Sgnpr. Anders Pedersen Hald og hans familie fra Kirke Hvalsø

Startet af Anelle Cosedis, 17 Nov 2014 - 18:01

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej,

denne præst volder mig problemer i mangel af diverse kirkebøger. Og desværre er der fejl hos Wiberg s. 705 eller opsl. 353.

På Natmus i Kirke Hvalsø er der et epitafium med lidt oplysninger, nemlig at Anders blev født i Roskilde 1666, og at han blev sognepræst for Hvalsøe og Særløse i 1694.

Han blev gift 1. gang med Kirstine Olufsdatter Huulegaard og dernæst med Apolone Marie Stendorph.

Fra det første ægteskab skulle der være fem sønner og tre døtre, men kun to sønner og to døtre levede 4. jan. 1725, da han dør.
Måske levede en søn mere, der døde, inden epitafiet blev færdiggjort.

Men hvor mon jeg finder disse børn og mon han ikke skulle have nogle forældre. Jeg kan ikke tyde Roskilde Domsogn på tidspunktet for hans dåb.

Hvis nogen kender til andre kilder eller kender noget til ham, vil det glæde mig meget (og nok også andre) at høre nærmere. På forhånd tak.

De bedste hilsner
Anelle


Kurt Eriksen


Hej Anelle!

Du må have fat i denne bog på biblioteket:

"Stamtavle over Familien Hald", (Pæsteslægten Hald), er udgivet 1929 af C. Krarup.

mvh
Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Anelle Cosedis

Tusind tak, Kurt.


Michael Adeler-Bjarnø har oplyst, at han har sine oplysninger fra denne bog, så jeg tror desværre ikke, at der står mere end dette:

Anders Pedersen Hald:

6. sept 1667 (epitafiet siger 1666 og Roskilde), død 4. jan. 1725 (Wiberg s. 705 (opsl. 353) Kirke Hvalsø, Roskilde Amt.

Kirstine Olufsdatter Huulegaard, født ca. 1670, død 1706.

Børn:

Sgnpr. Oluf Andersen Hald 17. mar. 1693 Wiberg, begr. 19. okt. 1762 AO opsl. 112 ny, Hvidbjerg, Hassing H. Thisted Amt.

Maren Andersdatter Hald 1697, død 2. dec. 1763

Provst Peder Andersen Hald 4. okt. 1698, begr. 29. mar. 1749 AO opsl. 134 ny, Idum, Ringk. Amt. Ham har jeg mange børn efter, men ved ikke, hvor de blev af.

Jacob Andersen Hald 1700, død 28. feb. 1725.

Karen Andersdatter Hald, nov. 1703, død 25. dec. 1771.

Men hvor vedkommende, der har lavet slægtsbogen, har oplysningerne fra (bortset fra de få opslag, jeg selv har fundet) er mig en gåde. ???

De bedste hilsner og endnu en gang tak, Kurt.
Anelle




Michael Adeler-Bjarnø

Kære Anelle, her følger "mine" oplysninger om Kirstine og sognepræst Anders' børn. Vedr. Anders forældre og søskende vender jeg tilbage om et par dage.

Officielt kendes følgende børn:

Oplysninger om børn af Kirstine Olufsdatter Huulegaard og sognepræst Anders Pedersen Hald:

Oplysningerne stammer primært fra "Stamtavle over Familien Hald, redigeret af sognepræst C. Krarup 1929, Wibergs Præstehistorie, kirkebøger, kilder nævnt i teksten samt internettet.

Efterslægt til nedennævnte personer, se "Stamtavle over Familien Hald".  (generelt nævner C. Krarup ingen kilder for personerne).

Det må formodes, at alle børn fødes i Kirke-Hvalsø præstegård, Voldborg herred.

Maren Andersdatter Hald, fdt. ca. 1696, død 1753 i Kbhvn., bgr. 22. Dec.  i Vor Frue sogn.

