Endelave

Startet af Jette Høier Fischer-Vig, 27 Okt 2014 - 14:11

Forrige emne - Næste emne

Jette Høier Fischer-Vig

 I skiftet efter Oluf Sørensen skipper i Fredericia. 27.2.1706 fol. 56 skiftet har nr. 214
Jeg vil gerne finde hvor hans datter Mette Olufsdatter 19 år, er født
Oluf Sørensen er født på Endelave, jeg vil også gerne finde hvornår han er født.
Vh Jette


Jette Høier Fischer-Vig

Øvelse gør forhåbentlig mester, så jeg må gøre det bedre næste gang, undskyld.

Werner Nielsen Wittekind

Hej Jette
I min Endelave-database har jeg en Oluf Sørensen født 24.1.1686, han er dog for ung .
Jeg har en anden dog uden data Oluf Sørensen, udlagt barnefader for en datter Bodil Olufsdatter  født 20.10. 1671. Jeg har ingen data på ham, idet der kun står som udlagt barnefader, men det kunne være ham. Hvad står der præcis i skiftet?
Hilsen
Werner. 
Werner Nielsen Wittekind
werner@wittekind.dk
Endelave, Slesvig og Aabenraa

Jette Høier Fischer-Vig

Hej og hvor lyder det spændende. I Brejls skifter nr. 214 Fredericia står der:
Oluf Sørensen Samsø, skipper i Fredericia. 27.2.1706, fol.56
E:Gertrud Knudsdatter. LV:Laurids Lydersen.
B:
1) Bodil Olufsdatter g.m. Peder Olufsen, bødker
2) Mette Olufsdatter 19.
3) Søren Olufsen 15.
FM: Jens Madsen Pagh.
Afdøde var født på Endelave.

Det fol. 56 der henvises til ved jeg ikke hvor jeg finder!

Jeg leder også efter hans tilknytning til Samsø siden det senere bliver hans navn og han er en ane til mig.
Venlig hilsen og tak
Jette





Werner Nielsen Wittekind

Bodil Olufsdatter, født udenfor Ægteskab, udlagt Barnefader Oluf Sørensen Moder: Maren Pedersdatter f. 1650 død 1723 (ugift).
Jeg har Bodil som gift med Søren Davidsen fra 5.11,1713,
Ved død står kun: død 19 Augusti Bodil og begravet 22de, alder 71.
Hun KAN have været gift to gange, det har jeg endnu ikke fundet ud af.
Vedr. tilnavne: disse var/er tilsyneladende ofte brug. idet de samme navne gentog sig og oftes er der så skrevet et tilnavn af præsten. Med jeg har oplevet at en mand har forskellige tilnavne ved forskellige præster.
Jef kan fortælle, at jeg har en kvinde, som starter som tjenestepige hos præsten, præstens kone død i barsel, tjenestepigen bliver husbestyrerinde, senere gift med præsten som dør og hun bliver gift med efterfølgeren som også dør, hvorefter hun bliver gift med den tredje præst som dør før hende. Hun fortsætter som husbestyrerinde for de to efterfølgende præster og dør næsten 100 år gammel.
Hun havde flere forskellige tilnavne, men der hersker ingen tvivl om, at det var samme person, for det hele er beskrevet i kirkebogen ved hendes død, og de forskellige navne!
Werner
Werner Nielsen Wittekind
werner@wittekind.dk
Endelave, Slesvig og Aabenraa