Rasmus Kølles vielse 1734 i V. Ulslev sogn, Maribo amt.

Startet af Ole Koch, 02 Nov 2014 - 13:33

Forrige emne - Næste emne

Ole Koch

Af kirkebogen for V. Ulslev sogn fremgår det, at Rasmus Kølle 12. september 1734 blev viet til Abel Catharine Freger?/Felth? (efternavnet er svært at tyde). Kilde: AO Maribo amt, V. Ulslev sogn 1722-1801, opslag 7.
Jeg søger oplysninger om bruden Abel Catharine, da jeg ikke kan finde noget på hende i kirkebøger, ved søgning i DDD eller i andre relevante kilder
Hvis nogle af jer skulle være stødt på hende i Jeres søgen, vil jeg være meget taknemmelig for lidt hjælp. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Ole Koch
Venlig hilsen
Ole Koch
ole.koch@skolekom.dk

Jane Valkær

#1
Hej
Fundet dette på nettet:

1734 Ø. Ulslev: Gaard No. 14
til Jens Pulsen,
som Rasmus Kiølle sidst beboede,men fragick.


1737 Ø. Ulslev: Huus No. 5
til Jens Hansen Lolle,
som Rasmus Kiølle er fradød.


http://dis-danmark.dk/bibliotek/900017.pdf

Men det har du jo nok i forvejen  ;)

Det ser ud til, at Rasmus (Kylle) blev gift 1730 med Maren Rasmusdatter (se opslag 7 ny). Sandager.
De fik en datter Karen 1730 (opslag 90 ny), som desværre døde som spæd.
Og en datter Johanne i 1733 (opslag 96 ny).
Jeg kan ikke finde Marens begravelse.

Jeg tror, at det bliver svært at finde noget om hans næste kone Abel, da han begraves allerede i 1737 i en alder af 37 år (opslag 264 ny). Hvis det altså er den samme Rasmus Nielsen Kiølle, som blev gift i 1734 med Abel.
Abel har formodentligt giftet sig hurtigt igen.

På opslag 96 h n ny (1733, Powel Smid) fandt jeg hende som fadder. Her kan du se hele navnet - Abel Catharine Felthuus. Der er ingen med det efternavn i FT 1787 Maribo amt på ddd. Men hun var altså i sognet inden vielsen.
Hun bar barnet ved Mads Kiølles søn Christens dåb i 1735. Men her er hun nævnt som Rasmus Kiølles hustru (opslag 100 v ny).
Fik også en søn Christen i 1735 (opslag 100 v ny).
Og en datter Johanne kort efter Rasmus' begravelse i 1737 (opslag 102).
Et af børnene dør i 1737 - Sl. Rasmus Kiølles liden søn af Sandager  begraves i Kirken alder 13de uge - (opslag 264 h ny)

På opslag 265 v m ny, 1739 blev Madame Felthuusens søn begravet.

Jeg kan se i Nygårds sedler, at der boede en del Felthuus i Ålborg i midt og slut af 1600-tallet.

Prøv at se denne "oversættelse" af Nebbelunde kirkebog:
http://www.ocpd.dk/mixpix/koch/Download/kirkeboger/NEB_VIEDE_DODE_1724_1814.txt

Mvh
Jane

Ole Koch

Hej Jane
Tusind tak for hjælpen. Den sandsynlige forbindelsen til Nebbelunde og Danstedgård var helt ukendt for mig, så her er noget at arbejde videre med. Familien Felthuus ejede gården i den omhandlede periode, og den første ejer fra familien kom netop fra Ålborg.

Med venlig hilsen
Ole Koch
Venlig hilsen
Ole Koch
ole.koch@skolekom.dk

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Ved du/I om han har efterkommere på Kølles gård i Humlebæk, Humlebæk Strandvej 21 ?


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr