Lars Nielsen Moikiær, Holstebro

Startet af Steen Klærke, 17 Nov 2014 - 12:28

Forrige emne - Næste emne

Steen Klærke

Min tip-tip-oldefar er født i Holstebro.
Døbt den 19/4 1761.
Hans forældre var Niels Larsen Moikiær og Karen Mortensdatter.
Har nogen stødt på slægten Moikiær evt i andre stavemåder.
Håber på positivt svar.

Mvh
Steen klærke

Else Skovbo Jensen


Hej
Det kunne være Lars Nielsens kone, der bor i Handbjerg i 1787.

Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, Handbjerg by, , 25, FT-1787, A3013

Søren Simonsen 29 gift Mand Nationalsoldat.Bruger fiskeri, går i dagleje. 
Inger Andersdatter 28 gift Kone   
Karen Mortensdatter 63 enke En kone,

I det gamle Forum fra 2006 har Ruth Handberg søgt efter en datter af Niels Moikiær.

Prøv at kontakte hende
Ane Cathrine Nielsdatter, født Moikær ? - død, Gimsing Sogn, Ringkøbing Amt

Indsendt af: Ruth Sandbak

Dato: 29/08-06 20:49

Ved Ane Cathrine Nielsdatters død i Gimsing 6. maj 1855, står enke efter Hans Christen Christensen Gimsingfælled. Fødested Holstebro, Faderen Niels Moikær. Hun bliver 86 og må altså være født omk. 1769. Har prøvet at finde hende i Holstebro, finder ganskevidt to gange Ane Cathrien med en fader, der hedder Niels, men navnet Moikær er ikke nævnt der.
Er der nogen, der har kendskab til pesoner med dette navn?

Venlig hilsen Ruth  ruth.sandbak snabel a mail.dk

med venlig hilsen
Else

Kirsten Didriksen

Hej Steen!

Har du prøvet at google: Moikjær Holstebro?

Måske noget du kan bruge til at komme videre.

Venlig hilsen
Kirsten

Arne Feldborg

Den 15 nov 1812 får Christen Nielsen Moikier og hustru Karen Pederdatter sønnen Niels Moikier døbt i Ramme sogn, Ringkøbing amt.

Der er flere personer med navnet Moikjær på den egn, men hvor navnet oprindligt stammer fra har jeg ikke lige styr på.:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=148&f05=Ringk%F8bing&f08=3&f12=moik&ret=25
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

#4
Christen Moikier og Catharine Beccher får datteren Marie Catharine Moikiaer døbt i Holstebro 02 feb 1753.

Her er lidt mere (1717, 1722, 1748, 1787, 1794):
https://familysearch.org/search/records/index#count=20&query=%2Bsurname%3Amoikier~ %2Bbatch_number%3Am203271

Tilføjelse:
Jeg tror Niels Larsen Moikier har været gift to gange.

Han får et barn døbt allerede 31 Jul 1749 hvor moderens navn ikke er nævnt, og 23 Apr 1753 får han barn døbt hvor moderen hedder Anne Elizabeth.

Senere får han flere børn døbt hvor moderen hedder Karen Mortensdatter. Heraf også een der tydeligvis er opkaldt efter den første hustru.

Når han får børn allerede i 1747 er det jo ikke utænkeligt, at han er søn af Laus Laursen og Ellen Marie Moikier der bliver viet i Holstebro 17 maj 1717.


mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Steen Klærke

Tusind tak for den omfattende hjælp, jeg har fået. Der er noget, jeg må arbejde videre med.

Mvh
Steen Klærke

Erik Brejl

Du skriver om nogen er stødt på navnet andre steder.
Jeg er stødt på det 3 steder.
Det ene er på denne hjemmeside

http://370.dk/PhPGedView/individual.php?pid=I1205&ged=Lodberg

med den meget store note, hvorfor jeg har fremhævet gården Møjkær i Sædding by.


