Hirsch&Hirsch er nå fotografert av Norsk Slektshistorisk Forening

Startet af Lars Ove Wangensteen, 07 Okt 2014 - 11:04

Forrige emne - Næste emne

Lars Ove Wangensteen

Dette er kanskje feil forum, men da må moderator forandre det

Som overskriften sier så er dette praktverket fotografert, og noen av oss holder nå på med å lage et komplett navneregister
Dette er meget tidkrevende, og vi vet ikke når vi blir ferdige

Verket blir publisert i en eller annen form, men vi har ikke bestemt hvordan ennå.

Dette til orientering!

Mvh

Lars Ove Wangensteen

Anne Ravnskjær

Kære Lars Ove

Et rigtigt fint initiativ og stort arbejde (blandt mange andre). Jeg ser frem til at det bliver publiceret.

mvh

Anne Ravnskjær

Lars Ove Wangensteen

Bare som et eksempel på hvor stort dette verket  er så kan jeg gi et eksempel.

Slektsnavnet Ahlefeldt:

I Ovenstads militærbiografier finner jeg 8 personer (side 23-25 i bind 1)

I Hirsch&Hirsch så er det 119 personer (35 tettskrevne sider)!!

Lars Ove Wangensteen

Bind 1 av 47 er registrert (A-ANT)

599 personer!

Morsomt!

Lars Ove Wangensteen

Styret i NSF har besluttet at materialet vil bli gratis tilgjengelig for medlemmer av foreningen, og at det blir solgt som CDér (12 stk) til andre, enten en og en eller flere sammen

Registeret vil når vi er ferdige bli lagt ut på genealogi.no

Gudrun Wallengren

Hej Lars

Du skriver at I er ved at lave et register.
Disse militære personer, eller hvad man nu skal kalde dem, er jo i forvejen opstillet alfabetisk hos Hirsch & Hirsch.

Vil det så sige, at man i jeres register fremover kan søge på hustruers navne, og på andre personer med tilknytning til den officer det drejer sig om? Der er jo også mange steder hvor der under et navn henvises til et andet navn, med en lidt anden stavemåde.

For i så fald vil jeres register jo kunne komme mange flere til gode...

Jeg håber at du også lægger dine oplysninger ind i det svenske Rötters Anbytarforum.

Tak for et rigtig godt initiativ!

Venlig hilsen
Gudrun

Gudrun Wallengren

Hej igen Lars Ove

Måske er det ikke alle der ved hvad Hirsch & Hirsch står for.
Har du ikke lyst til selv at beskrive hvad værket indeholder?

Venlig hilsen
Gudrun

Lars Ove Wangensteen

Hei Gudrun

"Hirsch, I.C.W.: Danske og norske Officerer 1648-1814" er et verk bestående av 12 bind, hvor av hvert bind egentlig er 2-4 bind. Det vil si at tilsammen snakker vi om 47 bind med tilsammen ca 6000 sider og ca 40-50000 navn.

Originalen er i det Kongelige bibliotek i København, og det finnes en papir-kopi i Riksarkivet i København

NSF har vært i København og fotografert hele verket og det vil bli publisert på to forskjellige måter. NSFs medlemmer vil få gratis tilgang, mens ikke-medlemmer må betale.

Pris er ikke endelig fastsatt, men for ikke-medlemmer så vil vi produsere en CD pr bind, altså 12 CD´er.
NSF har hatt kostnader ved denne fotograferingen, og vi får kostnader ved publisering og produksjon, så de skal dekkes ved salg

Registeret vil kun være en avskrift av Hirsch sin alfabetiske oversikt, ikke noe annet. Men registeret vil bli søkbart og ved treff får man opplysninger om hvilke bind, og hvilke side man finner personen man søker etter. Registeret, som i seg selv vil bli på ca 400-500 sider, vil bli publisert tilgjengelig for alle.

Dere kan lese mer om I.C.W. Hirsch her http://da.wikipedia.org/wiki/J.C.W._Hirsch












Lars Ove Wangensteen

Et tilfeldg eksempel på en side i 1. bind:

[vedhæfting slettet af admin]

Thestrup-Bjørn

Super initiativ

- men meget, meget ærgerligt, at vi der er (betalende) medlemmer af Dis-Danmark åbenbart ikke kan få gratis tilgang  ???


Eller kan vi?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lars Ove Wangensteen

Bjørn Thestrup

Norsk Slektshistorisk Forening (NSF) er en egen forening som ikke har noe med DIS å gjøre.
Medlemmer i DIS-Norge får heller ikke gratis tilgang til dette materialet hvis de ikke også er medlemmer av NSF.
Medlemmer av NSF får heller ikke fri tilgang til medlemssidene i DIS

Det koster å drive en forening som NSF, og et sted må vi hente inntekter :-)

Morten Nielsen

Man kan nok ikke forestille sig, at NSF vil tillade DIS-Danmark at købe et enkelt sæt CD'er og stille dem til rådighed for medlemmerne via foreningens hjemmeside. Jeg har fuld forståelse for, at der er udgifter, der skal dækkes, og det vil jo også være fint med et overskud, der kan bruges til fremtidige projekter. Og som det også er skrevet, så er det jo ikke gratis at drive en forening.