Maren er ældste barn af Kirstine/Kirsten og Anders. Bliver ca. 1718 gift med Josias Christensen Kornbech, født ca. 1680 i Kornbæk, Haderslev amt, død 20. maj 1750 i Rær. Student fra Tønder og rejser herefter til Wittenberg. Cand. theol. fra Københavns Universitet 17. jan. 1715. Feltpræst 1715-18 og skibspræst på "Göteborg" der sejler til Island 12. jul. 1718. Sognepræst 1718-50 i Rær-Hansted-Vigsø sogne, Thisted amt. Efter Josias død, hvor boet er fallit, flytter hun til København. Præsten oplyser ved begravelsen at hun boede i Lars Leysstræde hos Christopher Henningsen. Om han er gift med Maren eller hun bor til leje vides ikke. Hun begraves i fri jord på kirkegården "Linden" under Vor Frue kirke sogn.
  I ægteskabet med Josias fødes 2 døtre og en søn; men kun datteren Anna Augusta kendes. Født ca. 1719 i Rær, død 11. maj 1788 i Nibe. Gift med Niels Nielsen Raae, sognepræst i Rær, senere provst i Hillerslev hrd.. I deres ægteskab fødes12 børn.
Josias i sit 1. ægteskab gift 6. okt. 1713 i Garnisons kirke med Anna Augusta Lippers, død ca. 1714. Hun føder 2 tvillingedøtre som begge dør få år gamle.

Oluf Andersen Hald, fdt. 17. Mar. 1697 (se bemærkninger), død 1762 I Hvidbjerg præstegård, bgr. 19. Okt. I Hvidbjerg-Ørum-Lodbjerg sogn, Hassing herred, Thisted amt.

  Oluf bliver student fra Korsør Lærde skole 1715, cand. theol. 1719, personlig kapellan i Hillerslev-Kåstrup sogne, Thisted amt 1724, residerende kapellan 1728 i Boddum-Ydby-Hurup sogn, Thisted amt. Sognepræst i Hvidbjerg-Ørum-Lodbjerg sogn, Thisted amt 1733. Oluf dør i embedet og kirkebogen noterer alderen til 65 år og 2 måneder, hvilket ikke stemmer med hans fødselsoplysninger.*  Ved sin immatrikulering på Københavns Universitet angiver han selv fødselsdatoen til 17. mar. 1697. Kunne dog fra Universitetets side være en skrivefejl. Liber daticus for Hvidbjerg, siger født 28. feb. 1698 (fra "Stamtavle over Familien Hald").
  Krarups slægtsbog oplyser at han er gift med Anna Sophie Hald, dog uden øvrige oplysninger. Kunne hun være en (ukendt) kusine, eller fra en af de andre Haldslægter?  En søn kendes, Anders (Andreas) Olufsen Hald, født 11. aug. 1743, gårdejer i Vixø (Vigsø), Hillerslev hrd., Thisted amt. Død efter 1795. Han bliver 14. maj 1771, efter kongelig bevilling, gift med Anna Johanna Mygind på Irup. Med andre ord et hjemmebryllup. Bruden er datter af rektor i Ebeltoft og kapellan i Ebeltoft og Dråby sogne Hans Jørgensen Mygind og Dorthea Marie Buchtrup. Anna J. fødes 1738 i Ebeltoft. Årstallet er korrekt; men dåbsdatoen er meget utydelig og kunne være 1. s. efter Trinitatis = 8. jun. eller 11. s. efter Trinitatis = 17. aug.. Hun føder 6 børn i deres ægteskab.
  Anders/Andreas køber 1773 gården Thousgård i Vigsø af svogeren og proprietær Jørgen Mygind til Nørtorp herregård i Ræer. Sælger gården i 1795 for 1160 rdl.. Jørgen M. bor ved FT. 1787 på Nørtorp. Anders/Andreas' fætter Peder Pedersen Hald er degn over Ræer og Vigsø sogne. Bor i Ræer landsby med sin famile. Faderen er præst Peder Andersen Hald, helbroder til Anders/Andreas' fader Oluf.
  Læs mere om Jørgen Mygind: "Mygindeslægten fra Mygindegård ved Assens" af Cai Mygind 1967 -  se også Wikipedia - Nørtorp.

Peder Andersen Hald, 4. Okt. 1689, død 29. Mar. 1749 I Idum, Ulfborg herred, Ringkøbing amt, bgr. 31. Mar I Idum sogn.

