Mette Samsøes barn

Startet af Jette Høier Fischer-Vig, 09 Okt 2014 - 16:51

Forrige emne - Næste emne

Jette Høier Fischer-Vig

Mette Samsøe forlader ifølge Jydske Tegnelser Frederichsborg Slot d: 7 Maj 1725.
i 1725 er det 5-6 år siden  hun forlod sin mand Poul Terchelsen  Curasier under Gen. Major Dedens Regiment, hun har inden for de 5-6 år fået et barn med en anden. I 1725 er Mette Samsøe værende udi vor Aabne Stad Fredericia, men hvor har hun Poul Terchelsen boet indtil da? Og kan fødslen for hendes barn findes?
Hilsen Jette

Jane Valkær

Hej
Jeg er nysgerrig mht. hvad Jydske Tegnelser Frederichsborg Slot er og hvor jeg evt. finder dem på nettet. Googlede men blev ikke klogere.
Jeg er bekendt med Jyske Registre hos kkermit.

Her er link til diverse Nygårds sedler om parret:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=328437&sort=e
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=328438&sort=e

Derudover har jeg kigget i både Fredericia og Hillerød efter den dåb, som du efterlyser.
Der var ingen i Hillerød - måske i Fredericia:
KB Vejle, Fredericia Trinitatis 1685-1805 ny
opslag 61 - 1721, en unavngivet kvinde får en Frederic
opslag 58 - 1718, en Mette Jensdatter får en Margrete

Desværre ingen gevinst.

Skiftet efter Poul:
571 Poul Terkildsen i Fredericia. 9.11.1737, fol.489.
E: Ingeborg Anne Marie Christensdatter. LV: Mads Jerlev.
Første ægteskab med Mette Olufsdatter Samsø.
B:
1) Oluf Poulsen i Ostindien
2) Hans Poulsen, kyrasser
3) Terkild Poulsen
4) Elisabeth Poulsdatter g.m. Laurids Poulsen, kyrasser.


Skiftet efter faderen:
214 Oluf Sørensen Samsø, skipper i Fredericia. 27.2.1706, fol.56.
E: Gertrud Knudsdatter. LV: Laurids Lydersen.
B:
1) Bodil Olufsdatter g.m. Peder Olufsen, bødker
2) Mette Olufsdatter 19
3) Søren Olufsen 15.
FM: Jens Madsen Pagh.
Afdøde var født på Endelave.
Desuden nævnes enkens brødre Niels Knudsen, Jørgen Knudsen begge i Stovstrup.


Mvh
Jane

Jette Høier Fischer-Vig

Hej, tusind tak for oplysningerne.Vedr. Jydske Tegnelser er nok dem Nygård har skrevet sine sedler ud fra, jeg har så bedt om at få disse at se, netop dem du henviser til om Mette Samsøe, fik dem også fra Statens Arkiver og har så fået en arkivar til at lave en transskription af dem, jeg kunne nok have sendt dem til Slægt og Data, men det ved jeg så til en anden gang. Det med Frederiksborg Slot er der hvor "sagen" er behandlet den anden om Mette Samsøe er behandlet på Fredensborg Slot, hvad det går efter ved jeg ikke.
Vh Jette

Else Skovbo Jensen

Hej

Jeg mener, at det med Frederiksborg og Fredensborg slotte, er den lokalitet, som kongen har opholdt sig på, da han gav tilladelse til et eller andet.

mvh
Else

Jette Høier Fischer-Vig

I skifteudskriften vedr. Poul Terkildsen nævnes hans børn og nr. 3 Terkel Poulsen vil jeg rigtig gerne finde fødsel og sted for, kan nogen hjælpe?
Vh Jette

Jane Valkær

Hej
Mette og Poul er ikke gift i Fredericia.
KB Vejle, Fredericia Michaelis ny 1708-1764: opslag 26 - 1720 datteren Citzel

Før Citzel dåb ses hverken Poul eller Mette i kb'erne fra Fredericia (Trinitatis og Michaelis).

Jeg tror faktisk, at han har været udstationeret og boet sammen med Mette der. Her fik de deres børn, som er nævnt i skiftet. Så er Poul blevet "afdanket", altså hjemsendt til Fredericia (hvor Mette kom fra). Citzel bliver født, og herefter sker der åbenbart noget, der får Mette til at forlade mand og børn.
Hvorhen er uvist.

