Hvorfor blev hun døbt Holst til efternavn ?

Startet af Birthe Christensen, 20 Okt 2014 - 01:00

Forrige emne - Næste emne

Birthe Christensen

Håber der er nogen der kan hjælpe med det spørgsmål Sorø amt Magleby kirkebog 1847 - 1892 opslag 171 nederst på siden  født 12 juni  1878  Jensine Sofie Larsen Holst Hendes forældre har ikke Holst navnet jeg har været tilbage til hendes oldeforældre men ingen hed Holst. Er der nogen der har en forklaring på hvorfor hun blev døbt Holst

Ole Laursen-W.

Hej Birthe,

Der kan være flere forklaringer ud over den du selv nævner. Hun kan have navnet fra en nær ven af familien eller en person som har haft stor betydning for familien (arbejdsgiver, præst mv.). Hun kan også have navnet fra f.eks. en onkel eller anden indgift som man har ønsket at ære ved at bruge navnet. Dette er bla. også set i tilfælde hvor par har været barnløse hvor nevøer eller niecer har båret navnet videre.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Birthe Christensen

Hej Ole
Tak for svaret. Jeg har godt nok tænkt den mulighed har bare ikke set det før at de har fået det som sidste efternavn kun som mellemnavn. Jeg må se om jeg kan finde  nogen blandt hendes slægtninge der har navnet Holst.
Hilsen Birthe

Thestrup-Bjørn

Hej Birthe!

Lad os lige se lidt af familien


Sorø, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, Tjæreby sogn, Tystofte, et Hus, nr. 2, 1, FT-1880, D3138

Jens Larsen 30 Gift Husfader og Tømrer  Tjæreby Sogn, Sorø Amt 
Ane Sofie Hansen 27 Gift hans Kone  Magleby Sogn, Sorø Amt 
Jensine Sofie Larsen 1 Ugift deres Datter  Magleby Sogn, Sorø Amt 

-----------------

Sorø, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, Tystofte, 2e, 5, FT-1901, D4740

Jens Larsen 29-03-1849  Gift Husfader Husejer og Tømrer Tjæreby Sorø Amt 
Anne Sofie Larsen 11-07-1852  Gift Husmoder Husgjerning Magleby Sorø Amt 
Hans Peder Frederik Larsen 25-07-1883  Ugift Søn Tømrerlærling Tjæreby Sorø Amt 

---------------------------------------

Måske skal du følge Jensines forældre endnu længere tilbage – og tjekke, hvor de forskellige medlemmer af familien tjente.

En teori:

En tømrer arbejdede på den tid sandsynligvis også som møllebygger – og opholdt sig måske på et tidspunkt hos en møller.

Et eksempel: En af mine forfædre (f. 1841) arbejdede først hos en møller som møllersvend, siden blev han tømrer OG møllebygger.


Se diverse folketællinger for f.eks. Vester Flakkebjerg Herred, Sorø amt – der er flere møllere ved navn HOLST (også i Tjæreby sogn).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Arne Feldborg

Jo, men uanset hvor navnet kommer fra, så er det vel usædvanligt (og på den tid vel heller ikke lovligt) at et barn så sent som i 1878 får et udefrakommende navn som egentligt efternavn.?

Og det er vel bla. også det Birthe spørger om.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Birthe Christensen

Møllerfamilien Holst på Basnæs mølle er mine aner,der er ingen familie relation til Jensine Sofie Holst. I Møllerfamilien Holst på Basnæs er der fler der er tømmer, karetmager og hjulmand. Men synes det er lidt usædvanligt som Arne også skriver. Jeg må prøve om jeg kan finde ud af noget.

Thestrup-Bjørn

#6
Bemærk - Jensines bror

HANS PETER FREDERIK LARSEN HOLST

født 25. januar 1882 i Tjæreby sogn (ao-opslag 171)

= drengen Hans Peder Frederik Larsen i FT1901 (med forkert fødselsdato)


Han er altså også døbt med Holst som efternavn

- er der flere børn i denne familie?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Birthe Christensen

Tømre jens Larsen og Ane Sofie får ialt 4 børn der alle får Holst navnet til efternavn
Jensine Sofie Larsen Holst  12 juni  1878  Magleby kirkebog   ops. 171
Hans Frederik Larsen Holst 25 jan 1882 Tjæreby kirkebog  ops. 171
Carl Thorvald Åge Larsen Holst 20 maj  1884  Tjæreby kirkebog  ops. 174
Axel Martin Larsen Holst 19 nov  1888Tjæreby kirkebog ops 201
men hvor får de det fra ??

