fødselsanstalt i Aalborg?

Startet af Svend Jørgensen, 27 Okt 2014 - 21:56

Forrige emne - Næste emne

Svend Jørgensen

Jeg forsøger at finde ud af den rette sammenhæng i en vandrehistorie i min familie om, at en ung ugift kvinde fra Sønderjylland (dengang Tyskland) i 1902 eller 1903 blev sendt til Danmark (Aalborg, Budolfi) for at føde sit "uægte" barn. Fandtes der mon noget der ligner en fødselsanstalt i Aalborg på det tidspunkt? eller et sted, hvor "faldne kvinder" kunne opholde sig diskret i den sidste tid af graviditeten, og føde deres barn skjult? Barnet blev angiveligt bortadopteret til et ægtepar (med familierelationer til den unge pige) i København.

Ole Munk

hej Svend

Jeg tror ikke, der har været en egentlig fødselklinik i Aalborg a la fødselstiftelsen i København. Men mindre kan jo også gøre det:

Min egen mormor kom "lidt i uføre" med sit første barn. Hendes storesøster fik tuberkulose og blev indlagt på sanatorium, min mormor blev sendt til sin storesøsters hjem i Gandrup, Vester Hassing sogn for at stå for husholdningen (der var storesøsters mand + 5 børn). Hun bliver selvfølgelig gravid med min morfar inden storesøsteren er død - heldigvis er fødslen først efter. Men sagen er åbenbart stadig lidt prekær og min mormor bliver i den sidste del af graviditeten indlogeret hos jordemor Fru Laura Jensen, Bredgade 18 i Aalborg, hvor hun også får sit første barn.

Jeg kender hele historien, da den er en af "fortællingerne" i min familie. Men den understøttes af kirkebogen for Vor frue i Aalborg, hvor man kan se, at hendes adresse ved fødslen af sit første er Bredegade 18, 2. sal. Samtidigt er jordemoder fru Laura Jensen, Bredegade 18 fadder ved barnets dåb 19/9 1919.

Så du skal måske til at gå kirkebøgerne igennem for Budolfi m.v. og se, om du kan finde noget, der understøtter historien.

vh Ole

Marianne Becker

Hej Svend.
Min mands mor blev født i nov. 1917 af en københavnsk, ugift kvinde på 19 år. Fødslen foregik på adressen Vesteraa 13 i Ålborg.
Her lå der på 2.sal et Sygeplejebureau med en tilknyttet jordemoder frk. Brodersen (set i folketælling).
I kirkebogen for Budolfi sogn er der flere på den tid, der er født på den adresse.

Også min svigermor blev sat i pleje - moderen så måske aldrig barnet ? og måske har denne klinik haft aftale med en plejeforening el.lign.

Måske har den klinik eksisteret allerede 1902, jeg ved det ikke. Den ophørte så vidt jeg har kunnet finde frem til ret snart efter 1917.
Hilsen Marianne
Venlig hilsen Marianne og Hans Becker, Svendborg

Svend Jørgensen

Tusinde tak for svarene - jeg blev hjulpet godt videre af et par af stikordene :)