Peder Michelsen Bæk (Bech)

Startet af Jørgen Chr., 17 Okt 2014 - 16:48

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej derude.

Peder Michelsen Bæk (ved vielse Bech) hj.døbt 20.12.1790 i Thisted, Vejerslev, AO's opslag 50 sidst i 1. kolonne (Ny udgave), viet 14.08.1810 i Thisted, Vejerslev, AO's opslag 24 nr. 1 (Ny udgave), til Johanne Nielsdatter født ca. 1780 (hvornår og hvor ved jeg ikke) men hun døde 06.02.1836 i Thisted, Vejerslev, AO's opslag 173 nr. 1 (Ny udgave).

Da jeg ville mene, at Peder ville blive boende i Vejerslev efter hans kones død, har jeg ledt Vejerslev's døde mænd igennem til omkring 1890, hvor Peder ville være blevet 100 år men, jeg har ikke kunnet finde ham.  Derfor er det, jeg venligst beder om jeres hjælp derude, hvis der er en af jer, der har en ide om ,hvor jeg ellers kan lede.  Alle børnene (4) blev født i Vejerslev.

De venligste hilsener og rigtig god weekend selvom vejret tegner til at blive noget vådt.

Jørgen



K. Thidemann

Jeg indsætter familien

Thisted, Morsø Sønder, Vejerslev, Veierslev Bye, Et hus, 11, FT-1834, B6271
Peder Michelsen Bech 43 Gift  Almisselem 
Johanne Nielsdatter 53 Gift  Hans kone [Peder Michelsen Bech] 
Gjertrud Maria Pedersdatter 17 Ugift  Deres børn [Peder Michelsen Bech, Johanne Nielsdatter], skrædderpige 
Michelline Pedersdatter 14 Ugift  Deres børn [Peder Michelsen Bech, Johanne Nielsdatter] 
Niels Pedersen 9 Ugift  Deres børn [Peder Michelsen Bech, Johanne Nielsdatter]
mvh K.Thidemann 9000

Jørgen Chr.

Kære Tidemann.

Det er sødt af dig med så hurtig en kommentar.  Jeg havde imidlertid selv fundet frem til denne FT, men den siger jo intet om, hvornår og hvor Peder døde.

Du skal nu alligevel have en stor tak for dit svar og, jeg ønsker dig en rigtig god weekend.

Jørgen

Kim Melchior

Jorgen,

Har du fundet ham i senere folketaellinger?

Kim Melchior (USA)

Thestrup-Bjørn


Vi har ikke nok oplysninger til at kunne hjælpe.


HVAD hedder de 4 børn?

Er de konfirmeret? (og/eller gift? og med hvem?)

- og hvor bor de som voksne?

Er han forlover eller fadder hos nogle af efterkommerne?



Har du tjekket afgangslister i Vejerslev kirkebog?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

K. Thidemann

#5
MÅSKE disse 2 børn

Thisted, Refs, Vestervig, 295, En mølle, 1, FT-1845, C1152
Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:
Niels Schourup 38 Gift  Møller Wiborg  
Ingerborg Christine Amalia Munch 31 Gift  Hans kone Hammelev sogn Randers amt  
Ole Christian Reenberg 23 Ugift  Betjent ved møllen Jølby sogn Thisted amt  
Lars Nielsen 22 Ugift  Betjent ved møllen Heri sognet  
Jens Jensen 27 Ugift  Tjenestefolk Heltborg sogn Thisted amt  
Maren Jensdatter 22 Ugift  Tjenestefolk Heri sognet  
Gjærtrud Marie Pedersdatter  25 Ugift  Tjenestefolk Veierslev  sogn Thisted amt  
Frederik Vilhelm Laursen 13 Ugift  Pleiesøn Ydbye sogn Thisted amt  

