Hvorfor er hun ikke å finne i reg.blade ?

Startet af Mette R Francke, 23 Okt 2014 - 23:12

Forrige emne - Næste emne

Mette R Francke

Hei

Jeg kan ikke finne min oldemors halvsøster i reg.blade.

Dette er det jeg har om henne
Charlotte Margrethe Christiansen (Grethe)
Født 2. februar 1895 . Skt Mattæus 1893-1896 oppslag 190. Adresse Knudsgade 56.
Konfirmert i 1909 skt Mattæus 1905-1913 oppslag 249. Adresse Istedgade 132.
Død 27. juni 1978

1906 Istedgade 132 , oppslag 232
1911 , Istedgade 132 , oppslag 260
FT1916, Istedgade, opslag 1090.
Ft1921, Istedgade, ulige numre, opslag 222.
1925 , Istedgade 132 , oppslag 1305. Datter , ugift , bogbindersk.
1930 , Istedgade 132 oppslag 1189 , bor sammen med sin søster og er ansatt som
bogbinderske , Marius Andersen bogbinderi Aaboulevard. Enslig .

Hennes søster er Johanna Theodra (Dora )og henne har jeg funnet reg.blade på.

Jeg hadde ett mikroskopisk håp om at ved å finne henne i reg.blade at jeg da kanskje kunne finne ud om hun hadde fått en sønn ved navnet Niels.

Niels er ett mysterium , men min far husker å ha besøk han i en kolonihage på 1950 tallet i København sammen med Grethe og Dora.

Mette
Mette R Francke

Eva Morfiadakis

Hej Mette,

Det kan ju vara så att hennes blad är försvunnet.

Eva M
Eva M

Mette R Francke

Hei

Eva : Det hadde jeg ikke tenkt på  :P ::)

Mette
Mette R Francke

Mikkel Eide Eriksen

Hej Mette

Der er ingen tvivl om at der burde være et registerblad for hende hvis hun boede på en Københavnsk adresse som ugift kvinde over 14 i årrækken ca 1890-1920.

Jeg har forsøgt nogle brede søgninger (alle på Istedgade 132, alle med navn Charlotte eller Margrethe født i 1890erne), da der i min erfraing gerne er upræcise fødselsdatoer og -år, navne, og deres rækkefølge, osv. Jeg kan desværre ikke finde Charlotte, så jeg vil tro at Eva har ret, at bladet er blevet bort.

Til gengæld kommer selve mandtallerne snart online:
http://www.kbharkiv.dk/nyheder/for-arkivbrugere/status-pa-grovregistrering-af-mandtallerne

Så snart de er klar vil du kunne se efter hvem der boede på Istedgade 132 hvert halve år, det hjælper forhåbentligt din jagt!

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986


Mikkel Eide Eriksen

#5
Hej igen :)

Det skal holdes in mente at registerbladene er lavet på baggrund af selve mandtallerne – de er en sekundærkilde. Arbejdsgangen har været sådan nogenlunde: Hvert halve år har husejere og udlejere modtaget et mandtalsskema svarende til folketællingsskemaer hvor de så har udfyldt hvem der boede hos dem. Disse skemaer har Københavns politi modtaget, opdelt i kvarterer for hver politistation, og derefter oprettet eller ajourført registerblade til dem. Så vidt jeg ved blev kun talt personer som var over 14, og hankøn, eller ugift hunkøn, eller enke. Hvis de blev boende på samme adresse blev kortet ikke nødvendigvis opdateret. Ikke alle børn under 14 blev talt med på forældres kort.

Jeg har flere i mine aner som burde have flere kort (flyttet til anden stations område), eller om ikke andet flere opdateringer på samme kort (har flyttet fra nummer til nummer på samme gade).

Så jeg vil gerne understrege at registerbladene er absolut ikke en fuldstændig kilde til alle de steder personerne har boet i perioden 1890-1920. Men de er en rigtig fantastisk god indgang :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

John Nielsen

Hej

I skal være klar over at søgefunktionen hos politiets registerblade er blevet meget dårligere efter moderniseringen af siden.

