Rönnest Fredrikshavn

Startet af Ingemar Gollungberg, 21 Nov 2014 - 20:38

Forrige emne - Næste emne

Ingemar Gollungberg

Jag skulle vilja ha hjälp med en uppgift som gäller N Rönnest och J Rönnest. J Rönnest är skrivet som J Könnest men jag utgår från att det är ett skrivfel. Dessa två köpte en skuta 1916 och jag är intresserad av släktskap emellan dem. Kanske kan det vara far och son eller två bröder. De bodde nog i Fredrikshavn. J Rönnest var skibsförer och N Rönnest var redare.

Tack på förhand

Vänligen
Ingemar

Eva Morfiadakis


Hjørring, Horns, Frederikshavn Købstad, , 244 c., 212[F2], FT-1901, D5195



Niels Chr. Jensen Rønnest 7/2 1851  G Husfader Fiskehandler Flade, Sogn, Hjørring, Amt
Mette Kirstine Jensen Rønnest 2/12 1856  G Husmoder  Flade, Sogn, Hjørring, Amt, 
Berta Serine Karoline Rønnest 8/10 1883  U Datter  Flade, Sogn, Hjørring, Amt, 
Jens Chr. Jensen Rønnest 12/9 1885  U Søn  Flade, Sogn, Hjørring, Amt, 
Eskild Johan Jensen Rønnest 25/9 1886  U Søn  Flade, Sogn, Hjørring, Amt, 
Dagmar Elfrida Jensen Rønnest 7/4 1888  U Datter  Frederikshavn, Hjørring, Amt, 
Anna Amanda Jensen Rønnest 5/10 1895  U Datter  Frederikshavn, Hjørring, Amt, 

Kan det vara dessa två, far och son.

Eva M
Eva M

Ingemar Gollungberg

Tack. Det verkar troligt Eva. Händelsen som jag refererar till var 1916. Vad jag förstår så är dina uppgifter från folketelling 1901. Har du möjlighet att titta på folketelling ca 1916 och se om det framgår om J Rönnest var skibsförer då.

Hälsningar
Ingemar
Vänligen
Ingemar

Eva Morfiadakis


Fadern bor 1916 på Boensgade 9 i Frederikshavn, men sonen bor inte hemma. Fadern är fiskhandlare.

Jag såg i ett fartygsregister att det fanns en N C Rønnest som ägde fartyg.

Eva M
Eva M

Ingemar Gollungberg

Fartyget hette Ellen. Jag tror att det är klart att det var dessa två personer. Jag tackar för din hjälp. Förhoppningsvis står det Ellen i det registret du tittat i. Vilket register var det?

Hälsningar
Ingemar
Vänligen
Ingemar

Eva Morfiadakis

Eva M

Ingemar Gollungberg

Danmarks skibslister har jag ofta använt under årens lopp. 1899 var det inte Ellen men han kan ha köpt någon annan före det. Ellen hette för övrigt Ann innan hon fick nytt namn. Jag fick hjälp med det jag ville Eva och är väldigt tacksam för det. Jag har försökt att komma in i folketellingerna själv men lyckas inte. Det kommer fler efterlysningar från mig något senare. Jag tycker det är trevligt när man skriver att ha fulla namn och inte bara initialer.

Jag önskar dig en trevlig helg.
Ingemar
Vänligen
Ingemar

Eva Morfiadakis

Eva M

Inger Toudal

#8

Hjørring, Horns, Frederikshavn Købstad, Boensgade Fr-havn, Matr. 3 c. Gade Nr. 9 b., 57[F1], FT-1921, C7320
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Niels Christian Jensen Rønnest    9/2 1851    Gift    Husfader    Fiskeeksportør    Flade Sogn Hjørring Amt
Mette Kirstine Rønnest    2/12 1856    Gift    Husmoder       Flade Sogn Hjørring Amt
Amanda Rønnest    5/10 1895    Ugift    Barn       Frederikshavn
Laurits Jensen Rønnest    11/3 1901    Ugift    Barn    Isenkræmmerhjælper    Frederikshavn

Fundet på http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp

I Skibslister 1917 står der J. Rønnest og N. Rønnest: http://www.sbib.dk/documents/Skibslister/1917.pdf

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis


Det är ju Ellen byggd 1896. En skonert av ek?

Eva M
Eva M

Ingemar Gollungberg

Alldeles rätt Eva och det var den jag åsyftade i mitt första inlägg här i tråden.   ;D

Ingemar
Vänligen
Ingemar