Kgl. berider Rudolph Wilhelm Wahl:

Startet af Brian Willum Petersen, 15 Nov 2014 - 22:07

Forrige emne - Næste emne

Brian Willum Petersen

Jeg har allerede fundet hans dåb, konfirmation, vielse og begravelse i Skt. Petri kirke.
Jeg har fundet ham i Folketælling 1801 og endelig har jeg affotograferet og transskriberet alle hans lønsedler fra "Kvitteringsbøgerne for de Kongl: Stald-Betienteres Gage" på Rigsarkivet. Jeg har dog stadig tre spørgsmål:

1) Jeg har fundet ham i Københavns Generalregister (Skifteregister) 1810:

2/51 Rudolph Wilhelm Wahl, Kongl. Berider.
Protocol: 2.
Pagina: 115.

*Hvad henviser protokol 2 og pagina 115 til? Mao. hvor læser jeg skifteanmeldelsen og skiftet?

2) Jeg ved fra kvitteringsbøgerne at han i 1787 boede i de Kgl. Staldbetjentes Bygninger, Nr. 18, hvor han i øvrigt også bor i Folketælling 1801. Men hvorfor kan jeg ikke finde disse bygninger i FT1787?

3) Hans datter Sophia Elisabeth Wahl bliver viet i Skt. Petri kirke (Opslag 6) 1814:
Er der nogen der kan hjælpe med tydning?

Wittwer D___ Jørgen Dieterich
Schougaard, Landengraut?krämer*?             *Jeg ved at han var urtekræmmer, men hvad står der?
in Gjerlevs Sogn.
Jgfr: Sophia Elisabeth Wahl
verstorb. Bereuter Töchter.
W: d: Bräutig. - ?. ?. Schougaard,
_____  Universität Vervalter
W: d: Braut - Christopher Lisse?, Bundmacher.
Vielsesdagen: d. 8ten Juni 1814 in der Kirche.
Anmærkninger: _____holtzen? Z____
d. 1sten Maü 1814.
dr.  ______ Braut ___ ge__gte?

I den nyere indscannede kirkebog er skriften tydeligere (igen opslag 6), men der står ikke helt det samme. Jeg læser:

Wittwer _ Jürgen Dieterich
Schougaard, Landrigent?krämer?
in Gierslef sogn.
Jungfr: Sophia Elisabeth
Wahl, verstorbenen k. Bereuter
Tochter.
Vor den br: _. _.*1 Skovgaard,
__maliger Universitet Vervalter.
Vor die Braut _. __hr, Bundmacher.
Vielsesdagen: d. 8' Junü 1814 in der Kirche.
Anmærkninger: Aufgebothen? d. 1. May
der Sch_tebrief ist vorgezeigt?

*Faderen er universitetsforvalter Peter Nicolai Schougaard, men jeg kan ikke få de to bogstaver til at passe med P. N. Det er samme bogstav der går igen flere steder, er det virkelig et L.?

Flemming Willum Petersen


Et par ord:

Wittwer _ Jürgen Dieterich
Schougaard, Landrigent?krämer?
in Gierlef sogn.
Jungfr: Sophia Elisabeth
Wahl, verstorbenen k. Bereuter
Tochter.
Vor den br: _. _* Skovgaard,
ehemaliger Universitet Vervalter.
Vor die Braut _. Liehr, Bundmacher.
Vielsesdagen: d. 8' Junü 1814 in der Kirche.
Anmærkninger: Aufgeboten d. 1. May
der Schiftebrief ist vorgezeigt.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Brian Willum Petersen

Hej Flemming. Tak for hjælpen, så tror jeg den er dér:

Wittwer _ Jürgen Dieterich
Schougaard, Landeigenthümer
in Gierlef sogn.
Jungfr: Sophia Elisabeth
Wahl, verstorbenen k. Bereuter
Tochter.
Vor den br: _. P. Skovgaard,
ehemaliger Universitet Vervalter.
Vor die Braut _. Liehr, Bundmacher.
Vielsesdagen: d. 8' Junü 1814 in der Kirche.
Anmærkninger: Aufgebothen d. 1. May
der Schiftebrief ist vorgezeigt.