Der er masser der ikke dukker op ved søgninger, selvom dataene stadig er til stede.

Hilsen John Nielsen

Mikkel Eide Eriksen

Hej John

For mig synes jeg ellers det virker meget godt... men jeg ser gerne eksempler, for jeg har netop kigget efter Mettes grand-grand-tante (eller hvad oldemors halvsøster hedder :)) og de fandtes ikke.

Det gjorde tværtimod en del af mine aner; akkurat den samme del som delvist viser sig nu.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986


Henrik Krohn

Citat fra: Mikkel Eide Eriksen [1174] Dato 25 Okt 2014 - 04:26
Hej John

For mig synes jeg ellers det virker meget godt... men jeg ser gerne eksempler, for jeg har netop kigget efter Mettes grand-grand-tante (eller hvad oldemors halvsøster hedder :)) og de fandtes ikke.

Det gjorde tværtimod en del af mine aner; akkurat den samme del som delvist viser sig nu.

mvh
Mikkel

Søge eks. der ikke virker
En søgning med Teodora og fødselsdato 04-01-1898 giver intet.
Det gør derimod Christiansen og 04-01-1898.

Det kunne også være lækkert hvis alle andre databaser gjorde lige som familysearch og tog forskellige stavemåder med ;-)
Som eks ovenfor: Døbt Sophus, registreret som Sofus

mhv
Henrik

John Nielsen

Hej Mikkel

Det seneste eksempel, hvor jeg ved at der findes 2 kort.
"jens peter andersen 20-05-1879" giver 1494 resultater.
Det er da muligt at han er iblandt, men så ville jeg da vise dem som passer eksakt til søgningen først.
Alle dem jeg har set glimrer ved hverken at passe på navn eller fødselsdag også selvom man anvender "" omkring.

Den første fandt jeg igen ved at bruge konens navn "Mikkeline", den anden ved at anvende fødestedet "Vejlby".

Jeg er stødt på lignende problemer masser af gange før, så jeg foretrækker Grep.

Hilsen John Nielsen

Anne Mortensen

Det kunne også være lækkert hvis alle andre databaser gjorde lige som familysearch og tog forskellige stavemåder med ;-)
Som eks ovenfor: Døbt Sophus, registreret som Sofus


Læs Vejledning:

http://www.politietsregisterblade.dk/component/content/article?id=180

1. Generelt om indtastningen

Kildetro indtastning

Indtastningen skal være kildetro. Som hovedregel skal du skrive det der står på registerbladet.

Undtagelser:
•Landets navn skrives når personen er født i udlandet.
•København staves på nutidigt dansk.
•Tyske og svenske stednavne kan normaliseres.
•Gadenavne vælges på gadelisten.
•Diverse normaliserede ord styres af systemet.
•Diverse regler i vejledningen.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Mikkel Eide Eriksen

Ah, jeg bruger den "avancerede" søgning, hvor jeg så udfylder de felter jeg har behov for. Jeg har heller ikke fået søgefeltet på forsiden til at fungere særligt godt...

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

John Nielsen

Hej Mikkel

Den har jeg også brugt, forsiden er uanvendelig.

Hilsen John Nielsen

Henrik Krohn

@Anne Mortensen

Jeg er ikke helt klar over hvad dit svar til mig gik ud på. Jeg er godt klar over hvordan data er registreret i databasen.
Mit svar gik på søge funktionen. Familysearch har er en smart funktion når den søger i sin database. Personer hvis navne kan staves på flere måder f.eks Sophus-Sofus, Christian-Kristian dukker op i søge resultaterne, så man ikke behøver at prøve et hav af muligheder.
I ovennævnte tilfælde er manden døbt Sophus, men er registreret som Sofus. Som søgefunktionen er indrettet nu, skal du jo i teorien vide hvad der ordret står på kortet før du kan finde det.

mvh
Henrik 

Peter Kristiansen

Man har muligheden for at indsætte "_" og "%", hvis der er bogstaver, som man er usikker på.

En søgning på "so%us" vil således give både sofus og sophus.
M.v.h. Peter Kristiansen

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770