Carl Dencker udl barnefader i Elling 1831 (Larsen og Uggerby slægt)

Startet af Janne Tylvad, 28 Okt 2014 - 15:16

Forrige emne - Næste emne

Janne Tylvad

Kære Forum,
For nogen tid siden hos en meget nær slægtning faldt jeg over slægtsbogen "Larsen and Uggerby Families" udg i USA i 1977 af en efterkommer af en udvandrer fra Uggerby S. Min nære slægtning er en af de sidst nævnte i slægtsbogen, - og vi er begge meget optaget af at få opklaret dunkle punkter.

Ret hurtigt fandt jeg ud af, at præmissen var fejlagtig, nemlig at Maren Larsdtr (f.1805 i Vrensted) og Carl Dencker skulle have levet det meste af deres ægteskab i Elling S efter den eneste angivne søns fødsel (Lars Christian Carlsen f 1831 i Elling S). MEN - ifølge kbg var barnet jo uægte, og tilmed blev Maren aldrig gift (hun døde som ugift i 1879 i Uggerby).
Jeg er nået rimeligt langt tilbage med Marens slægt, men det eneste konkrete jeg har på Carl Dencker er, at han i 1831 anføres som "handelsbetjent af Frederikshavn".
Min hypotese er, at han kan være identisk med det drengebarn (tvilling) som blev døbt Carl August Dencker 1810 i Gudum S, altså ud af Gudumlund-grenen af Dencker-slægten.
Har ikke kunnet spore ham nogetsteds, heller ikke i diverse sognes afg- og tilgangslister. Har læst i flere kilder, at han døde i Skt Petersborg (og der var jo koleraepidemi i 1830erne), men måske er det en "vandrehistorie".
I flere gamle indlæg har der været fokus på denne Carl Dencker (i det gamle Forum), -og meget foregik vist som privat korrespondance.
Kan nogen hjælpe - el henvise til nogen/noget?

mvh
Janne Tylvad [/email]


Janne Tylvad


Tusind tak for links.
Det er nok den Laila, hvis indlæg blev vist i det gamle forum.
mvh
Janne