Claus Laursen, lagman i Jämtland 1634-37

Startet af Monica Fogelqvist, 28 Okt 2014 - 19:30

Forrige emne - Næste emne

Monica Fogelqvist

Hej alla medforskare!
Detta är ett långskott och chansning, för jag vet inte med säkerhet om det var i Köpenhamn denne person höll till de sista åren av sitt liv.

Det jag vet om denna man, är att han var gift med en, (eller två !), dotter till herr Hans Kruse i Helsingör. Jag vet att hans änka hette Elin Kruse, men enligt herdaminnet för Helsingör så hette hustrun Gertrud.
Under den tiden Claus bodde i Jämtland, hölls ett bröllop på hans gård 1636, då det förmodligen var Claus själv som gifte sig.
Mellan 1634-37 cirka var han lagman i Jämtland, flyttade därifrån omkring 1642 och därefter bodde han ett tag i Bergen.

( http://digitalarkivet.uib.no/DA/SHL4TGB.htm sök på "Kruse")

Eftersom en del av breven änkan Elin visar upp för rätten i Bergen 1655, var skrivna och daterade i Köpenhamn, antar jag att det var dit Claus och Elin flyttade, och att det var där han dog ca 1644.

Jag undrar nu om någon har stött på denne man och hans familj någonstans, om han finns nämnd i någon tingbok eller bouppteckning. Ja, vad som helst! Jag vet inte ens om han är min förfader, men allting pekar på att min förmoder var en dotter från det första äktenskapet.

All hjälp och alla tips tas mycket tacksamt emot, för det är en väldigt lång tid jag funderat över detta! För att inte nämna hur bortkommen jag är i danska arkiv...  :-\
/Monica