Slægten Bahr i Hejls

Startet af Rasmus Kongshøj, 14 Okt 2014 - 22:01

Forrige emne - Næste emne

Rasmus Kongshøj

Hej!

Jeg leder efter anerne til Claus Pedersen Bahr fra Hejls sogn ved Kolding. Han var gift med Kirsten Petersdatter Wulf, og fik med hende sønnen Peter Clausen Bahr i 1810.

Jeg har fundet en gammel forumtråd, der handler om en Bahr-slægt i Hejls. Jeg kan dog ikke finde nogen kobling til "mine" Bahr'er.

Ved nogen herinde mere om Bahr fra Hejls?

Nancy Petersen

Hej Rasmus

Her er lidt Bahr fra Hejls.

Første Generation
1. Hans Bahr, stilling: Møller, † 23.01.1718 i Aller Mølle, Aller sogn.  Han blev gift med Sophie Horstmann (datter af Johan Horstmann), † 28.02.1732 i Hvinderup, Tyrstrup sogn.  Sophie: Pers. T. 1998: s. 79. 1709 garanterer hendes svoger Frederich Fohlman, da hun forpagter Aller Mølle, 26-3-1712 får hendes nye mand, Hans Bahr, et lån på 200 Rdl. af samme svoger til reperation af møllen og genopbygning af den øde gård. 1713 betales contribution.
            Børn:
        2.   i.   Claus Hansen Bahr * 1715.


Anden Generation
2. Claus Hansen Bahr, * 1715 i Aller Mølle, Aller sogn, Haderslev amt, stilling: Møller, † 1751 i Hejls, Vejle amt, begravet 04.07.1751 i Hejls.  Møller i Kiær Mølle, Hejls sogn. Persh. T. 1998 s. 89. Han blev gift med Maria Pedersdatter.
            Børn:
            i.   Christen Bahr, * 1738 i Aller Mølle, begravet 09.06.1754 i Hejls.
        3.   ii.   Peder Clausen Bahr * 27.04.1741.
            iii.   Morten Clausen Bahr, døbt 27.06.1745 i Hejls kirke.
            iv.   Margaretha Clausdatter Bahr, * i Hejls.


Tredje Generation
3. Peder Clausen Bahr, stilling: Mølleejer, * 27.04.1741 i Aller Mølle, Aller sogn, † 02.07.1797 i Stavnsbjerg, Hejls sogn, begravet 07.07.1797 i Hejls.  Han blev gift med Maren Ebbesdatter, 17.09.1762 i Hejls kirke, * 05.10.1736 i Hejls (datter af Ebbe Hansen og Anne Kirstine Christensdatter), † 17.02.1793 i Hejls, begravet 22.02.1793 i Hejls.
            Børn:
            i.   Marie Pedersdatter Clausen Bahr, * 12.05.1764 i Stavnsbjerg
         ii.   Anne Kirstine Pedersdatter Bahr, * 27.09.1765 i Stavnsbjerg
         iii.   Claus Pedersen Bahr, * 24.08.1767 i Stavnsbjerg
            iv.   Kirsten Petersdatter Bahr, * 10.01.1770 i Stavnsbjerg,
            v.   Ebbe Pedersen Bahr, * 06.08.1772 i Stavnsbjerg, Hejls sogn,
            vi.   Ebbe Pedersen Bahr, * 23.04.1775 i Stavnsbjerg, Hejls sogn
           vii.   Kirsten Pedersdatter Bahr * 02.03.1777.

Vh
Nancy

Niels Ole Dahl

Der er nævnt en Claus Hansen Bahr på Kjær Mølle i Hejls

http://www.hejls-arkiv.dk/index.php?page=kjar-molle
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Lise Østerberg Bahr

#3
God morgen.



