Hvad kan jeg finde på Rigsarkivet?

Startet af Charlotte Damm Enkebølle, 28 Okt 2014 - 22:39

Forrige emne - Næste emne

Charlotte Damm Enkebølle

Hej herinde.. Jeg er ny slægtsforsker. Skal snart på mit første besøg på Rigsarkivet i Kbh. Spørgsmål hober sig op :)
* Kan jeg finde dødsårsag/dødsattest for personer der døde/levede i Jylland - eller skal jeg der til et arkiv i Jylland? (Jeg har flest aner fra Jylland) spørger fordi jeg da er  nødt til at bestille materialet på forhånd i Daisy - har jeg erfaret:)
* Hvordan skelner jeg HVAD jeg kan finde på AO og hvad der ville være interessant og ikke muligt at finde andre steder end PÅ Arkivet? Og heri taget højde for min manglende erfaring i at søge efter data/informationer...(måske finder I det som et dumt spørgsmål - men jeg har behov for at få afdækket hvilket materiale man eksakt går efter på Arkivet - og ikke søger via sa.dk) (Og hvilke data der hører til hvilke arkiver?) Synes ikke jeg har kunnet finde noget sted hvor jeg har kunnet læse mig til dette...

Sluttelig håber jeg, jeg har valgt det rigtige forum at spørge i, for det var jeg også lidt i tvivl om :)
På forhånd Tak...
Mvh Charlotte Damm Enkebølle

Peter Bøjesen Jensen

Hej Charlotte.
Dit spørgsmål er meget vidtfagnende.
Når det drejer sig om Jylland så vil nogle arkivalier kunne findes på Rigsarkivet og andre på Arkivet i Viborg. Du er nødt til at komme nærmere ind på, hvad det er for oplysninger du vil finde og hvilket tidspunkt vi taler om.
Mht dødattester, så findes der nogle på rigsarkivet for hele landet, men det kommer an på hvornår personen døde og under hvilke omstændigheder at dødsfaldet fandt sted.. Hvis det "blot" var pga sygdom eller lign. tror jeg ikke du finder dem på rigsarkivet.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Charlotte Damm Enkebølle

Mange tak for din hurtige respons Peter :)
Ja jeg kan godt se der kræves noget mere specifikt...Så her kommer nogle eksempler...
Jeg har bla aner fra Sønderjylland, som har boet der og døde der i midt 1800 tallet og frem til start 1900 - kender dødsdagen(set i KB) men ikke dødsårsag? Kan den findes i Arkivet i Kbh?

Nogle forfædre kan jeg ikke søge i FT online via AO, der popper ikke noget op - er det fordi de ej er tastet ind? eller fordi der ikke findes noget på vedkommende? (Jeg taster fulde navn, sogn, herred, amt, ca årstal) Ville jeg kunne se FT på Arkivet i Kbh, og ville jeg kunne finde noget som ikke var på AO online?

Jeg har en ane som har siddet i Horsens Tugthus fra 1857-1865, løsladt og vendt retur til Sjælland - men hvad var hans kriminalitet? (Han er født, og opvokset, og død på Sjælland...)  Kan det findes på Arkivet i Kbh?

På forhånd mange tak :)
mvh Charlotte


Peter Bøjesen Jensen

Citat fra: Charlotte Damm Enkebølle [39193] Dato 28 Okt 2014 - 23:00
Mange tak for din hurtige respons Peter :)
Ja jeg kan godt se der kræves noget mere specifikt...Så her kommer nogle eksempler...
Jeg har bla aner fra Sønderjylland, som har boet der og døde der i midt 1800 tallet og frem til start 1900 - kender dødsdagen(set i KB) men ikke dødsårsag? Kan den findes i Arkivet i Kbh?

Nogle forfædre kan jeg ikke søge i FT online via AO, der popper ikke noget op - er det fordi de ej er tastet ind? eller fordi der ikke findes noget på vedkommende? (Jeg taster fulde navn, sogn, herred, amt, ca årstal) Ville jeg kunne se FT på Arkivet i Kbh, og ville jeg kunne finde noget som ikke var på AO online?

