Andras Ibsen kone's død omk. 1822

Startet af Dan Hilding, 22 Nov 2014 - 09:10

Forrige emne - Næste emne

Dan Hilding


Hej Alle
Jeg har en sag om Andreas Ibsen som jeg er kørt fast i.


20/11-1773 Anders Jeppson
                        forældre Borgaren Jeppe Person og Kierstin Andersdotter. KB Malmø Sankt Petri CI_4 (1767-1792)
Det er, iht. til Eva M. Scangen.se som har hjulpet mig med at finde fødslen meget alm. at navnet Jeppson bliver omskrevet til Ibsen når svenskere kom til Danmark

---------------Usikkert er dette de rigtige personer
30/12-1798 (gift) Anders Jeppesen-Mette Dorothea Hierck
                                                            KB Garnisons sogn 1825-31 opsl. 197/114

FT-1801 Springgade 29
Andreas Ibsen Malmgreen 27Gift Huusbond Bødkersv.
Dorothe Gierok (fejlskrevet er nok Hierck) 26 Gift hans Kone
Marie Kirstine Malmgreen 2 Ugift deres Datter

1822 omkring må Andreas første kone være død

--------------Sikkert
10-4-1826  fødes han's første barn af 2.nd ægteskab Jens Peter
notat: No 230 forældre: Bødkermester Andreas Ibsen og hustru Maren Pedersdatter (viet i Garnisions kirke 1828) den 27th april
                                                                     KB Den Kgl. Fødselsstiftelse 1824-32  opsl. 92/230

27-7-1828 Gift i Garnisions Kirken Andreas jeppson og Maren Pederdatter
notat: skiftebrev af 4/12-1822
                                      KB Garnisons sogn 1825-31 opsl. 197/114

-----------------------------------

1) Andreas må have været gift før og han's 1.ste kone må være død 1821-22, hvad er hendes navn?
2) Hvorfor gifter han sig 2.nd gang, først over 2 år efter barn 1. fødsel?
3) hvorfor kalder han sig Malmgreen FT-1801, hvis det er den rigtige Andreas?

Andreas fødselsår, sted og erhverv er fundet i FT-1840 og frem.

Jeg har trevlet alle Kbh. indre by kirkebøger omkring 1820-22 igennem efter Andreas kone, men uden held
det betyder ikke at hun ikke findes  ;D for jeg synes at nogle af bøgerne er ret vanskelige at tyde.

Jeg ved at det er en ordentlig smøre.............................men måske er der en der har en anden indfaldsvinkel end mig.

Er der en der kan finde Andras Ibsen's kones begravelse og navn

MVH /dan

Poul Petersen

Hej Dan

For at starte et sted, så er Mette Dorthea Hierck 11 år i 1787 København, fra DDD:

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Købmager Kvarter, Pilestræde, 81, 1, FT-1787, B5770
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Knud Hierck   49   Enke(mand)   Husbond   Bødkermester   
Andreas Hierck   21   Ugift   Søn   Svend   
Christiane Hierck   18   Gift   Datter      
Friederiche Hierck   15   Ugift   Datter      
Mette Dorethea Hierck   11   Ugift   Datter      
Peter Torp   25   Gift   Svigersøn, gift med Christiane      
Hans Jørgen NN   22   Ugift      Læredreng   
Christen Rasmussen   21   Ugift      Læredreng   


Ved FT 1801 står der i originalen helt tydeligt Gierok ved hendes efternavn, så det må nærmest være en hørefejl, af skriveren, hvis altså det er de samme. Datteren Marie Kirstine Malmgreen, har du prøvet at se, hvad der sker med hende? hvis hun optræder, eller Andreas Ibsen er nævnt ved hendes vielse, eller er fadder ved barnedåb, så er det et tegn på, at det er samme familie.

Vh Poul Petersen

Dan Hilding

Hej Poul
Tak for "input"

Jeg er også 99% sikker på at Dorothe Gierok og Mette Dorethea Hierck/Jerk er samme person
Født:
20-8-1775 Mette Dorthea (Knud Andersen Jerk/Kirstine Petersdatter)
                                          KB Skt. Petri 1766-88 opsl. 145/h. side

Fødsel døtre:
ca. 1799 Marie Kirstine Malmgren/Ibsen   
                                          KB?
19-4-1804 Sophie Friedriche (Andreas Ibsen Malmgren/Mette Dorothe Gierch)
                                          KB Trinitatis opsl. 176/v. side nederst
28-3-1808 Dorthea Kirstine (Dorothe Jerk/Andreas Ibsen)
                                          KB Trinitatis 1793-1811 opsl 243/h. side

Spørgsmåler er, om ovennævnte er den rigtige Andreas der gifter sig i 1828 med  en anmærkning om skiftebrev.

Jeg kan ikke finde hans kone Dorothe begravet i Kbh.
eller en anden der dør og har været gift med en Andreas Ibsen, bødkersvend.


Der findes en Susanne Ibsen Skt. Petri død 1822 men hun var gift med en Andreas Ibsen, murer og så er hun/de 20 år for gammel.

Hilsen /dan