Vaccinationsprotokoller København 1818

Startet af Gurli Kristensen, 18 Nov 2014 - 19:11

Forrige emne - Næste emne

Gurli Kristensen

Hej
Jeg søger lidt hjælp med vaccinationsprotokol i København 1818.

Ved en konfirmation i Holmens kirke 1833 står min ane med sin far P. Andersen  ( afskediget soldat).
Har jeg mulighed for at se i protokollen evt.hvem faderen er og hvor han bor og måske hvor og hvornår min ane er født.

Hilsen

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Rolf

I princippet vil jeg mene at det burde kunne lade sig gøre at finde faderen i vaccinationsprotokollerne. Det er nemmest hvis du har vaccinationsdato + hvilken læge der har gjort det, det står ofte ved konfirmation eller vielse.

De vaccinationsprotokoller jeg selv har set er skrevet fortløbende, og indeholder alle navn, alder (år, evt. måneder), opholdssted, faderens navn, vaccinationsdato. Fødselssted har jeg ikke set i dem.

I nogle tilfælde står navnet på stedfaderen istedet for faderen, uden at det bemærkes.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Gurli Kristensen

Hej Mikkel

Mange tak dine oplysninger. Så har jeg måske en mulighed der, for at finde min ane født.

Er det på rigsarkivet du har set i protokollerne eller er der også en mulighed på Københavns rådhus.

Hilsen

Rolf

Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Rolf

Velbekomme. Det var i mit tilfælde på Rigsarkivet, men jeg har kun haft fat i protokoller fra lægedistrikter på Sjælland, ikke selve København.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Gurli Kristensen

Hej igen

Tak skal du have, jeg prøver på rigsarkivet.

Hilsen

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Verner Bentsen

Hej Rolf

Jørgen Green skiver i sin bog "Slægtsforskerens ABC" side 179:

Vaccinationsprotokoller for København før 1866 er tilsyneladende gået tabt.

Du kunne evt. "spørge arkivaren" ; det kunne jo være at de var kommet til veje.
Jeg kunne også bruge en protokol fra 1825-1840.

mvh Verner




Gurli Kristensen


Hej Verner

Tak for oplysningen. Jeg vil prøve på rigsarkivet og vil lade dig det vide hvis det lykkedes.

Måske er der andre her i forum der kender til hvor langt tilbage de går.

Hilsen

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Verner Bentsen

Rolf, tak for tilbuddet.

Iflg. Jørgen Greens bog:

Fra 1. nov. 1811 måtte præsterne ikke vie folk med mindre de var vaccinerede og fra 19. nov. 1811 måtte de heller ikke konfirmere.

mvh Verner

Gurli Kristensen



Tak for oplysningen.

Mon der er nogen der følger tråden, der kan oplyse om protokollerne findes for København og om de evt. står fremme på Rigsarkivet.

Jeg har forespurgt arkivaren men ikke fået svar.

Hilsen

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Vaccinationsprotokoller står ikke fremme, det er udelukkende opslagsværker, registre, kataloger og den slags der står fremme på læsesalen.

Hvis de findes skal de fremsøges i Daisy og derfra bestilles til læsesalen.

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/daisy_forside

Jeg har søgt med "København" under arkivskaber og "vaccination" under arkivserie og det eneste jeg finder før 1866 er protokoller fra Københavns Amts Søndre/Nordre Lægedistrikter, som er de udenbys dele af det gamle amt, samt enkelte serier fra Den Kgl. Kokoppeindpodningsanstalt og Det kgl. Døvstummeinstitut, men de ser desværre heller ikke brugbare ud.

Du nævnte i dit første indlæg at faderen P. Andersen er afskediget soldat. Hvis du kan finde ud af hvilket kompagni osv. han var under, kan stambøger måske hjælpe. Det er også en mulighed at han har betalt alimentation (underholdningsbidrag) hvis forældrene ikke var gift. Det vil jeg tro skal undersøges på Københavns stadsarkiv. Hvis han er afdød før konfirmationen kan det også være en idé at gå Københavnske skifter igennem og se om arvingerne passer.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Gurli Kristensen

Hej Mikkel

Tak for dine forslag.

Jeg har ikke så meget at gå efter med hensyn til min ane - Andreas Peter Andersen. Jeg har selvfølgelig hans børn og hans giftemål, og så formentlig hans konfirmation i Holmens Kirke, hvor hans far er nævnt som afskediget soldat P. Andersen. Og at finde det kompagni han har været ved, er nok umuligt.

Ved konfirmationen den 14. april 1833 i Holmens Kirke står der, at Andreas Peter er født den 30. april 1818. Jeg har været alle kirker i København igennem for at finde ham under fødselsdatoen, men uden held. I alle FT'erne står han som født i København.

Jeg havde håbet på vaccinationsprotokollerne, men det ser åbenbart også lidt sort ud. Håber dog at rigsarkivaren snart svare på mit spørgsmål.

Hilsen

Rolf

Med venlig hilsen

Gurli Kristensen