014 - 18:35

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej derude.

Jeg beder venligst om hjælp til at løse mit "problem".

Jeg slægter i en familie, hvis efternavne er Gottlieb Hansen.  Jeg vil gerne prøve at finde ud af, hvor Gottlieb navnet kommer fra.  Jeg støder første gang på navnet Gottlieb Hansen i 1889.  Før den tid er der, så vidt jeg kan finde ud af, ingen, der hedder det.

Derimod har jeg på DDD fundet en FT-1916 for Vejle, Sønder Stenderup, hvor der er nævnt en Gottlieb Hansen.  Her er navnet Gottlieb angivet som et fornavn, og at han er født 28.05.1893 som søn af en Enke Marie Hansen men ikke, hvor han er født.  Det kan jo være, det er efter ham, at efterkommerne har fået hans navne som efternavn.  Jeg har ledt i flere sogne i amterne Vejle, Skanderborg og Svendborg, hvor andre familiemedlemmer er født, men altså uden resultat.

Jeg ved godt, mine oplysninger er tynde men i håb om, at en af jer derude alligevel kan give mig en ide eller flere om, hvor jeg skal lede, så vil jeg blive glad.

Stor hilsen og ønsket om en rigtig god weekend til jer alle.

Jørgen


Knud Erik Balle

Hej Jørgen

Fornavnet Gottlieb er almindeligt forekommende i tyske indvandrerfamilier. Så du sætter dig selv på en umulig opgave ved at undersøge alle Gottlieb'er.

Det var ganske almindeligt at give børn (specielt sønner) et mellemnavn, som har tilhørt en person i forældrenes omgangskreds eller lignende.

Jeg mosler selv i øjeblikket med et lignende problem. Min oldefar blev døbt Thomas Schirmer Nielsen, hvor mellemnavnet Schirmer dukker op helt ud af det blå. Han var den eneste af 10 børn, som fik dette mellemnavn. Navnet forekommer ikke blandt anerne.

Jeg sidder netop med en familie Schiermer, hvor faderen kom fra Prøjsen. Han har boet i Viborg, Hammel og Boller i Uth sogn, Skanderborg Amt. Han fik i øvrigt en søn i 1828 kaldet Gottlieb.

Du skal nok søge minutiøst bagud i familien og holde øje med faddere og andre med tilknytning til anerne.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle


Lis B. Jensen

Hej

Du skriver du støder på ham første gang i 1889. Hvor er det og i hvilken forbindelse?
Har evt. undersøgt folketællingen 1890 for det sogn du har fundet ham i?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jørgen Chr.

Kære Lis og Knud Erik.

Tusind, tusind tak for jeres venlige svar.

Knud Erik.  Det med mellemnavn havde jeg godt tænkt på.  Jeg havde imidlertid ikke tænkt på, at Gottlieb var tysk men, det burde jeg have gjort, når man ser på de to stavelser i navnet Gott-lieb.  Det har åbenbart været et drengenavn, som er "indvandret" her til Danmark og brugt i enkelte tilfælde.  Senere er det så blevet til et efternavn her og altså i mit tilfælde til et mellemnavn.  Jeg er gået et godt stykke tilbage i familien men, ingen af personerne eller fadderne har Gottlieb som navn.  Så jeg må lede videre.

Det "irriterer" mig, at jeg, selvom jeg har søgt flere steder og på flere måder, ikke kan finde, hvor personerne nævnt i den af mig tidligere nævnte FT for 1916 er født henne.  Jeg har også set efter, om familien er nævnt i FT-1921 (hvor bl.a. fødested angives) for Sønder Stenderup men, det er den ikke, og da jeg ikke ved, hvad Husfaderen hed, er jeg sådan set gået lidt i stå.  Men jeg må jo så blot fortsætte min søgning, for jeg føler, at det vil kunne give mig en del svar.

Lis.  Der, hvor jeg første gang støder på navnet Gottlieb, er en væver Johan Gottlieb Jacob Hansen født 02.08.1889 i Åbenrå, Åbenrå, AO's opslag 74 nr. 3.  I kirkebogen havde de skrevet Johan Jacob Gottlieb Hansen men ændret det til J.G.J.H. altså, så Gottlieb optræder som et drengenavn og ikke et mellem efternavn.  Det er først, da han får et barn, at barnet og efterkommerne får efternavnene Gottlieb Hansen.

Jeg har ikke søgt på J.G.J.H. i FT-1890, da jeg ikke har fundet det relevant.  Derimod har jeg, som nævnt tidligere, fundet en Gottlieb Hansen i en FT-1916, som jeg, som omtalt ovenfor, gerne vil finde ud af, hvor han er født for at se, om det kan give mig en ledetråd.

Til jer begge vil jeg blot sige, at jeg er meget taknemmelig for jeres svar, og fordi I har givet jer tid til at hjælpe mig.

De venligste hilsener og fortsat god weekend.

