Sorte opslag på AO

Startet af Alita Tind, 21 Nov 2014 - 20:17

Forrige emne - Næste emne

Alita Tind

AO i dag skriver:

"Kirkebøgerne i ny kvalitet er tilbage på Arkivalieronline efter at have været nede i nogle dage.

Vi beklager de gener, som det har medført for vores brugere".

Jeg får sorte opslag uanset hvad jeg prøver  :-[ Er jeg den eneste?

VH
Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Erling Agesen

Nej, du er ikke den eneste.

Jeg får lejlighedsvis enkelte sorte opslag, båfde i gl. og nye kb.

Iøvrigt synes jeg ikke, de nye kb-scanninger er perfekte.
Man kunne ønske sig en beskæring af de (til tider) meget brede marginer, og noge kb. næsten uden kontrast.

Erling Agesen
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Lis Petersen


Jeg får også flere sorte opslag og er helt enig i at de nye scanninger ikke altid er gode.
Endvidere virker systemet meget langsomt.
Eller er det kun hos mig?

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Alita Tind

Jeg er heller ikke begejstret for de nye scanninger, og synes i øvrigt at der har været meget bøvl med AO de seneste dage :-\

Er  nu gået over på FS, men det tager lidt længere tid.

Alita



Med venlig hilsen
Alita Tind

Georg Brandt Christensen

#4
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Alita Tind

Hej Georg

Det er en gammel meddelelse fra d. 21. - men jeg får stadig kun sorte opslag, både i gammel og ny udgave.

ØV - er det kun mig der stadig ikke kan få det til at fungere?

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Michael Wadsholt

Det fungerer fint hos mig her til morgen.

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Alita Tind [13301] Dato 23 Nov 2014 - 02:30
Hej Georg

Det er en gammel meddelelse fra d. 21. - men jeg får stadig kun sorte opslag, både i gammel og ny udgave.

ØV - er det kun mig der stadig ikke kan få det til at fungere?

Alita
Hej Alita
Jeg kan godt se nye udgaver af kirkebøgerne. Hvilken kirkebog har du problemer med, så vil jeg se om jeg også har problemer med den.

Vedrørende kommentarerne om at der også er dårlig kvalitet på de nye kirkebøger er Rigsarkivet fuldt opmærksom på dette.
De nye udgaver er genereret på baggrund af Mormonernes gråtone fotograferinger i 1950'erne og der er, under oplægningen, konstateret mange fejl og dårlige skanninger som vil blive rettet senere hen.

Det er vigtigt at vi indrapporterer fejl, og dårlige kopier, vi finder i de nye udgaver. Der vil ske fejlretninger / nyskanninger af de nye udgaver hvor der er behov for det - i modsætning til de gamle udgaver.

Fejlmeldinger vedrørende ArkivalierOnline arkivalier sker via siden http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/fa_hjalp/kontakt_arkivalieronlines_hotline

Læs også mødereferaterne fra AO brugerrådet på siden http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/var_med/brugerrad_for_arkivalieronline. Der kommer snart et referat fra brugermødet den 14. november 2014.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Erling Agesen

Ja godt er det ikke. 

Her i formiddag læste jeg fint de nye opslag  -  men kun de første 10-15 sider i en kb.,
herefter gik AO over til sorte opslag.

Og den gamle kb. kunne ikke hentes.
Det ser ud til at SA er helt nede; der fås p.t. kun denne besked:


Siden kan ikke findes
Den side, du har søgt efter, er ikke tilgængelig lige nu. Prøv igen senere.

Vi beklager ulejligheden.


This page is temporarily unavailable. Please try again later.

We apologize for the inconvenience.
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Alita Tind

Hej igen

Jeg har ikke forsøgt mig i kirkebøgerne i dag - er ikke ved min PC, men det var KB Asminderød 1758-1778 så vidt jeg husker, jeg sidst forsøgte mig med.

Det ser ud til at jeg må fortsætte på FS indtil AO kommer op at køre igen.

Vh
Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Poul F. Andersen

Venligst
Poul F. Andersen

Erling Agesen

Poul,

Det var en besked fra den 21.!!