Mit håb er så blot, at NSF vil sælge CD-sættet til en pris, så alle har råd til det. Var det ikke Simon Spies, som sagde: Det kan godt være, jeg kun tjener 11 kr. pr. rejse; til gengæld sælger jeg flere millioner af dem!

Jeg glæder mig meget, til CD-sættet bliver sat til salg.

Tak for et super-initiativ.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Lars Ove Wangensteen

Hei Morten

Jeg er akkurat ferdig med registreringen av bind1 av totalt 12. Bind 1 innholder alfabetet AA - BEZ, og over 2000 personer (bare dette bindet var meget tidkrevende å registrere, og 2 personer har som sagt brukt mye tid og penger på reise, overnatting og fotografering i København)

Styret i NSF har selvsagt snakket om hvordan dette skal publiseres, men vi har ikke tatt noen beslutning ennå.
Det vi er enige om er at NSFs medlemmer får gratis tilgang, men ikke hvordan vi skal tilby dette til de som ikke er medlem.

Men vi er nødt til å selge dette verket for å få dekket kostnader og sikre litt inntekter. Jeg er nyoppnevnt web-redaktør i genealogi.no, og vi skal priorotere å få åpnet et web-butikk, så det vil bli mulig å få kjøpe CD´er der med deler av verket eller en DVD med hele verket.

Om vi kan tilby DIS-Danmark, eller en annen forening, verket slik at de kan legge det ut på medlemssiden har vi i styret ikke diskutert, men det tror jeg personlig ikke vil bli aktuelt

Hva mener du er en rimelig pris på hele verket som en DVD?

Morten Nielsen

Hej Lars Ove,

Det er svært for mig at sætte pris på et sådant projekt, da jeg bl.a. ikke ved, hvilke omkostninger I har haft, og som minimum skal dækkes. Hvor mange potentielle kunder regner I med at have? Jeg tror, I skal sætte prisen så lavt, at det ikke kan betale sig for nogen at kopiere DVD'en. Husk, at en evt. lille fortjeneste pr. solgt eksemplar hurtigt kan blive opvejet af et stort mersalg ved en fornuftig pris, og dermed bliver fortjenesten alt i alt større, end som hvis I solgte et lille antal med stor fortjeneste pr. solgt DVD.

Måske skal I lade være med at forære det gratis til NSF's medlemmer men i stedet tilbyde det til en favorabel medlemspris. Jeg kan godt se idéen med, at man kan købe dele af værket, men vil det ikke give jer for meget administration? Og hvad hvis man køber dele af værket og sidenhen vælger at købe det samlet - skal man så have rabat, fordi man allerede har købt dele af det? Begræns jeres administration så meget som muligt. Måske kan I kombinere køb af DVD'en med adgang til noget ekslusivt web-materiale, f.eks. et forum, eller noget andet, der har relation til DVD'ens indhold - det var kun nogle hurtige tanker, men her er jo en god mulighed for at være kreativ.

Jeg vil umiddelbart sige, at projektet vel kan sammenlignes med et stort, trykt opslagsværk, så derfor vil jeg synes, at en pris på mellem 300 og 500 DKK vil være fornuftig. 500 DKK er for mig en "magisk" grænse.

Det vil være en god idé at gøre indholdsfortegnelsen gratis - det er også en måde at reklamere på.

Men som sagt, så kender jeg jo ikke jeres omkostninger og antal potentielle kunder.

Har I selv prøvet at regne lidt på det?

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Lars Ove Wangensteen

#14
Hei Morten

Dette er det første "store" foto og publiseringsprosjektet for NSF, så vi må tenke nøye igjennom både publiseringsmåte og pris

Kopiering av verket kan skje, men dette er faktisk å betrakte som et åndsverk, så hvis noen gjør det bryter man Norsk lov, og det vil vi måtte slå hardt ned på

NSF ønsker selvfølgelig at flest mulig skal få tilgang til dette til en fornuftig pris, så ditt forslag kan være godt

Det som slår meg, og som er en realitet, er at det faktisk er flest danske militære i dette verket, så jeg er sikker på at markedet er større i Danmark enn i Norge. Vi har jo Olai Ovenstads militærbiografier, og det kan se ut som Ovenstad har benyttet seg av Hirsch&Hirsch, selv om sistnevnte er mer detaljert.