*"Bogstavet" jeg ikke kan tyde er vist en titel, som f.eks. "hr.". Det passer ind de manglende steder.
*Landeigenthümer betyder Selvejer, hvilket henviser til Wildhøigaard han blev ejer af i 1812.

Men hvad med skiftet og de kgl. staldbygninger i FT1787? Hvordan finder jeg dem?

Mvh Brian.

Ole Westermann

Til spørgsmål 2:
Han og hans familie (FT-1801) ses jo ikke ved FT-1787, så mon ikke han har befundet sig et andet sted,
men formelt har haft aflønningsadresse på det anførte sted.

Til spørgsmål 3:

Wittwer H(r) Jürgen Dieterich
Schougaard, Landeigeigenthü-
mer* in Gierlef sogn.                    *besidder af en landejendom

Jungfr: Sophia Elisabeth
Wahl, verstorbenen k. Bereuter
Tochter.

Vor den Br. H(r) L. Skovgaard,
ehemaliger Universitet Ver-
walter**. Vor die Braut:
H(r) Liehr, Bundmacher.

Vielsesdagen: d. 8' Junii 1814 in der Kirche.
Anmærkninger: Aufgeboten d. 1. May
der Schiftebrief ist vorgezeigt.

**Initialerne er jo nok en fejl, men det er jo set før.

mvh Ole

Brian Willum Petersen

Hej Ole.

Tak for din rettelse. Du må have ret. Hvis man bladrer om på opslag 10 (hvor der forekommer nogle store P'er af samme håndskrift) kan man også se, at der i denne vielse må være tale om et stort L. Der er heller ikke tvivl om at buntmageren hedder Liehr, da moderen ifølge et brev til Bertel Thorvaldsen i 1817, kun tre år efter vielsen, står opført som "boende paa ØsterGaden No 34. hos Bundtmager Liehr" hvilket forklarer hvorfor denne står forlover for bruden.

Mht. adressen i 1787 har du muligvis ret. Der står faktisk ikke opført en specifik aflønningsadresse i kvitteringsbøgerne for det kgl. staldpersonale som jeg fik skrevet tidligere !! Derimod står han anført som "Underberider" i alle 12 betalingskvartaler fra januar 1786 til december 1788 og ifølge Hjalmar Friis' bog "Den Kongelige Stald-Etat" - side 61+62 var det Kgl. Staldpersonale bosat i Staldmestergaarden således:

"Den korte Hovedfront mod Kanalen laa med fri Udsigt, lidt tilbagetrukket og blev Bolig for den kongelige Stald-Etats Staldmestre. Denne fløj havde derfor en anseelig Hovedportal, medens Tøjhusgades Langfløj, der var de kongelige Berideres og Staldbetjentenes "Vaaning", havde tre mindre prangende Indgangsdøre til at bryde denne Boligrækkes udstrakte, ensformige Facade." - hvorfor jeg er gået ud fra at Rudolph Wilhelm Wahl og familien boede i Staldmestergaardens fløj på Tøjhusgade.

Jeg har imidlertid søgt på alle mulige forvanskninger af navnet i ddd's database 1787 i hele Københavns Amt uden at finde familien, og længere er de vel ikke rejst væk, når han arbejdede på Christiansborg Ridebane? Jeg har også gennemgået folketællingerne "Christiansborg Slot" og "Hofetaten rundt om i byen" FT1787 manuelt. Det skal hertil siges at jeg heller ikke kan finde berider-kollegerne Schæffer, Sødring og Troyel i samme folketælling, så derfor tror jeg at jeg mangler selve folketællingen.

Mvh Brian.


Anne Messmann

Hej igen,
Der er mere Wahl i Behandlingsprotokollen, opslag 35, pag. 64, sag 65:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16515097#36005,5002562

(Du finder Behandlingsprotokollen i Navneregister til Behandlingsprotokol her):
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=behandlingspro&d=1&e=2014&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=9140120&henid=9140120&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=


NB: Man skal se efter henvisninger til andre protokoller/pag. nederst i indførslerne. I Behandlingsprotokollen er der nederst henvisning til pag. 131 i samme protokol, opslag 68, pag. 131:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16515097#36005,5002595

Sagen fortsætter pag. 135-137 i samme protokol.


Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Brian Willum Petersen

Hej Anne.

Tusind tak for hjælpen. Så har jeg noget at se nærmere på. :)

Mvh Brian.