Peder Christian Thorndal af Thisted

Startet af Bjarne Thorndal Feddersen, 14 Okt 2014 - 22:05

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej er der nogen som kan hjælpe mig med at løse et "lille" problem. Jeg er i gang med min direkte slægt til bage til min tip +6 Peter Christian Thorndal (Thorndahl) efter FT: 1801 skulle han være født i Thisted 1762, Jeg har været igennem FT. og KB. i og omkring dette årstal og lidt senere for at se evt. en konfirmation, men det slutter ved vielse 26 Maj 1797, hvor han efter FT: 1801 er 2. gang han bliver gift... KB: 1765 - 1807 Thisted, Hundborg, Thisted. Copurleret par i 1797 opslag 283 nr.1... Der er også en forskel på diverse KB. mht. om han hedder Peder Christian Thorndal eller Sørensen Thorndal. efter KB: 1837 - 1853 Thisted, Hundborg, Thisted. Døde mandkøn 1851, opslag 407 nr.24, skulle han være død 27 August 1851 i Thisted, som Enkemand og Fattiglem. Jeg ved ikke om jeg har den rigtige for der er forskellig stillings betegnelse i FT: og KB: i vielsen 1797 er han Skrædder, i FT: er han Murer, og så er der lige det med at der nogen steder bliver hna kaldt Sørensen Thorndal ??...så har jeg fat i den rigtige.
Håber nogen her inde kan hjælpe, da jeg er ved at køre tør i det, på forhånd tak
Bjarne

Jane Valkær

Hej
Lige nu kan jeg ikke komme på AO - kigger i morgen.

Men jeg vil lige hjælpe dig med at gøre din efterlysning mere overskuelig - du må undskylde, hvis du synes, at det er lige i overkanten:


Hej er der nogen som kan hjælpe mig med at løse et "lille" problem.
Jeg er i gang med min direkte slægt til bage til min tip +6 Peter Christian Thorndal (Thorndahl)

FT: 1801 skulle han være født i Thisted 1762 og er gift 2. gang.
(Vielse: Thisted, Hundborg, Thisted. Copurleret par i 1797 opslag 283 nr.1)

Jeg har været igennem FT. og KB. i og omkring 1762 og lidt senere for at se evt. en konfirmation, men det slutter ved vielse.

Der er forskel på diverse KB. mht. om han hedder Peder Christian Thorndal eller Sørensen Thorndal.
Der er forskellige stillingsbetegnelse i FT: og KB:i vielsen 1797 er han Skrædder, i FT er han Murer.

Evt. begravelse:
KB: 1837 - 1853 Thisted, Hundborg, Thisted. Døde mandkøn 1851, opslag 407 nr.24, skulle han være død 27 August 1851 i Thisted, som Enkemand og Fattiglem.

Jeg ved ikke om jeg har den rigtige.
Håber nogen her inde kan hjælpe, da jeg er ved at køre tør i det.

På forhånd tak
Bjarne

Inger Toudal

#2
Hej Bjarne

Ifølge FT-1845 og FT-1850 er han ikke født i Thisted:

Thisted, Hundborg, Thisted Købstad, Thisted Kiøbstad, Øster Gade 57, 31, FT-1801, B9218
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Peiter Christian Sørensen Torndahl    37    Gift    Mand    Muur Sven    
Christiane Erichsdatter    30    Gift    Hans Kone       
Erich Severin Peitersen    4    Ugift    Deres Børn       
Anna Dorothea Peitersdatter    1    Ugift    Deres Børn

Thisted, Hundborg, Thisted Købstad, Sønder Gyde, No. 234, een Familie, 300, FT-1834, C6229
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Peder Christian Thorndahl    72    Gift       Muurmester    
Christiane Erichsdatter    60    Gift       Hans Kone, nyder understøttelse af Fattigkassen    
Hendrik Pedersen Thorndahl    19    Ugift       Deres Søn    
Hans Frederik Thorndahl    30    Ugift       Deres Søn, Skoemagersvend

Thisted, Hundborg, Thisted Købstad, , Knakkens Gade, 202F3, FT-1840, C7122
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Peder Ch. Torndal    78    Gift       Murer    
Kristiane Erigsen    67    Gift       hans Kone    
Hans Friderig Torndal    35    Ugift       Skomager Svend    
Jette M. Torndal    24    Ugift       Spinderske

Thisted, Hundborg, Thisted Købstad, 3die Rode, Fattighuset, 259 F9, FT-1845, B7932
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
- - - - -
Petter Tordendahl    84    Gift       Fattiglem i Fattighuuset    Nors
Kristiane Christensen    70    Gift       Fattiglem i Fattighuuset, Hans Kone    Thisted

Thisted, Hundborg, Thisted Købstad, Thisted, Østre Rode, 315 F6, FT-1850, D3183
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Peter Thorndahl    89    Enkemand       Murer, Fattiglem    Grinsted
- - - - -

Selvom hans navn varierer i diverse folketællinger, er konens navn det samme som ved vielsen i 1797.

