Søren Jacobsen Hovedskov måske fra Møn i sidste halvdel af 1700-tallet

Startet af Søren Tafdrup, 20 Nov 2014 - 22:37

Forrige emne - Næste emne

Søren Tafdrup

Min tipoldefar bødker Hans Sørensen blev født 9. februar og noteret i kirkebogen 8. maj 1803 i Vordingborg (Præstø, Bårse, Vordingborg, 1781-1814, opslag 136). Forældrene var daglejer Søren Jacobsen Hovedskov og Karen Nielsdatter af Vordingborg. Fadderne var Peder Ellevenge af Vordingborg, Jacob Jensen ibidem og Jens Hovedskov ved Rosenfelt.

Jeg søger at komme 'baglæns' her fra. Søren Jacobsen Hovedskov kunne komme fra Hovedskov nord for Stege på Møn. Jens Hovedskov kunne være hans bror. Jacob Jensen kunne være hans far.

Kan Søren Jacobsen Hovedskov findes i FT-1787, i FT-1801, da han blev gift med Karen Nielsdatter (antagelig i Vordingborg) eller på anden vis?
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Ole Ingvordsen

Hej

Det er lidt forvirrende:

I FT 1801 Præstø, Hammer, Kastrup opslag 32-33 ses:

Søren Jacobsen    Manden  43  1. Ægteskab Indesid-
                                                                      der og Dag-
Karen Henriks      Konen    30   ligeledes     lejer
Datter
Anders Sørensen   Deres       3
Sidse Sørens          Børn        1
Datter

I KB Præstø, Hammer, Kastrup 1787-1814 opslag 25 højre side:

d 10de? Septr. (1800)
døbt Søren Jacobsens, Hovedskovs – Indsidder paa Rosen
feldt og Hustrue Karen Andersdatters Datter, som var
fød den 7de ej. og blev i Daaben kaldet Sidsel...

og i KB Præstø, Bårse, Vordingborg, 1781-1814, opslag 136 :

den 8de havde Dagleier Søren Jacobsen Hovedskov og Kone
Karen Nielsdatter af Vordingborg en Søn til Daabs
Confirmation, født den 9 Februarii og i hiemme-
Daaben den 13 ejusdem (samme måned) blev kaldet Hans.

Tilsyneladende samme mand men 3 forskellige koner

Venlig hilsen
Ole

Søren Tafdrup

Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Thestrup-Bjørn

Læg mærke til, at han er i 1. ægteskab i FT 1801

Konens far kunne hedde Henrik Andersen eller Anders Henriksen eller måske endda også Niels.


Her er en vielse i 1799

Name: Soren Jacobsen  
Spouse's Name: Karen Andersdr  
Event Date: 15 Mar 1799  
Event Place: Vordingborg, Praesto, Denmark  




Er der ingen skifter, der kan kaste lys over sagen?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#4
Der er SKIFTE efter Søren Jacobsen Hovedskov under Vordingborg byfoged i 1821.

Enken er KAREN ANDERSDATTER, som anmelder dødsfaldet den 13. sept. 1821 (se bl.a. ao-opslag 313 og 314)
Hendes laugværge er feldbereder Anders Nielsen (se nederst her).


Søren Jacobsen ses i registret bagest i samme protokol (1803-1829 ao-opslag 520) - husker ikke lige, om der var flere henvisninger.


Afdødes efterladte 3 børn:

Anders, 24 år
Sidse, 21 år
Hans, 18 år



Jeg ser det således, at Søren Jacobsen kun var gift én gang og altså med Karen Andersdatter (i 1799).

Optælleren fra FT1801 har (som så ofte før) skrevet forkert (Karen Henriksdatter).

--------------------------------------------

Her er enkens laugværge:

Præstø, Baarse, Vordingborg Købstad, Wordingborg, Ahlgaden 77, , FT-1787, C6786

Anders Nielsen 29 Gift Huusbonde Feldtbereder (= garver)  
Ane Niels Datter 55 Gift hans Kone  
Niels Andersen 2 Ugift uægte fød,Mandens Sødster Søn opfødes

- og her


Præstø, Baarse, Vordingborg Købstad, Vordingborg Købstad, Ahlgaden nr.98, 102.familie, FT-1801, B6355

Anders Nielsen 43 Gift husbonde feltbereder  
Anne Nielsdatter 67 Gift hans kone  
Jens Nielsen 65 Ugift logerende lever af håndarbejde  
Peder Marck 16 Ugift tjenestetyende i lære  
Lars Nielsen 5 Ugift husbondens brodersøn
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Søren Tafdrup

Hvis ældste barn, Anders, var 24 år i 1821, må han være født i 1797. Men de blev gift i 1799. Kan det mon passe?
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Ole Ingvordsen

Hej

I KB Præstø, Hammer, Kastrup (ny) 1787-1814 opslag 17 venstre side:
1796
d. 3die Jan. døbt Karen Andersdatters uægte Søn, som i Daaben blev kaldet
Anders......

i KB Præstø, Bårse, Vordingborg, 1781-1815 (ny)opslag 37 venstre side:  
November 1798
d 7 af Vordingborg Troloved Ungkarl Søren
Jacobsen til Pigen Karen Anders af Nygaards
Mølle....

i KB Præstø, Bårse, Vordingborg, 1781-1815 (ny), opslag 91 højre side:
Marts 1799
d 15 af Vordingborg blev Ungkarl Søren
Jacobsen og Pigen Karen Anders Datter Ægte
Viede

Venlig hilsen
Ole

Søren Tafdrup

Tak for svarene.

