Konvertering til kristendommen

Startet af Dorte Krabbe Munck, 18 Feb 2011 - 19:42

Forrige emne - Næste emne

Dorte Krabbe Munck

Jeg har en ane - en mand - der på et eller andet tidspunkt i 1890'erne er konverteret til kristendommen. Han var født som jøde.
Hvor kan man finde oplysninger om en sådan "voksendåb"? Og hvad skulle der til af undervisning i kristendommen før man kunne blive døbt?
Han var bosiddende i København - Sct. Jakobs sogn.

Med venlig hilsen
Dorte Munck

Hans Poulsen



Hej Dorte

"Og hvad skulle der til af undervisning i kristendommen før man kunne blive døbt?".

Mit spontane svar er: Absolut ingen undervisning - helt på linje med små børn, der bæres til dåben.

Så vidt jeg har forstået, kan vi alle ved blot at *erklære* os som muslim *blive* muslim.

Nu, da jeg er på tynd is, kan jeg lige så godt fortsætte. Øretæverne bliver nok de samme.

Det er vistnok langt mere problematisk at konvertere til den mosaiske tro, da den strenge definition på en jøde er enhver, der er født af en jødisk kvinde. Enten er man jøde, eller man er det ikke. Enten er man gravid, eller man er det ikke.

Et ord som *halvjøde* er vistnok ren nonsens, så vidt jeg har forstået.

Jeg har ladet mig fortælle, at en del konverterer til den mosaiske tro i Danmark,  men at *de rette kredse* - hvem det så end er - i Israel ikke anerkender disse konvertitter som jøder.

Forhåbentlig er der en jøde her i DIS-grupperne, der kan sætte tingene lidt på plads, hvis jeg har doceret vranglære.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Dorte Krabbe Munck

Hej Hans

Tak for input.
Grunden til, at jeg spørger om undervisning - eller indføring - i den kristne tro, er, at som hvis man bliver døbt som voksen, bliver man jo sådan set også konfirmeret samtidigt. Og netop i den danske folkekirke har vi jo haft et krav om 'oplæring' i den kristne tro, før en konfirmation kunne foretages.

Hvis man leder blandt de døbte børn i Sct. Jakobs sogn, finder man ikke nogen voksendøbte, så min tanke var, at det skete et helt andet sted.....?

Mvh Dorte

Helle Thor Hirschmann

Et lille indspark.
En af mine grandgrand..?onkler blev døbt som 17-årig i København og han står mellem alle børnene.
Så måske skulle du lede i nabosognene eller prøve vielsen og se hvor og hvornår han blev døbt.
Måske på Kbh. rådhus - det kan være der er nogle papirer han skulle udfylde i den forbindelse, uden jeg ved det. Men det var da et skud hagl værd.
Måske er der nogen på listen der ved mere??

Når en jøde lader sig døbe - holder familien begravelse - uagtet at personen formentlig lever 50 år mere.
En tradition fra 1500'tallet da mange blev tvangsdøbt og slået ihjel alligevel, af hvem et nu var katolikkerne i Frankrig - korsfarerne. Jeg kan ikke huske, hvad hun fortalte (en jødisk pige jeg kendte for mange år siden).

Helle

Dorte Krabbe Munck

Hej Helle

Jeg har også søgt efter vielsen, (Adolf Goldschmidt med Gerda Drewsen) men kan heller ikke finde den...
Hans søn - Otto - bliver døbt i Sct Johannes kirke, men dåbsindførslen står i Sct. Jacob kirkebog (16. dec. 1898). Som en bemærkning ved dåben står, at forældrene er viede 12. dec, 1897. Hele bemærkningsfeltet lyder:
"Tyskland
Viede 12. december 1897
Barnet har intet legalt fødehjem i Kjøbenhavn if. Magistrats skrivelse af 10. November 1898
Lov 4/4 55 til Steen (?)"
(I øvrigt står der lignende kommentarer ved de øvrige dåbsindførsler på samme side - der er hjemlandet blot Sverige)

Jeg kan ikke finde vielsen i hverken Sct. Jacob eller Sct. Johannes og iflg. nogle gamle familenotater, skulle de have været gift i Sct. Johannes, som også er brudens hjemsogn.

Det er korrekt, at Otto's fader Adolf Goldschmidt er tysk statsborger - Gerda er dansk statsborger. Kan de være gift borgerligt?

Familien flytter til Tyskland i 1899.

Mvh Dorte

Eva Morfiadakis

Hej!

Du finner vigseln i Skt Andreas 1896-1902 opslag 79.

Jag fann ett registerblade på Gerda Drewsen boende på Vendersgade. Hon hade varit i Sverige dessförinnan.