NB: Det er ny udgave af kirkebøgerne for Thisted, du henviser til.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Bjarne Thorndal Feddersen

hej Inger 1000 tak det viser da at jeg har fat i den rigtige mand og at han ikke er skrædder som jeg så  i en KB: skønt så kan jeg komme videre puha tak

MVH Bjarne

Inger Toudal


Der står "Enkemanden Peder Christian Sørenssen Torendahl, Skræder, og Pigen Christiane Erichsdatter Kaastrup"
ved vielsen i 1797. Skræder kunne eventuelt være en fejl. Hvad står der ved børnenes dåb?

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Inger Der står ikke så meget ang. stilling ved dåb af børnene, men ved et par af konfirmationer står der murer.
Grindsted: ang. hans fødsel vil det sige, at han er født i eller er det der han er flyttet hen og evt. der han dør i Grindsted ved Ribe??  Jeg har nemlig en notis om, at det er i Thisted han dør 89 år.
KB: 1837 - 1853 Thisted, Hundborg, Thisted. Døde mandkøn 1851 opslag 407 nr.24

og hvad er det med "Nors"
venlig hilsen Bjarne

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Jane det er ok, det blev mere overskueligt.. kan du evt. hjælpe med fødselsdatoen og hvor.
venlig hilsen Bjarne

Inger Toudal

#7
Hej Bjarne

Det er helt sikkert ham, der dør i Thisted 27/8-1851 - oplysningene ved død passer fint med FT-1850.

Fødested skulle ifølge folketællingerne enten være Nors sogn i Hillerslev herred, Thisted amt, eller Grinsted, der måske kunne være Grindsted i (Vester) Brønderslev sogn, Børglum herred, Hjørring amt.

AO: FT-1850, Købstad, Thisted, opslag 61 - svært at læse fødestedet

Det kunne være, Jane har en idé om, hvor hans dåb, evt. konfirmation og 1. vielse kan findes, ikke at forglemme den første kones død.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Bjarne Thorndal Feddersen

hej Jane Valkær  vil lige høre om du evt. har et bud på hvor Peder Christian Thorndal hvor hans dåb, evt. konfirmation og 1. vielse kan findes, ikke at forglemme den første kones død.

på forhånd tak
Hilsen Bjarne

Jane Valkær

#9
Hej
Undskyld at jeg har været længe om at reagere - mit barnebarn fik lov til at lægge et program på pc'en - og så har den drillet lige siden.

Og jeg har ingen fantastiske ideer om hverken det ene eller det andet.
Hans første kone er jo ikke begravet i Thisted. Det må vist betyde, at Peder Christian og hans første kone ikke boede i Thisted by.

Fandt dette på nettet - der skulle ligge Grinsted i Hammer sogn:
https://familysearch.org/stdfinder/PlaceDetail.jsp?placeId=3396434

Og derudover har jeg fundet dette, skifteprotokol, hvor både Grinsted og Torndal forekommer (kopi fra Google):
KJAER HERRED, AALBORG, DEN PROBATES 1793-1806
aurelia.dis-danmark.dk/kjaer-hx.htm
... Ravnstrup gd: Niels Michelsen i Grinsted [Kjaer Herred, Aalborg; 1793-1806 ...... Christen Nielsen Torndal i Norholne Ane Marie Jorgensdr = Peder Pedersen

Ligeledes her:
PDF]Vendsysselske Aarbøger  årgang 1945-46 - Geneablog
geneablog.kilokilokilo.dk/wp-content/uploads/2008/.../vaa1945-46.pdf
Grinsted (Vester Brønderslev) 372, 380 ff. Guldager 392. Gunderup (Vrejlev S.) ..... Torndal, Niels Christensen, Skipper 12. Torslev 118, 388. -, (Han H.) 237 ff.

Søg "Grinsted Torndal" på Google.

