Sorte opslag på AO

Startet af Alita Tind, 21 Nov 2014 - 20:17

Forrige emne - Næste emne

John Nielsen

#30
Hej Alita

Loggen må være længere end det.
Der er kun fra fejlen og fremad.
Vi skal se hvad der førte frem til fejlen.

Der er ingen tvivl om at der sker en fejl ved billedhentning.

Hvad er dit security level i java, det skal ned på medium som er den laveste.
AO har aldrig villet betale for en officiel registrering, derfor.

Når du er igang, prøv at slette cachen eller omdøb den hvis du vil beholde filerne.

Hilsen John Nielsen

PS
Prøvede lige at skrue security level helt op og det virkede stadig, så det er nok ikke et problem længere.

Sæt loggen i debug mode (i indstillinger) før du henter en side.

Erling Haagh

#31
SA købte en certifikat dengang der også var problemer med netbank ellers ville java viewer ikke virke.

Alle AO's arkivalier (undtaget kirkebøger) bør kunne fremfindes via Daisy og vises i den nye viewer.

Når kirkebøgernes filer bliver registreret i Daisy, vil AO skifte til den nye viewer.

Jeg kender ikke tidspunktet.

Jeg ved ikke hvorfor den kommer sorte opslag, jeg kan ikke genskabe problemet.

/Erling

Alita Tind

Hej John

Nu har jeg nået grænset for min formåen på en PC  ???

Jeg har kopieret den seneste log-tekst foretaget for få minutter siden - påført nederst på filen. Håber jeg nu har fået det hele med?

Security level java?  sletter eller omdøb caschen? og debug mode ? det overstiger mine evner!

Alita

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Alita Tind

John Nielsen

Hej Alita

Det er sikkert ikke den bedste dag, men alligevel i LAVieweren under indstillinger Skift fra "info" til "debug" og hent et opslag, og lad mig kikke på loggen.

Hilsen John Nielsen

Alita Tind

Efter ændret til debug

(er lidt træt men stærkeste drik: danskvand med citrus ;))

Alita


[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Alita Tind

John Nielsen

Hej Alita

Alt ser normalt ud indtil AO ikke leverer billedet, beklager.
Når jeg gør det samme så er det ok.

Hilsen John Nielsen

Alita Tind

Hej John

Tak for hjælpen - jeg har været meget glad for at du har investeret så meget tid i mig.

Jeg må vente på at SA svarer på min mail - og så bare håbe at man der kan komme på eventuelle fejlmuligheder.

Du må have en god aften  :D

Hilsen
Alita

Med venlig hilsen
Alita Tind

John Nielsen

Hej Alita

Sidste desperate forsøg, jeg har mailet en jnlp fil til dig, dobbeltklik på den og se om det gør en forskel.

Hilsen John Nielsen

Alita Tind

Hej igen

Sorte opslag uanset om jeg gemmer - eller henter filen.

Hvis den kan åbnes hos dig må det jo være en blokering på min PC?

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Georg Brandt Christensen

Hej Alita

Den er ikke nem. Jeg kunne forestille mig at du enten har en gammel midlertidig webside der driller eller måske er en indstilling i din browser blevet ændret uden din viden.

Jeg forudsætter at du bruger Internet Explorer når du går ind i ArkivalierOnline. Prøv det hvis du p.t. bruger en anden browser.

Hvis du stadig har problemer så kan du prøve at nulstille din browser.
Dine favoritter bliver bevaret men alle indstillinger bliver sat til standard og alle midlertidige filer bliver slettet. Det sidste bør man gøre med jævne mellemrum.

1.   Gå ind i menuen Funktioner – også markeret som et tandhjul.
2.   Vælg Internetindstillinger
3.   Klik på fanen Avanceret
4.   Klik på Nulstil
5.   Klik på Nulstil på siden der fortæller om hvad der sker når man nulstiller Internet Explorer
6.   Genstart PC'en når nulstilling er gennemført.
7.   Forsøg at åbne en kirkebog når PC'en er genstartet


Held og lykke.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Alita Tind

Hej Georg

Tak for dit svar - jeg har endnu ikke afprøvet det, min mand sidder i øjeblikket med min PC og bokser med problemet.

Vi har prøvet at tilknytte en protokol eller en filtype til et program, det virker heller ikke, eller vi gør det forkert!

Jeg bruger ganske rigtigt IE. Kan der ske ændring i indstilling uden min viden? Eller er det mig der har "fumlet"

Vi prøver dit løsningsforslag og håber.

Vh

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Mette Christensen

Jeg følger med i denne tråd og venter spændt på løsningen. Jeg har samme problem. Jeg kan gå helt ind på kirkebøger og folketællinger. Bogen bliver også åbnet med alle opslagene røde. Når jeg klikker på et opslag, bliver den gul og tænker et pænt stykke tid, inden den bliver sort. Jeg bruger mest Explorer men har også forsøgt med Firefox. Det er ikke forbindelsen hertil, det er galt med,  da jeg fint kan åbne på min mands computer samt hans bærbare. Men min egen vil bare ikke. Jeg har Windows 8 og Java er 8 vers. 25.

