Hvor er Karen Marie Sørensen i FT-1845?

Startet af Søren Tafdrup, 20 Nov 2014 - 14:57

Forrige emne - Næste emne

Søren Tafdrup

For et halvt års tid siden fik jeg udredt en stor del af forfædre/mødre til oldefar Poul Christian Tafdrup og oldemor Karen Marie Sørensen med uvurderlig hjælp fra dette forum. Men der er endnu et par huller, som det kunne være spændende at få fyldt ud. Et af dem handler om, at oldemor Karen Marie – efter familiefortællingen – var et "fattigmandsbarn". Det har udredningen illustreret på den måde, at hendes forældre, Hans Sørensen og Elisa Becher, endte deres liv som fattiglemmer i Sakskøbing. En del af børnene fik også en del af deres barndom i fattighuset i Sakskøbing, inden de – som teenagere – emigrerede til København.

Karen Marie Sørensen blev født i Sakskøbing 31/10 1833 (Maribo, Musse, Sakskøbing, 1822-1834, opslag 142). Anne Mortensen fandt under udredningen for et halvt år siden Karen Marie i FT-1840 (Maribo, Musse, Sakskøbing Købstad, Søndervestergade, , No 99 A, FT-1840, C8705) og bemærkede samtidig, at Karen Marie var forsvundet fra husstanden 5 år senere (Maribo, Musse, Sakskøbing Købstad, Sakskøbing Købstad, Sønder Vestergade 99a, 109-F2, FT-1845, C4044).

Karen Marie var kun 11 år og 3 måneder ved folketællingen 1. februar 1845, og storesøster Mariane på 14 år boede stadig hjemme. Hvad skete med Karen Marie? Det er indtil nu ikke lykkedes at finde hende i folketællingerne for 1845, 1850 og 1855. Hun dukker først op igen i FT-1860 i Købmagergade, - det år, hun flyttede til København.

Mit gæt er, at Hans Sørensen havde svært ved at brødføde sin familie, og at Karen Marie (da hun var 7-10 år) derfor blev taget i pleje hos en anden familie. Hvilken monstro? Det kunne være en af Hans Sørensens eller Elisa Bechers søskende – og antagelig i Vordingborg, hvor de begge kom fra.

Mit spørgsmål er således: Kan Karen Marie Sørensen findes i FT-1845, eller evt. i FT-1850 eller FT-1855? Og mit bedste bud er, at det nok er i Vordingborg.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Efter fleres hjælpsomme forsøg er konklusionen her vist, at det ikke umiddelbart lader sig gøre at finde Karen Marie Sørensen i FT-1845, FT-1850 og FT-1855 via DDD. Hvad er mon den mest sandsynlige årsag? Jeg tænker på:

1) Folketællingerne det eller de pågældende steder (antagelig på Lolland eller Sydsjælland - hun flyttede først til København i 1860) mangler eller er ikke renskrevet.

2) Hun er blevet registreret under et andet navn (enten Hansdatter eller måske en plejefamilies efternavn).

Er der én, der har et bud på den mest sandsynlige forklaring?
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Hans Peter Christiansen

#2
Hej Søren.

Et bud:

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Sandberg, et Huus, 110, FT-1845, C1431

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Anders Sørensen   49   Enkemand      Smed   Wordingborg
Marie Sørensdatter   12   Ugift      Pleiebarn   Saxkjøbing
Johanne Jørgensdatter   40   Enke      Fattiglem   Lolland
Christian Larsen   7   Ugift      hendes Børn   Her i Sognet
Lars Larsen   1   Ugift      hendes Børn   Her i Sognet

--------------------------------------------------

Som det ses, bliver smeden gift med Johanne, som var fattiglem, og kom fra Sakskøbing,
havde hun haft Marie med til Birkerød?

frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Sandberg, et Huus, 107, FT-1850, D3179

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Anders Sørensen   53   Gift      Hmd., Smed, Huusf.   Vordingborg
Johanne Jørgensdatter   45   Gift      hans Kone   Saxkjøbing
Hans Olsen   35   Gift      Inds., Dagl., Huusf.   Bloustrød S.
Marie Sørensdatter   29   Gift      hans Kone   Holbek
Hanne [Hansdatter]   2   Ugift      deres Barn   Her i S.
Mvh HP

Søren Tafdrup

Hej Hans Peter,

Jeg tror, du har leveret ikke bare ét men to pletskud! Karen Maries far, Hans Sørensen, var født i Vordingborg. Han var - efter hvad jeg hidtil har kunnet finde ud af - søn af Søren Jacobsen Hovedskov og Karen Andersdatter. Det passer med årstallet (1803) for Hans' fødsel og faderens navn (Søren). Jeg har hidtil manglet et ekstra tjek på, om Søren Jacobsen Hovedskov nu også var den rigtige Søren. Det tror jeg, du har leveret. Det er super!

For hvis Søren Jacobsen Hovedskov var Hans Sørensens far, så havde Hans en storebror (halvbror) ved navn Anders Sørensen, som blev født 3. januar 1796, jf. Præstø, Hammer, Kastrup (Ny), 1787-1814, opslag 17. Anders var uægte barn, som Karen Andersdatter fik, inden hun i 1799 blev gift med Søren Jacobsen Hovedskov.

Det passer jo rigtig godt med din oplysning. Så er det jo, man får et kick.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com