Christen Jørgensen og Kirsten Andersdatter Voer sogn Hjørring amt

Startet af Kirsten Domino, 14 Nov 2014 - 15:17

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Domino

Hej!

Alle mine henvisninger er til gamle opslag og Hjørring amt.

Jeg søger oplysninger om Kirsten Andersdatter. Hun blev gift med Christen Jørgensen 20 okt 1815 i Albæk (Voer 1814-1833 opsl. 147)
Vielsesoplysningerne er at Christen er 26 år, tjenende på Voergård. Kirsten er 29 år, og indsidder i Vesterskov.

Parret får 2 børn:
Johanne Kirstine 2 nov 1815 (Voer 1814-1833 opsl. 80)
Jørgen 20 nov 1817 (Voer 1814-1833 opsl. 15)

Kirsten dør 12 feb. 1820 i Vesterskov 36 år gl. (Voer 1814-1833 opsl. 193)

Christen gifter sig igen med Johanne Marie Christensdatter 19 dec 1821 (Voer 1814-1833 opsl. 152)
Dette par får 6 børn.

Christen er født aug 1789 i Hellum (Hellum 1778-1816 opsl. 190) og
dør 28 sep 1863 i Vesterskov (Voer 1853-1865 opsl. 198.

Mon der er nogen der kender til Kirsten Andersdatter, og ved hvor hun kommer fra?

Venlig hilsen
Kirsten Domino

Kim Melchior

Hej Kirsten,

Har du undersogt om der er et skifte efter Kirsten.Der er en sandsynelighed for at enten hendes far eller en af hendes brodre saa ville vaere formynder for deres born og derfor indfort i forbindelse med registreringen af et eventuelt skifte.

Jeg regner med at du allerede har checket fadderne i forbindelse med deres to borns daab. Igen der en chance for at de enten er hendes soskende eller deres aegtefaeller. Hvis du er heldig kan hendes foraeldre vaere mellem fadderne. Saa check dem alle sammen selv om de patronymiske navne ikke nodvendigvis passer paa hendes soskende.

Mvh,

Kim Melchior (USA)

Kirsten Domino

Hej Kim!

Tak for svaret.

Jeg har checket fadderne. Der var ingen der hed Andersen eller Andersdatter.

Jeg har ledt efter et skifte under Voergaard, men der var ikke noget der. Der var jo heller ikke tale om fæstebønder men indsiddere, så skiftet skal nok ikke findes et andet sted.

Hilsen
Kirsten.

Ingrid Brandt

Hej Kirsten.

På DDD FT 1801 kan jeg se 2 Kirsten Andersdatter i passende alder i Dronninglund herred:

- Kirsten Andersdatter, 15 år, datter af Anders Tomsen og Karen Povelsdatter i Hørby, Riisgaarden

- Kirsten Andersdatter, 13 år, tjenestepige hos Christen Sørensen og Kirsten Sørensdatter i Volstrup, Stisholt.

Prøv evt. at finde mere om dem.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Kirsten Domino

Hej!

Også tak til Ingrid. Jeg har ikke haft held med mig, det bliver nok svært. Børnene er opkaldt efter Christen Jørgensens forældre, så det er heller ingen hjælp.

Venlig hilsen
Kirsten.

Louise Sørensen

Hej Kirsten

Jeg mangler hende her 1834 ---- bare et bud


Hjørring, Dronninglund, Volstrup, Ørtoft By, , 111, FT-1801, B6768
Navn:
Alder:
Civilstand:
Stilling i husstanden:
Erhverv:
Fødested:
Christen Larsen 42 Gift Mand Gaardmand 
Maren Hansdatter 41 Gift Konen   
Hans Christensen 3 Ugift Deres barn   
Lars Christensen 1 Ugift Deres barn   
Kirsten Andersdatter 16 Ugift Tjenestepige   (  Her  ca 1785 minus 1834 )
Karen Jensdatter 13 Ugift Hyrdepige

Hilsen Louise

Kim Melchior

Hej Kirsten.

Selv om der ikke er nogen af fadderne der hedder Andersen eller Andersdatter, saa vil jeg stadigvaek foreslaa at du checker dem grundigt efter og folger dem igennem. Er nogen af fadderne gift med en Andersen eller en Andersdatter? Eller er mormor eller morfar fadder? Der er ingen af dem der behover at hedde Andersen  eller Andersdatter. Jeg har set disse tilfaelde en del gange i lobet af de aar jeg har beskaeftiget mig med slaegtsforskning.

Hver sten SKAL vendes, fordi du ved ikke hvor guldkornet ligger.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Kirsten Domino

Tak til Louise og kim for jeres forslag, jeg må nok forsøge lidt grundigere, eller acceptere at jeg ikke kan komme videre

Venlig hilsen
Kirsten.

Louise Sørensen

Hej Kirsten

Har du undersøgt om de er kommet fra samme egn Hellum og deromkring.

Hende her under kan være hende fra Volstrup

Udelukkelse :


Hjørring, Dronninglund, Volstrup, Øksenhede By, Hus, 22, , FT-1834, B6777
Christen Christensen 46 Gift  Husmand 
Kirsten Andersdatter 47 Gift  Hans kone      ca 1787
Mariane Christensdatter 13 Ugift  Deres barn 
Christen Christensen 9 Ugift  Deres barn 
Maren Christensdatter 5 Ugift  Deres barn

Den 19/10 1817 bliver Kirsten Andersdatter gift i Volstrup 30 år gammel ( Da AO er nede kan jeg ikke se om det er hende ovenover) ca 1787

Kirsten fra  Riisgården bliver gift den 6/11 1814 med Peder Pedersen hun er 29 år ( Hørby opsl 91 no 9 1814 )

Den 31 /12 1815  dør  Kirsten Andersdatter 30 år gammel ( Samme kirkebog opsl 142 ) Kan ikke læse om det er samme Kirsten igen.


Der er jo tale om 3 piger år 1801

Faderen til Kirsten hedder jo sikkert Anders.

Hilsen Louise

Kirsten Domino

hej!

Ja, jeg har undersøgt Hellevad/Hellum, hvor Christen kommer fra. Der er en i passende alder, hvis forældre hedder Anders Mortensen og Maren Thomasdatter, døbt dec 1784 (Hellum 1778 - 1816 Gl opsl. 21), familien ses i FT 1787 Hellevad opsl. 12.
Der er desværre ingen afgangsliste fra den tid, så jeg kan ikke gå ud fra, at det er den rigtige, desværre.

Det kan ikke være den Kirsten fra Voldstrup, da "min" Kirsten blev gift med Christen i 1815.

Hilsen
Kirsten.