Derudover havde jeg en nær veninden med efternavnet Thorndal, som ligeledes var slægtsforsker. Så vidt jeg huske, så snakkede hun noget om sin slægt fra Nordjylland, måske Thisted og omegn, samt at Thorndal-familien oprindeligt kom fra Norge. Men desværre lykkedes det hende ikke at finde dem i Norge.
Og jeg kan ikke spørge hende, da hun døde af kræft sidste år.

Og der findes denne film: Fætrene på Torndal. Dansk Morten Korch-film fra 1973.

Så det er lidt i øst og vest  :D

Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej
Nu har jeg kigget nærmere på Hammer sogn (Ålborg amt). I sognet ligger der både en bebyggelse ved navn Grinsted/Grindsted og en samling huse ved navn Torndal - se http://historiskatlas.dk/ og søg f.eks. Vodskov. Find lavkantskort 1945. Lidt nord for Hammer Bakker ligger Torndal og videre nordpå ligger Grindsted.
Se disse:
http://www.oplevhammerbakker.dk/Historiekort/hustomter/tomt088.html
http://www.kulturarv.dk/fundogfortidsminder/Lokalitet/27690/
http://www.c-petersen.dk/j30/images/grindsted/om_grindsted.pdf
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,64380,64383

Og når man så kigger i KB Hammer 1733-1769, så bliver folk først nævnt som af Torndal, senere en Christen Thorndal (f.eks. opslag 34, højre nederst).
Der er også flere mænd, der hedder Peiter eller Peitersen.

Men ingen Peiter/Peder Christian med far Søren i perioden 1758-1769.
Jeg har dog ikke kigget efter hos "de uægte".
Der er en Søren Nielsen og en Søren Jensen, begge af Grindsted, men som sagt, så fik de ikke nogen Peiter/Peder Christian.
Han er heller ikke gift i sognet.

Så al det med Hammer er jo nok en fuser  :-\

Mvh
Jane

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Jane 1000 tak for dit STORE arbejde og input :-) men men var jeg ikke forvirret før såå. 
Jeg Har set et tideliger indslag fra en Hanne Thorndal i 2009 ang. Peter Christian Thorndal, hvor hun har fået hjælp fra en Norsk forsker og hun mener, at der kan stå Grimstad  og ikke Grindsted, så kan du se hvor min forvirring ligger :-) for det kan jeg heller ikke få til at stemme, da jeg har fundet en far til Peter som hedder Anders Sørensen Thorndal, og efter det Norske udsagn er det en Søren Christian Peitersen Thorndahl såå forvirringen er total.  Men Jane jeg vil prøve at løbe alle de link du har vist og se om jeg kan få en samling på det. Da jeg ikke tror så meget på den Norske udgave i nu.


igen Jane tak for din hjælp
venlig hilsen Bjarne

Jane Valkær

Hej
Så var det ikke helt forkert, hvad jeg huskede omkring min venindes søgen.

Mht. Anders Sørensen Thorndal, så har jeg set hans begravelse i en af kirkebøgerne, men ak hvilken? Måske Thisted? Jeg skrev det ikke op, da han var for gammel til at være far til Peder - og at man dengang jo blev opkaldt efter sin fars fornavn - Peder far må have heddet Søren. Men måske var det en farfar til Peder.

Mvh
Jane

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej
ok Jane så derfor, at du før skrev ingen Peiter med far Søren, forstod den ikke lige. Men det vil sige, at jeg skal lede efter en Søren som far til Peter Christian og ikke Sørensen. Jeg har heller ikke søgt mere ang. ham Anders. :-)
Jeg syntes det er underligt at det kun er i FT: 1850 Thisted, Hundborg, Thisted købstad, hvor der står fødested for Peter CH. Thorndal, og at jeg ikke kan finde den 1. vielse.. Ud fra FT:1801 skulle han være gift 2 gange.
MVH Bjarne

Jane Valkær

Hej
Ved vielsen med kone nr. 2, da står også, at Peder var enkemand.
Jeg tror ikke, at Peder boede ikke Thisted med sin første kone.
Mvh
Jane

Bjarne Thorndal Feddersen

Nej Jane det tror jeg heller ikke  :-(

MVH Bjarne

Jane Valkær

#16
Hej
Så har jeg kigget igennem KB Hillerslev 1745-1807 .
- her ligger noget, der hedder Nors (lidt vest for Hillerslev).
Men der blev ikke født nogen Peder Christian med far Søren i perioden 1755-1769 - en enkelt uægte, men som døde som spæd (opslag 151 - Kåstrup).
Der var flere med navnet Peder Christian, men de var fædre.
Kiggede også begravelser 1745-1807 igennem for at se, om navnet Torndal med diverse h'er skulle forekomme. Det gjorde det ikke.
Og dermed heller ikke hans første kones begravelse.

