Gundel Andersdatter f. Ishøj 1757

Startet af Annette Kjærsgaard, 17 Feb 2011 - 08:58

Forrige emne - Næste emne

Annette Kjærsgaard

Hej,

jeg har tidligere efterlyst fødsel og / eller vielse af Gunnild Andersdatter g.m. Jens Andersen Skov i denne tråd http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,288055,686572

Men jeg vil lige opsummere.
Gunnil Andersdatter dør 27 oktober 1839, angivet er at hun er 83 år. Ørsted sogn, Ramsø Herred, Roskilde Amt. Hun var gift med Sognefoged Jens Andersen Skov (død 1812, samme sted)

Jens har været gift en gang før, i skiftet efter den første kone (Ane Andreasdatter, hendes begravelse kan ikke findes, da disse år mangler i kirkebogen for Ørsted Sogn) er deres søn angivet til at være 1½ år, han er døbt 13 Feb 1780, Ørsted Sogn. Skiftet er dateret 12 maj 1781. (Svenstrup Gods)

Jens Andersen Skov og Gunnil Andersdatter får en søn der er døbt 13 Okt. 1782. Der er igen spor at hente ved dåben af sønnen, det er udelukkende faderens søskende der er faddere.

Åsa foreslog en Gundel Andersdatter født i Ishøj, Smørum, Kbh. i 1757, datter af Anders Christensen og Ane Margrethe Simonsdatter. Faderen dør i 1780, så der vil ikke være nye oplysninger at hente om Gundel i et skifte.

Anders Christensen og Ane Margrethe Simonsdatter får 7 børn ud over Gundel:
Simon f. 1745, Anne f. 1748, Sidze f. og d. 1750, Christen f. og d. 1752, Christen f. 1753,
Sidze f. og d. 1755 og Maren f. 1763. Jeg har fundet alle søskende (undtagen Maren) gift og med børn, men Gundel optræder ikke ved en eneste dåb.

Det sidste spor jeg har af Maren er AO Ishøj, Smørum, Kbh. 1778-1815 opslag 99 nr. 7 i venstre spalte - ved altergang / nadver ? da er hun 17 år. Jeg har ikke kunnet finde hende gift eller død og synts ikke jeg kan finde en FT med en der passer.

Sidste gang Gundel optræder i Ishøj kirkebog opslag 100 (samme bog som ovenfor) det er ved altergang / nadver den 18 okt. 1781.

I Ørsted kirkebog optræder Jens Skov med hustrue første gang som faddere ved en dåb i marts 1782 (AO Ørsted, Ramsø, Roskilde 1731 - 1790 opslag 97) ellers har han siden sin første kones død optrådt alene.

Umiddelbart kunne det godt tyde på at den Gundel der fødes i Ishøj 1757 er den Gunnild der dør i Ørsted 1839 er den samme, men jeg er ikke 100 % sikker.

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at finde Maren gift og med nogle børn (hvis dette sker) og så håbe at Gundel / Gunnild optræder ved en dåb eller andre råd eller muligheder der kan be- eller afkræfte at Gundel fra Ishøj er lig med Gunnild fra Ørsted ?
Med venlig hilsen
Annette Kjærsgaard

Søger efterslægten for Anders Nielsen og Maren Jensdatter, Stenkelstrupgården, Ejby, Ramsø, Roskilde - begyndende ca. 1737

Annette Kjærsgaard

Yes - den er god nok det er samme person  :)

Og søster Maren er også fundet.

VH
Annette
Med venlig hilsen
Annette Kjærsgaard

Søger efterslægten for Anders Nielsen og Maren Jensdatter, Stenkelstrupgården, Ejby, Ramsø, Roskilde - begyndende ca. 1737