--------------------
Viborg, Nørre, Grønning, Vester Grønning, Et huus, 22, FT-1845, B7534
Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:
Anders Pedersen 35 Gift  Lever af sin jordlod Heri sognet  
Johanne Christensdatter 35 Gift  Hans kone Jeberg sofb Viborg amt  
Christen Andersen 8 Ugift  Deres børn Heri sognet  
Elisabeth Andersen 5 Ugift  Deres børn Heri sognet  
Dorthe Andersen 2 Ugift  Deres børn Heri sognet  
Micoline Pedersen  24 Ugift  Inderst lever af at spinde Veierslev  sogn Thisted amt  

---------------------

Sønnen Niels kan følges i Lægdsrullen

Forældrenes vielse 1810 er også på opslag 23 nederst, i Vejserslev sogn

1838 Micheline Pedersen 18 år gl. gik på omgang (opslag 151) hun tager til Rødding i Salling
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#6
Du skriver 4 børn ? er der hele 2 sønner med navnet Niels

Vejerslev sogn, Morsø sønder, Thisted amt 1744 - 1813 ny udgave
Peder døbt 12 Maj 1813 - opslag 76
Vejerslev sogn, Morsø sønder, Thisted amt 1814 – 1846 ny udgave
Niels Pedersen født 1. maj 1815 = konfirm 1829 (opslag 73)
Gjertrud Marie fød 13. maj 1817 opslag 38
Lauritz født 20. sept 1819 døde inden det kom til kirken
Michelline født 26 nov. 1820 opslag 41
Niels Pedersen født 28. aug. 1825 opslag 13

----------------------

Vejerslev sogn, Morsø sønder, Thisted amt 1814 – 1846 ny udgave opslag 77
Sønnen Niels Pedersen (født 1825) bliver konfirmeret 1840 betegnes faderen som afgangne
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#7
Desværre har jeg ikke fundet Peder død i sognet, prøv evt. Nykøbing på Mors inden 1840, jeg kan ikke komme ind på AO p.t.

Viborg, Nørre, Grønning, Vestergrønning Bye, et Huus, 13, FT-1850, D3414
Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:
Christen Jensen 37 Gift  lever af sin Jordlod, Huusfader Her i Sognet [ Grønning]  
Mikkeline Pedersdatter  30 Gift  hans Kone Vesle Sogn, Thisted Amt  
Ane Dorthe Jensen 4 Ugift  deres Børn Her i Sognet [ Grønning]  
Johanne Jensen 3 Ugift  deres Børn Ditto [ Her i Sognet, Grønning]  
-------------------

Viborg, Nørre, Grønning, Grønning Skoledistrikt, Vester Grønning, Et Hus, 28, FT-1860, D6734
Christen Jensen 47 Gift Husfader. Husmand  Grønning Sogn, Viborg Amt 
Nicoline Pedersdatter  40 Gift Hans Kone  Vejerslev Sogn, Thisted Amt 
Ane Dorthea Christensen 14 Ugift Deres Barn  Grønning Sogn, Viborg Amt 
Peder Christian Christensen 10 Ugift Deres Barn  Grønning Sogn, Viborg Amt 
Ellen Kirstine Christensen 8 Ugift Deres Barn  Grønning Sogn, Viborg Amt 
Jensine Christensen 6 Ugift Deres Barn  Grønning Sogn, Viborg Amt 
Michael Christensen 4 Ugift Deres Barn  Grønning Sogn, Viborg Amt 
Anders Marthin Christensen 2 Ugift Deres Barn  Grønning Sogn, Viborg Amt 


Micheline bliver viet 1845 i Grønning sogn, Viborg amt (yderst til højre står hun er født 26. Nov. 1820) (opslag 57)
mvh K.Thidemann 9000

Jørgen Chr.

Kære Kim, Thestrup-Bjørn og Ketty.

Tusind tak til jer alle tre fordi I har prøvet at hjælpe mig.

Til Kim kan jeg kun svare, at jeg har ikke fundet Peder i senere FT'er.

Til Thestrup-Bjørn må jeg sige, at jeg troede, at de oplysninger, jeg har givet i mit indlæg, var de nødvendige/tilstrækkelige.  Jeg har børnenes navne og data og naturligvis fundet konfirmationerne samt, at en søn, Niels, udover en datter, Gjertrud, blev gift men ikke deres eventuelle børn.  Se venligst mit andet indlæg om det ene barn.