Registeret skal selvfølgelig være gratis tilgjengelig for alle, og vedlagt ligger en liten "vareprøve" på det (tilfeldig valgte sider) I 1. bind ble det 39 sider, og det er 11 bind igjen

NSF skal ha styremøte søndag 9/11, og etter det vil vi kunne gi ytterligere opplysninger. Det som er sikkert er at hvis vi skal gi ut alle bindene på en DVD vil det kanskje gå måneder før det skjer. Dette er dugnadsarbeid, og i dag er vi for få. Er det noen i Danmark som kunne tenke seg å delta i dette, så er det bare å gi meg beskjed

Mvh
Lars Ove
low1954@gmail.com

[vedhæfting slettet af admin]

Morten Nielsen

Hej Lars Ove,

Tak for info og smagsprøve på register. Ja, det er vigtigt for jer at tænke det hele grundigt igennem. Det er givet, at jeres største marked nok vil være Danmark af den årsag, du beskriver - dét skal I selvfølgelig tænke ind i jeres valg af medie, prisfastsættelse, markedsføring osv.

Den bedste kopibeskyttelse er en fornuftig pris!

Kan du prøve at beskrive, hvad det er for noget arbejde, I gerne vil have hjælp til? Hvis det er noget, jeg kan finde ud af, er det meget muligt, at jeg vil melde mig.

Jeg håber, du vil fortsætte med at orientere om projektets forløb og status.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Lars Ove Wangensteen

Hei Morten

Registrerings-jobben er enkel, men litt tidkrevende

Det vi gjør er å sende deg linken til  fotografiene av  det originale bindet slik at du kan laste det ned. I tillegg får du en exel-mal

Da er det bare å sette i gang med å lese/tolke originalen og føre det inn i regnearket slik du ser jeg har gjort i det eksempelet jeg sendte deg.

Så konverterer vi til slutt regnearket til PDF

Morten Nielsen

Hej Lars Ove,

Jeg har ikke Excel; hvad kan jeg bruge i stedet?

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Lars Ove Wangensteen

Morten

Jeg vet ikke da jeg kun har benyttet Microsoft Office Exel, men vedlagt følger malen og du kan jo forsøke å åpne den.

Mvh
Lars Ove


Morten Nielsen

Hej Lars Ove,

Der var ikke noget regneark vedhæftet dit forrige svar.

Du kan sende regnearket til min private mailadresse; så vil jeg prøve at få installeret OpenOffice og se, om jeg kan læse regnearket.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Lars Ove Wangensteen

Siste oppdatering på registreringen er at vi nå har 3 hefter under arbeid og et halvt hefte som er påbegynt men som nå ligger uferdig.

Resten er registrert, og vi har nå registert over 30.000 navn

Registeret inneholder også en god del personer som er tilknyttet hæren, men ikke nødvendigvis som offiserer. Her finnes mange yrker tilknyttet forsvaret. Det er også en god del som kun har patronymikon, og ikke slektsnavn i dette materialet

Registeret vil sannsynligvis bli publisert på genealogi.no før jul, og selve verket vil bli lagt ut for salg på en DVD rett etter nyttår. Det vil bli mulig å bestille denne i nettbutikken samtidig som registeret blir publisert http://genealogi.no/produkter?taxonomy_catalog_tid=All&keys=

Lars Ove Wangensteen

#22
Her kommer årets førjulsgave fra Norsk Slektshistorisk Forening!

Registeret på 516 sider og 31900 navn i verket Hirsch, I.C.W.: Danske og norske Officerer 1648-1814 er nå tilgjengelig for alle i en søkbar PDF-versjon. http://genealogi.no/

Verket består av tilsammen 45 hefter (bind), og over 5000 sider.
10 personer har hjulpet med registeret hvorav den flittigste har registrert 16 hefter og nestemann har registrert 14 hefter.!!!! En stor takk til alle :-).
Det mangler ca 100 navn i registeret med de vil bli supplert i midten av januar

Det forventes at selve DVD'en kommer ut for salg rett over nyttår

God Jul og Godt Nytt År!!!

Jørn Christiansen

Hej Lars Ove

Der er vist en læsefejl i registeret: Der står ikke Funck men Fund (Fundt), se vedhæftet billede.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Lars Ove Wangensteen

Hei Jørn

Ja det er det helt sikkert. 10 personer har regsitrert 32000 navn, og mange av navnene er ukjente i Norge, og få av de 10 kan  transkribere. Men hvis vi oppdager mange feil skal vi rette opp det, men vi er usikre på hvor mye mer arbeid vi skal legge i dette mer. Vi har også oppdaget at Hrsch har skrevet feil, og det er det lite å gjøre med.

Mulig vi kommer til å lage et eget emne i Digitalarkivets brukerforum i Norge om oppdagede feil

Mvh
Lars Ove

Lars Ove Wangensteen

Men jeg håper at dere forstår at denne tråden er kun til informasjoen for dere i Danmark.
Vi har ingen intensjoner om å tjene mye penger på dette, men heller ikke å tape, men vi er stolte av  å ha et digitalisert eksemplar i Norge. Det er en viktig kilde for oss.
Og vi deler gjerne.



Lars Ove Wangensteen

Vi fikk i dag beskjed fra flere i Danmark om om at det ble problemer med å bestille verket i vår nettbutikk. Det er nå ordnet.

Lars Ove Wangensteen

Og i går sendte vi første forsendelse av DVD´n ut til de som hadde bestilt. Den er enkel å bestille fra Danmark i vår nettbutikk http://genealogi.no/node/737