Jeg har en ane som har siddet i Horsens Tugthus fra 1857-1865, løsladt og vendt retur til Sjælland - men hvad var hans kriminalitet? (Han er født, og opvokset, og død på Sjælland...)  Kan det findes på Arkivet i Kbh?

På forhånd mange tak :)
mvh Charlotte


med hensyn til Sønderjylland. Kommer det jo an på om det er på et tidspunkt hvor det er dansk eller tysk. Desuden kommer det som jeg skrev an på hvordan de døde. På Rigsarkivet har de kun dødsattester for hele landet i de tilfælde, hvor der var tale om specielle tilfælde.

Mht FT. er det på DDB du søger kan det komme an på hvordan du søger og om de er tastet rigtigt ind. Tror ikke længere at du kan få lov til at se folketællingerne på arkivet, da de jo stort set alle findes tilgængelige i scannede udgaver på arkivalier-online.

Det sidste punkt tør jeg ikke udtale mig om.

Tror som nævnt tidligere, at du er nødt til at splitte din forespørgsel lidt mere op. Noget vil du kunne spørge om i forummet aneefterlysning med udgangspunkt i en konkret person med de oplysninger, som du har, andet hører nok mere under metode og teknik, men igen. der skal mere fyld på de enkelte forespørgsler i form af tidspunkt, sted og personer
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Charlotte Damm Enkebølle

Igen Mange tak for hurtig respons Peter :)
Jeg synes det er svært at overskue HVAD og HVILKE oplysninger jeg specifikt kan finde på Arkivet. Og som du jo også nævner, at der til dét kræves en mere specifik uddybelse...Men som kan være ret  svært at få overblik over som nybegynder :)
Jeg har selv tænkt, at jeg måske bare skulle følges med "de erfarne" når vi skal besøge Arkivet, og  suge læring til mig (altså bare være med som føl)...Og måske senere når har jeg en idé om HVAD jeg kan søge efter af oplysninger, og HVOR de kan findes :) - selv gå i gang med Arkiverne...

Indtil da vil jeg vist bare fortsætte min søgen efter oplysninger om mine aner via DDD, AO - altså nøjes med Folketællinger og Kirkebøger....Dét kan jeg da nogenlunde finde ud af ;)
Tak fordi du lige brugte tid på at svare på dette indlæg :)
mvh Charlotte


Peter Bøjesen Jensen

hej  igen
folketællinger og kirkebøger er også normalt det første udgangspunkt.
Kan anbefale dig som nybegynder, at gå på biblioteket og låne nogle gode håndbøger om slægtsforskning.
Og eller brug måske forummet metode og teknik til for at finde ud af hvordan du kommer videre. Men som tidligere nævnt. Du er nød til at afgrænse, hvad det er du søger oplysning om mm og det bedste er nok at splitte det lidt op, i forhold til hvad det er for oplysninger.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Lis B. Jensen

Hej

Folketællingerne 1940-1950 - kan du se på Rigsarkivet - de er endnu ikke på nettet

Skiftedokumenter og faderskabssager - kan også være spændende - men jeg ved ikke om du er nået dertil endnu?

Straffesager
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Peter Kristiansen

CitatNogle forfædre kan jeg ikke søge i FT online via AO, der popper ikke noget op - er det fordi de ej er tastet ind? eller fordi der ikke findes noget på vedkommende? (Jeg taster fulde navn, sogn, herred, amt, ca årstal)


Du mener vel at du søger i DDA - altså Dansk Demografisk Database ?

Jo flere oplysninger du søger på, jo større er risikoen for at du ikke finder noget! Navne kan staves på mange måder, og hvis du også søger på en lokalitet, kan det gå helt galt - hvis lokaliteten nu ikke er skrevet ind.

Gør brug af søgemekanismens mulighed for at udelade et eller flere bogstaver - hvis jeg skal finde en Birte Jensdatter i et bestemt sogn:
Indstil sognet og søg på "b% jensdatter" - store eller små bogstaver er ligegyldigt. Så vil du få Birte, Berte, Birgit, Birgitte (og måske flere) - og større mulighed for, at du rammer lige præcis den person du leder efter.

