hjælp til at finde skifteprotokol

Startet af dagny elisabeth salomonsen, 29 Okt 2014 - 08:55

Forrige emne - Næste emne

dagny elisabeth salomonsen

Jeg er ikke vant til at kunne benytte mig af skifteprotokoller på nettet, og jeg vil derfor være glad for lidt hjælp til at finde ud af, hvordan jeg finder en skifteprotokol for f.eks. Leibølle, Langeland i 1809.   Jeg kan ikke umiddelbart  finde ud af det via AO's hjemmeside, hvor der kun nævnes protokoller i Jylland.

Jeg ved heller ikke, om det er det rette forum, jeg stiller mit spørgsmål til.  Hvis ikke, vil jeg gerne høre det så jeg kan rette spørgsmålet i det rette forum - hvis det er muligt at få et svar naturligvis.

På forhånd tak for enhver hjælp.
Dagny Salomonsen

Jesper Skov

Stedet er kun en del af de nødvendige oplysninger i 1809. Standen af personen, du søger, er mindst lige så vigtigt. Kom med navn og stilling, så kan vi bedre hjælpe dig.

Med venlig hilsen

Jesper Skov

dagny elisabeth salomonsen

Hej Jesper.

Mange tak for dit svar.   Det jeg søger, er skiftet i fobindelse med dødsboet efter skytte Niels Pedersen Flindts enke, Johanne Cathrine Tagesen, Leibølle. den 8. febr. 1809.

En af mine bekendte har fundet skiftet, (på side 1227 i pgl. protokol)  og det ærgrer mig, at jeg ikke er i stand til at finde denne protokol.  Jeg kunne naturligvis spørge vedkommende, men det er jo ikke den eneste protokol, jeg får brug for fremover.  Derfor vil jeg gerne kende metoden.    Jeg håber, ovenstående data er tilstrækkelige, ellers må jeg affinde mig med dette.

Dagny Salomonsen

Jesper Skov


dagny elisabeth salomonsen

Hej Jesper.


Mange tak for dit svar.  Jeg vil nu bruge en anden computer til at åbne de links, du har sendt, da jeg desværre ikke kan åbne dem på mit Linux-program.

Mange tak for hjælpen.
Dagny

Jens Chr. Bay

Hej

Udtræk fra Aurelia Clemons:

Johanne Cathrine Tage enke i Lejbolle        4 Jan 1809     pg 17- 1226 1227 1248
HUSB:    Niels Pedersen Flint (dod)
CH:      Anders Thage Nielsen Flint snedkermester i Wien    (? Hans Thage Nielsen Flint)
         Jens Nielsen Flint comandant i Kysten Guinea
         Jacob Nielsen Flint gmd i Flintholm, Khvn
         Ide Margrethe Nielsdtr Flint enke (dod) = afg gmd i Lejbolle
            CH:  Boel = Christen Andersen gmd i Longelse
                 Kirsten = Lars Rasmussen gmd i Lejbolle
         Ane Christence (dod) = Anders Pedersen Dolbyved hmd i hiemme
gurad: Mogensen controleur i Taage
[Grevskabet Langeland Gods, Svendborg skpr; Book 17 1797-1810; FHL film 52810]


Mvh.
Jens Chr. Bay

Jens Chr. Bay

Hej

Og her er Niels Pedersen Flindt's skifte:

Niels Pedersen Flindt i Lejbolle    20 Feb 1778     pg 15- 450 (sk 366)
WIFE:      Johanne Cathrine Thage sal Flindt (dod - 6 Jan 1809  pg 17- 1226 1248)
CH:        Jacob Nielsen 18
           Hans Thage Nielsen 17
           Jens Nielsen 14
           Ide Margrethe Nielsdtr 23
           Johanne Cathrine Nielsdtr 11
           Ane Christense Nielsdtr 7       (surnames assumed)
guard: Jorgen Clausen sognef i Leibolle
wgd: Jacob Christensen i Lejbolle
[Grevskabet Langeland skpr; Bk 15 1763-1787; FHL film 52808]


Mvh.
Jens Chr. Bay

dagny elisabeth salomonsen

Hej Jens Chr. Bay

Tusind tak for de to skifter, du har vist for hhv. Niels Pedersen Flindt og hans kone Johanne Cathrine Tagesen.  Her får man alle relevante oplysninger om arvinger m.v.

Det der er væsentligt også er, at der henvises til en speciel protokol, nemlig Book 17- 1797-1810, film 52810 for Grevskabet Langeland Gods.