Og fakta er, at i 2-3- timer midt på dagen var SA helt nede.
Se evt. mit indlæg kl. 12,02.

Erling
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Erling Haagh

KB Asminderød 1758-1778 virker både i gl. og ny udgave hos mig.

/Erling

Alita Tind

Jeg har lige prøvet igen - der er stadig kun sorte opslag. Når jeg trykker på et opslag går der 10-15 sekunder, så bliver det sort  ??? ??? ???

Nogen forslag til hvordan jeg løser problemet, så jeg igen kan blive lidt effektiv?

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Georg Brandt Christensen

Hej Alita
Har du prøvet siden den 23/5. Jeg har lige prøvet og både ny og gammel udgave af Asminderød 1758-1778 virker hos mig.

Prøv forskellige opslag og rapporter til AO hvis det er nogle bestemte opslag der ikke virker:
http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/fa_hjalp/kontakt_arkivalieronlines_hotline

Hvis ingen af opslagene virker kan du prøve at genopfriske siden hvor du vælger Asminderød kirkebogen. Højreklik når du står på siden og vælg Opdater fra Dropdown listen.
Prøv så at åbne en eller flere af kirkebøgerne for at se om du får sorte felter på alle kirkebøgerne.

Hvilken browser bruger du i øvrigt? Jeg har testet på Internet Explorer.

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Alita Tind

Jeg har prøvet alt muligt - tror jeg - og intet virker.

I morges sendte jeg en mail til SA med kopi af loggen og opremsning af hvad jeg har afprøvet for at afhjælpe problemet. Så nu venter jeg - og HÅBER  ???

VH

Alita 
Med venlig hilsen
Alita Tind

John Thomsen

Jeg kender godt skismaet, og mener også at have gennemskuet det.

De sorte felter optræder, når ens forbindelse er "for tynd", så det markerer sådan set en time-out.

Nogle gange kan man gå tilbage på et sort felt, og få det til at virke igen.

Sådan har det i hvert fald virket for mig. Også situationer med "unavailable" side.

Flere gange har jeg tænkt på, hvor meget bedre det kunne have været, hvis man f.eks. fik adgang til at downloade en hel kirkebog eller folketælling ad gangen, for så i fred og ro at gå den igennem derhjemme, i stedet for at skulle køre på nettet hele tiden. Så ville man ikke få de sorte felter, og bladringen ville forløbe noget hurtigere.

Jeg finder det også irriterende og tidrøvende, at man er tvunget til at blade et helt materiale igennem, før man finder det, man skal bruge. Et sogn kan indeholde flere landsbyer (i FT), og hvor skiller det lige mellem de forskellige handlinger F-K-V-D-T-A-J i KB.

Et index ville kunne hjælpe, men ovenstående er bedre synes jeg. Kan vi ikke få DIS til at arbejde for det?

Venligst
John

Alita Tind

Hej John

Jeg kender godt til timeout - har oplevet det tidligere - men vi har en hurtig fibernet-forbindelse, hastighedsattest i går lige efter sort opslag: 35Mbps. Og jeg har ikke på noget tidspunkt siden fredag kunnet lukke et eneste opslag op  ???

Jeg har svaret på et indlæg i en anden tråd om samme problem, der er tilsyneladende flere i samme båd:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,88498.0.html

Nu håber jeg at der kommer en forklaring og løsning på problemet fra SA

Vh
Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Hanne Sol Jensen

Hej Poul F. Andersen
Når jeg trykker på din "www.SA.DK/content/dk/A0-forside, kommer jeg fint til forside, kirkebøger og til opsl. Alt...... går igennem. Men...... går jeg via Google kommer jeg også til forside, kirkebøger men kan IKKE få opsl. frem.  Hvad gør jeg galt?? ???
Med venlig hilsen
Hanne Sol Jensen
10208

John Nielsen

Hej Hanne

Der er et s til forskel, desuden har du et nul i det link du viser.
http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside
https://www.sa.dk/content/dk/ao-forside

Hilsen John Nielsen

Alita Tind

Jeg kommer også fint igennen til opslag ved at benytte linket- men opslagene skifter stadig til sort  :-\