Jørgen



 

Lis B. Jensen

Hej Jørgen

Du må jo ved dåben kunne se forældrenes navne -
udover det kan jeg jo se at de to fødselsdatoer ikke stemmer overens.
Du kan jo prøve at se om ham du har i 1916 er konfirmeret i samme sogn måske endda født der.
Ligeledes kan du også se om ham du har fødselsdata på er konfirmeret i sognet

det kan måske afhjælpe dit spørgsmål
og det kan være en god hjælp hvis man kan følge personer i folketællingerne
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jørgen Chr.

Kære Lis.

Endnu en gang så inderligt tak for din fortsatte hjælp.  Jeg har nok forklaret mig utydeligt men, det drejer sig om to forskellige personer.  J.G.J.H. har jeg tjek på og kender godt hans forældre, og det er hans efterkommere, jeg har styr på.  Den svære er Gottlieb Hansen der er født 28.05.1893.  Jeg har ledt efter ham som både født og konfirmeret i Vejle, Sønder Stenderup, samt i andre sogne men desværre indtil nu uden resultat.  G.H.'s mor er også nævnt i FT-1916 som Marie Hansen men, Hansen er nok ikke hendes fødenavn.  Derfor kan jeg ikke rigtig lede efter hende, foruden at faderens navn også er ukendt.  Jeg har prøvet at lede under Døde Mænd i Vejle, Sønder Stenderup, da moderen er angivet som værende Enke.  Dette er derfor svært, så jeg har ikke fundet ham.  Han kan godt være dér, men ledetrådene er, som sagt, så godt som ingen.

Jeg giver imidlertid ikke op, for sådan er slægtsforskning jo en gang imellem.

De venligste hilsener og jeg håber, du nyder solen.

Jørgen


Knud Erik Balle

Hej Jørgen

Så lykkedes det at finde Gottlieb Hansens fødested via storesøsterens vielse i Sønder Stenderup 30. september 1917 (1908-1922, opslag 135, nr. 8 )

Gottlieb Hansen, født 22. august 1893 i Stenderup-Tved.
Søn af gårdmand Søren Hansen og hustru Marie Lunding (32), viede i Ribe Domkirke 13. december 1883.
(AO: Ribe, Malt, Føvling, 1892-1899, opslag 12, nr. 15)

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Jørgen Chr.

Hej Knud Erik.

Tak, tak, tak for dine skønne oplysninger.  En stor sten er faldet fra mit hjerte.  Du må have brugt en enorm tid på at finde frem til dette resultat.  Du er bare dygtig.  Nu kan jeg komme videre, hurra.  Hvordan du har fået ideen til at søge efter søsteren Sofie's bryllup for der igennem at finde frem til både Gottlieb og derved forældrene, forstår jeg ikke.  Jeg havde i hvert fald ikke fået den ide eller tænkt så langt.

Jeg har naturligvis allerede brugt dine oplysninger og derved fundet frem til personerne.  Nu kan vi se, at fødselsdatoerne for både Sofie og Gottlieb er forkert angivet i FT-1916, selvom det kun er med få dages forskel.  Jeg troede i første omgang, at du havde fundet den forkerte Gottlieb, da du skriver 22.08.1893 men, det viser sig at være den rigtige.  Det er i maj Gottlieb er født.  Men altså et stort hurra for dig og endnu mere tak, og du har sparet mig for en masse tid, hvor jeg ganske sikkert alligevel ikke var kommet til et resultat.

Rigtig, rigtig god søndag selvom vejret godt kunne være lidt bedre.

De allervenligste hilsener

Jørgen

Knud Erik Balle

Hej Jørgen

Jeg er glad for din reaktion på vi andre slægtsforskeres svar på dine spørgsmål.

Derfor giver jeg dig en lille bonus i form af lægdsrullerne, hvor Gottlieb Hansen er optaget.

4. Udskrivningskreds, Tilgangsrulle 1911 J, Føvling 27, løbenummer 11
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480943#20033,1703093
TIL: 2-13-N-44 = 2. Udskr., Nykøbing (Sjælland) 13, Tilgangsrulle 1915, løbenr. 44

2. Udskrivningskreds, Tilgangsrulle 1915 N, Nykøbing Sjælland 13, løbenummer 44
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481037#19198,1365673
1916: Kasseret på grund af termisk sygdom i øjet (katarakt).

Katarakt:
Blivende uklarheder i øjets linse, som påvirker synsfunktionen.
Risikofaktorer i arbejdsmiljøet omfatter udsættelse for ultraviolette B-stråler (315-280 nm) i forbindelse med udsættelse for svejselys, infrarødt lys og sollys samt muligvis mikrobølgestråling.2-5 De klassiske risikofag omfatter glaspustere, støberiarbejdere og svejsere. Virkningsmekanismen antages at være termisk. Ved udsættelse for glødende glas i en afstand af 1 fod i 1 minut stiger linsens temperatur med 9o C.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Jørgen Chr.

Hej igen Knud Erik.

Spændende, spændende.  Jeg kan ikke andet end sige tusind tak igen.  Du gør dig ikke begreb om hvor mange personer og data om dem, jeg har fundet efter modtagelsen af dine værdifulde oplysninger.  Jeg har med fornøjelse tastet hele dagen.

God vind fremover til dig.

Jørgen