Til Ketty må jeg takke for det store arbejde, du har lagt for dagen.  Der er virkelig en del, jeg kan bruge.  Jeg kan fortælle dig, at jeg havde ledt både i de døde mænd og i afgangslisterne, både før og efter 1840 men ikke fundet Peder.  Også konfirmationerne har jeg fundet men må indrømme, at jeg ikke for sønnen Niels Pedersens vedkommende var opmærksom på, at forkortelserne ved både faderen og moderen betød "afgangne".  Det skulle jo være en stor hjælp til at finde Peder men, øv, nej.  Jeg vidste, at moderen var død men altså ikke, at faderen også var det.  Burde der så ikke have stået et navn på en anden person, da drengen vel ikke har været dér alene?

Videre, Ketty.  At Michelline "gik på omgang" kan jo forstås på to måder men, jeg går ud fra, at der menes, at hun rejste fra familie til familie eventuelt som tjenestepige.  Michelline, som du har fundet gift, vil jeg, sammen med de øvrige oplysninger du er kommet med, kigge nærmere på.  Det er pudsigt, at hun hedder forskelligt i de to FT'er, du nævner men, det er nok blot en fejl, da FT-1880 blev læst ind.  I øvrigt har jeg på din anbefaling også gennemgået kirkebøgerne for Nykøbing Mors men også her uden resultat.

Til jer alle tre kan jeg sige, at jeg giver selvfølgelig ikke op endnu, for Peder har jo eksisteret og må naturligvis være død.  Jeg vil blot gentage, at jeg er glad for jeres interesse i at prøve at hjælpe mig.

Også til jer alle tre sender jeg de venligste hilsener og en fortsat god weekend samt et stooooort knus til Ketty.  Det er få mænd, der knuser, ha, ha.

Jørgen

Jørgen Chr.

Kære Ketty.

Jeg er nødt til at ulejlige dig endnu en gang.  Du skriver i dit næstsidste svar ,at der er en Peder døbt 12 Maj 1813 - opslag 76 for Thisted, Vejerslev, 1744-1813 ny udgave.  Når jeg slår op i den, så står der "1813 Ingen".  Hvad gør jeg forkert?  Gider du hjælpe mig ved lejlighed?

De allerbedste hilsener.

Jørgen

K. Thidemann

#10
Citat fra: Jørgen Christiansen [2266] Dato 18 Okt 2014 - 17:41
Kære Ketty.

Jeg er nødt til at ulejlige dig endnu en gang.  Du skriver i dit næstsidste svar ,at der er en Peder døbt 12 Maj 1813 - opslag 76 for Thisted, Vejerslev, 1744-1813 ny udgave.  Når jeg slår op i den, så står der "1813 Ingen".  Hvad gør jeg forkert?  Gider du hjælpe mig ved lejlighed?

De allerbedste hilsener.

Jørgen

Hej Jørgen

Undskyld, der skulle stå opslag 73 højre side

Her direkte link til dåben 1813
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33552-43195-38?cc=2078555&wc=M5KK-827:357516601,359893401,360201401,360193601
==========

Her din anden tråd om datteren Gjertrud
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,86481.msg457301.html#msg457301


--------------
Jeg har set lidt på til- og afangslisten fra Vejserslev sogn, den bliver ikke altid ført korrekt -
f.eks. Michelline tager for mange gange fra sognet unden at være ført på tilganslisten.

01.11.1834 Afgangslisten No. 23 Gjertrud Marie Pedersdatter - 17 – oph. hos sin fader Peder Bech – til ?lund,  Ø. Assels sogn
04.05.1835 Afgang - Micheline Pedersdatter – 14 – oph. sig hos sin fader Peder Bech – til Nykøbing - opslag 149
01.11.1835 Tilgang Micheline Pedersd. – 15 – er hjemme hos faderen Peder Bech – fra Nykøbing. Siden 31. oct-. Bø?mose opslag 128
06.02.1836 Johanne Nielsdatter dør Vejrslev sogn – opslag 173
18.04.1836 Afgang Micheline Pedersdatter – 15 – oph. sig hos Poul Bech – til Nykøbing - opslag 150
14.11.1837 Tilgang Gjertrud Marie Pedersdatter – 20 – hjemme hos Møl? – fra Frøslev ? præst Wolf  2. nov – opslag 130
01.04.1838 Afgang Micheline Pedersdatter – 18 – gik paa Omgang i Sognet – til Rødding i Salling – opslag 151