Kan Karen Andersdatter af Nygaards Mölle spores ved fødsel eller FT-1787? Ved FT-1801 (hvor hun kaldes Henriksdatter) er hun anført som 30 år gammel. Så hun skal være født omkring 1771 og altså være ca. 16 år ved FT-1787.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Søren Jacobsen Hovedskovs giftemål med Karen Andersdatter i marts 1799 er noteret i kirkebogen for Vordingborg. Da de året efter får datteren Sidsel, er dette noteret i kirkebogen for Kastrup sogn, og Søren Jacobsen er her anført som "indesidder paa Rosenfeldt". De boede altså på dette tidspunkt til leje i en bolig, som blev ejet af Rosenfeldt Gods, - og måske har Søren Jacobsen arbejdet som daglejer på godset.

Ved folketællingen i 1801 er de noteret som 12. familie under Rosenfeldt Gods i Kastrup sogn (FT-1801, Landsogn, Præstø, Hammer, Kastrup, opslag 32-33). Søren Jacobsen er her 43 år. Som 10. familie ses Jens Jacobsen (53 år), som kan være Søren Jacobsens storebror og identisk med "Jens Hovedskov ved Rosenfelt", som to år senere er fadder ved dåben af Søren og Karens søn Hans. Der er flere Jacobsen'er i familierne ved godset. I 9. familie ses Peder Jacobsen (vist også 53 år), og 3. familie udgøres af Jacob Jacobsen (35 år) med kone og barn m.m.

Kan det monstro verificeres, hvorvidt Jens Jacobsen er Søren Jacobsens storebror - og at "Hovedskov" betyder, at de kommer fra Hovedskov på Møn?
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Thestrup-Bjørn

Hej Søren

Jeg synes, du gentager det, der allerede er fundet.

Har du nærlæst det skifte, jeg fandt til dig?

Og mon ikke du skulle undersøge lidt om forloverne i Vordingborg ved trolovelsen nov. 1798.
De er
Rasmus Jørgensen og NIELS ANDERSEN

Sidstnævnte kunne være Karens far (eller broder)

- og måske nær familie til feldberederen Anders Nielsen
(som jeg også har givet dig og fortalt, at han var Karens laugværge ved Søren Jacobsen Hovedskovs skifteforretning).
Anders Nielsen dør for øvrigt uden arvinger (og i 2. ægteskab – se skifteprotokollen)


Præstø, Baarse, Vordingborg Købstad, Østre Rode, Ahlgade nr.98, 36.familie, FT-1834

Anders Nielsen 81 Gift  feltbereder 
Birthe Johnsdatter 55 Gift  hans kone

-------------------------------------------------

Hvad har du egentlig selv forsøgt?

Har du tygget diverse skifter og kirkebøger igennem?
- og fæsteprotokoller?


For at kunne verificere noget som helst, er hårdt benarbejde nødvendigt – og i første omgang dit eget.

God jagt.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Søren Tafdrup

Hej Thestrup-Bjørn,

Jeg er først og fremmest meget taknemmelig for det store hjælp, jeg har fået fra en række erfarne mennesker (herunder fra dig) her på hjemmesiden. Hvis nogle af mine spørgsmål tyder på, at jeg har arbejdet for lidt med sagen selv, så er den enkle forklaring, at mine evner til at søge oplysninger indtil nu er begrænsede til at slå op i kirkebøger og folketællinger. Kirkebøger har jeg gennemsøgt ganske mange årgange af, siden jeg gik igang for knap et år siden.

Efter nogle måneder fik jeg anbefalet denne hjemmeside. I første omgang blev jeg fuldstændig forbløffet over, hvilke svar I var i stand til at give. Først efter nogen tid gik det op for mig, at redskabet er en database. Men jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan man får adgang til den og lærer at bruge den. Tilsvarende ved jeg heller ikke, hvordan man slår op i skifter, lægdruller m.m.

Undervejs har jeg så også været noget i tvivl om, hvad man som bruger kan tillade sig at bruge forummet her på hjemmesiden til. Dvs. hvor dumme spørgsmål, det er OK at stille, versus hvor meget man i stedet må forventes at uddanne sig i brug af databasen og i de dokumenter, der nu findes on-line, således at man selv kan finde svarene.

Det er jeg stadig i tvivl om. Sådan er sammenhængen.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Kim Melchior

Soren,

Jeg vil foreslaa at du ser om der er et kursus i slaegtsforskning du kan tilmelde dig til. Der er ogsaa en del boger om slaegtsforskning som  er gode for begyndere. Derigennem kan du laere mange af de ting vi bruger naar vi arbejder med emnet. Lad vaere med at sige det kan jeg ikke finde ud af. Vi har alle vaeret begyndere paa et tidspunkt, og du kan se hvor vi er paa nuvaerende tidspunkt, og vi er ikke genier.

mvh,

Kim Melchior (USA)