Eva M
Eva M


Dorte Krabbe Munck

Hej Eva

Fantastisk!
Jeg havde set Gerda's registerblad og set at hun boede i Vendersgade - på "gade-sogn" står der, at Vendersgade ligger i Sct. Johhannes sogn, og det var også vielsesstedet ifølge de gamle papirer, men det var altså Skt. Andreas!

Gerda kom fra Landskrona, hvor hun havde boet en del af sin barndom.

Selmar er Adolf's bror, så alt passer rigtigt fint.

Jeg ville dog stadig gerne finde ud af, hvordan Adolf blev "kristnet", men jeg ved dybest set ikke, om det skete inden han kom til Danmark.

Mvh Dorte

Anne Mortensen

Her kommer Otto tilbage til Danmark:

http://www.ddd.dda.dk/immibas/immibas2.asp

Efternavn:  Goldschmidt Fornavn:  Otto Moritz Sophus
Erhverv:  Landmand Fødelokalitet:  København
Føderegion:  Københavns Amt & By Fødeland:  Danmark
Fødselsår:  1898 I DK fra:  1919
Bopæl, lokalitet:  København Amt, region:  København og Frederiksberg
Lov af:  31 03 1926 Tillæg:  A
Løbenr:  232
Bemærkninger: Søn af dansk Moder og tysk Fader.
-----------------------------

For at være sikker på den var den rigtige Otto ville jeg finde dåben og se hans fulde navn.
Det var ikke let.
Husk at oplyse opslagstal til dine data.
Du opgiver dåbsdato, men det er fødselsdato man søger efter - han er født 28.9.1898 opslag 184 i Skt. Jacob.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

#9
FT 1901
København
Peder Skramsgade
opslag 44
Selmer G. med familie
Der er oplyst: Mosaisk Samfund
-----------------------

Dette er så ingen hindring for at være forlover til en kristen vielse ??
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

der på et eller andet tidspunkt i 1890'erne er konverteret til kristendommen.

Hvor stammer den oplysning fra ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hans Poulsen



Hej Anne

"..Dette er så ingen hindring for at være forlover til en kristen vielse ??..".

- og her gik jeg og troede, at du vidste ALT.

http://www.kristendom.dk/artikel/321540:Spoerg-om-kirker--Kan-min-muslimske-ven-vaere-forlover


Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anne Mortensen

Ha.  :D den var god, men når det nærmer sig dette emne er jeg lidt på "udebane".

Men dit link viser med al tydelighed at det kan man.
------------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Dorte Krabbe Munck

Hej alle

Tak for jeres input.
Oplysningerne om Otto's og Selmars videre færd i København kendte jeg, men da det ikke var udgangspunktet for mit oprindelige spørgsmål, tænkte jeg at det bedre ikke at sende alt for mange oplysninger med.
Jeg er rigtig glad for at have fået oplyst det rigtige sogn for vielsen.

Oplysningen om konverteringen til kristendommen stammer fra nogle familieoptegnelser - det var også derfra jeg havde oplysningen om, at vielsen mellem Gerda og Adolf havde foregået i Skt. Johannes kirken, og min opgave lige nu er, at få verificeret alle disse oplysninger. Forløbigt har det jo kun med al tydelighed vist behovet for at bekræfte familie-overleveringer  :)

mvh Dorte

Eva Morfiadakis

#14
Hej!

Jag tyckte det stod att de blev vigda i Skt Johannes kirke men varför vigseln antecknades i Skt Andreas kirkebog förstår jag inte. Jag tittade på fogsgaard och inte förrän senare kom Vendersgade att tillhöra Skt Andreas sogn. Jag bara chansade på Skt Andreas. Ibland har man tur.
För några år sedan letade jag i Köpenhamn efter en svensk kvinna med ett namn som kunde vara judiskt. Någon på gamla DIS gjorde ett opslag åt mig i en bog med namn på familjemedlemmar i judiska släkter i Köpenhamn. Kanske finns släkten Goldschmidt i den boken. Nu minns jag inte vad boken heter. Personen jag sökte hette Rosa Behrendt.
Sonen blev väl automatisk lutheran eftersom modern tillhörde folkekirken. Jag vet inte om det var nödvändigt för fadern att konvertera. Jag har någon gång funnit intressanta upplysningar i slutet av danska kyrkoböcker i "særlige tilförsler i paakommende tilfælder". Ett vuxendop står kanske där.