Mvh
Jane



Jette Høier Fischer-Vig

Tak, jeg er kommet et godt stykke videre på det jeg gerne vil vide, nemlig hvor og hvornår kom navnet Samsøe ind i min familie, og skifteudskrifterne har da hjulpet så langt at min 6x tipoldefar Oluf Sørensen Samsøe er født på Endelave og så må der nok være en forbindelse til Samsø på en eller anden måde?
Vh Jette

Jette Høier Fischer-Vig

Der hvor jeg skriver om at få noget at vide om Poul Terkildsen, i et andet indlæg, har jeg skrevet hvor han var udsendt til i de forskellige år, så det må være der jeg skal søge.
Under skiftet for Poul Terkildsen kan jeg ikke se en datter der hedder Zidsel men hun kan måske være død ved skiftet i 1737.
Vh Jette

Werner Nielsen Wittekind

6x tipoldefar Oluf Sørensen Samsøe
Hej
Du skriver  ovenstående. I min store database over Endelave-slægter har jeg ingen med Samsøe som tillæg. Dog er det ikke almindelig, at man på øen hat tilføjet det for at gøre det klart, hvem person en er.
Der er mange ved navn Oluf/Ole Sørensen med forskellige tilnavne. Ud fra den måde, præsten/øvrigheden på Endelave bruger tilnavnet må det fortolkes, at han kommer fra Samsø på et eller andet tidspunk.
Har du data på din Oluf Sørensen?
Hilsen
Werner
Werner Nielsen Wittekind
werner@wittekind.dk
Endelave, Slesvig og Aabenraa

Jette Høier Fischer-Vig

Nej jeg har ikke andre data end dem der står i skiftebeskrivelsen i et af ovenstående indlæg fra Jane.
Vh Jette Fischer-Vig

Jette Høier Fischer-Vig

Hjælper det ,der står i skiftet efter Oluf Sørensen Samsø der var skipper i Fredericia og døde i 1706 og at han var født på Endelave, dig med at kunne finde ham? Hans far hed vel Søren går jeg ud fra ,men ikke nødvendigvis Olufsen, vel?
Hilsen Jette

Jane Valkær

Hej
Her er skifterne i Fredericia:
http://www.brejl.dk/fredericia.html

Søg Samsø

Mvh
Jane

Jette Høier Fischer-Vig

Hej Jane, du har lagt skiftet efter Oluf Sørensen Samsøe der døde i Fredericia i 1706 og at han er født på Endelave på til mig, og tusinde tak,så nu leder jeg efter hvorfor han har navnet Samsøe, det er nok hos ham det starter, men jeg kan ikke finde ham i det jeg kan se fra Endelaves kirkebøger, jeg er også rigtig dårlig til at læse det gotiske, så jeg håber nogen kan hjælpe med at finde evt. hans dåb, vielse, eller bare hvad hans tilknytning har været til Samsø,så han har fået/taget navnet Samsøe?
Hilsen Jette

Jane Valkær

Hej
Ang. datteren Citzel, så bliver hun begravet 9 uger gammel:
KB Vejle, Fredericia Michaelis 1708-1764 opslag 208 3. spalte nederst.
Mvh
Jane

Jette Høier Fischer-Vig

Er der nogen der kan hjælpe med at finde hvem Bodil Olufsdatter (Samsøe)var fadder til i 1703 i Fredericia Michaelis Sogn.
Vh Jette

Jane Valkær

#15
Hej

Desværre er kirkebogen noget utydeligt, ja, helt ulæselig nogle steder.
Jeg kan finde hende to gange som fadder - skrevet som Boel Ollufsdtr (Samsøe):
KB Vejle, Fredericia Michaelis sogn 1694-1729 ny

opslag 38 venstre spalte - 17. maj 1703 Andreas Olsen søn Ollof (B.O. står til sidst)

opslag 39 højre spalte - 2. nov. 1703 Caspar Brant søn Johan Jürgen (B.O.S står til sidst)

Hendes mand Peter Olufsen Bøtker
opslag 42 - 14. sept. 1704 Jürgen Andersen datter Lisbet (P.O. står i tredje sidste linje)

Anbefaler at sende dåb til tydning - jeg har svært ved at tyde dem  ;D

Mvh
Jane

Jette Høier Fischer-Vig

Tak for din ulejlighed, det vil jeg så prøve.
Som du tidligere har skrevet er Mette Olufsdatter Samsøe og Poul Terkelsens børn nok født der hvor faderen gjorde tjeneste, så jeg har spurgt en arkivar på SA hvor det var når stedet var på Fyn under General Major Dendens regiment fra 1717 til 1723, han svarede at det var et område omkring Odense, især vest for Odense så der var en del sogne at søge i så må jeg se om, især Terkel Poulsen kan findes, da det er ham der er min forfar.
Vh Jette

Jette Høier Fischer-Vig

Vedr. Skiftet efter Mette Samsøes tidligere ægtefælle Poul Terkildsen, hvor deres barn Terkel Poulsen står som nr. 3, jeg mangler hans fødested og år, og også hvor og hvornår Poul Terkildsen er født. måske er Terkel Poulsen født da hans far var i Slesvig som soldat? Mette Samsøe må være født i 1686 eller 1687 da hun var 19 år ved faderen Oluf Sørensens skifte i 1706 i Fredericia. Mette Samsøe må have fået sine 4 første børn noget før Citzel som er født i 1920 i Fredericia Michaelis sogn, da den ældste Oluf Poulsen allerede er i Ostindien i 1737 og nr 4 Elisabeth er gift, jeg har søgt rundt omkring men kan ikke rigtig få fundet noget! Hjælp hvis nogen kan eller nogen har en god ide!
Vh Jette