Vis detaljer Note: SLOTSGÅRDEN ‎(Møkær)‎. Mn 15 b i Rærup.
I Sædding by lå der efter midten af 1700tallet et bol med to fæstere, Jens Henriksen og Niels Mogensen. Efter kæret, det lå hos, fik det navnet Møkær. Det er vistnok kommet ud fra IV B på den tid, gården hørte under Skrumsager og ved auktionen 1755 købtes J. Henriksens påboende part af Laust Holm i Sædding. J. Henriksens søn Henrik Jensen Møekær i Rærup blev senere ejer af det hele.
1791 solgte han den halve Møkær til ''velagt Henrich Pedersen Slot i Møechier'', det var 4 skp. hartk., 4 fag hus og den sydlige kålhave, ''2 agre op fra Møekær hus og en stor ager i den tægte, Harløs kaldet, en ager i Foldager tægte og Lerpøtager i samme tægte. Item 2 stk. enge, nemlig en eng i Nørkær i Sædding gest i ren til Peder Holms eng på den vestre side og Sedinggårds eng på den østre side og et lidet stykke i Bremsig, går til græsskifte med Peder Holm og Chr. Skiøt ... og der foruden en gammel ende, så vidt som Søren Frandsens kålgårdsdige varer''. Prisen var 98 rd. To år efter købte Henrik Slot den anden halvdel af Møkær, ligeledes 1/2 td. hartk. Den beboedes da af Søren Nielsen. Dertil hørte to enge i Hillerum, den ene på kun to skars bredde, men i længde helt igennem Hillerum. Den anden eng lå i Hillerum Åkroge og gik til græsskifte med Hans Christensen Foget ‎(på I BA)‎, endvidere 1/2 ager i Sædding Steens tægt, 1/2 bolling synden Svendal og en indhegnet toft, kaldet Grøntoft, og sluttelig kålhave, gårdsrum og fortov. Prisen var nu 140 rd.
Tillige købte Henrik Slot 3 små lodder vestligst i Rærup på 2 skp., 1 skp. og 1 fk. 1 alb. hartk., hver især kommet ud fra sin ejendom. Han flyttede derover og opførte bygninger, og ved udskiftningen regnes han som hørende til Rærup, og stedet fik senere mn. 15 i Rærup. Det er vist hans hustru Karen Jensdatter, om hvem det fortælles, at hun forstod at skokke så snildt, at når tiendetageren kom for at udtage negene, fik han kun de smaa. - Overleveringen siger, at han kom fra slottet j Hemmet. Nu overførtes slotsnavnet på den nye gård. I udskiftningsforretningen kaldes han også Slotsrnanden. Han fik nu den meste jord samlet om gården. Det gamle gårdnavn vedblev dog at klæbe ved. 1796 sælger han ejendommen til sin svigersøn Peder Madsen, der først havde haft sin faders gård i Nebel. Han skriver da, at gården ligger i Sædding by, ''Møjkær kaldet''. Ja, endnu 1805 kaldes den således. Hartk. var 1.312, heri er altså regnet både Rærup og Sædding jord. 1788 regnes gården som hørende til Riddersholm. Nu nævnes den altid som hørende til Sædding. Selv flytter Henrik Slot på sine ældre dage til Skrumsager mark, hvor han i lang tid havde ejet et par parceller. Nu byggede han et hus der og boede der som gammel mand. Huset er nedbrudt for længe siden, men jorden kaldes stadig ''æ Slotmands jord''.
Peder Madsen døde 1832, og sønnen Jens Pedersen ‎(Slot)‎ overtager gården. Han var først gift med Enne Bech fra Lydum mølle og 2.gang med Else Marie, en datter af C. N. Jessen, Storgård. Jens Pedersen overdrager 1869 til sønnen Peder Jensen, der blev gift med Marie Vad fra Obling. 1905 sønnen Jens Peder Jensen ‎(Slot)‎, gift med
Maren Johansen.

Det andet er Jens Lauridsen Møjkær, der tages i ed som degn for Lunde og Outrup 26.1.1681, senere præst i Bølling og Sædding, død 1728.

Det tredje i mine skifteuddrag fra Holstebro med flere hits
http://www.brejl.dk/holstebro.html
Erik Brejl
https://brejl.dk

Steen Klærke

Så fik jeg endelig tid til at nærlæse jeres mails, og mange tak for jeres indsats.
Niels Larsen Moikiær har tilsyneladende været gift 3 gange, for den 26. april 1788 dør "Niels Moikiærs Enke Margrethe Madsd".
Den 27. maj 1787 døde Niels Larsen Moikiær - også i Holstebro.
Som et kuriosum kan jeg nævne, at han i 1769 benævnes Niels Svensk, og det samme ser jeg nogle gange ved sønnen Lars Nielsen Moikiær og sønnesønnen Jens Larsen Moikiær.

Mvh
Steen

Peter Paluszewski

Hej Steen,

Nu blev det pludselig interessant (for mig også). Jeg har en ane, Lars Svensk i Holstebro på den tid. Mon ikke der er et sammenfald.

Lars Svensk dør 1760 i Holstebro, 80 år gammel. Han enke Ellen Marie dør 1765, 76 år gammel.