Mit sidste spørgsmål i denne forbindelse er nu, hvordan det er muligt at komme ind i denne bog og læse hele skiftet.    Ud fra den side, min bekendt har vist mig,  er det mig umuligt at tyde linjerne ca. 13 ff pǻ side1227, hvor der tales om en skrivelse fra 28. fm.  Det er disse sider, jeg gerne vil prøve at granske noget mere eller få hjælp til.

Jeg indrømmer, at jeg er totalt nybegynder m.h.t. at søge på skifter på nettet (jeg plejer at tage til Viborg, men det nytter jo ikke noget, når det handler om Langeland)   Hvis det er muligt at få et "værktøj" til at åbne selve skiftet, så vil jeg være MEGET glad..

Under alle omstændigheder siger jeg rigtig mange tak for din hjælp hidtil.

Dagny Salomonsen

Flemming Kristensen

Hej

Her er skiftet efter faderen:

I-291 13.2.1744 8.2.1744
No 178
Peder Lauritzen Flint i Spodsbjerg
Han sejlede som matros med en skipper fra Nakskov og døde på rejsen i København
Enke Johanne Jensdatter
Børn
Lauritz Pedersen Flint 25 år enroulleret til søes
Niels Pedersen Flint 13 år hjemme hos moderen
Cidsel Pedersdatter Flint tjener degnen i Tranekær
På de 2 umyndiges vegne var mødt Jacob Mortensen af Spodsbjerg

Niels Pedersen Flindt i Lejbølle    27 aug 1777/20 Feb 1778     pg 15- 450 (sk 366)
Hust:      Johanne Cathrine Thalder sal Flindt (død - 4 Jan 1809  pg 17- 1226 1248)
Børn: Jacob Nielsen 18 [f 1761]
          Hans Thalder Nielsen 17 [07 aug 1763]
          Jens Nielsen 14 [04 aug 1765]
           Ide Margrethe Nielsdatter 23 [1755 i Spodsbjerg]
           Johanne Cathrine Nielsdatter 11 [01 mar 1767]
           Ane Christense Nielsdatter 7    [1771]   (efternavne formodet)
værge: Jørgen Clausen sognef i Lejbølle
wgd: Jacob Christensen i Lejbølle
[Grevskabet Langeland skpr; Bk 15 1763-1787; FHL film 52808]
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-31784-1254-64?cc=2015318&wc=M52C-VZ8:333467801,333832801,333887801

De får 10 børn hver gang er faderen i KB skrevet som Niels Skytte

Johanne Cathrine Talder enke i Lejbølle        4 Jan 1809     pg 17- 1226 1227 1248
HUSB:    Niels Pedersen Flint (død)
Børn:    Anders Thalder Nielsen Flint snedkermester i Wien (? Hans Thalder Nielsen Flint)
Jens Nielsen Flint comandant i Kysten Guinea
Jacob Nielsen Flint gmd i Flintholm, Khvn
Ide Margrethe Nielsdatter Flint enke (død) = afg gmd i Lejbølle
Børn: Boel = Christen Andersen gmd i Longelse
         Kirsten = Lars Rasmussen gmd i Lejbølle
Ane Christence (død) = Anders Pedersen Dolbyved hmd i hjemme
gurad: Mogensen controleur i Taage
[Grevskabet Langeland Gods, Svendborg skpr; Bog 17 1797-1810; FHL film 52810]

med venlig hilsen
Flemming Kristensesn
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

dagny elisabeth salomonsen

Hej Flemming.

Tusind tak for dit svar.  Det var en overraskelse at få dette yderligere skifte - et trin bagud i anerækken.  Det er personer, jeg ikke selv har fundet frem til.   Her er virkelig stof til at fortsætte.   Du skriver, at de får 10 børn - altså Niels Pedersen Flint og Johanne Cathrine.  I skiftet er nævnt 4 børn.  De øvrige 6 - er de døde - bortrejst eller hvad ?   Selvom de ikke er til stede ved skiftet, burde de vel være nævnt og evt. repræsenteret ved værge el. stedfortræder.    Der er i hvert fald noget at tage fat på her.

Jeg siger dig endnu en gang rigtig mange tak for det store "skub" jeg har fået her.

Dagny Salomonsen

dagny elisabeth salomonsen

Til Jesper Skov
Jens Chr. Bay og
Flemming Kristensen

Jeg følger lige op på tidligere svar, idet jeg nu har haft lejlighed til at bruge de links, I har sendt til mig.  Dermed har jeg fået de nødvendige "værktøjer" og metode til at åbne for selve skifteprotokollerne, og det er virkelig et stort skridt for mig. 

Jeg vil derfor gerne igen takke jer alle tre for hver på sin måde at have hjulpet mig videre.

Dagny Salomonsen