Jeg vil faktisk udelukke dette sogn, som værende en mulighed for fødested/bosted for Peder Christian.

Anders Sørensen Torndahls begravelse 1794 - i hospitalet og lagt ved sin familie på Nørre Kirkegaard, 80 år:
KB Thisted, Thisted 1765-1807 opslag 359 venstre øverst

Mvh
Jane


Jane Valkær

Hej
Så har jeg kigget i KB Thisted, Nors sogn efter både evt. dåb af Peder Christian og en evt. begravelse af hans første kone.
Ingen der.
Heller ikke noget navn Torndal med diverse h'er.

Så mon ikke også dette sogn er nu udelukket.

Mvh
Jane



Jane Valkær

#19
Hej
Også "nærlæst" KB Ålborg, Hammer 1770-1815  begravede - periode 1770-1797.
Ingen Torndal.
Kun en Niels Powelsen? fra Thorndal - opslag 49

Mvh
Jane

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Jane og Thidemann. 1000 tak for jeres input.

Jane jeg er ved at komme til den anskuelse at den Peter Christian er født i Norge, måske omkring "Bruland" har fundet "ved hjælp af en anden i FB. forum for slægtforskning"

KB: Ålborg, Kær, Horsens 1733 - 1769 en Christen Thorndal får døbt et barn kaldet Ellin, og der er fadderne fra Brüland 1703 13/9, Christen kunne vel være en farbror.

I KB: 1808 - 1814 ny udgave opslag 81 nr.4 er der en Søren Christian Pejtersen Thorndal, der er død 69 Aar. gammel, kunne være faderen til Peter Christian Thorndal, godt nok er han måske kun 17 - 18 aar. da han får det 1. barn. men men, det var måske en tråd og forklare, at vi ikke kan finde ham her i Danske KB:

MVH Bjarne

Inger Toudal

Citat fra: Bjarne Thorndal Feddersen [15569] Dato 17 Okt 2014 - 14:31

Jeg syntes det er underligt at det kun er i FT: 1850 Thisted, Hundborg, Thisted købstad, hvor der står fødested for Peter CH. Thorndal.


Her er Petter Tordendahl i FT-1845: http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=7924#7924,190411 - nederst på siden.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ole Dorch

Du skrev: født i Norge, måske omkring "Bruland" har fundet og et barn kaldet Ellin, og der er fadderne fra Brüland 1703 13/9

Der er tale om fadderne fra en dåb i 1763 i Hammer sogn. Disse faddere kommer fra Broland/Brøland som idag ifølge "Krabsen" kaldes Brødland - og som ligger i Hammer sogn.

Du burde måske også være tydeligere omkring din anden tråd i gruppen om Slægtsforskning på Facebook og omvendt?

Mange sidder og finder de samme oplysninger som du allerede har.
F.eks hvad angår ft 1845 og det fødesogn: Nors - som er opgivet der?


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

Du skrev: 1808 - 1814 ny udgave opslag 81 nr.4 er der en Søren Christian Pejtersen Thorndal, der er død 69 Aar. gammel

Det her er der til gengæld ikke boret ret meget i: en person med det navn kan næsten ikke undgå at kalde en evt. søn for Peter/Peiter/Peder? :)

Han ses også med sin kone her i 1801:

thisted, Hundborg, Thisted Købstad, Thisted Kiøbstad, Øster Gade 44, 4, FT-1801, B9218
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Christian Peitersen 57 Gift Huusfader Vægter og Arrest Forvarer
Else Sørensdatter Barmer 53 Gift Hans Kone

Konen Else dør 1819 (Thisted 1814-1824 ny udg. opsl. 151). Teksten lyder: "Else Torndahl, enke efter afgangne Vagtmester Søren Torndahl i Thisted.  80 år gl."