Jeg har fundet 3 døtre:
Dorothea Kirstine f i 1731
Birgithe f i 1733
Anna Solgaard f i 1735

Ved de to sidste nævnes Christen Møjkiær som fadder.

I mandtalslisten 1735 er Lars Svensk nævnt som "Daglønner af slet tilstand".

Grundet hans alder er det muligt at han er far til Niels Svensk/Niels Larsen Møjkiær. Jeg kan se jeg har noteret den mulige sammenhæng, men ikke undersøgt den nærmere. Tilsvarende med vielsen i 1717.

Niels nævnes i 1748, men ikke i 1735 (måske er han for ung?):
http://dendigitalebyport.byhistorie.dk/1735/?indberetning=55
https://www.slaegtogdata.dk/kilder/afskrevne-kilder/ringkoebing-amt/holstebro-folketaelling-1748

Spændende om vi kan få kædet de to sammen.

Mvh Peter Paluszewski

Peter Paluszewski

Hej Steen,

Jeg har bladret kirkebogen igennem efter flere børn. Laus Laursen og Ellen Marie Moikier bliver, som det er bemærket, viet i 1717.

Jeg har fundet 3 børn, der nok er deres:
Opslag 93, 1717 Lars Larssøn Holms Søn Niels døbt. Christen Møjkier blandt faddere.
Opslag 94, 1718 Lars Larssen Holtens datter Kristin. Christen Møjkiær blandt faddere.
opslag 100, 1725, Laust Kleynsmeds datter Anne Cathrine. Båret af Maren Møjkiær. Christen Møykiær nævnt.

Jeg er lidt usikker på tydningen af tilnavnet på de to første.

Det er påfaldende at Christen Møjkiær går igen som fadder ved både Lars Larssens og Lars Svensks børn, og at Ellen Marie hedder Moikjær ved vielsen. Tilsvarende at både Niels Larsen m.fl. kaldes Svensk.

Christen Mikkelsen Møjkjær dør i 1760. Han kan være bror til Ellen Marie.

Mvh Peter

Steen Klærke

Jeg har på det seneste været på jagt efter Niels Larsen Moikiær/Svensk og har fundet flg:

1749: den 31. juli fødte "hans Hustru 1 Dødfødt Drengebarn"
1753: den 23. april blev hans søn Jens døbt. Hustru Anne Elizabeth: 1. hustru
1761: den 19. april døbes sønnen Lauridtz (Lars). Hustru Karen Mortensdatter: 2. hustru
1762: 29. august døbes hans søn Morten. Hustru Karen Mortensdatter
1762: den 23. december døde Niels Larsen Moikiærs "liden Søn Morten og blev begraven den 28.
          26 Uger"
1763: ..."en liden Datter som blev døbt af Jordemoderen og kaldt Anne Elizabeth men døde
         Den 7. Octb"
1764: den 30. november døbes sønnen Morten. Hustru Karen Mortensdatter
1767: hjemmedøbes hans datter Anne Elizabeth. Hustru Karen Mortensdatter
1769: 4. juni døbes hans datter Anne Kirstine. Hustru Karen Mortensdatter
1771: den 1. december døbes hans søn Christen. Hustru Karen Mortensdatter
1773: den 12. juli døde hans kone Karen Mortensdatter 43 Aar gammel, blev begravet den 19. maj
1777: den 22. juli døde hans søn, Jens Nielsen Svendsk og blev begraven den 26. juli. 25 Aar
1787: den 17. maj døde han, 68 Aar gammel, blev begravet den 4. juni
1788: 26. april døde Niels Moikiærs Enke Margrethe Madsd. og blev begraven den 2. maj. 64 Aar: 3. hustru
Derudover fandt jeg en Christen Moykiær der fik barn i 1747 (30. april) og i 1753 (2. februar)

Jeg har ledt efter hans fødsel i årene omkring 1719, men måske på grund af utydelig skrift og min manglende rutine med hensyn til at læse den gotiske håndskrift fandt jeg ingenting.

Jeg har ikke haft tid til at undersøge noget mht de personer, som I har meldt ind med. Men tak for det alligevel.

Mvh
Steen

Peter Paluszewski

Hej Steen,

Mit bud er, at Niels Larsen Moikiær/Svensks fødsel er denne:
Opslag 93, anden spalte næstnederst:
1717 16. Julii Lars Larssøn Holms Søn Niels døbt. Christen Møjkier er blandt fadderne.

Der er nok sammenfald til at jeg kan tro på forældrene.