Peder bliver student fra Korsør Lærde skole 1715. Cand.theol. 1719 med karakteren haud. ill., personlig kapellan i Rær-Hansted-Vigsø sogne, Thisted amt 1725, derefter ved Sct. Knuds kirke i Odense. Sognepræst i Idom 1732 og til sidst udnævnt til provst over Ulfborg hrd..
  Gift ca. 1727 med Birgitte Cathrine Pedersdatter (Hylling), født ca. 1706 i Ballerup, begr. 9. feb. 1791 i Viborg. Datter af magister Peder Hansen Hylling, sognepræst tii Ballerup-Måløv sogne. (læs om ham under Ballerup kirke).
  Birgitte Cathrine og Peder får sammen 12 børn.
(på nettet nævnes en Margrethe Kathrine Munch, gift med Peder).

Kilde: Ringkøbing amts gejstlige skifteuddrag, Ulfborg herred, 1685-1767, ved Erik Brejl I Ringkøbing. (uddrag/afskrift findes på nettet).

82:  Ny provst i Ulfborg herred. 11.9.1747.
Peder [Andersen] Hald, [præst i Idum] afløser [Mikkel Pedersen] Dorschæus, [præst i Vinding og Vind] som provst i Ulfborg herred.

83: Overdragelsesforretning til ny provst i Ulfborg herred.
1) Afkald fra David Hess Muldorf og Frands Linde Muldorf 16.3.1746 og 28.8.1746 [for arv efter far Jørgen Ludvigsen Muldorf, præst i Staby, død august 1739 lbnr.70]
2) Arv til Cecilie Margrethe Spleth [efter far Hans Spleth, rektor i Holstebro, død december 1740 lbnr.71] overgivet til FM: morbror kancelliråd Ermandinger.
3) Peder Andersen Hald, præst og provst i Idum døde marts 1749.
E: Birgitte Cathrine [Pedersdatter Hylling]. Bevilling til uskiftet bo af 18.4.1749. Aftale om præstegården med efterfølgeren Christian Carl Eriksen.

Jacob Andersen Hald, fdt. ca. 1700, død på Borchs Kollegium I København 25. Feb. 1725, bgr. 5. Mar i Vor Frue sogn

Jacob fødtes som yngste søn i faderens 1. ægteskab. Bliver 1720 student (baccalaur) fra Slagelse Lærde skole, baccalaur fra Københavns Universitet 12. jun. 1721, alumnus på Borchs Collegium og decanus på Kommunitetet 11. dec. 1722. (Kilder: "Biographiske Efterretninger om De fra Slagelse lærde Skole til Universitetet dimiterede Disciple", F.G. Hundrup, Roskilde 1863. "Jordede studenter". Borchs Kollegium 116.  E.M. 3/358. "Studenter ved Københavns Universitet", 1668-1739, 2. b.-1 ved H. Friis-Petersen). 
  Vor Frue kirkebog oplyser at Jacob studerer på det medicinske fakultet (studiosus medicus) og er 24 år gl.. Begraves på kikegårdens åbne plads mandag kl. 12. Dør på 4. dagen "efter en hidsig feber". Skiftet efter faderen siger død 28. feb. og "Jordede studenter" siger død 25. feb.. Begravelsesdatoen 5. mar. harmonerer bedre med 28. feb. som dødsdag. Jacob dør ugift.

Karen Andersdatter Hald, fdt. Nov. 1703, død 25. Dec. 1771 I ?, bgr. ?

Karen dør "67 år, 10 mndr., 2 uger gammel af en hæftig indvortes svaghed" (citat fra kirkebogen). Gift ca. 1723 med Thomas von Cappeln, født i  Drammen, Norge, død 1738, som oberstløjtnant i et slag mod tyrkerne. Efter at have været menig, fændrik, løjtnant og kaptajn i den danske hær tager han sin afsked 14. aug. 1724 for der efter at gå i russisk tjeneste.
  Karen og Thomas får sammen to børn. Den ene af døtrene, Maren Kirstine, bliver gift med Magnus Bering Beringskjold, som deltager i komplottet mod Struense. Bliver senere fængslet af Guldberg på grund af intriger mod denne. Maren Kirstine og Magnus får sammen to sønner.
(læs mere om Magnus I flere artikler/bøger på nettet).

