Hvem var Peder Jensen Krøls aner?

Startet af Peter Lund Pedersen, 17 Okt 2014 - 22:52

Forrige emne - Næste emne

Peter Lund Pedersen

Han skulle være født i Voldby sogn, Skanderborg amt omkring 1776(Jævnfør FT. 1850 Søften). Ved sin vielse i 1808 Kb. 1790-1813, Søften, Vester Lisbjerg, Århus, opsl. 353 øverst står han opført som af Norring hvilket må være i Foldby sogn. Jeg har ledt efter ham i FT for 1801, men finder ham ikke i hverken Voldby eller Foldby. Han får disse 9 børn med Ingeborg Rasmusdatter alle er født i Søften, Vester Lisbjerg Århus.


Kirsten Pedersdatter 1808 – ?, Jens Pedersen 1809 – ?, Rasmus Pedersen 1816 – 1816, Rasmus Pedersen
1817 – 1886(død i Gullev, Viborg), Ane Cathrine Pedersdatter 1820 – ?, Mariane Pedersdatter 1823 – 1828,
Anne Marie Pedersdatter 1825 – ?, Mariane Pedersdatter 1828 – ?, Anne Pedersdatter 1836 – ?

Jens, Rasmus, Ane og Anne har jeg fundet gift med børn, men der er ikke noget ved dåb af disse, der giver nogle sikre spor i form af søskende til Peder Jensen Krøl. Navnet Krøl eller Krøll er bla. nævnt ved hans død i Søften Kb. 1851-75, Søften V. Lisbjerg, Århus opsl. 194 no. 11, men jeg finder heller ikke rigtig nogle spor af det navn hverken hos efterkommere eller i området i det hele taget. Sjovt nok findes der en næsten jævnaldrende Peder Jensen Krøl i FT 1834, Maribo, Falster Nørre, Maglebrænde, men der synes heller ikke, at være nogen forbindelse her. Jeg har også forsøgt, at finde skifte på Peder Jensen Krøl eller konen Ingeborg Rasmusdatter F. 26. AUG.1787 i Søften og død 25 SEP. 1851 i Søften, men heller ingen held der.

Er der mon nogen der kan hjælpe mig videre?

Mvh.

Peter

Hans Peter Christiansen

#1
Hej Peter.

Det må være ham her:

Peder Jensen
Denmark, Baptisms
Name:   Peder Jensen
Gender:   Male
Christening Date:   17 Aug 1777
Christening Place:   , VOLDBY, SKANDERBORG, DENMARK
Father's Name:   Jens Kryll

-----------------------------------

Jeg viser lige vielsen:

Sogn: Søften     Herred: Vester Lisbjerg    Amt: Århus

Brudgom: Peder  Jensen    Opholdssted: Norring
Brud: Ingeborg  Rasmusdatter    Opholdssted: Søften
Vielsesdato: 22. Juli 1808
Kirkebogens vielsesdata:
Trolovelse: Fredagen den 1ste April 1808  blev [...] Ægteforbindelse mellem Ungkarl og Landeværnsmand Peder Jensen af Norring og Pigen Ingeborg Rasmusdatter af Zeuthen. Som disses Forlovere underskrive: Jens Madsen, Søren Fransen
Vielse: d. 22de Julij 1808  copulerede
Arkiv: C 347-3    Folie: 180
Mvh HP

Peter Lund Pedersen

Godmorgen Hans

Nu må jeg så prøve, at finde noget på Jens `Kryll`. Tak for dit bidrag.

Mvh.

Peter

Peter Lund Pedersen

#3
Ja nu er jeg måske kommet lidt videre! I Kb. 1694-1791 Skanderborg,Gjern, Voldby(Ny udgave) finder jeg opsl. 85 nederst til venstre et barn kaldet Maren og det kunne se ud til, at faderen er en Jens Krøl/Kryll. Maren står som begravet allerede overfor som no. 3 fra neden. På opsl. 87 højre side no. 4 fra oven ser det så ud til, at jeg har min Peder Jensen Krøl.

Derudover har jeg fundet følgende der kunne omtale Jens Krøl

Frisenborg Gods fæstebreve

3die del: år 1775 - 1807:

990 Fol 343
Jens Krøl, Voldby - født paa mit Gods - 1/2 gaard Laurs Buch har afstaaet. No 2 Hkorn 2-6-3-1 1/7 alb Lg 3 rd 2 mk 10 sk etc.
24 April 1775.

1180 Fol 427
Jens Sørensen Vinterslev, Voldby - som har staaet som Land Soldat wed Infanterie Regiment(no m v ej ang) - en gaard Jens Krøle grundet paakommende armod frasagde sig. Hkorn 2-6-3-2 2/7 alb Lg 3 rd 2 mk 10 sk etc. Ingen indf da gaarden er Brystfældig. 14 Novb 1784.

Jeg må nu lede videre efter Jens Krøls hustru og evt. andre børn, og hvor de evt. kan være i 1801.

Mvh.

Peter

Peter Lund Pedersen

Jeg tænker også lidt over hvorvidt Jens Krøl er født på Frisenborg Gods eller blot på godsets besiddelser?


Peter Lund Pedersen

Jeg kommer her med et lille langskud..

Kunne Jens Sørensen Vinterslev der overtager den brystfældige gård fra Jens Krøl/e være ham her ?

Skanderborg, Gjern, Voldby, Woldbye Sogn og Bye, , 22, FT-1787

Navn:   Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Sørensen     35     Gift     Manden     Huusmand     
Maren Jensdtr     -     Gift     Koenen tiener Præsten i Wejerslef      

De er væk i 1801, men kan Maren Jensdtr. være Jens Krøls datter?

Mvh.

Peter