Mvh Peter

Christian Konstmann Autzen

Først - tak for de forannævnte oplysninger.

Jeg har så en anekreds tilbage hertil - og har efterhånden samlet følgende ane-oplysninger. Alle opslagsnumre er fra nyeste udgave på sa.dk.

Hilsen - og med håbet, at andre kan gøre nytte af disse oplysninger hhv. komme med berigtigelse

Christian



1.   Anne Elisabeth Larsdatter, født 15. februar 1798 i Holstebro sogn, Ringkøbing amt, opslag 79, barnedøbt 1. april 1798 i Holstebro kirke - efter hjemmedåb.
   
   Hun blev gift med Lauritz Jensen, gift 27. oktober 1821 i Gimsing, opslag 9, født november 1777 i Struer, Gimsing sogn, Rimgkøbing amt, opslag 81, barnedøbt 30. november 1777.
   
   Lauritz var fisker i Struer.
   
   Ved dåben blev Lauritz båren af Maren Jens Laursen's (farfar til Lauritz ?) fra Oddehus; faddere: Christen Jensen og hustru Mette, Laurs Nielsen (moderens fader ?) og datter Johanne, Knud Christensen og hustru Mette, alle af Struer.
   
   
   
Forældre

2.   Lars Nielsen Moikjær, født april 1761 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 66, barnedøbt 19. april 1761, død 23. juli 1838 i Holstebro, opslag 124 - 82 (?) år gammel, begravet 27. juli 1838.
   
   Lars (eller som døbt Lauridtz - og set ved hans giftermål i 1814 med Abelone Jensdatter) var gørtler - Moykjær, Mojkjær eller Moikjær; ved giftermålet i 1787 med sin 1. ægtefælle kaldes han Lars Nielsen Moikjær, og der oplyses, at de begge er her af byen (= Holstebro), ved hans 1. hustru's død i 1813 kaldes han Lars Mojkjær.
   
   Ved sin død i 1838 kaldes han Lars Nielsen Svensk - 82 år gammel. De 82 år er dog givet en fejl, idet han her "blot" vil være 77 år gammel - hvis det nu er samme person, hvilket det dog givet er !
   
   
   Samtlige personer i husstanden
   
   Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Holstebro, Sønder Landsgade 74, 92, FT-1801, C0105
   Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
   Lars Moykjær   40   Gift   Husbonde   Gjørtler   
   Else Margrete Jensdatter   42   Gift   Hans kone      
   Jens Moykjær   9   Ugift   Deres søn      
   Niels Moykjær   5   Ugift   Deres søn      
   Anne Catrine Moykjær   11   Ugift   Deres datter      
   Anne Elisabeth Moykjær   3   Ugift   Deres datter
   
   Samtlige personer i husstanden
   
   Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Sønderlandsgade, Nr. 19, 97, FT-1787, C5941
   Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
   Lars Nielsen   26   Gift   Husbonde   Giørtler   
   Else Margrethe ??   29   Gift   Hans kone      
   Anne Cathrine [Larsdatter??]   1   -   Deres datter.
   
   Han blev gift med (1) Else Margrethe Jensdatter, gift 1. marts 1787 i Holstebro kirke, opslag 10 + 158.
   
   Han blev gift med (2) Abelone Jensdatter, gift 13. maj 1814 i Holstebro kirke, opslag 20.

            Barn af Else Margrethe Jensdatter:

        1.   i   Anne Elisabeth Larsdatter, født 15. februar 1798 i Holstebro sogn, Ringkøbing amt, opslag 79, barnedøbt 1. april 1798 i Holstebro kirke - efter hjemmedåb.  Hun blev gift med Lauritz Jensen, gift 27. oktober 1821 i Gimsing, opslag 9.

3.   Else Margrethe Jensdatter, født juli 1758 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 59, barnedøbt 7. juli 1758, død 5. marts 1813 i Holstebro, opslag 70 + 147 - 56 år gammel, begravet 3. april 1813.

Bedsteforældre

4.   Niels Larsen Moikjær, født juli 1717, barnedøbt 16. juli 1717, død 27. maj 1787 i Holstebro, opslag 43 - 68 år gammel, begravet 4. juni 1787.
   
   Niels (Larsen eller Laursen/Lauritzen) var skomagersvend - og han kaldes ved flere lejligheder Niels Svenske, bl.a. ved sin 2. ægtefælles død og begravelse i 1773.
   
