Johannes Peter Pedersen

Startet af Elly Skaarup, 19 Nov 2014 - 09:10

Forrige emne - Næste emne

Elly Skaarup

Jeg søger efterslægt til Johannes Peter der er født i Harring sogn, Thisted amt 8. oktober 1857.
Han levede næsten hele sit liv i de Baltiske lande som mejerist. Hans søn Edvard Pedersen arbejdede i Gyldenbjerg, Dannemare, på Lolland i 1937, hvor han meddeler faderens død i et brev til familien i Amerika og i Danmark. Jeg ved at han havde 5 levende børn på det tidspunkt. Jeg har en del breve han har skrevet til sine brødre i USA, og jeg har ud fra dem, skrevet hans livshistorie. Han var bror til min oldemor.

Heidi Ilsoee

Ved du med hvem Johannes blev gift og hvor/hvornår?
Navne på børnene og hvor/hvornår de er født?

Desværre ikke fundet Edvard Pedersen i FT 1930 i Dannemare.

Heidi

Elly Skaarup

Jeg ved at Johannes rejste til Rusland, eller måske er det til Letland, som dengang var under Rusland. Han blev gift i Riga i 1886 med en Tysk kvinde der hed Emma. De fik 6 børn Hildegard i 1889, Alfred i 1892, Irma i 1894, Edvard i 1897, Gertrud i 1899 og endelig Senta i 1901. Den yngste døde som 9 årig af Meningitis. Jeg har hele Johannes historie fra nogle efterladte breve han skrev til sine 4 brødre der var udvandret fra Danmark til Nebraska. Familien boede resten af livet i Riga, men Johannes drev mejerivirksomhed i Rusland og var kun hjemme få gange om året. Han blev en meget velhavende mand, indtil alt blev taget fra ham i forbindelse med revolutionen. Familien hutlede sig igennem de svære tider i 1920erne. Jeg ville gerne i kontakt med en eller flere efterkommere, da det jo er deres historie. Jeg har naturligvis søgt på Edvard, uden at finde ham. Men da han skrev brevet om faderens døde,  boede han i Nørre Gyldenbjerg pr. Dannnemare st.