Faderen, Peder Michelse Bech, må være død inden første søndag efter påske 1840.
Det ser ud til, pigerne ikke har haft deres far i sognet, efter moderens død.
-------------

At "gå op omgang" betyder vel hun fik kost og bolig ved forskellige i sognet.
Det vil sige, at de efter tur boede og spiste hos forskellige familier i landsbyen.
Det var bestemt ikke altid lykken, ofte blev man udnyttet med hårdt arbejde og ringe kost.
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#11
Citat fra: K. Thidemann [301] Dato 18 Okt 2014 - 18:27

14.11.1837 Tilgang Gjertrud Marie Pedersdatter – 20 – hjemme hos Møl? – fra Frøslev ? præst Wolf  2. nov – opslag 130

Frøslev sogn, Morsø sønder, Thisted amt
Tilgangslisten 1835
Gjertrud kommer til Frøslev sogn 6. nov. 1835. (opslag 131 venstre side øverst)
-----

Frøslev sogn 1814 -1845 opslag 155 højre side
Afgangslisten 1837
Gjertrud Marie Pedersdatter afg. 2den Nov. - 20½ - har tjent 2 år i Præste?gaarden - til Vejerslev Mølle
------

Jeg fandt ikke faderen død i Frøslev sogn, Morsø sønder, Thisted amt.
mvh K.Thidemann 9000

Jørgen Chr.

Kære Ketty.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til din fortsatte store hjælp, så jeg nøjes med igen at sige tusind tak for al den tid, du har brugt på mig.

Jeg fortsætter trods alt min søgen.  Måske skal jeg holde en LILLE pause og så se på "sagen" igen.

Pas på dig.

De varmeste hilsener.

Jørgen

K. Thidemann

#13
Hej Jørgen

Jeg tager mig også en pause, det er nu ikke så lang tid jeg har brugt på det, men mit EDB driller lidt.

====================
Vejerslev 1794-1850 2. jy. dist. Thisted a. LÆGT 89

Thidsted 1805 C Hovedrullen
Mikkel Bæk
no. 83 – 67 søn Peder - 15
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18111,999840

---------------------
Thisted 1809 Hovedrullen F
Mikkel Bek
67 – 49 søn Peder – 18 – højde 64½ tomme –
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18117,1001839
-----------------------

Jeg er da lidt i tvivl om det er din, blev han gift så ung ?

================

P.s. er du den Jørgen der bor på Sjælland ?
mvh K.Thidemann 9000

Jørgen Chr.

Kære Ketty.

Dette blot for at fortælle, at jeg boede i Hareskovby (Værløse) og flyttede i 2004 her til Roskilde.  Jeg kan tænke mig til, at du spørger, fordi du MÅSKE kan huske, at du tidligere har hjulpet mig enormt, hvad jeg stadig er dig dybt taknemmelig for.

Tak for de nye oplysninger som jeg vil kikke på senere efter aftensmad.

Stor, stor hilsen.

Jørgen

K. Thidemann

Citat fra: Jørgen Christiansen [2266] Dato 18 Okt 2014 - 20:23
Kære Ketty.

Dette blot for at fortælle, at jeg boede i Hareskovby (Værløse) og flyttede i 2004 her til Roskilde.  Jeg kan tænke mig til, at du spørger, fordi du MÅSKE kan huske, at du tidligere har hjulpet mig enormt, hvad jeg stadig er dig dybt taknemmelig for.

Tak for de nye oplysninger som jeg vil kikke på senere efter aftensmad.

Stor, stor hilsen.

Jørgen

Ja, nu husker jeg dig godt  :)  :)
mvh K.Thidemann 9000