John Thomsen

Som svar på Mette's problem ville jeg gætte på, det er netop forbindelsen, der "går kold" mens du sidder og venter. Altså en "time-out". Det har jeg før prøvet, og fandt så ud af, at man godt kan vende tilbage til en "sort" og få den igang igen.

Jeg har hidtil brugt Windows 7 og Google Chrome - fejlfrit - gennem flere år.

Men alt i alt, hvorfor så ikke gå til hundens hoved i stedet for halen; hvad med at spørge Arkivaren på SA's hjemmeside?

Og så kan man måske håbe på at Statens Arkiver følger i fodsporene på diverse banker etc. og dropper Java helt.

Venligst
John

John Nielsen

Hej Alita

Nettet er fyldt med oplysninger om problemer med java aplikationer efter opdatering til 7.71 eller 8.25.
Det ser ud som om problemerne afhænger af både operativsystem og browser.
Du nævnte at du havde nedgraderet til 7.67 og at det stadig ikke virkede.
Hvor sikker er du på at du rent faktisk kørte på 7.67.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

#44
Hej Erling Haagh

Beklager at jeg overså dit indlæg.
Jeg konkluderede også at det problem tilsyneladende ikke fandtes mere.
Som jeg husker det så var det på grund af manglende certifikat at man skulle skrue ned for sikkerhedsniveauet.

Har du nogen indikationer på problemer med java version 7.71 og 8.25.
Det ser ud til at alt virker indtil der hentes et billede via soap protokollen.
Det giver server error, og det eneste som siger mig noget i fejlmeddelelsen er "Unknown source".

Hilsen John Nielsen

Anne Ravnskjær

#45
Hej Erling

Citat: Som jeg husker det så var det på grund af manglende certifikat at man skulle skrue ned for sikkerhedsniveauet

Jeg har i dag været i kontakt med min banks tekniske supporter, fordi jeg have problemer med tidligere udskrifter fra banke. I den forbindelse blev der slettet adskillelige certifikater i - internetindstillinger - sikkerhed - pålidelige websteder - websteder.  

Bagefter kunne jeg åbne filerne i min bank med Explore, men ikke kirkebøgerne i AO. Jeg kan vælge amt og sogn, men kommer ikke længere.  

De "manglende certifikater" du om taler, kan det være dem der er blevet slettet? Kan du huske hvilket certifikater, der specifikt er tale om. Og hvordan får man dem igen?

Efter følgende har jeg for at gøre et eller andet fået JAVA opdateret til version 8. Det skulle jeg ikke have gjort. Nu kan jeg heller ikke åbne kirkebøgerne med Crome. Har forsøgt at lægge en 7'er version ind igen uden held. Har min hjælper (ikke banken) forstået det rigtigt, at kirkebøgerne kun kan læses med en JAVA 7 version?

mvh

Anne R

John Nielsen

Hej Anne

Jeg går ud fra at du mener mig John.

Det certifikat jeg taler om er en registrering af LAViewer hos Java (Oracle), og ikke noget som du kan gøre noget ved. Så nej du har ikke slettet dette certifikat.

Med hensyn til resten, velkommen i klubben.

Hilsen John Nielsen

Anne Ravnskjær

Hej John

Undskyld at jeg tog fejl af dig og Erling.

Tak for hurtigt svar. Det var ikke et certifikat problem - heldigvis, når man ikke kan gøre noget.

Jeg har fundet problemet. Det var .Jnil og java der ikke talte sammen. Har aldrig haft problemer med dette før. I min desperation prøvede jeg at bruge SA's vejledning engang mere - og vupti, var det muligt at åbne kirkebøgerne. 

Anne R

Alita Tind

Hej igen

Undskyld mit lange fravær - nu er jeg her lidt igen, og jeg kan stadig ikke lukke opslagene op, trods brug af alle jeres gode forslag.

John - jeg er sikker på at jeg har forsøgt med 7.67, for 8.25 blev afinstalleret inden 7'eren blev installeret (det blev foretaget med hjælp af en IT-kyndig)

Jeg tror ikke på at min forbindelse "går kold". Vi har en hurtig fibernet-forbindelse, og indtil fejlen opstod var der ikke problemer overhovedet. Det ville vel også være sandsynligt at jeg bare en gang imellem ville være heldig at åbne et opslag. Det har ikke været tilfældet.

Jeg har for længst sendt en mail til SA og bedt om hjælp - men de har ikke svaret mig endnu. Måske ligger jeg i bunken, eller de arbejder med problemet. Jeg rykker snart for et svar.

Der nævnes Jnil-filer - jeg har prøvet at føje Jnlp-filer til Java ?

Jeg er ude hvor jeg ikke rigtig kan bunde og ved ikke helt hvad jeg har med at gøre nu.