Eva M
Eva M

Dorte Krabbe Munck

Hej Eva

Ja nu kan jeg se, at der står Sct. Johannes og at de blev viede af Pastor Steen - først troede jeg, at bemærkningen hørte til næste i vielse - det gik lidt hurtigt!
Hvem ved, måske kendte de Pastor Steen? Det var også ham, der døbte Otto. Men som du påpeger, er det lidt mystisk, at vielsesindførelsen er i Skt. Andreas.
For at gøre historien mere komplet, så kom der flere børn til, og deriblandt min farmor. Hun var opdraget som kristen, men jeg tror ikke hjemmet var meget religiøst.
Familien vender tilbage til Danmark (minus Adolf, der er død i 1916) efter 1. verdenskrig, da Tyskland er en krigshærget nation.

mvh Dorte

Anne Mortensen

Det undrede også mig, at alle vielser blev foretaget i Skt. Johannes.

Skt. Andreas 1896-1902
opslag 1
Kirkebogen er Kontraprotokol for Skt. Johannes sogn.
Notat: Skt. Andreas Kirke tages i brug 3.3.1901.
--------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lis Holm

Hej,
blot et par betragtninger:

1. Hvis man konverterede fra Den mosaiske tro til Kristendommen vil jeg tro, at
det "krævede" en samtale med sognepræsten ( grunden til, hvorfor man ville konvertere)
+ en skriftlig henvendelse til Det Mosaiske Trossamfund om udmeldelsen. Jeg tror ikke,
man på det tidspunkt "bare kunne gøre det" uden videre. I dag melder man sig jo også skriftligt
ud af folkekirken, hvis det er det, man ønsker ( og som regel ingen samtale, med mindre
der er forhold, der taler for en sådan).

2. Fra www.wikepedia.dk:
Sankt Andreas Sogn blev udskilt af Sankt Johannes Sogn ved resolution af
25. november 1895. Indtil 1898 hed sognet Sankt Johannes Søndre Sogn.

Som jeg læser vielsen, er det Pastor Steen fra  Skt. Johannes, der foretager vielsen, men
da bruden er hjemmehørende i Skt. Johannes søndre sogn, er vielsen
indført i dette sogns kirkebog,som er kontraprotokol for Skt.Johannes.

Sognet blev så senere til Skt. Andreas sogn med egen præst og kirke.(bygget 1898-1901). -
Måske kan hovedministerialbogen (skrevet af præsten, her Steen) give et svar. På AO
er det degnens eksemplar - se allerforrest "klokkerens bog" - måske har han "klokket i det"  ;D

vh
Lis Holm 2730 :D


Dorte Krabbe Munck

Hej Lis

Tak for dine betragtninger.
Måske er det ikke degnen, der har klokket i det - ville det egentlig ikke have været mest logisk om AO havde haft en valgmulighed, der hed "Skt. Johannes Søndre sogn" for de år, hvor det faktisk hed det? Der er jo andre eksempler i AO, hvor sogne, der har haft samme præst, er opført sammen.
Jeg synes måske, at det er blevet unødigt indviklet på denne måde.

Mvh Dorte

Hans Poulsen



Hej Lis

Diverse formelle samtaler gik jeg ikke ind på - dem tager jeg for lige så givet som du.

Jeg forholdt mig kun til spørgsmålet:

"Og hvad skulle der til af undervisning i kristendommen før man kunne blive døbt?".

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lis Holm


Hej Dorte,

AO er indscannet bog for bog.

Titlen på denne er "Skt. Andreas sogns kirkebog 1896-1902" kan man
ikke ændre det - at være "kildetro" gælder altså også her, selvom det med
viden om "det søndre sogn" forvirrer lidt. -

Det skulle ikke undre mig, om det også er foregået i andre sogne..   ???


Hans:
Som sædvanlig sporer jeg din nordjydske humor ..  :)

Jeg kunne blot ikke lade være med at give denne viden + betragtninger fra mig !
Jeg er jo "tjøwenhavner"  ;D

kh
Lis Holm 2730  :D


Eva Morfiadakis

Hej!

Fabrikant Adolf Goldschmidt, Kemnitz (Chemnitz), Sachsen är fadder till ett barn som döps i Frederiksberg 1905 (opslag 134). Man får väl då nästan utgå från att han är kristen, men när han blev det ?

Eva M
Eva M

Dorte Krabbe Munck

Hej Eva

Hvordan i alverden fandt du det? Det er jeg ikke stødt på før.
Fabrikanten fra Kemnitz er ganske rigtigt min oldefar, og det interessante er, at faderen til det barn, der bliver døbt, Søren Hansen, bliver Gerda's ægtemand #2 (Adolf dør jo i 1916).
Søren Hansen er også agent for Adolf - han har en strømpe- og handskefabrik i Chemnitz.

Mvh Dorte