Jeg har haft en del tråde med Bahr (møller-slægter) div. steder og med tilstødende/indgifte slægter, som vi har et hav af pga. vores anetavle, og Bahr bogen "Die Familiegeschichte der Bahren von Schleswig Holstein, (hele Tyskland) Dittmarsken m.v.) trykt hos Heinrich Moritz HAUSCHILD (hustru af slægten Bahr ) de fik omkring 10 børn. Senere opkøbt til KRAFT (Foods ?) og en historie omkring selve trykkeriet HAUSCHILD, Bremen, der ligger i Poul Bredow Strasse - hedder den nu i hvert fald.

Trykkeriet/druckerei lå i Bremen, bogen fyldte ca. 100 sider på Gotisk Tysk, indeholdende for vores vedkommende anetavler m.v. historie tilbage til 1200 tallet - ved Georg Bahr, men med hjælp af historikere fra Tyskland, bl.a. (også nogle af mine tråde ad. Bahr Landt) Studienrath Anna Landtd, Landt slægten i England, samt Scotland) USA) med indgifte.,,,,

Se Bahr og Landt slægt med mere, på Helmut Martensens webside, Flensburg, www.Adelby.com  

i København var der samarbejdet med
(ad Poul Bredo GrandJean, Arkivar på Det Kongelige Bibliotek i København)

bogen lå i Kiel, Universitets Archiv, i Leipzig m.f. findes også hos grenene udvandret / til  USA.

Vores gren, fik desuden en lang liste med over mennesker/familier, der ligeledes modtog bogen fra Georg Bahr.


Mine dok. er dog pakket væk for tiden, så jeg har kun min hukommelse at gå efter.

der har tidligere før mine tråde  - været Bahr tråde, mener denne hed:

"Oplysninger om de to søskende Maren og Anders Bahr" netop bl.a. Hejls mølle, men det er måske den du refererer til i dit indlæg her.


ser du på Helmut Martensens glimrende webside over Flensburg slægterne, finder du Bahr slægten dér også. (Vi har også i vores slægt nogle fra Petersdorf, på Fehmarn, der hænger noget sammen med slægterne i Flensburg/Husby/Handewitt/Grossenwiehe m.v.

www.Adelby.com

vores grene er ikke helt opdateret her ved jeg.

Se desuden historien fra Dragør, Zytfensgade, Tulipanhuset. Anna Bahr, og Emma Grubb. (senere donerede huset til Dragør Kommune, via en fond til minde om Frk Grubb og Frk. Bahr) Anna Bahr var fra Flensburg slægten, (mener det var Nissen og Lorentzen grene til Bahr) og de to var veninder,  via Tyskland/Sverige -i familie (se højskoleslægter/Dragsholm) bl.a. og historien om min veninde Anna  Bahr og fra tidl. arkivar i Dragør Lokalarkiv, Birthe Hjorts historie fra Dragør. Se i øvrigt historien om JANE BUCHA der beskriver veninden Anna Bahr også ved Jacob Jensen

se også www.ALSNISSEN.DK
og historier af Brodersen omkring emnerne.

Så er der da lidt at begynde med.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Lise Østerberg Bahr

Hej igen.


Der var grene til Bahr slægten, som Georg Bahr med sin anebog bliver omtalt i Das Lemmel Archiv,  var Apotekerslægter.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Godmorgen.


Det ville være rart med respons Rasmus.

Vil også lige nævne Peter Andersen Bahr, leder af Thisted Gasværk, - måske du kender til ham ? du må læse om ham i lokalhistorisk regi.


Vi har i.ø. vores anetavlen også indgift WULFFslægt - i Tyskland (alt dok. er desværre pakket væk p.t.)

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Rasmus Kongshøj

Hej alle sammen!

Tusind tak for hjælpen med Bahr-familien. Jeg er ret sikker på at de Bahr'er Nancy Petersen skrev om, er de rigtige.

Det lyder meget sandsynligt, at den Bahr-slægt Lise Østerberg Bahr skriver om, er forbundet til Bahr'erne fra Hejls. Spørgsmålet er bare hvordan de er forbundne. Den Hans Bahr, der dør 1718, kunne vel godt være kommet sydfra for at forpagte møllen i Aller?