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Hanne Sol Jensen

Hej Alita og John

Jeg fatter ikke dette her, for lige meget om jeg retter linket med s og med o´et kan jeg stadigvæk ikke bruge Google , jo til at komme på AO`s forside, nå jeg så vil vælge kirkebogen kan jeg ikke bestille opslag.  Så hver gang jeg skal AO må jeg først på Dis Danmark og bruge linket der.  Så lykkes det altså i øjeblikket. Er det sådan vi skal fremover?? Jeg har læst af nogle har opdateret Java, et eller andet med browseren osv. Alt skulle være i orden hos mig og hvad så.
mange hilsner
Hanne Sol Jensen
10208

John Nielsen

#22
Hej Alita

Både gammel og ny Asminderød 1758-1778 kommer fint igennem hos mig.
Din AO viewer må være defekt.

Prøv at gå til Kontrolpanel.
Vælg Java
Under fanebladet "General" og "temporary Internet Files" tryk på "View..." knappen.
Vælg "resources" i fald ned lemmen.
Tryk på "URL" headeren for at sortere links.
Vælg alle LAView  links og slet dem med det røde kryds.
Prøv AO igen, og alle de slettede bliver hentet igen, forhåbentlig i en virkende udgave..

Jeg ved godt at det er en længere smøre, men det virkede  for mig for et stykke tid siden.

Hilsen John Nielsen

PS
Det er muligt at du kan slette "LAView Application" i et hug istedet.

Alita Tind

Hej John

Tak for vejledningen - jeg har lige slettet alle LAWiew-linkene. Heller ikke det havde nogen virkning  :'(

Det er en hårdnakket fejl - gad vide om jeg kommer op at køre igen  ??? ??? ???

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

John Nielsen

Hej Alita

Surt.
Jeg kan huske at LAView cachen kunne løbe fuld og skulle tømmes, når man ikke brugte AOV, men om det medførte sorte opslag kan jeg ikke huske.

Hvad version java bruger du ?
Jeg kører på en ældre udgave, men kunne opdatere for at se om det er forskellen.
Der har tidligere været behov for en opdatering af LAView efter en java opdatering mener jeg.

Hilsen John Nielsen

Alita Tind

Jeg bruger nyeste Java 8 25, og det har virket efter opdateringen. Har prøvet at nedgradere til version 7 67, slået antivirusprogrammet fra og Firefox browser i stedet for Internet Explorer.

Jeg kan vist ikke komme på flere løsninger.

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

John Nielsen

#26
Hej Alita

Opgiv ikke håbet endnu, der har været mange mærkværdigheder i de 10 år hvor AO har levet.

I LAVieweren under indstillinger kan du se hvordan cachen er opsat.
Ved siden af kan du se logfilen, kik efter error et eller andet.
Her kan du også se stien ud til log filen og cachen, prøv at slette indholdet i denne.
Du kan evt. maile logfilen til mig, det er en tekstfil.

Hilsen John Nielsen

PS
Det er java 7 67 jeg kører på, så det er nok ikke java versionen der er problemet.

Alita Tind

Hej John

Jeg sendte logfilen til SA i morges i håb om at de kan hjælpe mig, men har ikke hørt fra dem.

Er gået under dynen med min Ipad, så jeg kan ikke sende dig logfilen lige nu. Vil meget gerne sende den til dig, men det bliver nok først i morgen aften, for en julefrokost med de gråhårede tidligere kolleger fylder det meste af morgendagens program. Derfor bør jeg nok også sige godnat nu - og tak for hjælpen indtil nu.

Du hører fra mig i morgen

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Hanne Sol Jensen

Hej Alita!
jeg  er på, ihvertfald indtil videre, efter min hjælper opdaterede min Java, Så nu ikke mere fra mig, jeg har Windows 8.
Tusinde tak for hjælpen
venlig hilsen
Hanne S. Jensen
10208 :D

Alita Tind

Hej Hanne

Jeg glæder mig på dine vegne  :D

John - jeg har vedhæftet en log-fil, det er ikke den nyeste, men den jeg har sendt til SA. Jeg kan stadig ikke åbne opslagene.

Alita





[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Alita Tind