Jonas Jonassen i Holstebroe omkring 1740 - 1750

Startet af Hans Ørsøe Juul, 22 Nov 2014 - 17:17

Forrige emne - Næste emne

Hans Ørsøe Juul

Jeg leder efter Jonas Jonassen muligvis fra Holstebro, jeg har set i kirkebogen i Holstebro omkring 1740-1755 men jeg kan nemt have overset ham, da det nærmest er umulig for mig at læse. Kan ikke finde hvor i  teksten barnets navn står i de lange afsnit

Det bedste spor er fra hans 1 kones død i 1787

1787:
død 23 Sept
begr. 27 ej(usdem)

Anna Jonasses, en Inderstes Kone af Oxenwadt
gl. 51 Aar og nogle Uger, var ægtefød i Ørsted, af
Christian Jensens og Moder Ellen Jens Datters
og gift med Jonas Jonassen, Jonas Christiansens i
Holstebroe og Mette Christens Datters ægte Søn, og
med ham fød til Verden 5 Børn, neml. 2 med det Navn
Johannes, Mette Magdalena og Ellen som døde i
Barndommen, og Christian som endnu er liden.

Der er også en folketælling i 1803

Haderslev, Gram, Oksenvad, Øhrstedt, Siögaarde, 43, FT-1803, C0091

Navn:                         Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jonas Jonassen              58   Gift   Mann        Häuerling mit Land   
Anne Maria Jenstochter   50   Gift   Frau     

Der er også en konfirmation fra Ørsted i 1768
Jonas Jonassen, Jonæ Jonæsens , Ægte søn gammel 17 Aar

Så hvornår han er født er åben hvis det er folketællingen er han født omkring 1745 og hvis det er konfirmationen så omkring 1751

Hans Juul

Thestrup-Bjørn

Hej Hans!

Hvorfor mon du ikke fortsatte din tidligere tråd om samme  ???

Indsætter lige et link til den

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,88109.0.html
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Hans Ørsøe Juul

Det var fordi det var nemmen at samle de nye oplysninger her da det andet ikke er så vigtigt

Hans

Arne Feldborg

Det er nu alligevel lidt forvirrende at du nu har 4 tråde om stort set det samme emne uden at henvise til det. Folk der skal hjælpe vil gerne se alle oplysninger og hvor de stammer fra.

Men er du sikker på at det er den samme mand. I dødsindførelsen for Anna Jonasses nævnes en Jonas Jonasen søn af Jonas Christiansen i Holstebro

Ham der bliver konfirmeret er søn af Jonæ Jonæsen (da ikke andet er nævnt formnetlig i Oksenvad).

Jonas er iøvrigt ikke et almindeligt navn på Holstebroegnen, men det beviser jo ikke noget.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Hans Ørsøe Juul

Hej
Jeg mener kun der er 2 tråde om Jonas Jonassen som er født omkring 1740-1750 de 2 andre er om hans efterkommer. Tror ikke at Jonæ er et navn der er brugt ret mange steder hverken i Holstebro eller andre steder mens Jonas er brugt meget i den linje der er fra min morfar og tilbage til ham fra 1740-1750

Hans

Arne Feldborg

Jonas, Janus, Jahn, og måske John osv. er fint nok. Ingen af dem er særligt brugte på Holstebroegen, men dog heller ikke helt ukendte.

Men der er da forskel på Jonassen og Christiansen.?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Hans Ørsøe Juul

 Det er ikke nemt men jeg tror at det mange gange kan være håndskriften der snyder. Jeg har også oplevet at der er sket en omskrivning af navnet. Jeg har lige lagt det jeg ved om ham på den anden tråd

Hans

Arne Feldborg

Ja de navne jeg nævnte, og for den sags skyld også Jonæsen, kan sagtens være det samme i forskelige skrivemåder.

Men pointen er stadigvæk, at i det ene tilfælde hedder faderen Christiansen og i det andet tilfælde Jonassen, og det er ikke to varianter af det samme navn.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Hans Ørsøe Juul

Hej
Jeg er sikker på at det er den rigtige trods navne forskellen det, passer sammenholdt med andre oplysninger, der hvor der kan være tvivl er konfirmationen den passer ikke sammen med det andet.