Lise Østerberg Bahr

#7
Hej.

Har du Schäffer i slægten som vi har ?

har du evt. Harry og eller Harris / Harly -  i slægten ?

Så måske den vej evt via Petersen, via  Flensburg eller og eller via mange af de andre led jeg har haft tråde på gennem tiden og eller helt anden vej, måske nogle af de ting jeg ikke, fik lavet søgninger over - . Vi har jo en slægtsbog over Bahr slægten på omkring 100 sider på Gotisk tysk. Svær at komme igennem for en dansker. Nogle vigtige ting kan være overset og evt. glemt undervejs.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#8
Hej.

Petersen / Pedersen gren ind imellem også Bahr via møllerslægterne i Flensburg. Og hos også med Wulff - se geni.com. og da jeg selv hele tiden finder nyt selv nu.

MVH
Lise Ø Bahr


Christian Konstmann Autzen

#9
En opdatering:

Anden Generation
2. Claus Hansen Bahr, * 1715 i Aller Mølle, Aller sogn, Haderslev amt, stilling: Møller, † 1751 i Hejls, Vejle amt, begravet 04.07.1751 i Hejls.  Møller i Kiær Mølle, Hejls sogn. Persh. T. 1998 s. 89. Han blev gift med Maria Pedersdatter.
           Børn:
           i.   Christen Bahr, * 1738 i Aller Mølle, begravet 09.06.1754 i Hejls.
       3.   ii.   Peder Clausen Bahr * 27.04.1741.
           iii.   Morten Clausen Bahr, døbt 27.06.1745 i Hejls kirke.
           iv.   Margaretha Clausdatter Bahr, * i Hejls.



Maria Pedersdatter var født 24. december 1717 i Gærup i Visby sogn (måske i hendes mor-forældres hjem Lindskov Mølle ved Gallehus i Møgeltønder sogn) i Tønder amt, som datter af Peder Pedersen Krag og Maren Pedersdatter fra Gærup i Visby sogn, se Visby opslag 44.

https://www.kulturarv.dk/fbb/sagvis.pub;jsessionid=B6034914A03E724C823BE78F14F1E07A?sag=13651968

Maren Pedersdatter står af Lindskov Mølle, og hendes forældre er givet Peder Lausen og Maria, som givet var fæster af Lindskov mølle.

Peder Pedersen Krag og Maren Pedersdatter bliver gift 20. januar 1715 i Møgeltønder, opslag 30. Peder Pedersen Krag havde først været gift, før 1698, med Anna Moritzdatter, hvor 1. datter af Peder og Maren opkaldes Anna, født 1715, ligeledes opslag 44.

Efter Claus Hansen Bahr's død i juni 1751 bliver Maria igen gift den 8. august 1752, opslag 14, med Jørgen Jørgensen "Møller", som er født i Skovhus i Aller sogn i Haderslev amt, givet søn af Jørgen Hansen fra Skovhus, se Aller sogn opslag 5, døbt 22. september 1715.

Jørgen Jørgensen Møller's død er ikke fundet i Hejls kirkebog, men Maria Pedersdatter står ved hendes død i 1796 som værende enke.

Kan Bahr-slægten i Aller/Hejls føres tilbage til Hieronymus Bahr i Tønder, så kan denne slægt føres tilbage til herredsfoged Troels Winther på Astrupgård i Brøns sogn, se denne: http://troelswinther.dk/

PS: Peder Pedersen Krag og Maren Pedersdatter er aner i min Konstmann slægt.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.

Undskyld jeg ikke lige har fået set og svaret på resten af denne tråd Rasmus Kongshøj og Christian . Vores Bahr historie går i vores dok.  tilbage til 1100-1200 tallet i Tyskland. Så der er sikkert nogle fælles indgangsvinkler...en masse  møllerslægter mm. Indgifte i en del fine fornemme slægter også.

Mvh
Lise Østerberg Bahr