hjælp til opslag op rigsarkivet om to banearbejdere

Startet af Katrine Rollins, 13 Okt 2014 - 23:13

Forrige emne - Næste emne

Katrine Rollins

Jeg håber meget at der er en venlig sjæl der vil hjælpe med et par opslag. Jeg har to aner der har arbejdet ved jernbanen i Skive og Skals det er:
Morten Jensen født 2 Sep 1855 i Skals
Peder Pedersen 31 Mar 1860 i Lime

Som jeg har forestået det er det nødvendigt finde dem i et opslags værk først inden man kan finde/bestille personale mappe/kuvert. Det er den første del jeg beder om hjælp til. Så kan jeg med tiden finde ud af den sidste del.

Evt. bytte med et opslag i Viborg.

Gitte Samsøe-Jensen

hej
Jeg skal på Rigsarkivet mandag, så jeg ser hvad jeg kan finde ud af

Med venlig hilsen
Gitte Samsøe-Jensen
gsamsoe@gmail.com

Gitte Samsøe-Jensen

håber ikke du  har tabt tålmodigheden, var på Rigsarkivet, og her fandt jeg at der på Frederiksberg Bibliotek er en bog udgivet af DSB, der hedder:

Personalefortegnelse DSB udgivet 1978 på 191 sider, Der er kun dette ene eksemplar, og det er ikke til udlån.

Jeg skal i nærmeste fremtid til Frederiksberg, så kigger jeg.

Med venlig hilsen
Gitte Samsøe-Jensen
gsamsoe@gmail.com

Inge Sørensen

Hej.

Undskyld jeg blander mig, men jeg leder også efter nogle banemedarbejdere/ muligvis banevogtere eller baneformænd.

Gitte, såfremt du endnu ikke har været på Frederiksberg Bibliotek, vil det så være muligt at du også kiggede efter disse 2 personer, så vil jeg blive glad, da det er mine direkte aner (oldefar og tipoldefar):

Rasmus Jensen, født 11. juni 1852 i Bringstrup/Ørslevunder skoven, Ringsted, Sorø Amt og hans far
Jens Christensen, født 20. januar 1825 i Allindemagle sogn, Ringsted, Sorø Amt.

Jens Christensen blev vist nok boende i området, mens Rasmus Jensen flyttede til Kimmerslev (Borup/Roskilde), og i hvert fald boede der mellem 1888 og 1895.

Jeg har fra Danmarks Jernbanemuseum i Odense fået oplyst at de ikke har nogen oplysninger liggende, idet alt er arkiveret på SA, men iflg. en fortegnelse, de er i besiddelse af, står Rasmus Jensen med et journal nr. 260, - der er intet på Jens Christensen.

Det har ikke været muligt for mig at finde ud af hvor Rasmus Jensen er flyttet hen efter Kimmerslev, og jeg har ikke kunnet finde, hvornår og hvor, de er døde.

Jeg har også sendt denne meddelelse direkte til Gitte.

Mange hilsener
Inge Sørensen.       

Gitte Samsøe-Jensen

Hej Inge

Som skrevet i personlig mail, så når jeg det inden årets udgang. Tålmod Tålmod....  ;D

Med venlig hilsen
Gitte Samsøe-Jensen
gsamsoe@gmail.com

Inge Sørensen

Hej Gitte.
Jeg vil blot høre om du har fundet ud af noget, og om opslaget i det hele taget kan lade sig gøre på Frederiksberg Bibliotek?
Mange hilsener Inge Sørensen.

Gitte Samsøe-Jensen

Ja der er gået ged i den, min mor fik en blodprop i hjernen. Så hun har optaget al min ledige tid, jeg har ikke haft et øjeblik til mig selv, men jeg håber det bliver bedre fra næste uge, hvor hun er blevet placeret på et plejehjem....  jeg vil have tid til mig selv kh Gitte
Med venlig hilsen
Gitte Samsøe-Jensen
gsamsoe@gmail.com

Inge Sørensen

Hej Gitte.

Tag det bare roligt med det opslag - det kommer, når det kommer, hvis det kan lykkes.

Og rigtig god bedring med din mor, det er altid så trist og sørgeligt, når der sker sådan noget i familien.

Mange kærlige hilsener fra
Inge Sørensen.

John Thomsen

Tillader mig at tvivle lidt på succes på Frederiksberg; fortegnelsen er udgivet 1978, og rækker den mere en 100 år tilbage? Men OK, lad min tvivl komme Jer tilgode.

Derimod vil jeg gerne pege på værket Danske Jernbaner, der blev udgivet som hæfter, 42 i alt, i 1930'erne. Her beskæftiger man sig ikke alene med samtlige damplokomotiver, men også med stationsbyer og -bygninger, og så er der opremset nærmest alle ansatte.

Efter abonnement kunne man lade hæfterne indbinde, og sådanne bøger skal nok søges på Statsbiblioteket eller Det kgl. Bibliotek.

Venligst
John

Gitte Samsøe-Jensen

#9
Hej allesammen

Så oprandt den store dag, hvor rejsen gik til Frederiksberg Hovedbibliotek.

Jeg kiggede i bogen, og kunne konstatere at den ikke indeholdt nogen almindelige banearbejdere. Iøvrigt indeholder den kun personale, der er ansat i det herrens år 1978.
Til orientering kan  jeg oplyse at den er opdelt efter lønrammer, og den oplyser titel, navn, tjenestested fødsel ansættelsesdato.
Bagerst er et personregister, så på den måde er det overskueligt at se om en ønsket person, skulle være nævnt i bogen. 
Med venlig hilsen
Gitte Samsøe-Jensen
gsamsoe@gmail.com