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg har aner der får navnet Holst, de kan føres tilbage til Holsten, så måske derfor.

Har du undersøgt om dine har forbindelse til Holsten?

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Birthe Christensen

Hej Grete
Jeg har i mange år forsøgt at finde ud af hvor min stamfar kom fra han hed Jørgen Jørgensen Holst folketællingen 1801 i tjæreby sogn Sorø amt er han møller på Basnæs mølle 42 år gift med Johanne Kirstine Wejle 19 år. Hun var datter af Peder Wejle fra Fyrendal mølle. Der findes ingen kirkebøger fra det tidspunkt fra Fyrendal så jeg kan ikke se da de bliver gift. Ved Jørgen Jørgensens Holst død11 nov 1827 i Tjæreby sogn står han var født 4 søndag efter Påske.
Der har været en fortælling fra generation til generation at han fik navnet Holst fordi der var 2 møllersvende der begge hed Jørgensen når møller kaldte på dem, kom begge eller ingen af dem, derfor fik han navnet Holst fordi han kom fra Holstebro. Men det er måske bare en lille god historie.

Men hvis han nu kom fra Holsten hvor kan jeg ser kirkebøgerne derfra ?

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg ved ikke hvor du finder kirkebøger fra Holsten og det er jo også et spørgsmål hvor du skal søge.

Jeg var heldig, at en jeg udveksler med fandt et skifte og samtidig var der en  flink præst, der havde skrevet mange oplysninger ved dødsfald.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen


Anette Eriksen

Hej Birte.

Blot en tanke.

Hvis du har identificeret en stamfader der i 1801 har navnet Holst er det vel derfor, at flere af hans efterkommere får navnet - herunder Jensine Sofie Larsen Holst.

Jeg har mange i min slægt der blev både døbt og/eller kaldt Hauchrog, selvom forældrene ikke hed det/var døbt det. Det er et kaldenavn/slægtsnavn, som kan føres tilbage til 1600-tallet.


Mange hilsner
Anette Eriksen

Birthe Christensen

Jeg kan bare ikke se en sammenhæng med min stamfar fra 1801 der hed Holst og Jensine Sofie Larsen Holst
Jeg er tilbage til ca 1800 med Jensines aner uden at finde nogen sammenhæng med min Holst. Så hvis det bare er fordi en måske har tjent hos en Holst at alle deres børn bliver opkaldt efter ham er det jo ikke til at finde ud af. Må arbejde videre med det for at se om der ikke er en anden løsning.

Ole Holst Petersen

Hej Birthe.

Desværre har jeg ikke løsningen på din søgning, men jeg har nøjagtig den samme opgave. Min 3tipoldefar hed Mathias Andersen, men efter sit bryllup i 1785 i Thisted bruger han pludselig navnet Holst, hvorefter han åbenbart dropper efternavnet Andersen.

Jeg har tidligere spurgt de garvede slægtsforskere her på siderne om, hvordan han fandt på at bruge sit nye navn, og konklusionen var, at han ville markere sit tilhørsforhold til det regiment (Delmenhorstske), hvor han havde tjent i Norge, og her var adskillige skrappe soldater holstenere. Mathias' efternavn skulle således være en forkortelse af Holsten'ere. Hans nabo i Thisted, der også tidligere havde tjent samme regiment i Norge, kom også pludselig til at hedde Holst.

Om forklaringen er mur- og nagelfast, er jeg ikke klar over, men da jeg ikke har noget bedre at byde ind med, accepterer jeg den som et kuriosum.

Med venlig hilsen
Ole
Alrø.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Otto Kjærgaard

I Roerslev og Asperup sogne på Nordfyn var en præstekone, der hed Mathilde Kirstine Buch. Mindst 10 piger i sognene omkring år 1820, der ikke var i familie med hende kom til at hedde Mathilde Kirstine Buch herunder min tipoldemor.



Birthe Christensen

Hvis man antager han har taget navnet Holst fordi han var soldat i det Holstenske regiment hvor kan jeg så evt. lede efter ham ? jeg er ikke stødt på ham hvor han er nævnt som soldat, men kan jo også først finde ham i folketællingen 1801 hvor han er 42 år. Er det mon som at lede efter en nål i en høstak