Alita





Med venlig hilsen
Alita Tind

Anne Marie Holck

Det ser ikke ud til, at du/I har tjekket, at .aspx peger på Java Web Start Launcher. Hvis ikke Java Web Start Launcher er angivet, så skal den i hvert fald rettes. Ellers fungerer det ikke med AO.

John Nielsen

Hej Anne Marie

Man kan ikke få sorte opslag hvis ikke aspx peger på Java web start launcher.

Hilsen John Nielsen

Anne Marie Holck

Citat fra: John Nielsen [108] Dato 29 Nov 2014 - 01:28
Hej Anne Marie

Man kan ikke få sorte opslag hvis ikke aspx peger på Java web start launcher.

Hilsen John Nielsen

Nå, det vidste jeg ikke :-[

Jørgen Sørensen

Citat fra: Alita Tind [13301] Dato 28 Nov 2014 - 21:47
(klip)
Jeg tror ikke på at min forbindelse "går kold".
(klip)

"Går kold" har ikke noget med dit fibernet og din forbindelse til internettet at gøre.

Det betyder derimod, at den server, du forbinder dig til (AO) afbryder forbindelsen til dig, hvis den ikke kan behandle din forespørgsel inden for et kortere tidsrum.

Sådan virker alle servere. Det er gjort sådan fordi alle "åbne" forbindelser bruger server-resourcer; og hvis nu serveren ikke kan behandle din forespørgsel, ja, så "lukker" den forbindelsen og frigiver de resourcer igen.

Hilsen
Jørgen

Alita Tind

Hej Jørgen

Så er det altså min PC og SA's server, der ikke længere kan snakke sammen? Hvordan opstår det pludseligt?

Jeg har prøvet at rekonstruere, hvad jeg har foretaget mig:

Torsdag aften i sidste uge, havde jeg min PC med på lokalarkivet, hvor jeg var på dets trådløse net, og i kirkebøgerne, så vidt jeg husker.

Fredag opstod fejlen - jeg kan ikke længere huske om jeg kortvarigt kunne åbne opslagene. Jeg havde ikke forestillet mig at jeg her otte dage senere ikke stadig ikke kan, havde jeg det ville jeg nok have noteret mig nøje hvad, hvor, hvornår og hvordan ?

Det her er ved at gøre mig gråhåret.  ???

Vh
Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Anne Ravnskjær

Hej Anita

Jf. Ane Marie Holcks indlæg, så ligger der på AO en vejledning på hvordan .Jnlp tilknyttes Java Web Start Launcher.

Du finder vejledningen under support i den pdf fil midt på siden der kaldes "kendte problemer med Java..."

Måske vær' at prøve.

mvh

Anne R

Alita Tind

Hej Anne

Tak for tippet - jeg har set "support"-siden og afprøvet løsningsforslagene - alt uden resultat

Har også slettet LAviewer, slettet alle temperary files i Java  - uden resultat

Har installeret og tilknyttet Jnlp-filer til såvel Java 8.25 32 og 64 bit - uden resultat

Jeg fundet min mands kasserede PC frem - den viser fint opslagene med Windows 7, IE 11 og Java 7.71. For en sikkerheds skyld afprøver vi samme KB og samme opslag.

??? ??? ???

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Anne Ravnskjær

Hej Anita

Det er godt nok op af bakke.

mvh

Anne R



Alita Tind

Ja mon ikke!

Jeg har igen mailet til SA i håb om de kan hjælpe. Hvis ikke er jeg godt nok på den  :'(


Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Jørgen Sørensen

Citat fra: Alita Tind [13301] Dato 29 Nov 2014 - 09:47
Hej Jørgen

Så er det altså min PC og SA's server, der ikke længere kan snakke sammen? Hvordan opstår det pludseligt?
(klip)

Tja... Det kunne tyde på, at 
enten 1.
er det du spørger om formuleret så serveren ikke kan forstå det;
eller 2.
kan din pc ikke forstå (behandle) svaret;
eller 3.
så kan serveren ikke blive enig med sig selv om at svare...

Da serveren åbenbart svarer din mands kasserede PC; så kan vi nok udelukke mulighed 1 og 3. Altså har din pc mistet evnen til at forstå (behandle) svaret fra AO serveren.

Jeg kan desværre ikke komme med bedre forslag end de allerede nævnte... men måske er der noget med opsætning af netværksforbindelsen, da problemet kom, efter du havde brugt et andet netværk... det er bare et vildt skud...

Hilsen
Jørgen


Alita Tind

Hej Jørgen

Hellere vilde skud end ingen skud  :)

Det kunne muligvis være en internetindstilling - men det er vi vist ikke dygtige nok til at røre ved uden hjælp fra en IT-kyndig  :-\ (har lige været inde for at snuse)

Når det kommet til stykket, er det nok bare et lille flueben, der mangler eller er for meget, hvordan det så end kan opstå.

VH

Alita

Med venlig hilsen
Alita Tind