De bedste hilsener
Michael

Anelle Cosedis

Hej Michael,

tusind, tusind tak for alle informationerne. Det er da vildt imponerende. ;D ;D ;D

Jeg har da helt sikkert fået rigtig meget at arbejde videre med.

Da julen nærmer sig har jeg "desværre" rigtig travlt. For julepyntningen skal jo gøres ordentligt, og alt skal være som det plejer. Dvs. vildt og ingen lette løsninger  ;) ;) ;)
Men ind imellem tager jeg mig lidt fri om aftenen til at slægtsforske.

Jeg glæder mig til at tage hul på dine informationer. Endnu en gang mange, mange tak.

De bedste hilsner
Anelle


Michael Adeler-Bjarnø

Hej Anelle, selv tak. Mine oplysninger stammer jo primært fra det "allerede kendte" og så med enkelte tilføjelser. Lige nu er jeg i gang med igen at nærlæse sognepræstens skifte (Voldborg herreds provsti, skifteprotokol, 1724-1785, opslag 7 ff.). Noget tyder på at Christian Krarup ikke har brugt skiftet i sit arbejde eks. omkring børnene i præstens 2 ægteskaber. For mig at se har han glemt en søn.
Jeg vender tilbage vedr. sognepræst Anders', hans forældre og søskende. God fornøjelse med dine forberedelser og på genhør.
Stor hilsen
Michael

Anelle Cosedis

Hej Michael,

jeg skal lige have udredt den linje, jeg samtidig er i gang med. Jeg forestiller mig, at det vil tage en uges tid, at få alle opslagene på plads.

Heldigvis får jeg rigtig god hjælp af Gitte Johansen, og det glæder mig jo meget. ;D ;D ;D

Jeg er faktisk blevet chokeret over, hvor meget arbejde, der er i at finde efterslægt. For de bliver jo spredt for alle vinde.  :P

Vi skrives ved, når jeg kommer tilbage til Hald. Hav en rigtig god weekend.

De bedste hilsner
Anelle


Anelle Cosedis

Hej Michael,

så har jeg været på biblioteket og bestilt "Stamtavle over fam. Hald". Det nytter jo ikke, at spørge dig hele tiden.
Jeg vil så håbe, at jeg får blot en anelse tid her inden jul.  ;) Jeg vender tilbage, når fortvivlelsen melder sig.

Og selvfølgelig en stor tak for det allerede sendte.  ;D

De bedste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej Michael,

er det ikke en søn af Maren og Josias, der bliver døbt i Rær, Thisted 1709-93 ny 26 jan. 1721 opsl. 21, Anders eller noget lignende?

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Og Anna Augusta bliver døbt 12. feb. 1723 opsl. 24 nederst. ;)

Har lige en halv time. Uh.


Anelle Cosedis

Hej Michael,

du skriver, at Anna Johanna Mygind bliver født i 1738 i Ebeltoft. Men at datoen ikke er til at se.

Jeg har kigget i denne kb. omkring opsl. 71 og 72, men kan desværre ikke finde hendes dåb.
Har du selv set den?

Jeg kan kun se en Mygind, der stod fadder til Jens Jensen's barn, Jens (skønt ::) opsl. 72 hø. side.

Hvis du eller en anden kan præcisere hendes dåb, vil jeg blive glad.

De bedste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej igen Michael,

jeg har nu lidt problemer:

Provst Peder Andersen Hald skulle have mindst 12 børn ifølge ham selv.

Jeg har kun 9, hvoraf dåbsopslag på de 8.

Ved degnen Peder Pedersen Hald's dåb 21. dec. 1732 opsl. 64,ny, Idum, Ringkøbing Amt noterer præsten: mit 5. barn.

Jeg har desværre kun Kirsten Pedersdatter Hald, født ca. 1729. Begr. 5. maj 1749 opsl. 134 s.s., men hun er måske ikke provsten's.

Det er som om, der er et barn for meget.  ???

Hvis Peder Pedersen Hald er hans 5. barn, og jeg har 8 opsl. + Kirsten, er der jo en for meget.

Maren Pedersdatter Hald er provsten's 12. barn (som han selv skriver) døbt 28. maj 1747 AO opsl. 101.

Ved du noget om, hvilke børn, der kommer før Peder Pedersen Hald?

De bedste hilsner
Anelle