Han kunne altså tænkes at være født ca. 1743-44, imens Peders aldersangivelse i de ældre ftér tyder på en fødsel for ham omkring 1763-1764:

thisted, Hundborg, Thisted Købstad, Thisted Kiøbstad, Øster Gade 57, 31, FT-1801, B9218
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peiter Christian Sørensen Torndahl 37 Gift Mand Muur Sven
Christiane Erichsdatter 30 Gift Hans Kone
Erich Severin Peitersen 4 Ugift Deres Børn
Anna Dorothea Peitersdatter 1 Ugift Deres Børn

Altså slet ikke usandsynligt med ca. 20 års aldersforskel imellem fader og søn?


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Bjarne Thorndal Feddersen

1000 tak til alle. og nu også til Inger og Ole med jeres input,

og undskyld Ole, hvis jeg ikke har været fyldestgørende nok mht. oplysninger, men jeg er ikke såå rutineret her inde endnu og jeg har fået SÅ mange forskellige oplysninger som jeg skal havde kaperet, og se hvordan de passer ind. Så det køre lidt rundt for mig, at jeg måske ikke lige har tænkt såå langt.
Ole mht. til Brøland/Brødland, så er det en god oplysning, da jeg så ikke skal bryde mit hoved med, at søge i Norge tak.

MVH Bjarne

Jane Valkær

#25
Hej

Måske kan dette bruges:

610 Inger Poulsdatter i Thisted. 30.5.1798, fol.502.
E: Søren Christian Pedersen.
B:
1) Peder Christian Sørensen. Myndig bevises af attest af Kærup præstegård.

http://www.brejl.dk/thisted.html

Søren bliver ved begravelsen i Kb benævnt Søren Christian Peitersen:
KB Thisted, Thisted 1765-1807 opslag 367 venstre

Kærup ligger i Tømmerby sogn, Thisted amt

Deres datter Johanne Marie 1769 i Lild:
KB Thisted, Tømmerby-Lild 1728-1810 opslag 240 venstre

Deres søn Peter Christian 13. dec. 1772 i Lild:
KB Thisted, Tømmerby-Lild 1728-1810 opslag 242 højre

Kan det være denne Peder Christian, som du søger selvom, at der er skrevet ca. 10 år for meget i alle FT'erne. Hvis det er den rigtige, så "passer pengene" mht. alder på far og søn.

Søren bliver jo enkemand i 1798 og gifter sig samme år med Else Sørensdatter:
KB Thisted, Thisted 1765-1807 opslag 285 venstre
Der står noget med småt i margen - kan ikke tyde det (det samme som ved begravelsen i 1812).

Og ved Elses begravelse står der Torndal!!!

Mvh
Jane
PS alle opslag i ny udgave

Jane Valkær

#26
Hej
Jeg tror, at det er vigtigt at finde Peder Christians første vielse.
Derfor kigget efter hendes begravelse i disse sogne - ikke fundet:

Thisted amt:
Flade (en gård ved navn Thorndal)
Tømmerby
Lild
Hjardemål
Thisted
Hillerslev
Kåstrup
Hunstrup-Østerild
Sennels
Skinnerup
Nors (en del unge kvinder uden tilknytning til en ægtefælle/far. I 1793 ny, opslag 100 en Peder Christian begraver søn Niels - der boede ingen P.C. i Nors i FT 1787 (én i Thisted, men hed faktisk P.C. Pedersen) og ingen gift P.C. i Nors i FT 1801)

Ålborg amt:
Hammer (lille bebyggelse ved navn Thorndal nær Grinsted)

Mvh
Jane

K. Thidemann

#27
Ungkarl Skræddersvend Peiter Christian Sørensen og Anne Dorthe Christensdatter
1791
forlovere Matthias Holst, Haarskærer
Jens Schou, KleinSmed
opslag 275
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=170304#170304,28589532

---------------------

Datteren er måske opkaldt efter første kone.

Thisted, Hundborg, Thisted Købstad, Thisted Kiøbstad, Øster Gade 57, 31, FT-1801, B9218
Peiter Christian Sørensen Torndahl     37    Gift    Mand    Muur Sven    
Christiane Erichsdatter    30    Gift    Hans Kone      
Erich Severin Peitersen    4    Ugift    Deres Børn      
Anna Dorothea Peitersdatter    1    Ugift    Deres Børn

-------------------
Hans bror Christen død år 1792 - 26 år gammel
opslag 354
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=170304#170304,28589611
mvh K.Thidemann 9000

oleplannthin

Christiane Erichsdatter dør 28. februar 1845 og anføres med navnet Christiane Pedersdatter ved begravelsen. Pedersdatter angives sikkert fordi hendes mand hedder Peder.
Se 1845 nr. 2: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=415909#415909,76616092