   Han blev gift med (1) Anna Elisabeth Christensdatter, gift 20. september 1748 i Holstebro kirke, opslag 76, født ca. 1720, død 26. marts 1760 i Holstebro, opslag 112 - 40 år gammel, begravet 31. marts 1760.  Han blev gift med (2) Karen Mortensdatter, gift 1760/61 i (ej gift i Holstebro).  Han blev gift med (3) Margrethe Madsdatter, gift ca. 1774 (ej gift i Holstebro), født ca. 1724, død 26. april 1788 i Holstebro, opslag 44 - 64 år gammel, begravet 2. maj 1788.

            Barn af Karen Mortensdatter:

        2.   i   Lars Nielsen Moikjær, født april 1761 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 66, barnedøbt 19. april 1761, død 23. juli 1838 i Holstebro, opslag 124 - 82 (?) år gammel, begravet 27. juli 1838.  Han blev gift med (1) Else Margrethe Jensdatter, gift 1. marts 1787 i Holstebro kirke, opslag 10 + 158.  Han blev gift med (2) Abelone Jensdatter, gift 13. maj 1814 i Holstebro kirke, opslag 20.

            ii   Morten Nielsen Moikjær, født august 1762 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 70, barnedøbt 29. august 1762.

5.   Karen Mortensdatter, født ca. 1730, død 12. juli 1773 i Holstebro, opslag 31 - 43 år gammel.
   

6.   Jens Peter Jensen, født i Lemvig.
   
   Jens Peter Jensen - der var hattemager i Holstebro - var fra Lemvig, oplyses ved hans giftermål i 1749 med hustruen Anna Maria Knudsdatter Leth, som var "her af byen", altså Holstebro.
   
   Han blev gift med Anna Maria Knudsdatter Leth, gift 18. juli 1749 i Holstebro kirke, opslag 77.

            Børn:

        3.   i   Else Margrethe Jensdatter, født juli 1758 i Holstebro by og sogn, Ringkøbing amt, opslag 59, barnedøbt 7. juli 1758, død 5. marts 1813 i Holstebro, opslag 70 + 147 - 56 år gammel, begravet 3. april 1813.  Hun blev gift med Lars Nielsen Moikjær, gift 1. marts 1787 i Holstebro kirke, opslag 10 + 158.

7.   Anna Maria Knudsdatter Leth.

Oldeforældre

8.   Laus Laursen, født omkring 1685.
   
   Han blev gift med Ellen Marie Moikiær, gift 17. maj 1717 i Holstebro, opslag 43.

            Børn:

        4.   i   Nels Larsen Moikjær, født juli 1717, barnedøbt 16. juli 1717, død 27. maj 1787 i Holstebro, opslag 43 - 68 år gammel, begravet 4. juni 1787.  Han blev gift med (1) Anna Elisabeth Christensdatter, gift 20. september 1748 i Holstebro kirke, opslag 76.  Han blev gift med (2) Karen Mortensdatter, gift 1760/61 i (ej gift i Holstebro).  Han blev gift med (3) Margrethe Madsdatter, gift ca. 1774 (ej gift i Holstebro).

9.   Ellen Marie Moikiær, født omkring 1695.







Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

#13
Lidt mere her:

Herfra: http://www.brejl.dk/holstebro.html

317 Niels Lauridsen Møjkær, skomager i Holstebro. 29.5.1787, fol.48B, 72.
E: Margrethe Madsdatter. LV: Overgaard, prokurator.
Første ægteskab med Karen Mortensdatter, [skifte 12.8.1773 lbnr.226]. B:
1) Laurids Nielsen 26, gørtler i Holstebro
2) Morten Nielsen 23, i Holstebro
3) Anne Elisabeth Nielsdatter 20, i Dellerup i Måbjerg sogn
4) Anne Kirstine Nielsdatter 18, i Alstrup i Navr sogn
5) Christen Nielsen 16.
FM: Peder Skive, skomager i Holstebro.

330 Margrethe Madsdatter i Holstebro. 26.4.1788, fol.114B.
Enke efter Niels Svensk, skomager. Afdødes stedbørn B:
1) Laurids Nielsen 27
2) Morten Nielsen 24
3) Anne Elisabeth Nielsdatter 23 i Møborg sogn
4) Anne Kirstine Nielsdatter 18 i Navr sogn
5) Christen Nielsen 17 i København.

549 Else Margrethe Jensdatter i Holstebro. 25.3.1813, fol.341, 366.
E: Laurids Svensk eller Laurids Møjkær, gørtler. B: Anne Cathrine 25 i Krogsgård i Gudum sogn, Jens 23 i Lægård, Niels 18, Anne Elisabeth 15.
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.