Den Kongelige Fødselsstiftelse 1824-1832 opsalg 191 (853- 869)

Startet af Ea Anild, 21 Nov 2014 - 16:25

Forrige emne - Næste emne

Ea Anild

Hej

Jeg har fundet min tiptip oldefar her  :)

Han hedder Claudius Thoval (Henriksen) født den 18 december 1827 døbt den 22 december

Barns nr. 853 moderens nr 869.

Hvordan finder jeg ud af hvem der hans mor og far  ??? ??? ???

Med venlig hilsen

Ea Anild

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ea Anild

Hej Gitte

Du skal have  mange tak for det.  Jeg kan læse at moderen er 22 år og ugift og kommer fa Nyborg, resten har jeg svært ved at læst og er det muligt at finde faderen ???

MVH
Ea Anild

Gitte Johansen

#3
Stop, du læser den forkerte.

Se den underneden. Hun er vist født i København, og jeg ved ikke med faderen. Meget tvivlsomt, om han kan findes.

Men der kommer nok en anden og forklarer dig dette :)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Weisbjerg Jakobsen

Hvor kan man finde de link til fødselsstiftelse?
Jeg har en Alvilda, der er født der i 1860?VH Inger

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ea Anild

Hej Gitte

Det var fordi, at jeg forstørrede det, så jeg var ikke opmærksom på, at jeg var kommet længer op i teksten.
Jeg er ved at lede efter moderen og jeg har en fornemmelse på, hvem det måske kan være, undersøger det lige nærmere.

MVH
Ea

Gitte Johansen

Hej Ea

Godt du var klar over det :)

Tror du ikke, det er hende her.


København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Amagergade, Huset No 317A, 1.sal t/gade, 4, FT-1840, C9569
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Peter Hansen   42   Gift      Stolemagersvend   
Caroline Hendriette Hendriksen   37   Gift      hans Kone   
Hendriette Cirstine Hansen   15   Ugift      deres Børn   
Caroline Maria Elisabeth Hansen   11   Ugift      deres Børn   
Johanne Hansine Hansen   7   Ugift      deres Børn   
Johannes Anders Hansen   5   Ugift      deres Børn   
Frederich Carl Christian Hansen   3   Ugift      deres Børn   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ea Anild

Hej Gitte  :)

Jeg mener at der stod at hun var 22 år, men det er en lille smugle utydelig skrift. ??? Men det kunne være et godt bud. Jeg kigger lidt mere. Men det bliver først i morgen, da vi skal ud. :)

MVH
Ea 


Ea Anild

Hej Gitte og Inger :)

Jeg tror ikke, at det kan være den Caroline Henriette Henriksen,  fordi da hun får sit første barn er hun 22 år og på fødsels stiftelsen er den mor som får Claudius også 22 år, med mindre der er tale om tvillinger og hun har givet det ene barn væk.
Jeg tror, at jeg vil forsøge at gå lidt mere i dybten med det inden jeg træffer en afgørelse. Jeg er stødt på en anden der aldersmæssigt også kunne passe, hvor faderen hedder Herinrich og hun derfor er kommet til at hedde Hendriksen.   
Men stor tak for jeres hjælp, jeg vender tilbage når jeg har noget mere konkret at byde på. :) :) :)

M VH

Ea Anild

Inger Toudal

Hej Ea

I Udsætterprotokollen står der:

"Født og bestandig opholdt sig her i Staden. ...
Tager paa gammel Mynt [Gammel Mønt] No 162 paa 4de Sal til Gaden hos Smeden Olsens Enke - hendes Bedstemoder - hvor hun tager Barnet med."

Så har du lidt at gå efter.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Ved FT-1840 står han med efternavnet Henriksen, men ved FT-1850 tilsyneladende Hansen:

København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Store Kongensgade 269, Desuden de i Opfostningshuset værende Drenge, nemlig:, , 1497-F2, FT-1840, C4387
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
- - - - -          
Claudius Thorvald Henriksen    13    Ugift
- - - - -

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Borgergade, Borgergade 90, 3 sal, 22, FT-1850, B5680
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Johan Emil D??    34    Gift       skomagersvend    Kjøbh
Mette Maria Friis    38    Gift       hans kone    Aalborg
Carl Christian ??    2    Ugift       hans søn    Kjøbh
Claudius Thorvald Hansen    23    Ugift       skomagersvend    Kjøbh
Jens Sørensen Steenild    29    Ugift       skrædersvend    Randers

- så måske er moderen alligevel den Caroline Henriette, som Gitte fandt? Alderen i folketællinger er jo ikke altid nøjagtig. Her er hun ved FT-1845:

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Amagergade, 2den sal, 317b, FT-1845, C2161
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
- - - - -
Hans Peter Hansen    47    Gift       Stolemagersvend    København
Caroline Henrichsen    40    Gift       Hans kone    København
Hansine Hansen    12    -       Deres datter    København
Johanes Hansen    10    -       Deres søn    København
Carl Hansen    8    -       Deres søn    København
Jensine Hansen    4    -       Deres datter    København

De ældste børn ved FT-1840 er ikke nødvendigvis Caroline Henriettes, selvom der står deres Børn.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ea Anild

Hej Inger og Gitte :) :) :)

Det ser meget rigtigt ud :)

Der er noget andet der undre mig og det med Gammel Mønt 162 og en bedstemoder Olsen.

Min mormor  og morfar er fætter og kusine og min mormor´s mor er født Olsen og min morfar´s mor er født Olsen  og de to er søstre. Det kan jo være at familierne har kendt hinanden længere tilbage.
Det var jo ikke ualmindeligt at fattige mennesker  holdt sammen.   

Men hvorfor skulle han lige pludselig hedde Hansen, hvis han ikke er tilknyttet familien  ??? ??? ???l

Hvad er en udsætterprotekol  ??? er det der hvor der står at han er født på den Kongelige Fødselsstiftelse  ???

Og er det Carolines bedstemoder der bor Gammel Mønt 162  ???

TAK TAK

Med venlig hilsen
Ea Anild

Linda Bak Hansen

Hej Ea.
Jeg så denne tråd tilfældigt. Hvis du vil vide lidt mere generelt om Fødselsstiftelsen, så prøv at google Statens Arkiver - I øverste bjælke er der et link, der hedder Mest Brugte Arkivalier, klik på det.
Tryk midt på siden: Se den fulde oversigt. Der kan nu vælges mellem 18 forskellige emner, der iblandt Fødselsstiftelsen.
Her kan du læse meget mere om fødselsprotokoller og udsætterprotokoller og sidst men ikke mindst kan man søge i dem :)
Der er rigtig god hjælp at hente, ikke kun om dette emne, men om mange andre på denne side, synes jeg. Prøv dig lidt frem.
mvh Linda B. Hansen
Hilsen
Linda B. Hansen - 4681