På AO (Arkivalier Online) ser du de originale folketællinger - men dem kan man ikke søge i. Der er man nødt til at læse hele sognet igennem.
M.v.h. Peter Kristiansen

Charlotte Damm Enkebølle

Mange Mange TAK :D for alle jeres gode fif og tips...
Jeg vil kigge på biblioteket. Jeg har kun én bog, omkring slægtsforskning. Jeg har meldt mig ind i en lokalkreds, og kommer der til de foredrag/kurser der er - for at suge læring til mig... Tænker det er et godt tip, KUN at søge begrænset - tænker du mener i én gren af min slægt...Jeg har vist udbredt mig, så jeg både søger på min mormor/morfars side samt farmor/farfars side, samt tillige også i min mands slægt...Tænker også et godt tip at ændre søgemåde i DDD :) Og med hensyn til skiftesager, faderskabssager - ja så er jeg ikke nået dertil endnu, da jeg ikke ved om mine aner har været forbi en skifteret/faderskabssag...Så det må vist komme senere - Ligeledes har jeg hørt andre fortælle om guldgrube-oplysninger i brandforsikringer...Men alt dette er vist for de mere erfarne :D
Og jo længere man kommer - så er man jo pludselig interesseret i om den person man har fundet monstro også havde nogle søskende - og hvem var de gift med? og hvilke børn fik de? osv... :)
Jeg går lige i tænkeboks...Og vurdere om det skridt, at tage på Arkivet og søge dér - muligvis er et for hurtigt skridt - når jeg tager højde for det stadie jeg er på, som ny slægtsforsker :)
Tak fordi I gav jer tid til at svare på mit indlæg - det er bare dejligt at få respons :D
Venligst Charlotte

Peter Kristiansen

Start med at lave skelettet - altså oplysninger om dine aner: forældre, bedsteforældre, oldeforældre etc. etc.

Find fødsel, dåb, konfirmation, vielse, børn, død og begravelse.
Det kan du alt sammen finde v.h.a. kirkebøger og folketællinger.

Efterhånden får du arbejdet dig længere og længere tilbage.

Gem oplysninger om søskende - men lad være med at forfølge dem i første omgang.

Når du har rejst skelettet, så kan du begynde at fylde kød på; skiftesager, faderskabsager, kriminalsager, lægdsruller, ejendomsoplysninger og meget mere.

Men i modsæt til fødsel og død, så behøver der ikke at være et skifte - der behøver ikke at være et faderskab, man behøver ikke at have gjort noget kriminelt o.s.v. o.s.v.

og til sidst: sørg altid for AT NOTERE HVOR DU HAR OPLYSNINGER FRA!!!!!
Meget tid er gået med, at man ikke liiiige kan huske hvor det var, at det stod, og derfor må lede igen. Sørg også for, at skrive hele kilden ned (folketælling, kirkebogsindførsel) - du kan pludselig få brug for den, når man med tiden bliver klogere
M.v.h. Peter Kristiansen

Charlotte Damm Enkebølle

Mange TAK :D Peter - for udførlig og let - både overskuelig/forklarende besked :)...
Jeg havde i første omgang bare fundet diverse aner i KB´ere, så langt tilbage jeg kunne, og KUN nedfældet datoerne - ej kilden....Måtte så i gang igen, fordi jeg en hel del klogere nu pludselig kunne se, at efterkommere(eller spørgere), jo skulle kunne se HVOR data var fundet...SÅ DET ER JEG IGANG MED :) og har fået genfundet og skrevet en del ned....MEN - jeg tror den fejl(manglende overskuelighed) jeg har gjort ER, at jeg har taget revl og krat med ;D....Jeg har fundet søskende til en ane, og deres vielse, og deres børn og igen hvem de så blev gift med, og fik af børn m.m....
Jeg vil fremadrettet fokusere på de lige linier, og så senere tage de gemte søskende m.m. med...Jeg tænker det er nemt, overskueligt - også for andre(ikke slægtsforskere) at se/læse i træet ;)
Tak igen....Det var dejligt lige at blive guidet :D og sidde tilbage med en følelse, AT NU er jeg vist på rette spor...
Venligst Charlotte